Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita

Vierailija
18.11.2020 |

Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.

Kommentit (1734)

Vierailija
321/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi pieneen mieleenikään lahjoittaa tuonne mitään. Suomen sosiaaliturva on niin korkea, että jokaisella on kyllä mahdollisuus lapsilleen joululahjat hankkia.

Sulla varmaan on paljonkin kokemusta...

Vierailija
322/1734 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama poru aina vaikka vähävaraiset saavat koronatuetkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1734 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa koluta kirpputorit. Tehdä itse ruokaa. Opetella kutomaan ja neulomaan.

Vierailija
324/1734 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quo2te=Vierailija]Minä vähät välitän köyhistä ja tänäkin jouluna käytän rahani itseni hemmotteluun.

Ei sekään väärin ole.

En halua lahjoja enkä osta. Uffin laatikkoon laitan ylimääräiset.

Vierailija
325/1734 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No parempia nuo on kuin uusin iPhone jne.[/quote

Mikä tahansa on parempi kuin iPhone. Ennenkuin aletaan vinkuu niin mulla on varaa iPhoneen käteisellä mutta ei kiinnosta romut.

Vierailija
326/1734 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?

Oletuksia,oletuksia ja oletuksia.Kaikki perheet EIVÄT saa tt-tukea.Jos on velkaa/perintää,niin ei todellakaan oteta näitä tt-tuessa  huomioon. Työmarkkinatuki on 689e.kk.lapsilisä 199e. Siinä nettotulot 5 henk.perheelle.Miehen palkka menee lainaan,ulosottoon ja laskuihin.Hyvin harvoin mitään jää yli.Äidinkin rahasta maksellaan vielä laskuja,jonka jälkeen jää elämiseen 400-600e.kk.Kuusta riippuen.Emme kuitenkaan ole jouluapu-listalla,koska ostamme ruokamme jouluna itse.Samoin lahjat.Joskus on diakonissa ehdottanut meille tuota hyvä joulumieli-keräystä lahjakorttia.Kiitos siitä kaikille osallistuneille.Kiitollisena otettiin vastaan. Sinä voit kuitenkin nyt tunkea sen kultalusikan jonnekin vielä vähän syvemmälle.Se on mukavaa kun itsellä on kaikki.Ja OMASTANI en jaa,NIH. Siunattua joulua kaikille.

Vierailija
327/1734 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama poru aina vaikka vähävaraiset saavat koronatuetkin.

En saa koronatukea.T.vähävarainen työmarkkinatuella

Vierailija
328/1734 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toi joulu lahjoineen tuntuu jo vähän pakkojuhlalta. Sitä tavaraa kertyy vuosien mittaan vähävaraisellekin, kun mitään ei uskalla laittaa kiertoon ennen kuin sitä on kokeiltu nuorimmallekin. En haluaisi yhtään mitään lisää. Lapset tietysti toivovat jouluna jotain maltillista, teinit taskurahaa ja nuorempi pientä lelua. Saisipa vain olla rauhassa perheen kesken, niin olisi hyvä. Onneksi on koronarajoitukset ;-) t: vähävarainen.

Vierailija
329/1734 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

330: ei mekään saada koronatukea, koska emme hae tt-tukea.

Vierailija
330/1734 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua itkettää myös se, että ne vanhemmat joilla on hätä eivät älyä hakea apua. Lapset kärsii aina silloin, jos olet rahaton ja et tiedä mistä saat nopean avun niin soita heti seurakunnan diakonialle, ota aika ja pyydä maksuosoitus kauppaan, kerro kuinka monta teitä on ja kysy onko ruokaa annettavana myös, älä anna lastesi nähdä kurjuutta ja nälkää vain siksi, ettet osaa hakea apua.

Vierailija
331/1734 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, mihin ne rahat menevät? Äidin tekokynsiin ja ripsien pidennyksiinkö...

Vierailija
332/1734 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukilaskelmassa otetaan huomioon tuloina; asumistuki, elatusmaksut ja lapsilisät sekä tietysti palkka/päiväraha. Toimeentulotukea kyllä saa, vaikka noita edellisiä saakin, se vain , että tuleeko laskelmassa ali vai ylijäämää, jos ylijäämää silloin ei tietenkään toimeentulotukea saa.

Vierailija
333/1734 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?

Oletuksia,oletuksia ja oletuksia.Kaikki perheet EIVÄT saa tt-tukea.Jos on velkaa/perintää,niin ei todellakaan oteta näitä tt-tuessa  huomioon. Työmarkkinatuki on 689e.kk.lapsilisä 199e. Siinä nettotulot 5 henk.perheelle.Miehen palkka menee lainaan,ulosottoon ja laskuihin.Hyvin harvoin mitään jää yli.Äidinkin rahasta maksellaan vielä laskuja,jonka jälkeen jää elämiseen 400-600e.kk.Kuusta riippuen.Emme kuitenkaan ole jouluapu-listalla,koska ostamme ruokamme jouluna itse.Samoin lahjat.Joskus on diakonissa ehdottanut meille tuota hyvä joulumieli-keräystä lahjakorttia.Kiitos siitä kaikille osallistuneille.Kiitollisena otettiin vastaan. Sinä voit kuitenkin nyt tunkea sen kultalusikan jonnekin vielä vähän syvemmälle.Se on mukavaa kun itsellä on kaikki.Ja OMASTANI en jaa,NIH. Siunattua joulua kaikille.

Mistähän ne velatkin tulee? Huonekalut osamaksulla eivät ainakaan ole välttämättömyyksiä,vain yksi mainittuna...

Vierailija
334/1734 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän melko varakkaana ja velattomana joskus voisi autella jotain köyhää yksinhuoltajaa, mutta valitettavasti vaikea sellaisia oikeasti köyhiä on löytää, joilla se köyhyys ei liity päihteisiin tai totaaliseen saamattomuuten.

Miksi juuri yksinhuoltajaa? Itse olen ollut yh-äitinä siitä saakka kun lapset olivat vaippaiässä, nyt aikuisia. Pärjäsin mielestäni hyvin, tiukkaa oli joskus, kävin töissä ja opiskelin. Eli yksin lapsieni kanssa elin. Nyt on tiukkaa kun elää yksin, sairaus takana.

Vierailija
335/1734 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uteliasko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän melko varakkaana ja velattomana joskus voisi autella jotain köyhää yksinhuoltajaa, mutta valitettavasti vaikea sellaisia oikeasti köyhiä on löytää, joilla se köyhyys ei liity päihteisiin tai totaaliseen saamattomuuten.

Miksi juuri yksinhuoltajaa? Itse olen ollut yh-äitinä siitä saakka kun lapset olivat vaippaiässä, nyt aikuisia. Pärjäsin mielestäni hyvin, tiukkaa oli joskus, kävin töissä ja opiskelin. Eli yksin lapsieni kanssa elin. Nyt on tiukkaa kun elää yksin, sairaus takana.

Sä et ollutkaan köyhä yksinhuoltaja. Mä olen avustanut yksinhuoltajaäitiä. joka opiskeli. Opintotuki on tarkoitettu vain opiskelijalle itselleen, ei hänen lapsilleen. Eli opintotuessa ei ole mitään lapsikorotusta eikä opintotukea saavan tulorajoissa (eli mitä saa tienata kuukaudessa) ole huomioitu lainkaan lasten elättämiseen menevää rahaa. Toimeentulotukea haettaessa taas tuloihin lasketaan mukaan opintolaina, vaikka sellaista ei olisi ottanutkaan. Mun mielestä lapsia ei pitäisi joutu elättämään velkarahalla, mutta tällainen systeemi meillä nyt edelleen on. Joten opiskelevan yh-äidin avustaminen oli mun mielestäni varsin järkevää. Valmistuttuaan hänellä ei ollut velkaa, jota olisi pitänyt alkaa makselemaan takaisin. 

Vierailija
336/1734 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän ne velatkin tulee? Huonekalut osamaksulla eivät ainakaan ole välttämättömyyksiä,vain yksi mainittuna...

Yhtään huonekalua ei ole tähän taloon osamaksulla ostettu.Meidän huonekalut on saatu lahjoituksena sukulaisilta ja tori.fi. esim.sohvaryhmä 60e. matto 5e. Näitäkin piti kauan miettiä,että saadaanko.Vaatteet on lähinnä kirppikseltä/tokmannin alesta.Muuhun ei ole varaa. Ja velat ei ole minun vaan mieheni,enkä ollut edes tietoinen mistään veloista ennen tätä vuotta.Sitä mistä lie velat on hankkinut en tiedä.Meillä ei polteta/juoda.Kaikki mitä ylimääräistä jää laitetaan lapsille.Ymmärrän hyviin noita uusien vaatteiden pyytäjiä.10 vuotta vanha talvitakki on mulla vielä käytössä,ulkohousuja itselle ei ole varaa nyt hankkia.Ja kyllä hankin housuni ihan ITSE.P.S Kun olin vielä töissä aina annoin pelastusarmeijan joulupataan ja osallistuiuin hyväntekeväisyyskeräyksiin.Kaveria ei jätetä!

Vierailija
337/1734 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei kannattaisi hankkia, siis ainakaan useita, jos heihin ei ole varaa. Tottakai elämäntilanteet voivat muuttua, voi tulla työttömyyttä ja sairauksia jne., jolloin tukea täytyy tietenkin saada. Tarkoitan nyt tässä vaan esimerkiksi sitä, kun tiedän montakin, jotka vailla huolta huomisesta sikiävät aina uuden miehen kanssa ja edellisten isät katoavat kuin tuhka tuuleen. Sitten valittavat kun ei ole varaa siihen tai tähän. Se on väärin lapsia kohtaan.

Joka tapauksessa osallistun aina itsekin näihin vähävaraisten perheiden lahjakeräyksiin, koska nämä asiat ja vähävaraisuus eivät ole lasten syytä.

Vierailija
338/1734 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just kirjoitti:

Samaa mieltä, mihin ne rahat menevät? Äidin tekokynsiin ja ripsien pidennyksiinkö...

Mitkä rahat? Ei mulla ole koskaan ollut tekokynsiä,eikä ripsien pidennyksiä..En ymmärrä mihin tällä viittaat...?

Vierailija
339/1734 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa koluta kirpputorit. Tehdä itse ruokaa. Opetella kutomaan ja neulomaan.

Näiltä on liikaa vaadittu edes säilyttää viime joulun joulukoristeet, joka vuosi pyydetään uusia. Syöminen sitten hesessä tai mäkkärissä ja ihme kun ei rahat riitä.

Vierailija
340/1734 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uteliasko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä et ollutkaan köyhä yksinhuoltaja. Mä olen avustanut yksinhuoltajaäitiä. joka opiskeli. Opintotuki on tarkoitettu vain opiskelijalle itselleen, ei hänen lapsilleen. Eli opintotuessa ei ole mitään lapsikorotusta eikä opintotukea saavan tulorajoissa (eli mitä saa tienata kuukaudessa) ole huomioitu lainkaan lasten elättämiseen menevää rahaa. Toimeentulotukea haettaessa taas tuloihin lasketaan mukaan opintolaina, vaikka sellaista ei olisi ottanutkaan. Mun mielestä lapsia ei pitäisi joutu elättämään velkarahalla, mutta tällainen systeemi meillä nyt edelleen on. Joten opiskelevan yh-äidin avustaminen oli mun mielestäni varsin järkevää. Valmistuttuaan hänellä ei ollut velkaa, jota olisi pitänyt alkaa makselemaan takaisin. 

Ihan samanlaisessa tilanteessa olin silloin kuin mitä nykyäänkin, mitä ihmiset täälä kurjuuttaan kertovat tai mitä ihmiset hakevat esim. jouluavusta. Sain kaikki tuet, opintolainaa en ottanut, sain liiton päivärahaa opiskelujen aikana. Yksinhuoltajia on erilaisia, mistä sitten johtuukaan. Kaikki yksinhuoltajat on köyhiä, harvemmin rikkaita ovat, riippuu miten elää, tai sitten on esim. avo/avioeron yhteydessä omaisuutta puolitettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan