Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita
Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.
Kommentit (1734)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista on, että ihmiset ei osaa hoitaa talouttaan niin, ettei tarvitsisi enää kerjätä. Noihin ei auta raha eikä lahjat, kannettu vesi ei kaivossa pysy.
Tämä. Kun avustan vähävaraisia, pyrin löytämään sellaiset ihmiset, joiden tilanne on vain väliaikainen. Esim opiskelija, joka on aloittanut kesätyöt, muttaensimmäinen palkkapäivä ei ole vielä tullut. Tai juuri eronnut, joilla on mennyt tavallista enemmän rahaa takuuvuokraan, muuttoon sekä uuden kodin kalustamiseen. Tai työttömäksi jäänyt, joka joutuu odottamaan pitkään päätöstä ansiosidonnaisesta päivärahastaan. En avusta niitä, joiden tilanne on sama kuukaudesta ja vuodesta toiseen.
En ymmärrä logiikkaasi. Haluat auttaa väliaikaisista vaikeuksista kärsiviä, muttet heitä, joilla tilanne on jatkunut kauemmin. Miksi? Ei se ole aina omaa syytä, että tilanne pitkittyy. Ihmiset voivat sairastua ja joutua ennenaikaiselle eläkkeelle, työttömyys voi pitkittyä, jos ei vaan saa töitä.
Itse olen psyykkisistä syistä työkyvytön, eikä yhteiskunta suostu minua kuntouttamaan kuntoutuspsykoterapian muodossa, koska katsovat vaikeasti kuntoutettavaksi. Mies on työtön, koska töitä ei vaan ole ja uutta alaa ei ole löytynyt, vaikka kahta koulutusta on kokeillut. Oma tilanteeni on kestänyt 16 vuotta ja jos olisimme ehtineet lapsia tehdä ennen kuin sairastuin ja mies jäi työttömäksi, et olisi halunnut tukea meitä, koska sinusta on oma vikamme, jos tulomme eivät riitä. Kun elää vuodesta toiseen minimituloilla, saa käyttää aika paljon mielikuvitusta, että saa ostettua hajonneet kodinkoneet, huonekalut, vaatteet, kengät, kodin tavarat ynnä muut. Ei ole aina itsestä kiinni, jos raha ei riitä. Ihmiset, jotka luulevat niin, eivät ole joutuneet elämään pitkäaikaisessa köyhyydessä.
Siksi, että jonain päivänä avustamieni ihmisten avuntarve loppuu. Siis jo ennenkuin he kuolevat. Sen sijaan, jos tilanne ei koskaan parane, avuntarvekin on pysyvä. Eli avuntarve ei lopu koskaan, vaikka miten avustaisin. Avuntarve on kuin pohjaton kaivo, jota ei saa koskaan täyttymään.
Olen avustanut joitain yksittäisiä ihmisiä nelinumeroisillakin summilla, jotta ovat päässeet tilapäisen vaikean tilanteensa yli ja sen jälkeen pärjänneet taas omillaan ja avuntarve on loppunut. Päässeet takaisin normaaliin elämään ilman, että olisivat joutuneet tekemään velkaa selvitäkseen vaikeasta ajasta ja sitten makselemaan velkoja vielä pitkään takaisin. Joskus on riittänyt pienempikin apu eli esimerkiksi olen ostanut jollekin kuukauden ruuat, talouspaperit ja pesuaineet, koska silloin tarvitsijan ei ole tarvinnut (esim just muuttonsa yhteydessä) siirtää sähkölaskujensa ym maksupäiviä myöhemmäksi vaan on voinut maksaa laskunsa ajallaan eikä ole joutunut noidankehään, jossa tänään maksetaan vasta lokakuun tai kenties vielä syyskuunkin laskuja, vaikka pitäisi maksaa jo marraskuun laskuja.
Minä en väittänyt, että vähävaraisuus olisi aina ihmisestä kiinni. Sairastua voi, voi menettää työkykynsä jne. Kyse ei olekaan siitä, onko jokin ihmisen oma vika vai ei. Kyse on siitä, että avustamalla tietyllä tavalla voin auttaa ihmistä nousemaan kokonaan ylös suosta enkä vain pitelemään toisen päätä pinnalla.
Tavallaan ymmärrän, mutta logiikkasi on siinä mielessä hassu, että haluat auttaa sitä vähemmän pulassa olevaa. Pitkäaikaisesti köyhälle se avuntarve voi olla ihan yhtä todellinen ja jopa suurempi, kun köyhyyttä on kestänyt kauemmin ja tarvittavia asioita puuttuu. Itse pärjään sairaana valtaosan ajasta hyvin, mutta ongelmia tulee isompien hankintojen kanssa. En pyydä, enkä vaadi toisilta mitään, mutta kun on vuosikausia kitkutellut, kyllä joskus on itku tullut, kun joku läheinen on halunnut antaa satasen pesukoneeseen, kun se on hajonnut. Köyhän auttamisessa ei kai ole pointti pelastaa kokonaan ketään. Silti se yksi asia, jonka jollekin kauan köyhyydessä eläneelle annat, voi olla merkittävä. Toki jokainen itse valitsee, ketä tulee vai eikö tue ketään.
Kokoomuslaislogiikkaahan tuo on. Avustaminen on tehty helpoksi ja anonyymiksi juuri sen vuoksi, ettei ihmisten tarvitsisi alkaa miettimään, toimiiko se oma apu. Onko auttaminen pyyteetöntä? Pitääkö siitä kuitenkin aina tulla sellainen olo auttajalle, että auttaminen tuotti tulosta? Siis auttamisen pitäisi olla auttajalle "palkitsevaa"? Sen verran katselin noita avun tarvitsijoita, että siellä oli monellakin isoja ongelmia - sairauksia, lasten sairauksia, työttömyyttä, varattomuutta ja sitä, ettei ole verkostoja tai muuta kuin viranomaisapua. Eli nimenomaan sellaisia, joiden auttaminen ei ole mikään nopea hattutemppu.
Anonyymiyden ongelma on se että avustettava voi keksiä mitä tahansa satuja avustajilleen.
Niin ongelman voi kehittää ihan mistä vaan, jos haluaa. Helpoin tapa on jättää avustaminen niille, jotka haluavat avustaa ja pysytellä pois noilta sivuilta.
Katsoin meidän alueelta noita toiveita ja ihan kohtuullisia ne olivat.
Meidänkin muksut on toivonut lahjaksi esimerkiksi PS5:sta ja uusia kännyköitä ja vaikka ollaan keskituloisia niin ei ne ole mitenkään mahdollisia toiveita. Varmasti jos noissa perheissä lapsilta kysyisi niin eivät toiveet olisi sukkia ja hygieniatarvikkeita. Eli ainakin meidän alueella on aikuiset toivoneet lapsille sitä mitä ”kehtaavat”.
Varsinkin tämä vuosi on ollut taloudellisesti monelle tosi tiukka. Lapsille soisi silti huolettoman ja ihanan joulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Mun palkka on kk n. 1000 €. En saa noista tuista mitään. Ok lapsilisän toki kolmesta lapsesta.
En tosin ole hakemassa mistään mitään apuja, mutta tiukkaahan se on saada kunnon lahjat lapsille säästettyä tästä tilistä.Tammi-lokakuun palkoista et sitten saanut mitään sukanvarteen ? Edes 10 egee/kuukausi + marraskuu = 110 egee ? Vähän myöhäistä yrittää säästää joululahjarahat marraskuun palkasta+lapsilisistä.
Oletko siinä yksi niistä urpåista, jotka neuvoo säästämään 5egee kuukaudessa hiihtolomaan, sitten 5egee luokkaretkeen, sitten 5egee kesäreissuun, 5 egee syyslomareissuun ja loppuviimeksi 5egee jouluun? Tuossa on jo 25 egee säästettävää per kuukausi. Unohdinpas muuten 5egee milloin mihinkin urheiluvälineeseen yms. Ymmärrätkö miten mahdotonta se on? Varsinkin jos perheessä on useampi hlö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Ensinnäkin, asumistuki, elarit ja jopa lapsilisä lasketaan tuloiksi tt-tuessa. Eli niitä et saa jos olet tt-tuella. Lisäksi lähes kaikki vuokra-asunnot ovat kalliimpia kuin ne kelan hyväksymät kohtuulliset asumismenot, jopa kaupungin asunnot, kaikkia lääkkeitä ei kela suinkaan korvaa.
En ymmärrä motiiviasi valehdella. Olen itse ollut vuosikausi muinoin ttt-asiakas. Tottakai hain muita tukia ennen tt-tukea, koska se on viimesijainen tuki. Joka ikinen kuukausi tililleni tuli työmarkkinatuki, asumistuki sekä toimeentulotuki. Jos asunnon katsotaan olevan liian kalliin, toimeentulotuesta maksetaan loput. Näin se homma menee. Varsinkaan lapsiperheitä ei ajeta ahdinkoon, vaikka moni niin haluaa toisten asian näkevän. Kyse ei ole mistään muusta, kuin elämänhallinnan ongelmista. Kaikilla noista pyytelijöistä rahat riittäisivät, jos hallitsisivat edes alkeellisimman taloudenhoidon. Ai niin, mitä lääkkeisiin tulee; ttt korvaa joka ikisen lääkkeen, jonka lääkäri on määrännyt sairauden hoitoon. Jos pyytää lääkäriä kirjoittamaan, vaikka naamarasvaa muuhun, kuin sairaudenhoitoon, tätä tuskin maksetaan eikä kuulu maksaakaan.
Ärsyttää aina nämä valittajat ja itkijät. Yhteiskunta mahdollistaa jouten olon todella monelle; ei tarvitse vilusta tai nälästä kärsiä ja halvat jouluruoat; laatikot ja kinkut kyllä tulee niillä tuilla maksetuksi - aina on tullut.
Eli olet ollut itse altavastaajana, heikossa ja haavoittuvassa asemassa - sinua on autettu yhteiskunnan taholta, ja sinusta on tullut täydellinen mulkvisti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun palkka on kk n. 1000 €. En saa noista tuista mitään. Ok lapsilisän toki kolmesta lapsesta.
En tosin ole hakemassa mistään mitään apuja, mutta tiukkaahan se on saada kunnon lahjat lapsille säästettyä tästä tilistä.Tammi-lokakuun palkoista et sitten saanut mitään sukanvarteen ? Edes 10 egee/kuukausi + marraskuu = 110 egee ? Vähän myöhäistä yrittää säästää joululahjarahat marraskuun palkasta+lapsilisistä.
Oletko siinä yksi niistä urpåista, jotka neuvoo säästämään 5egee kuukaudessa hiihtolomaan, sitten 5egee luokkaretkeen, sitten 5egee kesäreissuun, 5 egee syyslomareissuun ja loppuviimeksi 5egee jouluun? Tuossa on jo 25 egee säästettävää per kuukausi. Unohdinpas muuten 5egee milloin mihinkin urheiluvälineeseen yms. Ymmärrätkö miten mahdotonta se on? Varsinkin jos perheessä on useampi hlö.
Älä hanki muksuja ellei tulot riitä sinun ja heidän kaikkiin fantasioihin. -eri
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opetelle nuoresta pitäen säästämisen tekniikka. Tässä auttaa excel taulukointi ja tarkka kuukausittaisten menojen ja tulojen kirjaaminen omiin sarakkeisiin tyyliin: vuokra, ruokakauppa, kuntosali, sähkölasku, vakuutukset jne..
Lisäksi kannattaa avata useampia tilejä, koske tilit eivät mitään maksa. Näin erottamalla käyttövarat eri tileille pysyy ns. langat kädessä eikä pääse menot yllättämään. Tällä tekniikalla
voi pienituloisenakin onnistua säästämään, sillä pienistä puroista ne säästöt syntyvät. Itselläni on 6. eri tiliä. 1. Käyttötili elämisen kuluihin. 2. käyttätili laskujen maksuun. 3. Palkkatili 4. Matkasäästötili. 5. Puskuritili. 6. asuntolainan lyhennystili.
Liekkö tähän jo vastattu, maksat siis kuudesta tilistä pankin palvelumaksun joka kuukausi ? Nii-in, eihän ne tilit mitään maksa ! Esim. Nordea 4 €/kk, vaikkei tilillä mitään tapahtumia ( kuolinpesän tili, oli veronpalautuksen vuoksi muutaman kuukauden "yliaikaa", kun en suruissani jaksanut ajoissa vaihtaa v-palautuksen tilinumeroa :-(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tosin ole hakemassa mistään mitään apuja, mutta tiukkaahan se on saada kunnon lahjat lapsille säästettyä tästä tilistä.Miten niin et saa esim asumistukea?
Menee tulot yli raja-arvojen, siksihän sitä ei saa. En minäkään saa asumistukea vaikka päivärahat jää alle 1000€ nettona. Brutto menee yli rajojen. Asumiseen menee 720€/kk plus vedet, sähköt, vakuutukset, ruoat, ym ym. Hengissä pysyy kun myy tavaroita kaapista.
Puhukaa mummojen ja sukulaisten kanssa lasten joululahjatoiveista, niin me tehdään ja kaikki yhdessä saadaan yleensä lapsille kiva joulu ja aina jokin mieluinen sekä hyödyllinen käytännöllinen lahja / lahjoja. Rakkaus ja hyvä mieli ja turvallinen joulu on paras lahja lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, asumistuki, elarit ja jopa lapsilisä lasketaan tuloiksi tt-tuessa. Eli niitä et saa jos olet tt-tuella. Lisäksi lähes kaikki vuokra-asunnot ovat kalliimpia kuin ne kelan hyväksymät kohtuulliset asumismenot, jopa kaupungin asunnot, kaikkia lääkkeitä ei kela suinkaan korvaa.
En ymmärrä motiiviasi valehdella. Olen itse ollut vuosikausi muinoin ttt-asiakas. Tottakai hain muita tukia ennen tt-tukea, koska se on viimesijainen tuki. Joka ikinen kuukausi tililleni tuli työmarkkinatuki, asumistuki sekä toimeentulotuki. Jos asunnon katsotaan olevan liian kalliin, toimeentulotuesta maksetaan loput. Näin se homma menee. Varsinkaan lapsiperheitä ei ajeta ahdinkoon, vaikka moni niin haluaa toisten asian näkevän. Kyse ei ole mistään muusta, kuin elämänhallinnan ongelmista. Kaikilla noista pyytelijöistä rahat riittäisivät, jos hallitsisivat edes alkeellisimman taloudenhoidon. Ai niin, mitä lääkkeisiin tulee; ttt korvaa joka ikisen lääkkeen, jonka lääkäri on määrännyt sairauden hoitoon. Jos pyytää lääkäriä kirjoittamaan, vaikka naamarasvaa muuhun, kuin sairaudenhoitoon, tätä tuskin maksetaan eikä kuulu maksaakaan.
Ärsyttää aina nämä valittajat ja itkijät. Yhteiskunta mahdollistaa jouten olon todella monelle; ei tarvitse vilusta tai nälästä kärsiä ja halvat jouluruoat; laatikot ja kinkut kyllä tulee niillä tuilla maksetuksi - aina on tullut.
Eli olet ollut itse altavastaajana, heikossa ja haavoittuvassa asemassa - sinua on autettu yhteiskunnan taholta, ja sinusta on tullut täydellinen mulkvisti?
Ei ole tullut mulkvisti missään vaiheessa. On vain aina ärsyttänyt ilmaisesta rahasta itkeminen, kun sitä ei tule tarpeeksi. Olin kiitollinen jokaisesta pennistä, jonka sain enkä enempää olisi tarvinnut. Nyt ei mikään riitä joillekin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos perheella on joku hometalo-oikeudenkäynti, äkillinen sairastuminen, tapaturma, konkurssi yms taustalla. Auttaisin mielelläni. Mutta en tule koskaan ymmärtämään näitä ikuisia työttömiä suurperheitä. Tuet ovat hyvät. Se kuuluisa elämänhallinta ei kehity koskaan jos itse ei tarvitse yhtään ponnistella minkään eteen.
Olen kahden lapsen yh. Osa-aikatyö tosin on. Täälläpäin vähintään osa-aikatöitä löytyy kyllä kaikille halukkaille. ( Varsinais-Suomi) Ostan lahjoja ja vaatteita pitkin vuotta jemmaan. Kaikenmaailman tarjouskampanjoita on koko ajan jossain ja ennakoidakin voi. Ihan pelkkä lapsilisä meillä on jo 326e. Tästäkö ei yhtään voi säästää joulua varten?
Olen hyvätuloinen, mutta ostan silti joululahjoja ympäri vuoden. Vielä paremmalla syyllä niin pitäisi tehdä jos on pienituloinen. Kesän alennusmyynnistä saa vaikka mitä, ja varsinkin keväällä kun myydään alella menneen talven kamat. Sitten vaan kotoa keksiä joku jemma mihin niitä laittaa odottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät saa ja tavararoiden lahjoittaminen on sikäli hyvä, että rahat voivat mennä vaikka vanhemman peli- tai päihdeongelmaan. Tosin härskeimmät myyvät nuo lahjoitetut tavarat.
Mikä keräys tässä on kyseessä? Voisin osallistua.
Jouluapua.fi
Tarvitaan tiliotteet ja valheenpaljastustesti ennen kuin uskon mihin rahat on käytetty.
Peku kirjoitti:
Muakin itkettää nuo toiveet. Etenkin tämän perheen toiveet
Tyttö 6v: lelut, leggingshousut koko 158-164cm. Saa olla melkoisesti ylipainoa että tarvitsee tuossa iässä noin isoja vaatteita. Tuon ikäisillä lapsilla on pituutta normaalitilanteessa 100cm - 130cm. Eli mikään muu ei selitä tuota vaate kokoa kuin ylipaino.
Tyttö 9v: lelut, leggingshousut koko xl. Mitä helvettiä. Xl kokoa käyttää liki kaksimetrinen mieheni koska muissa koko vaihtoehdoissa ei hihan pituudet riitä. Alakoulu ikäiselle tuo vaatekoko ei voi missään tilanteessa olla normaali.
Äiti: leveälestisiä kenkiä, vaatteita koossa xxl / 2xl
Käyttäisivät vähemmn rahaa ruokaan niin jäisi rahaa enenmmän leluihin.
Mä olen itse köyhästä perheestä. Ja sain yhdet housut lapsena,. Noin 10 vuotiaana. Ne oli aikuisen kokoa. Lahkeet käärittiin ja ommeltiin kiinni, sivuista ja vyötäröstä ommeltiin sisälle kääntövarat. Lukiossa käytin niitä samoja. Oli paikkoja jo. Mutta lahkeet oli lukiossa sopivat, kaikki varat oli purettu pois. Kangas oli toki eriväristä "kasvu varojen" kohdalla, mutta ei menoa haitannut.
Oma lapseni on nyt lukiossa, ja käyttää samaa hupparia kuin 4.llä luokalla oli. Silloin ostin hupparin ns. Kasvuvaralla hänelle. Nyt ei enää tarvitse Kääriä hihoja. Kohta vsihdan hiharesorit pidemmiksi huppariin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän silloin tarvitsekaan säästää, jos tietää, että joku muu maksaa nuo. Tai sitten ei vaan vietä hiihtolomaa, lapsi ei osallistu luokkaretkeen (tosin tähänhän ei enää edes saa kerätä rahaa, jos luokkaretki on koulun järjestämä) , ei tee kesäreissua eikä syysreissua. Eikä osta joululahjojakaan, jos rahat ei riitä. Harvalla työssäkäyvälläkään on mahdollista yhden kuukauden liksasta napsaista kesälomareissuun rahat. Kyllä niihin joudutaan säästämään. Ja yleensä vielä miettimään, mihin niistä säästetään, jos kaikkiin ei ole mahdollista säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No parempia nuo on kuin uusin iPhone jne.
Mutta sekin, jos tuntuu että kerran elämässä on mahdollisuus saada jotain mitä ei ehkä sillä koulun cooleimmallakaan tyypillä vielä ole... Onhan se päihdyttävä ajatus jonka ymmärrän ihan täysin. Köyhässä perheessä itsekin kasvoin.
Mä ostin mun 7-luokkalaiselle pojalle iPhone SE 2020:n. Poika siis halusi ihan vain minkä puhelimen tahansa. Ostin iPhonen, koska itsellänikin on. Mutta en tiedä onko tuo kenenkään mielestä makea malli, kun se on se halvin.
Esim. OnePlussalta olisit saanut samalla hinnalla paljon paremman puhelimen. iPhonessa maksat merkistä.
Niinkö? OnePlussako elää samassa ekosysteemissä kuin iPadini, iWatchini ja iBookini? Sekö handlaa facetimen, saumattoman tiedonsiirron kaikkien laitteideni välillä?
Millä lailla OnePlus on parempi kuin esim iPhone 12 pro max?
Oot niin tyhmä provo. Jos sulla oikeesti olisi mitään Apple-tuotteita, käyttäisit niistä oikeita nimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti olen, mutta pointtini ( mitä et ymmärtänyt ) olikin se, että ne rahat on mahdoton säästää marraskuun palkasta ! Eikä se ole mahdotonta, jos talouden-/elämänhallinta on kunnossa !
Ei ne pienet tulot, vaan ne (usein turhat) menot ! Yh olen ollut itsekkin, pienillä tuloilla, mutta kyllä aina jotain jäi säästöön, kun suunnitteli talous- ym. muut menot tulojen mukaan. Yksi ihan pieni käytännön säästö: ei uusia/ehyitä sukkahousuja talvella housujen alle. No, nykyään ne kait lentää roskiin, kun tulee yksi silmäpako ? Pointti: kaikkista pienistä menoista, jotka eivät ole välttämättömiä, kertyy kuukaudessa monta euroa !
Peku kirjoitti:
Muakin itkettää nuo toiveet. Etenkin tämän perheen toiveet
Tyttö 6v: lelut, leggingshousut koko 158-164cm. Saa olla melkoisesti ylipainoa että tarvitsee tuossa iässä noin isoja vaatteita. Tuon ikäisillä lapsilla on pituutta normaalitilanteessa 100cm - 130cm. Eli mikään muu ei selitä tuota vaate kokoa kuin ylipaino.
Tyttö 9v: lelut, leggingshousut koko xl. Mitä helvettiä. Xl kokoa käyttää liki kaksimetrinen mieheni koska muissa koko vaihtoehdoissa ei hihan pituudet riitä. Alakoulu ikäiselle tuo vaatekoko ei voi missään tilanteessa olla normaali.
Äiti: leveälestisiä kenkiä, vaatteita koossa xxl / 2xl
Käyttäisivät vähemmn rahaa ruokaan niin jäisi rahaa enenmmän leluihin.
Tai psykiatriin.
Mielen ongelmista tuollainen kielii aika vahvasti. Yksinäisyys rakkaudettomuus, koskemattomuus jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät saa ja tavararoiden lahjoittaminen on sikäli hyvä, että rahat voivat mennä vaikka vanhemman peli- tai päihdeongelmaan. Tosin härskeimmät myyvät nuo lahjoitetut tavarat.
Mikä keräys tässä on kyseessä? Voisin osallistua.
Jouluapua.fi
Harva alkuperäisidea on yhtä pahasti epäonnistunut kuin tämä huijareiden hyysäys.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän melko varakkaana ja velattomana joskus voisi autella jotain köyhää yksinhuoltajaa, mutta valitettavasti vaikea sellaisia oikeasti köyhiä on löytää, joilla se köyhyys ei liity päihteisiin tai totaaliseen saamattomuuten.
Ha, voi kuule helposti löytää, ei tarvita kuin krooniset sairaudet joita perusterveydenhoito ei halua/osaa hoitaa. Ja tämänlaisia on monta tässä maassa, aina luullaan lapsellisesti että köyhyys on vain juoppojen ongelma.
Hienoa , että on tuo jouluapukeräys köyhille perheille.
Toivotaan, että mahdollisimman moni lapsiperhe saisi sieltä apua nyt vaikeina korona joulu aikoina.
Jos lahjoittaa köyhille, tavara ei mene suomalaisille vaan niille joista täällä ei saa puhua.