Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita
Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.
Kommentit (1734)
Vierailija kirjoitti:
Hoopo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Täysin samat ajatukset! Tässä maassa saa rahaa mihin vaan kun vaan jaksaa pyytää, kiitos verojen.
Toisin sanoen "köyhätkin" voivat elää ja elävätkin maan kalleimmissa neliöissä kaiken tarvittavan elektroniikan sekä koira- ja kissalaumojen kanssa. He nauttivat kaikesta samasta yltäkylläisyydestä kuin "rikkaat" mutta jostain syystä heillä vain ei koskaan ole rahaa.Tyhmä kirjoitus. Olen köyhä. Mulla ei todellakaan ole varaa yhteenkään lemmikkiin, ei ole, koska olen vastuuntuntoinen ja tiedän mitä lemmikin pito maksaa. Sama juttu elektroniikan kanssa, pyykinpesukone on hajoamassa, en pysty ostamaan.
Pyykkikoneita saa muutamalla kympillä käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Tekis mieli auttaa, mut en halua et apu päätyy vääriin käsiin. Mistä erottaa nämä pelurit ja hyväksikäyttäjät, jotta tietää varoa?
Entisenä köyhänä yksinhuoltajana voin vain kertoa omalta kohdaltani, että kun rahaa ei ollut, ainoa mistä pystyi pitämään kiinni, oli ylpeys. Vaikka olisin voinut parantaa perheemme tilannetta pyytämällä avoimesti apua netissä, en sitä tehnyt. Oli jouluja, jolloin ei ollut lahjoja ollenkaan. Ehkä väärin tehty, mutta ajattelin, että nämä asiat ei saa olla ihmisten auttamishalun ja hyväntekeväisyyden varassa, vaan sosiaaliturvan ja sosiaalityön pitäisi toimia niin, ettei kukaan lapsi jää täysin ilman joululahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin lukemassa toiveita omassa kaupungissani. 6 lasta, äiti hoitovapaalla, isä aloitti opiskelun. Joutuvat maksamaan polttopuutkin ihan itse (voi kyynel).
Tiedättekö mun empatia ei riitä. Piuhat olis voinut laittaa poikki jo kolmannen jälkeen.
Mä ajattelen näistä ihmisistä, että heillä on täytynyt joskus olla erittäin hyväpalkkainen ammatti (lääkäri tms), koska on ollut varaa tehdä 6 lasta. Mä harkitsin aikoinaan tarkkaan, onko mulla varaa kolmanteen lapseen. Ehkä olisi ollut, mutta päätin jättää lapsiluvun kahteen. Pystyn toteuttamaan äitiyttäni kahdenkin lapsen kanssa. En avusta sellaisia ihmisiä, jotka ovat tai ovat olleet varakkaampia kuin minä.
Luuletko oikeasti että elämäntapatyöttömät miettii kuinka moneen lapseen on varaa? Niitä syntyy yksi per vuosi vaikka ollaan pitkäaikaistyöttömiä ja työkyvyttömyyseläkkeellä.
En luule, mutta he ilmeisesti kuitenkin kuvittelevat olevansa varakkaampia. Pointtini on, että avustan vain sellaisia, joilla ei ole varaa sen enempään kuin mulla itsellänikään. Jos on varaa asua kalliimmin (vaikka yhteiskunna rahoilla), hankkia enemmän lapsia (vaikka yhteiskunnan rahoilla), ostaa kaliimpia vaatteita (vaikka yhteiskunnan rahoilla) jne jne , silloin nämä ihmiset eivät tarvitse mun apuani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista on, että ihmiset ei osaa hoitaa talouttaan niin, ettei tarvitsisi enää kerjätä. Noihin ei auta raha eikä lahjat, kannettu vesi ei kaivossa pysy.
Tämä. Kun avustan vähävaraisia, pyrin löytämään sellaiset ihmiset, joiden tilanne on vain väliaikainen. Esim opiskelija, joka on aloittanut kesätyöt, muttaensimmäinen palkkapäivä ei ole vielä tullut. Tai juuri eronnut, joilla on mennyt tavallista enemmän rahaa takuuvuokraan, muuttoon sekä uuden kodin kalustamiseen. Tai työttömäksi jäänyt, joka joutuu odottamaan pitkään päätöstä ansiosidonnaisesta päivärahastaan. En avusta niitä, joiden tilanne on sama kuukaudesta ja vuodesta toiseen.
En ymmärrä logiikkaasi. Haluat auttaa väliaikaisista vaikeuksista kärsiviä, muttet heitä, joilla tilanne on jatkunut kauemmin. Miksi? Ei se ole aina omaa syytä, että tilanne pitkittyy. Ihmiset voivat sairastua ja joutua ennenaikaiselle eläkkeelle, työttömyys voi pitkittyä, jos ei vaan saa töitä.
Itse olen psyykkisistä syistä työkyvytön, eikä yhteiskunta suostu minua kuntouttamaan kuntoutuspsykoterapian muodossa, koska katsovat vaikeasti kuntoutettavaksi. Mies on työtön, koska töitä ei vaan ole ja uutta alaa ei ole löytynyt, vaikka kahta koulutusta on kokeillut. Oma tilanteeni on kestänyt 16 vuotta ja jos olisimme ehtineet lapsia tehdä ennen kuin sairastuin ja mies jäi työttömäksi, et olisi halunnut tukea meitä, koska sinusta on oma vikamme, jos tulomme eivät riitä. Kun elää vuodesta toiseen minimituloilla, saa käyttää aika paljon mielikuvitusta, että saa ostettua hajonneet kodinkoneet, huonekalut, vaatteet, kengät, kodin tavarat ynnä muut. Ei ole aina itsestä kiinni, jos raha ei riitä. Ihmiset, jotka luulevat niin, eivät ole joutuneet elämään pitkäaikaisessa köyhyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinhuoltajaäiti, jolla seitsemän lasta. Perheeseen odotetaan vauvaa. Perhe elää tuilla eikä tukiverkkoa oikein ole. Lasten isä on "vaihtelevasti mukana elämässä".
Kyllähän tuo ihmetyttää, mutta ei se niiden lasten vika ole jos äidillä vähän vippaa nupissa. Lapsia voi auttaa, vaikka äitiä paheksuisikin.
Yh-äidille voisin lahjoittaa ehkäisykapselin (raskaudenehkäisy toimii n.3v). Tosin tt-tuella elävä saa sen melko varmasti terveydenhuoltomenona....mutta kun ehkäisystä ei huolehdita, lapsia käytetään vain tulonhankintaan?
Itse ostan vähävaraisille lapsille leluja näihin keräyksiin ja toivon että ne menevät todelliseen tarpeeseen! Koska ei se lahjoihin käytetty raha itsellekään ilmaiseksi tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin lukemassa toiveita omassa kaupungissani. 6 lasta, äiti hoitovapaalla, isä aloitti opiskelun. Joutuvat maksamaan polttopuutkin ihan itse (voi kyynel).
Tiedättekö mun empatia ei riitä. Piuhat olis voinut laittaa poikki jo kolmannen jälkeen.
Mä ajattelen näistä ihmisistä, että heillä on täytynyt joskus olla erittäin hyväpalkkainen ammatti (lääkäri tms), koska on ollut varaa tehdä 6 lasta. Mä harkitsin aikoinaan tarkkaan, onko mulla varaa kolmanteen lapseen. Ehkä olisi ollut, mutta päätin jättää lapsiluvun kahteen. Pystyn toteuttamaan äitiyttäni kahdenkin lapsen kanssa. En avusta sellaisia ihmisiä, jotka ovat tai ovat olleet varakkaampia kuin minä.
Luuletko oikeasti että elämäntapatyöttömät miettii kuinka moneen lapseen on varaa? Niitä syntyy yksi per vuosi vaikka ollaan pitkäaikaistyöttömiä ja työkyvyttömyyseläkkeellä.
En luule, mutta he ilmeisesti kuitenkin kuvittelevat olevansa varakkaampia. Pointtini on, että avustan vain sellaisia, joilla ei ole varaa sen enempään kuin mulla itsellänikään. Jos on varaa asua kalliimmin (vaikka yhteiskunna rahoilla), hankkia enemmän lapsia (vaikka yhteiskunnan rahoilla), ostaa kaliimpia vaatteita (vaikka yhteiskunnan rahoilla) jne jne , silloin nämä ihmiset eivät tarvitse mun apuani.
Noita sivustoja seuraavat lähinnä vain sosiaalipor**non suurkuluttajat. Sellaiset, joille tulee lämmin ja mukava olo jo siitä, kun näkevät sellaisia, joilla menee huonommin. Sitten alkaa tämä loputon vertailu siitä, mihin noilla ihmisillä saa ja voi olla varaa. Millaisia toiveita on lupa esittää. Ja kun tätäkin ketjua lukee, niin jopa toiveet jostain villasukista ovat jo epäilyttäviä. Eli kovin on tiukat reunaehdot. Mutta onnittelut jo etukäteen kaikkille niille köyhille perheille, jotka saavat apua vaikeaan elämäntilanteeseensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?
Ensinnäkin, asumistuki, elarit ja jopa lapsilisä lasketaan tuloiksi tt-tuessa. Eli niitä et saa jos olet tt-tuella. Lisäksi lähes kaikki vuokra-asunnot ovat kalliimpia kuin ne kelan hyväksymät kohtuulliset asumismenot, jopa kaupungin asunnot, kaikkia lääkkeitä ei kela suinkaan korvaa.
Lapsilisää tai asumistukea ei saa, jos on tt-tuella???
Nähkääs kun ne lasketaan tuloksi siinä laskelmassa. Vanhoina aikoina perhe sai lapsilisät omaan käyttöön eli niiden kulutus ei tullut laskelmaan. Jos perheellä on vaikka velkoja, joita ei huomioida tai just vuokra on isompi kuin kela hyväksyy, kaikki pitää maksaa itse, jolloin todellinen tilanne voi olla aivan eri kuin mitä laskelma näyttää. Moni perhe oli itku silmässä silloin, kun lapsilisät alettiin ottaa tuloksi.
T. Entinen sossu
Kukas ne velat on tehnyt? Tuolla jouluapuaryhmässäkin monella oli velkaa velan päälle ja ulosottoa. Joskus on siis eletty yli varojen ja nyt kansalaisten pitäisi hankkia lapsille lahjat ja vaatteet. Lapsia pitkä liuta ja uusi vauva tulossa.
Kummasti vaan ihmiset muualla maailmassa pärjää vaikka rahaa ei jaetakaan joka asiaan.
Miten ne muualla maailmassa sinusta pärjää? Afrikassa on lapsikuolleisuus suurta ja ihmisten keskimääräinen elinikä 40 vuotta. Jenkeissäkin köyhiä kupsahtelee nyt koronaan, kun eivät pääse hoitoon ilman vakuutusta. Tästäkö pitäisi ottaa mallia?
Onneksi annoit lapsesi vanhat kengät, sisäänajo suoritettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, asumistuki, elarit ja jopa lapsilisä lasketaan tuloiksi tt-tuessa. Eli niitä et saa jos olet tt-tuella. Lisäksi lähes kaikki vuokra-asunnot ovat kalliimpia kuin ne kelan hyväksymät kohtuulliset asumismenot, jopa kaupungin asunnot, kaikkia lääkkeitä ei kela suinkaan korvaa.
Ne vähennetään tt-tuesta, eli on tavallaan ihan sama saako niitä vai ei. Käsitätkö?
Eikä vähennetä! Etkö ymmärrä esimerkkiä? Toimeentulotuki on kaikki ekstraa siihen nähden mitä ajatellaan jäävän ihmiseltä uupumaan kun otetaan kaikki hänen tulonsa huomioon. (Ja näihin laskennallisiin perusmenoihin lukeutuu kelan mukaan jopa mm. sanomalehtitilaus ja harrastus- ja virkitysmaksut)
On todella virheellistä ja harhaanjohtavaa esittää, ettei toimeentulotukea saava saisi tukia, kuten tuolla sanotaan.
Ongelma lienee siinä, että toimeentulotukiasiousta tietämättömät eivät näitä asioita ymmärrä ja kuvittelevt, että toimeentulotuen päälle saa näitä muita tukia. Toi sanomalehtitilaus joutaisi poistaa Kelan esimerkistä. En tunne yhtäkään tt+tukiasiakasta, jolla olisi oikeasti varaa tilata lehti. Se vain vääristää kuvaa toimeentulotuen määrästä.
Todellakin näin. Omituisesti on Kela laskeskellut tukien riittävyyden. Itse en toimeentulotuella eläessäni ole todellakaan voinut tilata lehtiä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista on, että ihmiset ei osaa hoitaa talouttaan niin, ettei tarvitsisi enää kerjätä. Noihin ei auta raha eikä lahjat, kannettu vesi ei kaivossa pysy.
Tämä. Kun avustan vähävaraisia, pyrin löytämään sellaiset ihmiset, joiden tilanne on vain väliaikainen. Esim opiskelija, joka on aloittanut kesätyöt, muttaensimmäinen palkkapäivä ei ole vielä tullut. Tai juuri eronnut, joilla on mennyt tavallista enemmän rahaa takuuvuokraan, muuttoon sekä uuden kodin kalustamiseen. Tai työttömäksi jäänyt, joka joutuu odottamaan pitkään päätöstä ansiosidonnaisesta päivärahastaan. En avusta niitä, joiden tilanne on sama kuukaudesta ja vuodesta toiseen.
Minä taas haluaisin auttaa erityisesti niitä vanhuksia, jotka kituuttavat yksin pienellä eläkkeellä. Heitä vain on todella vaikea löytää, koska kukaan ei heille kerää muuta kuin kortteja ja kukkia. Mitä ne auttavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita sivustoja seuraavat lähinnä vain sosiaalipor**non suurkuluttajat. Sellaiset, joille tulee lämmin ja mukava olo jo siitä, kun näkevät sellaisia, joilla menee huonommin. Sitten alkaa tämä loputon vertailu siitä, mihin noilla ihmisillä saa ja voi olla varaa. Millaisia toiveita on lupa esittää. Ja kun tätäkin ketjua lukee, niin jopa toiveet jostain villasukista ovat jo epäilyttäviä. Eli kovin on tiukat reunaehdot. Mutta onnittelut jo etukäteen kaikkille niille köyhille perheille, jotka saavat apua vaikeaan elämäntilanteeseensa.
Kieltämättä jouluapu-ketjut ovat palstan parasta hupia 😄😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nähkääs kun ne lasketaan tuloksi siinä laskelmassa. Vanhoina aikoina perhe sai lapsilisät omaan käyttöön eli niiden kulutus ei tullut laskelmaan. Jos perheellä on vaikka velkoja, joita ei huomioida tai just vuokra on isompi kuin kela hyväksyy, kaikki pitää maksaa itse, jolloin todellinen tilanne voi olla aivan eri kuin mitä laskelma näyttää. Moni perhe oli itku silmässä silloin, kun lapsilisät alettiin ottaa tuloksi.
T. Entinen sossu
Kukas ne velat on tehnyt? Tuolla jouluapuaryhmässäkin monella oli velkaa velan päälle ja ulosottoa. Joskus on siis eletty yli varojen ja nyt kansalaisten pitäisi hankkia lapsille lahjat ja vaatteet. Lapsia pitkä liuta ja uusi vauva tulossa.
Kummasti vaan ihmiset muualla maailmassa pärjää vaikka rahaa ei jaetakaan joka asiaan.
Pärjäähän ne, esim. ryöstelemällä. Se on seurausta siitä, ettei sosiaaliturvaa ole. Sitten ei ole enää yhteiskuntaa, jossa voi kävellä turvallisesti kadulla.
Ja voisivatko ihmiset nyt ymmärtää, että köyhiä on erilaisia: On heitä, joilla elämänhallinta takkuaa, päihteitä kuluu, raha ei pysy käsissä tai työnteko ei kiinnosta. Sitten on heitä, jotka ovat aivan tavallisia ihmisiä, jotka eivät ole millään tavalla voineet vaikuttaa omaan köyhyyteensä (sairastuminen, itsestä riippumaton työttömyys ym.). Jälkimmäinen joukko kärsii nyt siitä, että ensimmäinen joukko leimaa kaikki köyhät.
Lisäksi onhan sitä tutkittukin, että mitä enemmän ihmisellä on rahaa, sitä todennäköisemmin hän ajattelee köyhyyden olevan omaa syytä. Ihmisillä on vääristyneitä käsityksiä siitä, mitä ei olla koskaan itse koettu.
Osallistukaa paikallisen MLL:n tai srk:n keräykseen. Lahjat menee heidän asiakkailleen, perheille, joista oikeasti tiedetään, kenellä on oikea hätä, jos epäilette mihin apu menee. Itsekään en mielellään lahjoita rahaa, mutta olen monena vuonna ostanut lelun tms. lahjan ja vienyt lahjakeräykseen.
Vierailija kirjoitti:
Ikinä et voi tietää toisten tilannetta. Itse jouduin sellaiseen tilanteeseen, että en jaksa edes kirjoittaa siitä. Kyllä jokainen rukkasen hukkuminen oli siinä katastrofi ja kovan stressin aihe. Meillä oli aivan kaikesta pulaa, myös ruoasta, monta vuotta.
Iskälle viinaa ja äiskälle tatska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi pieneen mieleenikään lahjoittaa tuonne mitään. Suomen sosiaaliturva on niin korkea, että jokaisella on kyllä mahdollisuus lapsilleen joululahjat hankkia.
Ai 500e on korkea sosiaalituki?
Tuon päälle maksetaan joukko muita tukia mutta ei kai ne baarireissuihin riitä.
Minä saan ainoastaan työttömyysrahaa ja lapsilisät. Baarissa kävin viimeksi 2v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun palkka on kk n. 1000 €. En saa noista tuista mitään. Ok lapsilisän toki kolmesta lapsesta.
En tosin ole hakemassa mistään mitään apuja, mutta tiukkaahan se on saada kunnon lahjat lapsille säästettyä tästä tilistä.
Miten niin et saa esim asumistukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä logiikkaasi. Haluat auttaa väliaikaisista vaikeuksista kärsiviä, muttet heitä, joilla tilanne on jatkunut kauemmin. Miksi? Ei se ole aina omaa syytä, että tilanne pitkittyy. Ihmiset voivat sairastua ja joutua ennenaikaiselle eläkkeelle, työttömyys voi pitkittyä, jos ei vaan saa töitä.
Itse olen psyykkisistä syistä työkyvytön, eikä yhteiskunta suostu minua kuntouttamaan kuntoutuspsykoterapian muodossa, koska katsovat vaikeasti kuntoutettavaksi. Mies on työtön, koska töitä ei vaan ole ja uutta alaa ei ole löytynyt, vaikka kahta koulutusta on kokeillut. Oma tilanteeni on kestänyt 16 vuotta ja jos olisimme ehtineet lapsia tehdä ennen kuin sairastuin ja mies jäi työttömäksi, et olisi halunnut tukea meitä, koska sinusta on oma vikamme, jos tulomme eivät riitä. Kun elää vuodesta toiseen minimituloilla, saa käyttää aika paljon mielikuvitusta, että saa ostettua hajonneet kodinkoneet, huonekalut, vaatteet, kengät, kodin tavarat ynnä muut. Ei ole aina itsestä kiinni, jos raha ei riitä. Ihmiset, jotka luulevat niin, eivät ole joutuneet elämään pitkäaikaisessa köyhyydessä.
Siksi, että jonain päivänä avustamieni ihmisten avuntarve loppuu. Siis jo ennenkuin he kuolevat. Sen sijaan, jos tilanne ei koskaan parane, avuntarvekin on pysyvä. Eli avuntarve ei lopu koskaan, vaikka miten avustaisin. Avuntarve on kuin pohjaton kaivo, jota ei saa koskaan täyttymään.
Olen avustanut joitain yksittäisiä ihmisiä nelinumeroisillakin summilla, jotta ovat päässeet tilapäisen vaikean tilanteensa yli ja sen jälkeen pärjänneet taas omillaan ja avuntarve on loppunut. Päässeet takaisin normaaliin elämään ilman, että olisivat joutuneet tekemään velkaa selvitäkseen vaikeasta ajasta ja sitten makselemaan velkoja vielä pitkään takaisin. Joskus on riittänyt pienempikin apu eli esimerkiksi olen ostanut jollekin kuukauden ruuat, talouspaperit ja pesuaineet, koska silloin tarvitsijan ei ole tarvinnut (esim just muuttonsa yhteydessä) siirtää sähkölaskujensa ym maksupäiviä myöhemmäksi vaan on voinut maksaa laskunsa ajallaan eikä ole joutunut noidankehään, jossa tänään maksetaan vasta lokakuun tai kenties vielä syyskuunkin laskuja, vaikka pitäisi maksaa jo marraskuun laskuja.
Minä en väittänyt, että vähävaraisuus olisi aina ihmisestä kiinni. Sairastua voi, voi menettää työkykynsä jne. Kyse ei olekaan siitä, onko jokin ihmisen oma vika vai ei. Kyse on siitä, että avustamalla tietyllä tavalla voin auttaa ihmistä nousemaan kokonaan ylös suosta enkä vain pitelemään toisen päätä pinnalla.