Perhepäivähoito - pakko ryhtyä yrittäjäksi?
Hei,
Meillä on tilanne, että tuttumme, joka hoitaa kotona paria lastaan, on suostunut ottamaan meidänkin tyttömme hoidettavaksi kotiinsa. Onko ainoa vaihtoehto ryhtyä yksityiseksi perhepäivähoitajaksi ja siten yrittäjäksi? Vai voiko tuon jotenkin hoitaa, että me olemme työnantajia. Kelan tuet kuitenkin haluttaisiin, joten vaihtoehdot taitaa olla vain kotiin palkattu hoitaja (ei olisi tämä, kun olisivat kuitenkin heillä) tai perhepäivähoito, jolloin hoitajan pitäisi olla yrittäjä?
Minä tiedän, että siis sehän olisi vain pieni mutka matkaan, eli paperihommia jonkun verran, mutta hän tuntuu vierastavan ajatusta yrittäjäksi ryhtymisestä.
Kommentit (25)
Minä saan 598e/kk/lapsi. Ypph saa "kulukorvauksena" n.110e/kk/lapsi verottomana, eli maksan veroja n.490e osuudesta/kk/lapsi.
Eli veroja maksan reilu 300e/kk. Yeliä maksan n.150e/kk Eli käteen jään.2000e/kk. Hoitolapsia on 4.
Yel on kyllä pakollinen ,mutta sen summan saa päättää itse vaikkavakuutusyhtiöt kovasti haluaakin ,että sitä maksetaan mahdollisimman paljon.
Minä maksan sen minimin mukaan, millä kela katsoo minun olleen työelämässä jos jostain syystä jäisin työttämäksi, eli olisin sitten oikeutetty työttömyysp.ivärahaan.
Eläkettä toki kertyy hiton vähän näin,mutta en nusko pätkääkään,että joskus 35v. Päästä kun olen eläkeikäinen saisi enää eläkettä samoin kuin nytten. Uskon että ei olemassa nykyisenlaista eläkejärjestelmää. Joten käytän ne rahat nyt mielummin perheeseeni ja kituutan sitten mummona :).
Kunnallisissa päiväkodeissa hoito on yleensä paljon parempaa kuin yksityisissä päiväkodeissa. Ja syykin on hyvi selvä :raha. Kunnallisten ei tarvitse tehdä voittoa, yksityisten täytyy. Yksityisellä sairastapauksissa pyöritetään hommaa paljon pienemmällä hemkilöstöllä, kunnalisella on edes mahdollista saada sijainen. Yksityisellä olen esim. Joutunut töihin keittiöön kun keittiön työntekijä oli sairas. Vastaavasti omasta ryhmästäni puuttui sitten yksi hoitaja. Yksityisellä lastenhoitajien täytyy myös paljon hoitaa siivoushommia, kunnallislla ei.
pphoidosta taas yksityisellä ei ole tasoitusvapaita kunnallisella on. Eli lapsella enemmän varahoitoa kunnallisella puolella.
Ihanko tosissaan, voi käsi sydämmellä sanoa, että yksityinen hoitaja kotona ja kunnallinen päivähoito ovat laadultaan sama asia?
Kunnallisessa on ryhmässä parhaimmillaan 3 aikuista ja reilu 20 lasta. Jos joku sairastuu (toisin kuin numero 24 sanoo) ei hankita sijaisia. Hoitajat pomppivat ryhmien välillä, jotta lainmukainen hoitajamäärä toteutuu.
Kuinka yksilöllistä tämä hoito on? Kun ryhmässä on aikataulut minkä mukaan mennään, ehtiiköhän hoitajat oikeasti huomioimaan 20 lasta? Ei. Yleensä hiljaisemmat kulkevat mukana, kun eivät osaa vaatia.
Ja se meteli! 20 lasta kahdessa huoneessa, tsiisus! Onpa kiireetöntä, rauhallista ja mukavaa yhdessä oloa.
Ulkona hoitajat juttelee ympyrässä ja lapset puuhailee omiaan.
Tässä syy miksi minä hoidan omat lapseni kotona. Minä rakastan lapsia, ja tykkään todella työskennellä lasten parissa. Kunnalliseen en vain enää töihin mene. Jos minä olen ainoa, joka haluaa hoitaa lapset hyvin ja olla heille läsnä niin vastuu on aika suuri.
T. numero 16
No joo, en nyt ota kantaa siihen millä hinnalla hoitajan pitäisi hommaan ryhtyä. Kysymykseni oli se, että voiko asian hoitaa muutoin kuin hoitajan yrittämällä ryhtymiseksi. Ja vastaus on että voi. Hinta on meidän välinen asiamme ja hoitajalle varmaan siis ihan sama tuleeko yrittäjän tulona vai palkkana jos käteen jää likimain sama.
Ymmmärrän myös, että jos palkkaisimme jonkun ihmisen kotiimme, joka muutoin voisi mennä normitöihin, palkan pitäisi olla likimain 2000e. Mutta kun tämä tuttumme on kuitenkin kjotona omien lastensa kanssa ja haluaa vähän lisätuloja, niin silloin tuollainen pph:llekin maksettava summa on ok.
ap
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 13:56"]
Kukaan ei ole sanonut, että kunnallisen kuuluisi olla halvempi mutta niin paskaa hoitoa kunnalla on, että kyllä sen vaan pitäisi näin olla.
T. Lastenhoitaja vuosien kokemuksella
[/quote]
Tökerö yleistys.