Perhepäivähoito - pakko ryhtyä yrittäjäksi?
Hei,
Meillä on tilanne, että tuttumme, joka hoitaa kotona paria lastaan, on suostunut ottamaan meidänkin tyttömme hoidettavaksi kotiinsa. Onko ainoa vaihtoehto ryhtyä yksityiseksi perhepäivähoitajaksi ja siten yrittäjäksi? Vai voiko tuon jotenkin hoitaa, että me olemme työnantajia. Kelan tuet kuitenkin haluttaisiin, joten vaihtoehdot taitaa olla vain kotiin palkattu hoitaja (ei olisi tämä, kun olisivat kuitenkin heillä) tai perhepäivähoito, jolloin hoitajan pitäisi olla yrittäjä?
Minä tiedän, että siis sehän olisi vain pieni mutka matkaan, eli paperihommia jonkun verran, mutta hän tuntuu vierastavan ajatusta yrittäjäksi ryhtymisestä.
Kommentit (25)
Mutta saako kotiin palkattu hoitaja sitten omista lapsistaan kotihoidontukea eikä tule siten mitään ongelmia siitä, että on omia lapsia "mukana" hoitamassa meillä mukamas.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:20"]
Mutta saako kotiin palkattu hoitaja sitten omista lapsistaan kotihoidontukea eikä tule siten mitään ongelmia siitä, että on omia lapsia "mukana" hoitamassa meillä mukamas.
[/quote]
Jos hän hoitaa lapsensa itse, saa kotihoidontuen. Näin mun mielestä.
Plus, saako kotiin palkatusta hoitajasta vielä kotitalousvähennyksen?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:20"]Mutta saako kotiin palkattu hoitaja sitten omista lapsistaan kotihoidontukea eikä tule siten mitään ongelmia siitä, että on omia lapsia "mukana" hoitamassa meillä mukamas.
[/quote]
Tietenkin saa. Miksi ei saisi?
Se kotiin palkattu hoitaja tarkoittaa nimenomaan sitä, että te olette yksityisesti palkanneet lapsellenne hoitajan. Ei tarkoita siis kirjaimellisesti sitä, että hoitajan pitää hoitaalastanne teidän kodissanne. Sillä ei ole mitään väliä hoitaako lasta lapsen kodissa, hoitajan kodissa tai vaikka mäkkärin leikkipaikalla.
Ok, eli toi voisi olla vaihtoehto. Täällä kuntalisineen tuki on noin 500e molemmissa tapauksissa on sitten pph tai kotiin palkattu hoitaja. Yleensä pph:t ottavat noin 700e palkkaa. Mitä siis pitäisi maksaa jos palkkaa kotiin hoitajan? 600e, kun siitä me maksamme kaikki sivukulut? 700eurosta hoitaja itse maksaisi ne.
Lisäksi vielä kotitalousvähennyksestä: Jos tuki on 500e ja palkka 600e, jolloin itse siis maksamme 100e, niin siitä osuudestako vähennyksen saa?
Ja miten silloin ruokamaksut yms? Jos oikeasti tapahtuu heillä, mutta papereilla meillä? Sovitaan vaikka, että ruoka kuuluu palkkaan? Kun pph:than saa sen n. 5e/pv siihen ruokaan yms askartelutarvikkeisiin.
Toisin sanoen vielä rautalangasta väännettynä: Onko tuolla laskurilla laskettavat työnantajan maksut (https://www.palkka.fi/palkkalaskuri/index.htm) sama maksaa ne sitten työnantaja tai yrittäjä? Eli häviääkö/voittaako tässä joku?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:47"]Toisin sanoen vielä rautalangasta väännettynä: Onko tuolla laskurilla laskettavat työnantajan maksut (https://www.palkka.fi/palkkalaskuri/index.htm) sama maksaa ne sitten työnantaja tai yrittäjä? Eli häviääkö/voittaako tässä joku?
[/quote]
Minä olen yksityinen perhepäivähoitaja. Hoitopaikkamaksuni on 750€/kk, josta vanhempien osuus noin 280€. Hoidossa on neljä lasta. Maksan joka kuukausi 400 euroa pakollista YEL-vakuutusta (yrittäjän eläke) ja 600 euroa veroja. Tämän lisäksi maksan jäljelle jäävästä tulosta hoitolasten ruoat, askarteluvälineet, retkien pääsyliput, lelut yms. Karkeasti laskettuna 750 eurosta käteen jää puolet pakollisten menojen jälkeen.
Kotiin palkattu hoitaja ei osta omista rahoistaan lasten ruokia, ei syöttötuoleja tai hiekkaleluja. Kotiin palkattu hoitaja saa perheeltä palkan. Erikseen voidaan sopia syökö hoitaja perheen omia ruokia vai tuoko omat eväät.
Kotiin palkatusta hoitajasta saa kotitalousvähennyksen, mutta sitä on juuri pienennetty.
Kiitos 12 viestistäsi. Eli voi siis olla että tulisi jotain ongelmia siitä, että olisi "kotiin palkattu hoitaja" ja olisikin heillä hoidossa, jolloin ruoka esim pitäisi meiltä viedä sinne, ettei siitä tule kuluja??
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 13:02"]Kiitos 12 viestistäsi. Eli voi siis olla että tulisi jotain ongelmia siitä, että olisi "kotiin palkattu hoitaja" ja olisikin heillä hoidossa, jolloin ruoka esim pitäisi meiltä viedä sinne, ettei siitä tule kuluja??
[/quote]
Eiiih, miten et nyt tajua?
No sori en nyt tajua.. :/ Eli sovittaisiin vain hoitajan kanssa, että palkka esim. 600e/kk ja hän hoitaa ruoan ja askartelutarvikkeet yms?
Haluaisin vain että kaikki menisi sääntöjen mukaan..
Minä hoidin tutun lasta niin, että olin kotiin palkattu hoitaja ja silti olimme minun asunnossani päivät. Ei siinä mitään ihmeellistä ollut. Sain palkkaa 1000e/kk. ja itse maksoin lapselle ruuat jne. Aina jos ostin esimerkiksi lapion omalle lapselleni, ostin niitä aina kaksin kappalein. Kyllä siinä kuluja on ja minä en alkaisi 600e/kk kenenkään lasta hoitamaan ja "tuhlaamaan" omaa vapaa-aikaani. Minunkin hoitolapsi oli meillä kuitenkin lähes 40h/vko.
Kyllä perhepäivähoitajan työ on ihan oikeaa työtä. Naurettavaa, että ajattelet laittavasi lapsesi ystävällesi hoitoon ja itse maksat siitä 100e/kk! Eihän kunnallista hoitoakaan saa noin halvalla! Hyväksikäyttöä sanon minä.
Kotitalousvähennystä ei saa, jos välittömästi samaa työsuoritusta varten saa lasten kotihoidon tai yksityisen hoidon tukea.
vero.fi kotitalousvähennys
16, tarkistahan faktasi!! Laskurin (https://www.palkka.fi/palkkalaskuri/index.htm) mukaan sivutuloja 600euron palkasta on 130e eli itselle jää maksettavaksi 230e. Mikäli veisin pph:lle, hinta olisi 700e eli VÄHEMMÄN kuin tämä maksamani 730e!!! Hoitajalle jää tästä samaisen laskurin mukaan käteen n. 450e eli jos hänellä olisi 4 hoitolasta, niin se olisi 1800e puhtaana käteen!! Minusta siis aivan todella hyvä palkka. Kunnallisessa hoitajan palkka ennen veroja on vähän alle 2000e. Eli mietipäs laskelmasi uudestaan.
Meidän tilanteessamme hoitajalla olisi siis kaksi omaa ja yksi meidän. Joko 700e pph:na, josta itse maksaisi yrittäjän kulut, jolloin käteen jää n. 350e tai meidän 600e palkka, josta jää n.450e ja me maksamme 130e työnantajamaksuja!! Eli yht. 730e!
Kunnallisella maksimihintahan on 260e. Kukaanhan ei ole sanonut että kunnallisen pitäisi aina olla halvempi, siellä kun riippuu tuloista.
17, tota tietoa olen juuri yrittänyt etsiä, kun toisella keskustelupalstalla näin tuollaisen kommentin, mutten löytänyt mistään tietoa siitä!
Kaiken lisäksi nämä luvut tässä olivat vain esimerkkejä ja karkeita lukuja. :/ Mutta sen tiedän, että tuen ollessa 500e, en voi opintotuestani maksaa enää 500e maksua hoidosta + sivukuluja! Myös kunnallinen on vaihtoehto. Tai se, että tuttu ryhtyy yrittäjäksi.. Huah.
Itseasiassa numero 16 ei edes laskenut mitään. Täällä missä minä asun yksityisenhoidontuki on 650e/lapsi. Keskustelusta päättelin summat.
Minusta se on aivan sama, mitä hän saisi jos hänellä olisi 4 lasta. Nythän hän on alkamassa SINULLE yksityiseksi hoitajaksi. Minusta siitä kuuluu maksaa enemmän, ja onneksi on ihmisiä, jotka arvostavat yksityistä hoitoa.
Kukaan ei ole sanonut, että kunnallisen kuuluisi olla halvempi mutta niin paskaa hoitoa kunnalla on, että kyllä sen vaan pitäisi näin olla.
T. Lastenhoitaja vuosien kokemuksella
Hän voi olla kotiin palkattu hoitaja. Ei se kiinnosta ketään, tapahtuuko se hoito käytännössä lapsen vai hoitajan kotona.