Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten mahdollista että ihmisellä on ollut hyvä lapsuus vaikka periaatteessa ei ollut?

Vierailija
23.08.2024 |

Hän syntyi vanhemmille joilla oli ongelmia, esimerkiksi isällä päihteidenkäyttöä ja mielenterveysongelmia. Isä kuoli kun lapsi oli 1-2v. Sen jälkeen äidillä oli ongelmia mielenterveyden kanssa. Äiti kuoli kun lapsi oli eskarissa.

Tämä lapsi on aina ollut tyytyväinen lapsi joka luottaa ihmisiin ja itse hän ei koe lapsuuttaan kauheaksi tai ankeaksi, vaan hänen mielestään hänellä oli hyvä lapsuus.

Onko tuossa traumaa taustalla vai mitä

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat on niin kuin ne koetaan

Vierailija
2/50 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat hänen ajattevan jotain muuta???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin niin kuten edellä on sanottu. Ei ole väliä miten asiat oikeasti on, vaan miten uskoo niiden olevan. Onnellisen elämän salaisuus.

Vierailija
4/50 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hypnoosissa voi muuttaa muistoja mukavammiksi

Vierailija
5/50 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos hänellä on ollut hyvä lapsuus uuden perheen kanssa. Itse en muista juuri mitään ennen eskaria. Jos äiti on saanut ekan vuoden aikana hoidettua turvallisen kiintymyksen vauvaan, niin miksi ihmeessä ei voisi orpokin lapsi olla tyytyväinen elämäänsä.

Taidat nyt yrittää tuputtaa oli traumojasi johonkin, missä niitä ei ole. 

Vierailija
6/50 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä hänellä on ollut hyvä lapsuus? Ei ongelmat aina tarkoita automaattisesti että lapsi olisi heitteillä tai että lasta ei hoidettaisi hyvin.

Vierailija
7/50 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No

Ihmisten aivokemia on tästä riippumaton. Toiset tarvisevat serotoniini-lisää masennukseen vaikka täydellinen elämä.

Hänellä aivokemia toimii 👍

Terve ihminen on iloinen

Vierailija
8/50 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos hänellä on ollut hyvä lapsuus uuden perheen kanssa. Itse en muista juuri mitään ennen eskaria. Jos äiti on saanut ekan vuoden aikana hoidettua turvallisen kiintymyksen vauvaan, niin miksi ihmeessä ei voisi orpokin lapsi olla tyytyväinen elämäänsä.

Taidat nyt yrittää tuputtaa oli traumojasi johonkin, missä niitä ei ole. 

Nimenomaan, vaikuttaa siltä että tällä lapsella on ollut se perusturvallisuus kunnossa ja hänellä on ollut hyvä ja turvallinen kiintymyssuhde. Se oikeasti merkitsee tosi paljon, luo pohjan elämälle, ja sille pohjalle on ollut hyvä rakentaa.1-2v ei todennäköisesti muista isänsä kuolemaa eikä se ole ollut hänelle samanlainen kokemus kuin vaikka 11- tai 12- vuotiaille olisi ollut.

Vierailija
9/50 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla defenssi. Terve mieli ei myöskään eläydy kovin vahvasti menneisiin tapahtumiin

Valitettavasti osatotuus on kuitenkin myös se, että aika monen perhe-elämä on traumatisoivaa ja vanhempien kuolema saattaa vapauttaa monelta draamalta ja stressiltä, riippuen tietysti sitten siitä että missä kasvaa

Vierailija
10/50 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos lapsella on ollut turvaa, syliä, rakkautta , ruokaa , vaatteet ym. perustarpeet kunnossa siitä huolimatta vaikka vanhempi on juonut, niin en näe ongelmaa. Ei alkoholin käyttö automaattisesti tarkoita sitä, että jättää lapsen heitteille. Myös mt- ongelmia on todella monella ja silti ne hoitaa lapsensa. Ei pidä yleistää. 

Ei se pelkkä alkoholin juominen tee kenestäkään huonoa hoitajaa. Vaan se miten käyttäytyy silloin. Eikä sitä lasta kiinnosta ,onko isi tai äiti ottanut kaljan vai kahvin, jos saa kaiken sen mitä tarvitsee.

Vierailija
11/50 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tulee mieleen mun ensimmäinen psykoterapia käynti. "Millainen sun lapsuus oli?" "En mä tiedä, ihan normaali hyvä." Sitten puolen tunnin tarkempi keskustelu lapsuudesta. Siitä kuinka isä heitti äidin kännissä lasipöytää päin ja pöytä hajosi. Siitä etten kehdannut tuoda vanhempien riitelyn takia kavereita yöksi kotiin, siitä, että selvisin yksin enkä tarvinnut muita (koska mun oli pakko oppia pärjäämään yksin) jne. Jossain kohtaa tajusin mitä just olin puhunut: "..Ei se tainnutkaan olla niin hyvä tai normaali.." "Niin *nimi*.. se on ainoa normaali mitä sinä tiedät.." 

Mulla on aivan ihana välittävä terapeutti <3 hän on avannut mun silmiä siitä, että mä en oo vaan viallinen ongelmatapaus vaan mun kokemukset on jättänyt jälkiä ja niitä voidaan työstää yhdessä, jotta mun elämä sujuis jatkossa paremmin. 

Eli apn tapauksen kohdalla väitän, että jotain traumaa on varmasti taustalle syntynyt, mutta ei lapsi tunnista onko lapsuus hyvä vai ei, koska sen lapsuus on ainoa lapsuus jonka lapsi tietää. 

Vierailija
12/50 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että jos ei ole näkyvästi traumatisoitunut, niin silti on varmasti jotenkin, ihan kuin ei olisi mahdollista että ei olisi traumoja?

Vierailija
13/50 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös ollut hyvä lapsuus vaikka monen mielestä ei ollut. Ihmiset kauhistelivat kun ei ollut isää eikä äitiä mutta minulla oli mummo!

Vierailija
14/50 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aika kultaa muistot."

Vierailija
15/50 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä tulee mieleen mun ensimmäinen psykoterapia käynti. "Millainen sun lapsuus oli?" "En mä tiedä, ihan normaali hyvä." Sitten puolen tunnin tarkempi keskustelu lapsuudesta. Siitä kuinka isä heitti äidin kännissä lasipöytää päin ja pöytä hajosi. Siitä etten kehdannut tuoda vanhempien riitelyn takia kavereita yöksi kotiin, siitä, että selvisin yksin enkä tarvinnut muita (koska mun oli pakko oppia pärjäämään yksin) jne. Jossain kohtaa tajusin mitä just olin puhunut: "..Ei se tainnutkaan olla niin hyvä tai normaali.." "Niin *nimi*.. se on ainoa normaali mitä sinä tiedät.." 

Mulla on aivan ihana välittävä terapeutti <3 hän on avannut mun silmiä siitä, että mä en oo vaan viallinen ongelmatapaus vaan mun kokemukset on jättänyt jälkiä ja niitä voidaan työstää yhdessä, jotta mun elämä sujuis jatkossa paremmin. 

Eli apn tapauksen kohdalla väitän, että jotain traumaa on varmasti taustalle syntynyt, mutta

Miksi olisi jotain traumaa?

Vierailija
16/50 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Defenssit.

Suojaus kyllä pettää ennen pitkää.

Vierailija
17/50 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin niin kuten edellä on sanottu. Ei ole väliä miten asiat oikeasti on, vaan miten uskoo niiden olevan. Onnellisen elämän salaisuus.

Ei se oo ihan noin yksinkertaista, koska traumoja ei aina tiedosta vaan usein ne näkyy käytös, tunne tai elämänhallinta ongelmina joita näitä kokeva ei vaan ymmärrä koska ei tiedosta traumataustaa mistä niitä kumpuaa. 

Se on vähän niinku, et kyllä se elefantti on edelleen huoneessa vaikka sen jollain peittäisikin. 

Vierailija
18/50 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on ilmeisesti ollut turvallisia aikuisia lähellään. Ja niinhän se menee, että aina on joitakin, jotka syntyvät hyvin vaikeisiin olosuhteisiin mutta jotenkin kasvavat suoraan. Ja toisinpäin. Osa ihmisistä kääntyy kohtia valoa ja osa näkee kaikki varjot.

Mutta tietenkin vaikka alkoholistiperheessä voi olla aitoa rakkautta ja ns hyvässä perheessä pahan luokan tunnekylmyyttä. Että ei sitä koko tilannetta tiedä muut.

Vierailija
19/50 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinut olla isovanhemmat rakastavia ja muut läheiset. Menetyksiä on kaikilla monenlaisia. Myös kiusatuksi voi tulla asuin alueella ja kouluissa. Ei perheessä tarvitse vikaa olla. Ja aikuiset riitelee useimmin joko rahasta tai mustasukkaisuudesta eikä se liity lapsiin. Lapset tulee usein tielle kun aikuiset tekee työtä hoitaa asioita. Työssä käynti on raskasta erityisesti vuorotyötä tekevillä. Aikuiset ei saa nukkua päivällä jos on lapsia ja yövuoro takana tai edessä. Usein isovanhemmat hoitaa lapsia. Lapsi pärjää paremmin elämässä kun oppii tekemään itse asioita. 

Vierailija
20/50 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kuollut ole hyljännyt lastaan vaan kuollut. Kuolema aiheuttaa surua mutta ei hylkäämistä.