Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeasti koulutettu on nykypäivän luuseri

Vierailija
18.03.2014 |

Fiksut nuoret ovat tienneet tämän jonkin aikaa, sillä moniin ammattikoulujen koulutuksiin on ollut vaikea päästä samalla kun lukioon pääsee nykyään lähes millä tahansa todistuksella.

Yksilön kannalta on parempi päästä nopeasti työelämään kuin että opiskelee velaksi vuositolkulla vain nähdäkseen että kokemusta arvostetaan koulutusta enemmän kun työpaikkoja jaetaan. Ja nekin, jotka pääsevät koulutusta vastaaviin tehtäviin, huomaavat ettei koulutuksen tuoma palkkaero kummoinen ole ja sekin menee lähinnä verottajan taskuun. Aiemmin oli tutkimus jossa laskettiin että paria poikkeusta lukuunottamatta korkeammin koulutetulla menee eläkeikään asti ennenkuin opintolainat on maksettu menetetyt ansiovuodet on kurottu kiinni.

Yhteiskunnan kannalta tämä on huono asia. Milläs kilpaillaan globaaleilla markkinoilla jos opiskelu ei kannata ja sen seurauksena osaaminen alkaa pettää? Ei ainakaan halpatyövoimalla...

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buhuu vaan ap. Olen korkeasti koulutettu, mutta A) minulla ei ole koskaan ollut euroakaan opintolainaa koska työskentelin jo opiskeluaikana alani töissä osa-aikaisesti B) en ole koskaan ollut työtön ja C) pidän työn SISÄLTÖÄ ja mielekkyyttä itsessään sellaisena arvona, mitä iso palkkapussi ei koskaan voi tuoda. En vaihtaisi siistiä, haastavaa ja motivoivaa sisätyötäni paskaputkien rassailuun tai vanhusten pyllyjen siivoamiseen. Ei mulla muuta.

Vierailija
2/42 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuvitella, että nyt valmistuvat akateemiset ovat aivan eri viivalla kuin vaikka 10 vuotta sitten valmistuneet. Yhteiskunta ja työelämä on erilaista kuin aiemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vastaus kuin toiseen avaukseesi: Tietysti harmittaa, kun ei korkeakoulun ovi itselle auennut.

Vierailija
4/42 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa. Monesta tulee luuseri. Toisaalta mitä muista työpaikkoja olisi ollut niille, joista tuli noita luusereita? Minäkin olen tehnyt työtä opiskeluaikana eikä ole ollut lainaa. Kuitenkin se, että pystyy olemaan töissä opiskeluaikana ei ole mahdollista kaikille, koska opinnot ovat vaativat. Jos melkein kaikki pystyvät käymään töissä opiskeluaikana niin se tarkoittaa sitä, että opintojen tasokin on laskenut kuin kissanhäntä kuten kaikki muukin nyky-yhteiskunnassa. Nyt on menossa eläkkeelle pian suuret massat henkilöitä, jotka eivät oikein koskaan ole olleet kunnon töissä.

Vierailija
5/42 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa. Monesta tulee luuseri. Toisaalta mitä muista työpaikkoja olisi ollut niille, joista tuli noita luusereita? Minäkin olen tehnyt työtä opiskeluaikana eikä ole ollut lainaa. Kuitenkin se, että pystyy olemaan töissä opiskeluaikana ei ole mahdollista kaikille, koska opinnot ovat vaativat. Jos melkein kaikki pystyvät käymään töissä opiskeluaikana niin se tarkoittaa sitä, että opintojen tasokin on laskenut kuin kissanhäntä kuten kaikki muukin nyky-yhteiskunnassa. Nyt on menossa eläkkeelle pian suuret massat henkilöitä, jotka eivät oikein koskaan ole olleet kunnon töissä.

Vierailija
6/42 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tärkeintä on se, että saan kokea työn tekemisen iloa. Työni on mielekästä ja antaa minulle suurta tyydytystä. Nautin työstäni niin, että tämän täytyy olla jo syntiä ;)

Olen saanut opiksella yliopistossa kahdessa eri maassa ja hankkia hyvän pohjan nykyiseen tehtävääni. Ja kyllä, otin lainaa silloin 80-luvulla, mutta eipä tuo hirveästi elämääni varjostanut myöhemmin. Työläisyh-äidin tyttärenä minulla ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia opiskella ilman opintotukea- ja valtion takaamaa opintolainaa.

Vierailija
7/42 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi AP. Kyllä se niin menee, että ne menestyvät jotka pääsevät tekemään omaa kiinnostustaan ja taitojaan vastaavaa työtä, ja joilla on siinä sivussa vähän onneakin sen työnpaikan saannin suhteen, varsinkin sen ensimmäisen työpaikan. Se työ voi vaatia sitten enemmän tai vähemmän koulutusta.

Itse myös opiskeluaikoina epäilin että minulla menisi todennäköisesti vuosia ennen kuin saisin näiden vähemmän kouluttautuneiden ansiovuodet kiinni. Tosin loppujenlopuksi näin ei käynytkään, 5 vuotta yliopistoa tehden töitä samalla siinä sivussa, vuosiansiot palkkoine ja opintotukineen yhteensä verojen jälkeen n. 11 000e (eli 55 000 tuolta koko ajalta) Vastaavasti työssäkäyvä (miespuolinen) serkkuni tienasi tuona aikana n 2200 kk, eli verojen jälkeen vuodessa n 19500. Hänen ansiovuosina saama plussa minuun nähden oli siis 5 vuoden ajalta 42,500e.

Nyt olen ollut 5 vuotta työelämässä ulkomailla, katsos yliopiston kieliopinnot + tutkinnot mahdollistavat tämänkin vaihtoehdon. Ensimmäiset pari vuotta tienasin aikatavalla samaa summaa kuin ammattikoulut käyneetkin. Mutta, sitten kävi onni ja sain unelmieni työpaikan. Viimeiset 3 vuotta olen verojen jälkeen tienannut 5800e, eli vähän yli 4000e enemmän kuin serkkuni kuukaudessa. Siis alle vuodessa kirin serkkuni aiemmat ansiovuodet kiinni.

Että se siitä koulutuksen kannattamattomuudesta...

Vierailija
8/42 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikouluihin haetaan koko päättötodistuksella, lukioihin vain lukuaineet=useimmille jälkimmäinen vaikeampaa. Tosin keskimäärin amiksiin taitaa silti olla alempi raja.

Vierailija
9/42 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö ap, että osa meistä ei valitse alaansa rahan perusteella. Haluamme työn, josta nautimme. Lisäksi yliopisto ei ole mikään ammatinhankintakoulu, vaan sinne mennään sivistymään.

Vierailija
10/42 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen, että tuilla elävät ovat niitä tulevaisuuden hätää kärsiviä, koska tuet ajetaan alas kymmenessä vuodessa. Miten käy sellaisten ihmisten toimeentulon, eläkkeiden jne. Kouluttamattomien, pitkäaikaistyöttömien ja syrjäytyneiden tilanne on kauhistuttava, kun tukia leikataan rajusti.

Vierailija
11/42 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yliopistoon tosiaan mennään vaan sivistymään, minusta sellaisen ilon voisi maksaa ihan omasta pussista. Varsinkin kun sillä näyttää tienaavankin erittäin hyvin. On täysin hullua maksattaa yrittäjillä ja työntekijöillä korkeakoulutuksen kustannukset, koska nämä eivät ole koskaan päässeet tai halunneet sivistää itseään yhteiskunnan kustannuksella ihan vaan sivistymisen ilosta. Tai sitten rikastumisen vuoksi niin kuin tuo yksi ylempänä kirjoittanut. Jos tarkoitus on rikastua, kyllä siitä pitäisi maksaakin koulutuksen tuotantokustannukset ihan itse.

Vierailija
12/42 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 09:34"]

Ymmärrätkö ap, että osa meistä ei valitse alaansa rahan perusteella. Haluamme työn, josta nautimme. Lisäksi yliopisto ei ole mikään ammatinhankintakoulu, vaan sinne mennään sivistymään.

En ole ap. mutta surkeasti palkattuna akateemisena mietin, että millä maksan kaikki laskut, kuten vuokran ja syömisen. Ja esimerkiksi ei pankkilainaa hakiessa paljoa paina, että olet akateeminen, jos ei ole osoittaa riittäviä tuloja joilla maksaa lainan takaisin) 

Oma vikani mitäs lähdin yliopistoon opiskelemaan. Sivistynytä käytöstä osoitan tässä nyt sanomalla, että en syyllistä tilanteesta ketään muuta kuin itseäni. En edes vanhempiani, jotka molemmat ovat akateemisia. En yhteiskuntamme päättäjiä, jotka  hokevat kuinka tärkeää on  korkea koulutus. Ja lisäävät aloituspaikkoja vuos vuodelta, että saadaan kaiken pelastavaa koulutusta ja koulutusta ihmisille lisää.

Kaikki työ on arvokasta, mutta kuuden vuoden  yliopisto-opiskelun jälkeen (tai pitäisikö mukaan, myös väivuosi, kun en heti ensimmäisellä kerralla saanut paikkaa)  haluaisi tehdä muutakin kuin kilpailla samoista paikoista, kuin mitä voisi aivan hyvin tehdä ilman koulutuksen antamaa laajempaa (teoreettiista)osaamista.

Vierailija
13/42 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä iloa siitä teoreettisesta 'osaamisesta' muka on esim. psykologille, kääntäjälle, virkamiehelle? Ei työssä mitään teorioita pyöritellä vaan ihan päinvastoin. Käytäntö ja sen osaaminen ovat aivan olennaisia, eikä teorioilla mitään tekoa työn kanssa. Kun on muutaman vuoden tehnyt niitä alan oikeita töitä, on kyllä kaikki teoriat jo lahjakkaasti unohdettukin, koska keksimällä keksittyjä ne olivat alunperinkin.

Enkä nyt siis hyvät insinöörit ja lääkärit tarkoita lujuusoppia enkä myöskään sisätautioppia.

Vierailija
14/42 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus keskustellut koulutususkovaisten kanssa ja ihan vilpittömästi kysynyt aikuisilta ihmisiltä, joiden yliopistokoulutuksesta on jo aikaa, että mitä he siitä muistavat. Mitään konkreettista harva pystyy sanomaan, vastaus on aina jotain ympäripyöreää höpinää, jossa esiintyy sanat yleissivistys, teoriapohjaa, pohja jolle voi rakentaa, blaadiblaa. Itse eivät edes kuule, että puheet ovat tyhjää täynnä.

Ja olen toki itsekin yliopistosta valmistunut, mutta olen ilmeisesti siitä harvinainen yksilö, että en alkanut uskoa aivopesua koulutukseni hyödyllisyydestä ennen kuin näin sen käytännössä. Ja hyvä, että odotin todisteita, koska niitä ei ole vielä näkynyt. Oman alani töissä olen ollut n. 15 vuotta.

Vierailija
15/42 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika opiskelee yhdessä Euroopan huippuyliopistoissa teknistä alaa. Bachelor on valmiina, master menossa. Nyt jo häntä kosiskellaan töihin kansainvälisiin firmoihin, mutta hän opiskelee loppuun. Luuseriksi siis?

Vierailija
16/42 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8: Jotenkin säälittää, että pitää luetella vain rahasummia todistaakseen, kuinka hyvässä työssä on.

Vierailija
17/42 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 11:37"]

Mun poika opiskelee yhdessä Euroopan huippuyliopistoissa teknistä alaa. Bachelor on valmiina, master menossa. Nyt jo häntä kosiskellaan töihin kansainvälisiin firmoihin, mutta hän opiskelee loppuun. Luuseriksi siis?

[/quote]

Kannattaisi ehkä ottaa se työpaikka.

Vierailija
18/42 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 11:38"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä, se eka työpaikka, mutta entä toinen ja kolmas, jos ei ole papereita? Keski-Euroopassa asiat on kyllä vielä toisin ja jos on paperit hyvältä tekniseltä alalta ns. eliittiyliopistosta, tuskin on hätää tulevaisuudessakaan.

Vierailija
19/42 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 11:38"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä, se eka työpaikka, mutta entä toinen ja kolmas, jos ei ole papereita? Keski-Euroopassa asiat on kyllä vielä toisin ja jos on paperit hyvältä tekniseltä alalta ns. eliittiyliopistosta, tuskin on hätää tulevaisuudessakaan.

[/quote]

Ehkä Euroopassa tilanne on vähän toinen kuin Suomessa. Siellä tosin yliopistoon ei menekään 50% ikäluokasta.

Vierailija
20/42 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14: En haluaisi yleistää, mutta turhan monet näistä teoriavastaisista ihmisistä kykenevät tekemään työnsä vain yhdellä tavalla. Eivät he pysty näkemään, että saman työn voisi tehdä helpommalla tai muuten paremmalla tavalla, koska "näin minä tämän työn olen oppinut". 

En ole sitä mieltä, että uutta pitää keksiä itseisarvoisesti, mutta jos ymmärtää ja on kiinnostunut myös teoriasta, näkee myös muita vaihtoehtoja tekemiselleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi