Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan asento mahassa.

Vierailija
18.03.2014 |

Miten monet tietävät mitenpäin vauva on mahassa. Minulla on raskausviikkoja vajaa 30. Eikä liikakiloja. En vaan osaa tuntea. Edes potkuista en osaa lukea minne pää sitten sijoittuisikaan.

Välillä vauva potkii keskellä vatsaa, hiukan navan molemmin puolin ja aavistuksen alapuolella. Jos ne on jalat, missä on pää? Alhaalla lantiossa, ylhäällä vai jommalla kummalla sivulla?

Toisinaan tunnen potkuja ihan toisessa sivussa, jolloin vauva on ehkä poikittain? Joskus pientä kutittelua häpyluun läheisyydessä.

Kädellä en päätä tai peppua tunne!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin vauvan asento YLEENSÄ vakiintuu?

Vierailija
2/19 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon nyt raskausviikolla 36 alkanut tajuamaan miten päin vaavi on :) ollut pitemmän aikaa samassa asennossa :) Hoksaa missä jalat vispaa ja missä sen peppu onpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan asento ja sen vakiintuminen riippuu kai paljolti siitä, onko raskaus ensimmäinen vai onko äiti ollut jo aiemmin raskaana. Uudelleensynnyttäjän kohtu venyy enemmän, vauva esim. sopii olemaan kokonaan poikittain kohdussa.

En mäkään tarkkaan tunne, miten päin vauva on, en osaa sillä tavalla tunnustella, enkä tykkää muutenkaan painella mahaa. Mutta raajojen liikkeistä suunnillen voi päätellä, miten päin vauva on. Jos vauva on paljon raajat sisuskaluihin päin, on vaikeampi päätellä asentoa. Samoin vatsanpeitteiden paksuus vaikuttaa, mitä vähemmän niitä on, sitä helpommin sikiön asennon ja liikkeet tuntee.

Mä tunnen välillä, missä kohtaa peppu on, mutta päätä en tunne (nyt rv 27). Kannattaa miettiä, missä asennossa se sikiö kohdussa on: se on sikiöasennossa, joten jalat on koukussa. Jalkojen liikkeet on myös voimakkaammat kuin käsien. 

Sikiö voi vaihtaa radikaalisti asentoaan vielä ihan viimeisinä päivinäkin, ainakin uudelleensynnyttäjällä. Yhdellä tutulla vauva kääntyi vajaa viikko ennen synnytystä perätilasta tavalliseen tarjontaa. Viikolla 30 vauva kääntyilee vielä enemmän. Kun se laskeutuu, kääntyilee kai vähemmän. Mulla ekassa raskaudessa vauva laskeutui hyvissä ajoin, uudelleensynnyttäjillä vauva ei kai laskeudu välttämättä ollenkaan ennen synnytystä. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Vierailija
4/19 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko lapsen korkein kohta ylhäällä vai tuntuuko että se on alhaalla?

Jos vatsan muotosi on kun kananmuna, paksuin osa alhaalla, lapsi saattaa olla peppu alaspäin.

Jos taas toisinpäin, lapsi on pää alaspäin, se lapsen paksuin osa kun on peppu ja sen tunnet itse silittämällä, ei äidin läskit tässä vaikuta vaan kädellä tunnistaa onko alavatsa kohollaan enempi kuin ylhäällä.

Lapsen pää taas voi varsinkin myöhemmin tuntua kovana vatsan läpi, peppu on pehmeämpi.

Vielä lapsella on paljon tilaa kääntyillä ja tehdä kuperkeikkojakin.

Omat lapset on viimeisillä viikoillakin vielä muljahdelleet mahassa kuperkeikkoja. Uudelleensynnyttäjälle se on kuulemma vielä pidemmälle menevä asia.

Jos tunnet liikettä joka puolella niin lapsi voi liikutella kaikkia raajoja tai ottaa vielä vauhtia tai survoa sisäelimiäsi.

Omista lapsista opin että jos tunnen liikkeitä vaikka vasemmalla puolen niin sinne suuntaan lapsen nenä osoittaa. Jos vatsa ei ole valahtanut alas, lapsi on ylhäällä (tämä on ihan viimeisien viikkojen asia, uudelleensynnyttäjällä ei vauva laskeudu ehkä ollenkaan) mutta itse näin suuren eron siinä kun raskausvatsaa saattoi käyttää hyväkseen vaikkapa vesilasia piteli siinä koska se oli mukavasti "hyllynä", se oli selvästi peppu silloin eikä se ollut enää alavatsalla.

Minulla on joskus ollut istukka edessä ja se imasee suuren osan lapsen liikkeistä niin ettei niitä tuntenut. Jos istukka ei siis ole tuossa vatsan päällä, edessä niin alat kyllä vähitellen lapsen kasvaessa tuntemaan lapsen koon paremmin.

Vierailija
5/19 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin odotan ensimmäistä ja vaavi on ollut poikittain jo pitkään :) Raskausviikko 36. Mulla vielä tuo vaavi on semmosessa sammakko asennossa niin potkut tuntuu aika hassusti :)

Vierailija
6/19 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuopus pyöri kuin väkkärä ja kun oli isokokoinen, niin sen kyllä tunsi kun kääntyi loppuraskaudessakin toiseen suuntaan. Pari kertaa olin melkein sillassa kun vauva päätti vaihtaa pään puolta vasemmalta oikealle ja peppu ja jalat kiersi suurinpiirtein nielun kautta..

Vierailija
7/19 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ensisynnyttäjä ja istukka on takana. Olen normaali painoinen ja vatsa on aika pieni ja tasainen. Suhteellisen ylhäältä lähtee nousemaan rintojen alta. Mutta tasaisen paksu, ei niinkään pallo.

Ihmettelen sitä että ne potkut on yleensä aikalailla keskellä vatsaa. Eli pää voi olla missä suunnassa vain? Päätä en kuitenkaan tunne missään. Minkä kokoinen se vauvan pää on rv 28? :D

Jotenkin tunne on että vauva olisi pää ylöspäin kun keskelle vatsaa hiukan navan alla potkii. Välillä poikittain kun ihan vatsan sivussa tuntuu.

Vierailija
8/19 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa bellymapping. Siinä neuvotaan miten lapsen asentoa voi ite tunnustella ja kartoittaa. Pyydä että neuvolan täti puhuu ääneen mitä tuntee ku tunnustelee ja antaa sinunkin kokeilla tuntomerkkejä.

Vierailija
9/19 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! On tämä jännittävää. Varmaan sitä asentoa aletaan pian neuvolassakin tarkkailemaan. Pieni maha, sivuille levinnyt. Napakaan ei ole ollenkaan ulos pullistunut! Jossain uumenissa se vauva kuitenki polskuttaa.

Vierailija
10/19 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasi, se kohdun muoto on kananmunan mallinen, ei pallo.

Jos liikkeitä tuntuu keskellä vatsaa niin pitää muistaa että sikiö on niillä kohdilla ja raajat mytyssä siellä sisällä. Ei sillä ole paljon vielä voimaa potkia sisäelimiäsi, saati tönätä itseään, sen aika tulee kun lapsi kasvaa vatsassa niin että tila kasvaa ja lapsi oikeasti venyttää asentojaan, viikolla 28 vauva on vielä pieni, sehän ehtii saamaan vielä miltei puolet lisää pituutta. Ja jos lapsi liikkuu, sillä on tilaa vaikka miten.

Jos tunnet lapsen pyöreänä niin väittäisin että tunnet lapsen pään. Jos istukka on kohdun takana niin vauva kasvaa sen eteen joten se pää työntyy sieltä esiin ja raajoille on tilaa muuten vielä vatsassa.

Vierailija
11/19 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, minulla on ainakin juuri vkolta 30 neuvolakortissa merkittynä vauvan tarjonta. Mutta oma terkkarini kertoi kyllä jo käynnillä vkolla 23 lapsen olevan pää alaspäin selkä oikealla. Muistan, koska se asento ei mihinkään muuttunut koko loppuraskaudesta. Vatsa kyllä saattoi muljahdella näkyvästikin, kun vauva ilmeisesti käänsi kylkeä. Tapaan työssäni asiakkaita, välissämme ei ole tiskiä, ja varsinkin vanhemmat naiset kommentoivat spontaanisti vatsaliikkeitäni. 

Vierailija
12/19 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin lääkärissä tilannekatsauksessa ollut pää alaspäin, sisätutkimuksessa lääkäri tunsi sen sisäkautta kokeilemalla. Rakenneultrassa oli myös alhaalla pää alaspäin.

Voinko ehdottaa lääkäriä tunnustelemaan vatsan päältä miten päin vauva on? Vaikkei he vielä tällöin sitä tunnustelua kuulemma aloita. Eikä sillä tässä vaiheessa taida olla merkitystäkään, mutta olen kiinnostunut. :)

Vierailija
13/19 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neuvolan th tunnustelee aina, miten päin vauva kohdussa on.

Vierailija
14/19 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vasta rv 30 lähtien. Meinaan kysyä voiko lääkäri tunnustella vaikka on aiemmilla viikoilla.

Vierailija
15/19 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus oli viikolta 26 alkaen peppu alaspäin, pää mun sydämen alapuolella suunnilleen, ja seuraavat 10 viikkoa oli aina samassa asennossa, kun tarkistettiin. Eli perätilassa vielä syntyessäänkin (sektiolla). Että eivät ne välttämättä ihan kauheasti kiepu enää loppuviikoilla...

Vierailija
16/19 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 10:39"]

Kuopus oli viikolta 26 alkaen peppu alaspäin, pää mun sydämen alapuolella suunnilleen, ja seuraavat 10 viikkoa oli aina samassa asennossa, kun tarkistettiin. Eli perätilassa vielä syntyessäänkin (sektiolla). Että eivät ne välttämättä ihan kauheasti kiepu enää loppuviikoilla...

[/quote]

Tehtiinkö sektio automaattisesti perätilan takia tai oliko muita syitä? Minulla on vauva perätilassa, kerkeää vielä kääntymäänkin, mutta on jäänyt vähän epämääräinen kuva tehdäänkö sektio "pelkän" perätilan takia.

Vierailija
17/19 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perätila ja lonkkaluksaatio.

Minulle on hiukan mysteeri, että miten vauvan perätila aiheuttaa joillekin vauvoille lonkkaluksaation? Miten se jalkojen asento konkreettisesti eroaa, onko kohdussa raivotarjonnassa vai peppe edellä? Mitä jaloille sielä tapahtuu jos on perätila vauva?

Vierailija
18/19 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa minua on pistänyt häpyluun sivuille purskahtaessani nauruun esim. Kesti kyllä vaan hetken se vihlonta. Onkohan vauvan pää ollut silloin alaspäin? Vai mistä johtuu se häpyluun pisto?

Aloitus

Vierailija
19/19 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up