Millä saada mummo ( oma äiti) oppimaan peruselintarvikehygienia?
Tuleva kesämökkiaika hirvittää jo nyt. Tarvitsemme kipeästi lapsille hoitopaikka kesällä viikoksi-pariksi ja kuusikymppisille isovanhemmille lasten ottaminen mökille mukaan olisi ok. Mutta se elintarvikehygienia...... mikään perusasia ei ole kunnossa; ei säilytysajat eikä kuljetuslämpötilat, ei päivämääräkontrolli, ruokaa lämmitetään moneen otteeseen jne.jne. Elää edelleen pula-aikaa ja minua kuvottaa. Mikään saarna, motivointi eikä puhe oli tehonnut kymmeneen vuoteen. Lisäksi siivoustaso on kaamea, jollain konstilla sain puhuttua että otti siivoojan kerran kuukaudessa mutta ei se siivooja mökillä käy. Nurkat on likaiset, mitään ei pestä eikä siivota -teini-iästä asti olemme tapelleet siivoamisesta ja hoidin lapsuudenkotimme siivoamisen teini-iästä kotoamuuttamiseen asti- Kuvottavaa enkä mielelläni edes käy isovanhemmilla kylässä tämän takia. Mökillä on mennyt pari päivää yhdessä ollessa kun voin tuoda omat ruoat mukana koko porukalle ja siivota tullessani, siellä ollessani ja lähtiessäni mutta nyt lapset olisivat jäämässä sinne isovanhempien kanssa. Ahdistaa ja kovasti
Kommentit (55)
Tällä hetkellä hoitajan maksaminen on todennäköinen ratkaisu. Mutta se ei poista ongelmaa. Ja sille joka käski hyväksyä vanhempieni tapa elää, niin en hyväksy. En ole koskaan hyväksynyt enkä tule hyväksymään. Likaisuus ja laiskuus ei ole hyväksyttävää oli ikää 10,20,30,40,50,60 tai 70.
Jos et hyväksy, älä vie lapsiasi sinne hoitoon. Yksinkertaista.
Onko huonosta hygieniasta oikeasti ollut ongelmia?
Meilläkin mummo säilyttää ruokaa (myös maitopuuroja) tyynen rauhallisesti yön yli pöydällä, parasta ennen päiväykset voivat olla vuosien takaa jne. mutta mitään ongelmia ei näistä silti ole tullut. Niinpä annetaan mummon hoitaa asiansa haluamallaan tavalla silloinkin kun lapset ovat siellä hoidossa.
Isäntä asuu tavallaan, vieras kulkee ajallaan.
Olen kyllä ap:n kanssa samaa mieltä. Hysteerinen ei tarvitse olla, parasta ennen ei ole viimeinen käyttöpvm, mutta joku perushygienia on oltava. Ruokamyrkytykset ei ole kivoja. Harmi lapsille, mökkiviikko olisi varmasti kiva.
Meillä on yksi tuttavaperhe, joka esim. illanistujaisissa jättää huoletta kalat, lohet ym. tuntikausiksi pöytään lämpimään kesäiltaan... Minä ja yksi toinen vieras niitä sitten korjaamme jääkaappiin tyylillä "eiköhän korjata ruoat pois". Mutta en silti syö siellä kaloja koskaan seuraavan päivänä.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 18:54"]Olen kyllä ap:n kanssa samaa mieltä. Hysteerinen ei tarvitse olla, parasta ennen ei ole viimeinen käyttöpvm, mutta joku perushygienia on oltava. Ruokamyrkytykset ei ole kivoja. Harmi lapsille, mökkiviikko olisi varmasti kiva.
Meillä on yksi tuttavaperhe, joka esim. illanistujaisissa jättää huoletta kalat, lohet ym. tuntikausiksi pöytään lämpimään kesäiltaan... Minä ja yksi toinen vieras niitä sitten korjaamme jääkaappiin tyylillä "eiköhän korjata ruoat pois". Mutta en silti syö siellä kaloja koskaan seuraavan päivänä.
[/quote]
Olen nro 9 ja tämän kirjoittaja. Tässä mainitsemassani perheessä on jopa ollut muutama ruokamyrkytys, rajuja, ja hyvin usein ovat myös vatsataudissa. Noiden lievempien vatsatautien syy voi toki olla joku muukin.
Onpas hankala pulma. Kerrot, että olette puhuneet asiasta tuloksetta. On siis kovin epätodennäköistä, että isovanhemmat muuttavat tapojaan.
Luotatko heihin muissa seikoissa lasten turvallisuuden ja hoidon suhteen?Toki elintarvikkeiden terveellisyys on myös turvallisuusnäkökohta. Viihtyvätkö lapset heidän seurassaan ja he lastenne seurassa, vai onko lähinnä kysymys vain hoidon järjestämisestä? Jos asiassa on muitakin mutkia, olisi ehkä kaikille osapuolille huojentavinta, jos hoitoviikot järjestetään muilla keinoin ja sitten mökkireissut isovanhempien kanssa olisivat vain normaalia kyläilyä. Mutta jos kuitenkin päädytte valitsemaan lasten hoidon mökillä, rohkaisisin vielä kerran ottamaan asian oikein nätisti puheeksi. Siten, että isovanhemmat kokisivat ettei heitä lytätä ja arvostella, vaan ymmärtäisivät että kyse on nykyisistä, heidän lapsuusajoistaan kovasti muuttuneista hygieniatasoista. Tämä varmaan on vaikeaa, ilman, että he nousevat puolustuskannalle ja loukkaantuvat tapojensa moittimisesta. Mitä sanamuotoja voisit harjoitella kenties etukäteen? Ehkä voisit pakata mukaan mahdollsimman paljon sellaisia tuliaisia, jotka säilyvät, kuten pillimehuja, muroja, hapankorppuja, metvurstia. Ravintoaineista ja terveellisyydestä sinänsä en piittaisi, koska ne voidaan paikata sitten kotona, pääasia ettei kukaan sairastu. Isovanhemmista olisi varmaan todella kurjaa sekin, jos joku lapsista päätyisi lääkäriin. Voitteko mennä viikonloppuisin mökille itse seuraksi auttelemaan?
Toivottavasti löydätte kivan ratkaisun, jolla ihmissuhteet pysyvät kunnossa, lapset saavat kontaktin isovanhempiinsa ja teille mahdollistuu työssäkäynti.
Oletko itse yhä elossa? Entä vanhempasi? Jos olette, on hyvin epätodennäköistä, että vanhempasi tappavat sinun lapsesi. Jos taas koet, että vanhempasi ovat vaaraksi lapsillesi, älä anna lapsia vanhempiesi hoitoon. Sinun vanhemmillasi on oikeus elää valitsemallaan tavalla. Voihan olla niinkin, että sinä olet tarkka näissä asioissa.
Ei ruokamyrkytykset mikään leikin asia ole. Useimmat on toki lieviä vatsavaivoja mutta entä kun kohdella osuukin pahempi?
Mun anoppi viis veisaa päiväyksistä, tarjoaa 3 vuoden takaisia keksejä, homeisia piirakoita, lihat ja kalat myös päiväyksen ylittäneitä.
Kaksi kertaa olen oksentanut kotimatkalla. Enää en syö siellä.
Itse en olisi huoleton tuollaisten asioiden kanssa, lasten ruokamyrkytykset ovat paljon vakavampia kuin aikuisten. Sillä mummolla on todennäkösesti kehittynyt jo sellainen bakteerikanta että kestää pöpöisemmätkin ruoat, mutta lapset ovat herkempiä.
Entä jos lapsi saa ehecistä, listeriasta, yersiniasta tms. pysyvän vaurion? Sekin on täysin mahdollista.
Tunnustan, että en katso mitään viimeisiä myyntipäiviä jne. vaan luotan vanhanaikaisesti aisteihin. Leipä on ihan syötävää, vaikka sen parasta ennen -päiväys on mennyt ja miniä kirkuu hysteerisenä, että nyt saadaan ruokamyrkytys.
Tiedän, että nykyperhe syö paistetut pullat alle tunnissa siksi, että sen pitempi säilytys kasvattaa vehnäsen bakteerimäärän niin suureksi, että 30% lapsista saa vakavan myrkytystilan. Silsi meillä voidaan syödä iltapäivällä korvapuusteja, jotka paistettiin aamulla ja hengissä ollaan.
Tiedän olevani tarkka mutta en vaadi mitään ihmeellistä; ainoastaan ihan perusohjeiden ja Eviran suositusten noudattamista ( kutakuinkin tällä tasolla http://www.keittotaito.com/ruokamyrkytys.html ) Se, että jotain tehtiin 50-luvulla toisin eikä tullut mitään, ei riitä minulle perusteluksi. Ei silloin käytetty turvavyötäkään mutta nyt käytetään -autoiluturvallisuudesta ei onneksi tarvitse tapella- ap
Oletko koskaan syönyt ravintolassa? Miten ihmeessä uskallat? Käy joskus katsomassa työtiloissa, miten ruokaa säilytetään kaikkien ohjeiden vastaisesti.
Miten ihmeessä sä olet selvinnyt hengissä vanhempiesi luona?
Mua kuvottaa että mun äiti ei pese kattiloita kunnolla. Huuhtelee vaan esim paistinpannun ilman saippuaa. Siihen jää se iljettävä rasvakerros ja sitten se laittaa sen takasin kaappiin missä se valuu puhtaiden astioiden päälle sitä rasvaa... hyrr... yyh kuvottavaa. Jouluna oltiin kaikki oksennustaudissa kun äiti laittoi ruoat. Että hieno homma. Syön aina ennen sinne menoa niin ei tarvi selitellä miksen syö.
Itse en lähtisi sähköttömään mökkiin,. täytyy tietenkin olla jääkaappi tai sitten hyvä maakellari. Rantasauna siellä tietnekin on vai onko rantaa mailla halmeillakaan?
Henkilö joka päivästä toiseen syö huonon hygieniatason ravintoa, on jo tottunut siihen, eikä saa ehkä vatsanväänteitä kummallisempaa. Sen sijaan henkilö, joka tulee korkeamman hygianiatason ravinnolta, voi saada ihan oikean ja pahan myrkytyksen. Joten ap:n huoli on ihan aiheellinen.
Heitän vanhan surutta pois. Olen tarkka päivämäärissä. Lasta en antaisi alkeelliseen mökkiin.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 20:10"]
Mua kuvottaa että mun äiti ei pese kattiloita kunnolla. Huuhtelee vaan esim paistinpannun ilman saippuaa. Siihen jää se iljettävä rasvakerros ja sitten se laittaa sen takasin kaappiin missä se valuu puhtaiden astioiden päälle sitä rasvaa... hyrr... yyh kuvottavaa. Jouluna oltiin kaikki oksennustaudissa kun äiti laittoi ruoat. Että hieno homma. Syön aina ennen sinne menoa niin ei tarvi selitellä miksen syö.
[/quote]
Valurautapannua ei pestä astianpesuaineella...
Varaa MLL:n hoitaja, tässä vaiheessa se vielä onnistuu. 2 viikkoa maksaa sivukuluineen vähän yli 1000 e.