Jonnet ei muista: makaronilaatikko ja maksalaatikko joulupöydässä
Kommentit (93)
Meillä ei ole kumpaakaan ollut ikinä joulupöydässä.
n50v helsingistä, suku pohjoisesta
Kyllä meillä on makaronilaatikkoa joulupöydässä, ja perheestä löytyy kyllä jonneikäisiäkin. Maksalaatikkoa ei ole enää, kun ainoa sitä syönyt on jo kuollut.
Maksalootaa kyllä, mutta makkelootaa joulupöydässä?
Lapsuudessani oli äidin tekemää maksalaatikkoa jouluna. Ei sitä syönyt muut kuin äiti itse. Makaronit oli keitettynä lisäkkeenä. En kumpaakaan tarjoa omassa joulupöydässäni. Ruokaa on muutenkin ihan tarpeeksi.
Ei meillä ole ikinä ollut. Olen 56-vuotias Jonnetar.
Minä teen tasan kerran vuodessa itse maksalaatikkoa, ja se on jouluna. En missään nimessä kaupan laatikkoa laita joulupöytään, se on arkiruokaa.
Jouluna pitää olla kinkku ja sen lisäksi kaikki neljä laatikkoa, maksa-, lanttu-, porkkana- ja perunalaatikkko.
Ja tiedän kyllä että se lihaton makaroonilaatikko on ns. pitoruoka edelleen, varmasti jonnetkin päässeet sukujuhlissa maistamaan.
Jaa, se onkin kohta joulu, kun makaronilaatikkoa joulupöydässä -keskustelu alkaa.
Makaronilaatikko oli muissakin juhlapöydissä tarjolla, ei siis lihamakaronilaatikko. Myös keitetyt kananmunat ovat olleet juhlaruokaa.
Jonnet ei muista myöskään makaronilaatikkoa, vaan luulevat, että sillä tarkoitetaan jauheliha-makaronilaatikkoa. Jonnet ei käytä muutenkaan yli kaksitavuisia sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kumpaakin joulupöydässä. Makaronilaatikko siis lihattomana versiona.
Satakunnasta kotoisin, siellä oli kumpikin yleistä joulupöydässä lapsuudessani.
Niin meilläkin on ja Jonnekin istuu niitä syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Jonnet ei muista myöskään makaronilaatikkoa, vaan luulevat, että sillä tarkoitetaan jauheliha-makaronilaatikkoa. Jonnet ei käytä muutenkaan yli kaksitavuisia sanoja.
Myöskään useimmat mammat ei muistaneet.
Hyvä artikkeli jouluherkuista
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/201712212200622435
Ei ole kuulunut joulupöytään näin viisikymppisen muistilla koskaan. Paitsi että kun olen av:lta lukenut että tällaisiakin jossain päin on, niin maksalaatikkoa on saatettu lounaaksi syödä.
Minä en maksalaatikkoa syö kuin jouluna, et ei se mitään arkiruokaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko, joka ei ole jauhelihamakaronilaatikkoa? Mitähän v i t t u a siinä sitten on? Köyhien ruokaa selkeästikin.
Miten jonne pitää olla? Mä oon 40, eikä meillä ole koskaan ollut noita joulupöydässä. Pitopöydässä olen kyllä nähnyt lihatonta makaronilaatikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko, joka ei ole jauhelihamakaronilaatikkoa? Mitähän v i t t u a siinä sitten on? Köyhien ruokaa selkeästikin.
Vähänkö oot v a j a k k i 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan nimikin kertoo että siinä on pelkkää makaronia. Jonnet ei tajuu.
Mitä ihmeen lihatonta makaronilååtaa?
Mahtaa olla maukasta.
Vai onko tässä nyt joku jenkkien läskiloota kyseessä, makarånia juustolla? Ajatuskin kuvottaa.
Maksalaatikkoa en ole ala-asteen jälkeen syönyt.
Meillä on kumpaakin joulupöydässä. Makaronilaatikko siis lihattomana versiona.
Satakunnasta kotoisin, siellä oli kumpikin yleistä joulupöydässä lapsuudessani.