Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raivohullu mies ja raskaus

Vierailija
17.03.2014 |

Miehellä on hermot pinnassa nyt raskausaikana. Saa tajuttomia raivokohtauksia, joiden aikana huutaa ja kiroilee pitkään ja kovaa. Purkaa raivoansa niin pitkään, kunnes oikeasti olen ihan palasina ja suurin piirtein valmis hyppäämään sillalta. Itkeminen tai hiljaa kuuntelu vain lisää pökköä pesään, samoin jos yritän järkevästi hänen kanssaan puha. Ärsyttäää aiheuttaa esimerkiksi se, että joudun komentamaan lapsia esim. kotitöihin. Pitäisi hissutella ja olla näkymätön, kun toisella on niin hermot pinnassa. 

Tuntuu, etten jaksa tuon kanssa enää, ellen saa jotain rauhoittavia. Neuvolassa en aio ottaa asiaa puheeksi, niistä merkinnöistä kun ei pääse koskaan eroon.

Mutta jotain pitäisi tehdä. Mitä ja miten?

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

54: ei sun anoppi tue sua sillä, että neuvoo miten kestää tota h*lvettiä. Mä oon elänyt tollaisen huutajan kaa, niin tiedän millaista toi ahdistus on :(

Vierailija
22/87 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 00:39"]

46: Käytitkö masennuslääkkeitä jo raskausaikana? Jos kyllä, mitä lääkettä, miten ja auttoiko? Ap

[/quote]

Mulla on ahdistus/masennustaustaa lääkityksenä Efexor. Lopetin lääkkeen tullessani raskaaksi. En siis syytä pelkkää miestä ahdistuksestani vaan tiedän olevani altis ahdistukselle elämäntilanteen vaikeutuessa. Mulla on onneksi pitkäaikainen psykiatri yksityisellä ja häneen otin yhteyttä heti kun ahdistusoireet pahenivat noin puoli vuotta synnytyksen jälkeen. Psykiatrin mielestä masentunut äiti on lapsen vuorovaikutussuhteelle haitallisempi kuin lääkettä syövä äiti. Oloni parantuikin huomattavasti. Kestän jopa paremmin miestäni ja osaan itse hillitä hermoni. Lisäksi vauva mentyä nukkumaan joogaan usein ja yritän löytää luonnonmukaisia keinoja helpottaa pahaa oloa. Jos olo on tosi ahdistunut niin otan suosiolla Opamoxin. Olen äärettömän kiitollinen siitä, että minulla on hyvä ja luottamuksellinen psykiatri. Julkiselta puolelta en olisi koskaan uskaltanut hakea apua. Haluan olla hyvä äiti ja nämä kommentit, että jätä se sika ja ajattele lastasi loukkaavat todella. Minä todella ajattelen lastani ja keskityn olemaan hyvä rakastava vanhempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 00:37"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 00:31"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 00:25"]

Nyt hyvä nainen unohda noi merkintajutut, ja lähde turvakotiin. Pelasta itsesi ja lapsesi! Tarvitset apua, mutta et suostu sitä ottamaan vastaan. Nyt vaan toimit ja meet!!! Heti!

[/quote]

Tiedätkö millaista on kun mies uhkailee mustamaalaavansa minut äitinä jos lähden? Minut on peloteltu hiljaiseksi. Äsken otin Opamox 30mg jotta saisin nukuttua ja jaksaisin hoitaa vauvaa koko huomisen päivän.

[/quote]

Nykyaikana ihmiset tietävät, millaiseen myllyyn viranomaisten kanssa voi joutua. Tapauksia on ollut julkisuudessakin niin paljon. Jos ihminen on yhtään fiksu ja tolkuissaan, ei yksinkertaisesti ole järkevää ottaa riskiä sossuhelvetistä. 

[/quote]

Jos ei ole mitään salattavaa, niin viranomaisia ei tarvitse pelätä. Lastensuojelu toimii yhdessä perheiden ja lasten hyväksi. jos olet ihan normaali ihminen ja yhteistyökykyinen, niin kannattaa pyytää ja ottaa vastaan apua jos sitä tarvitsee. Eri asia jos hoidat lapsiasi huonosti, huudat ja annat tukkapöllyjä, niin silloin voit olla pulassa.

Vierailija
24/87 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja hyvä, et tajua mitä teet lapsillesi, vaikka he eivät olisi paikalla, kyllä he vaistoavat pahan olosi, eikä se ole hyväksi, teet heille pahaa ja myös syntymättömälle jos et ota ja tee asialle jotain.

Jos et tee, myöhemmin voi tulla sellainen tilanne että sinä saat syyt päällesi tekemättömyydestäsi eli siitä ettet vienyt lapsiasi pois tuollaisesta elämästä, mieti sitä.

Ei ole oikein että koko perheen elämä on noin huonoa yhden raivohullun takia, tee jotain, kerro jollekin! Eipä ole mukavaa perhe-elämää teillä ja vielä kamalampaa kun olet raskaana, ei tule tilanne paremmaksi kun vauva syntyy. Ajattele lapsiasi jos et muuten pysty toimimaan, sinä olet heidän hyvinvoinnistaan vastuussa eikä ole sinun syysi tämä huono tilanne.

Vierailija
25/87 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

57: Minun varmaan kannattaa tosiasiassa hankkiutua myös yksityiselle. Ahdistus on nyt niin valtava, että tekisi mieli lähteä päivystykseen, mutta järki sanoo koko aika, että ei kannata kerjätä ongelmia tulevaisuuteen. Siksi yritän nyt vain rauhoittua. Jos tietäisin, että jossain olisi nyt joku yksityinen asema avoinna, ottaisin auton alle ja ajaisin sinne.

Mies otti tänään itse puheeksi eron ja se oli helpottavaa kuulla. Tosin vähän myöhemmin hän käänsi sen niin, että ehdotti vain siksi kun minä niin kovasti eroa hingun. Eli todellisuudessa hän ei ole lähdössä yhtään mihinkään.

Kuun puolivälissä saan äitiysrahat ja silloin olisi ensimmäinen konkreettinen tilaisuus lähteä. Toinen on, että tyhjentäisin oman ja lasten sijoitustileille kasatut pienet pesämunat. Niillä saisi maksettua ensimmäisen kuun vuokran ja muuton.

Aika paskamaista kuitenkin, että lasten vuosien säästöt hupenevat tuollaiseen...

Ahdistuksen rinnalle tunteeksi alkaa nousta viha. Mikä helvetin nyrkkeilysäkki oikein miehelle olen? Hän voi vetää alkoholia ja vetääkin sitä lievittääkseen stressiä, eli katkeruuttansa. Sitten on kiva punaviinihumalassa tulla aukomaan raskaana olevalle vaimollensa. Voi helvetti mikä paskiainen. Ettäs kehtaakin.

Ap

Vierailija
26/87 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 00:58"]

Nyt hyvä nainen unohda noi merkintajutut, ja lähde turvakotiin. Pelasta itsesi ja lapsesi! Tarvitset apua, mutta et suostu sitä ottamaan vastaan. Nyt vaan toimit ja meet!!! Heti!

[/quote]

Tiedätkö millaista on kun mies uhkailee mustamaalaavansa minut äitinä jos lähden? Minut on peloteltu hiljaiseksi. Äsken otin Opamox 30mg jotta saisin nukuttua ja jaksaisin hoitaa vauvaa koko huomisen päivän.

[/quote]

Nykyaikana ihmiset tietävät, millaiseen myllyyn viranomaisten kanssa voi joutua. Tapauksia on ollut julkisuudessakin niin paljon. Jos ihminen on yhtään fiksu ja tolkuissaan, ei yksinkertaisesti ole järkevää ottaa riskiä sossuhelvetistä. 

[/quote]

Jos ei ole mitään salattavaa, niin viranomaisia ei tarvitse pelätä. Lastensuojelu toimii yhdessä perheiden ja lasten hyväksi. jos olet ihan normaali ihminen ja yhteistyökykyinen, niin kannattaa pyytää ja ottaa vastaan apua jos sitä tarvitsee. Eri asia jos hoidat lapsiasi huonosti, huudat ja annat tukkapöllyjä, niin silloin voit olla pulassa.

[/quote]

Mitään salattavaa? Sittenhän pengotaan kaikki masennustaustat ja ahdistuslääkitykset ja yht´äkkiä sinut leimataan mt-potilaaksi vaikka olisit hyvä äiti, korkeakoulutettu ja vakituisessa työssä. Uskaltaako sitä riskiä ottaa, kun vaikka mitä juttuja on viimeaikoinakin ollut julkisuudessa. Ei ihminen uskalla yksinkertaisesti hakea apua. Ainoa keino on olla itse psyykkisesti vahva eikä provosoida ainakaan stressaantunutta miestä. Jos suhteessa ei ole väkivaltaa niin vielä on aikaa rauhassa miettiä mitä tehdä.

Vierailija
27/87 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Tajuat kai, että ei tuo tilanne kestä ikuisesti muutenkaan. Sun mies on epävakaa ja sadisti, tilanne voi kärjistyä milloin vain. Sä olet vahvoilla niin kauan kuin teet itse aloitteen olojen parantamiseksi, eli menet suoraan turvakotiin ja kerrot siellä, mitä on tapahtunut. Jos olet hakenut lääkäriltä apua, se voidaan katsoa eduksesi, ts. että olet yrittänyt jaksaa pitää perheen kasassa ja todistettavasti hakenut apua ennenkin. Sanot, ettet enää jaksa. Kirjoita konkreettinen lista uhkaavista tilanteista, jotka muistat. Kuulostaa ehkä hullulta, mutta tuollaisia listoja todella katsotaan sossussa ja oikeudessa todisteena tapahtumista. Mies voidaan määrätä muuttamaan pois teidän kodistanne joksikin aikaa, jos/kun saat lähestymiskiellon. Sossu voi auttaa väliaikaisen asunnon saamisessa nopeastikin, niitä on aina tiedossa muutama, koska isoa perhettä ei voi kovin kauan pitää turvakodissa.

Sun täytyy toimia, koska tuota menoa kulutat lastesi stressinsietokyvyn lopuksi ikää ja heille ei jää mitään, minkä avuin selvitä ongelmistaan aikuisena.

Vierailija
28/87 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 01:06"]

57: Minun varmaan kannattaa tosiasiassa hankkiutua myös yksityiselle. Ahdistus on nyt niin valtava, että tekisi mieli lähteä päivystykseen, mutta järki sanoo koko aika, että ei kannata kerjätä ongelmia tulevaisuuteen. Siksi yritän nyt vain rauhoittua. Jos tietäisin, että jossain olisi nyt joku yksityinen asema avoinna, ottaisin auton alle ja ajaisin sinne.

Mies otti tänään itse puheeksi eron ja se oli helpottavaa kuulla. Tosin vähän myöhemmin hän käänsi sen niin, että ehdotti vain siksi kun minä niin kovasti eroa hingun. Eli todellisuudessa hän ei ole lähdössä yhtään mihinkään.

Kuun puolivälissä saan äitiysrahat ja silloin olisi ensimmäinen konkreettinen tilaisuus lähteä. Toinen on, että tyhjentäisin oman ja lasten sijoitustileille kasatut pienet pesämunat. Niillä saisi maksettua ensimmäisen kuun vuokran ja muuton.

Aika paskamaista kuitenkin, että lasten vuosien säästöt hupenevat tuollaiseen...

Ahdistuksen rinnalle tunteeksi alkaa nousta viha. Mikä helvetin nyrkkeilysäkki oikein miehelle olen? Hän voi vetää alkoholia ja vetääkin sitä lievittääkseen stressiä, eli katkeruuttansa. Sitten on kiva punaviinihumalassa tulla aukomaan raskaana olevalle vaimollensa. Voi helvetti mikä paskiainen. Ettäs kehtaakin.

Ap

[/quote]

Jos asut pk-seudulla niin yksi hyvä on Diacor ja siellä yksi miespuolinen psykiatri joka toimii myös ylilääkärinä Hus:lla. Nimeä en viitsi mainita. Saat sen selville kyllä. Suosittelen. Yksi maamme parhaista kuntoutuspsykiatreista. Vilpittömästi auttaa.

Vierailija
29/87 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No heitä lapset johonkin mummolaan ja vauva kans kun se syntyy. Ite voit sitte jäädä sitä miestäs kuuntelemaan vaikka loppuiäksesi, jos kerta se on näistä kaikkien antamista vaihtoehdoista se paras.

Vierailija
30/87 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 01:13"]

Ap

[/quote]

Jos asut pk-seudulla niin yksi hyvä on Diacor ja siellä yksi miespuolinen psykiatri joka toimii myös ylilääkärinä Hus:lla. Nimeä en viitsi mainita. Saat sen selville kyllä. Suosittelen. Yksi maamme parhaista kuntoutuspsykiatreista. Vilpittömästi auttaa.

[/quote]

Sydämelliset kiitokset tästä vinkistä :) Koetan nyt saada unta, tulen varmaan aamulla katsomaan ketjua. Kiitos kun olet jutellut täällä kanssani ja kiitos myös muille keskustelijoille. Tämä on ollut minulle hyvin tärkeää. Ap

Vierailija
31/87 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 00:58"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mitään salattavaa? Sittenhän pengotaan kaikki masennustaustat ja ahdistuslääkitykset ja yht´äkkiä sinut leimataan mt-potilaaksi vaikka olisit hyvä äiti, korkeakoulutettu ja vakituisessa työssä. Uskaltaako sitä riskiä ottaa, kun vaikka mitä juttuja on viimeaikoinakin ollut julkisuudessa. Ei ihminen uskalla yksinkertaisesti hakea apua. Ainoa keino on olla itse psyykkisesti vahva eikä provosoida ainakaan stressaantunutta miestä. Jos suhteessa ei ole väkivaltaa niin vielä on aikaa rauhassa miettiä mitä tehdä.

[/quote]

Niin mitä noista masennustaustoista tai lääkityksestä olisi haittaa? Että ihminenkö ei saisi sairastua? Ihan ihmeellistä hysteriaa, tietämätöntä pelkoa teillä on nyt. Minulla on ollut vuosia masennus ja vaikka mitkä lääkitykset ja olen jopa huumetta kokeillut kerran (hui kamala) mistä on papereissa merkintä, ollaan oltu lastensuojelun asiakkaana ja ollaan saatu vain ja ainoastaan todella paljon apua.

Mutta minä olenkin aina itse hakenut sitä ja ollut hyvin suostuvainen kaikkeen, koska minulla ei ole salattavaa. Minä olen ihminen kaikkine vikoineni ja vanhempana teen parhaani. Kukaan ei ole täydellinen, mutta jos sitä yrittää olevansa, vaikka kaikki ongelmat paistaa läpi, niin silloin "asioita voidaan penkoa" 

Masennustaustassa ei ole yhtään mitään hävettävää tai pelättävää. Myöskään siinä ei ole, että hakee apua perheelleen ja eritoten lapsilleen. 

Elkää hyvät naiset alistuko, teillä on vain yksi elämä ja teidän lapset, pienet ihmistaimet kasvavat ja vaurioituvat jos ette uskalla vaatia hyvää ja rauhallista elämää heille.

Vierailija
32/87 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 01:19"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 01:13"]

Ap

[/quote]

[/quote]

Sydämelliset kiitokset tästä vinkistä :) Koetan nyt saada unta, tulen varmaan aamulla katsomaan ketjua. Kiitos kun olet jutellut täällä kanssani ja kiitos myös muille keskustelijoille. Tämä on ollut minulle hyvin tärkeää. Ap

[/quote]

Hyvä että helpottaa. Tuntee ettei ole ainoa. Lapsenetu on tärkein, mutta hyvinvoiva äiti on paras lahja lapselle. Yritä itse voida mahdollisimman hyvin, syö hyvin, liiku, tee positiivisia asioita ja hae vaikka jokin mieto ahdistuslääke. Opamox on sallittu raskausaikana ja siitä on pitkäaikaisia tutkimuksia ettei se ole vahingollista sikiölle. Mulle itselleni raskausaika oli onnellista aikaa. Tilanne kärjistyi vasta tässä talvella miehen stressaantuessa ja ulosoton alkaessa. Onneksi kohta pääsen töihin ja ehkä sekin helpottaa taloudellista stressiä ja toivottavasti sitä myötä myös miehen oloa. Mun miehessä on paljon hyvää. En usko että voisin rakastua keneenkään muuhun samalla tavalla. Haluaisin tehdä kaikkeni että mieheni rauhoittuisi. Meillä on ihana lapsi ja se on paljon se!

Vierailija
33/87 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mies ei tunnista käyttäytymistään. Kun hän on rauhallinen, kerro hänelle että hän on nyt viikon aikana raivonnut ja huutanut 4 tms. kertaa, ja että sen on loputtava. Sano että et enää aio elää näin etkä sietää huudon kohteena olemista, se ei ole normaalia aikuisten ih!isten käyttäytymistä. Kerro että jos huutokohtauksia tulee jatkossa, alat jo ensimmäisestä kerrasta järjestellä asumuseroa jotta saatte miettimisaikaa ja lapset eivät vahingoitu. Kaikki tämä jäätävän rauhallisesti. Soita ennen tätä puhetta luottoystävällesi, valitettavasti mies voi alkaa väkivaltaiseksi jos siitä on jo merkkejä silmittömän huudon muodossa.

Vierailija
34/87 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee testamentti. Todennäköisesti myöskään lapset eivät jää henkiin kun mies oikein raivostuu, joten omaisuutesi  menee muille sukulaisille.

Olen valitettavasti tosissani ja sinäkin tiedät, että nyt on henki vaarassa. Sinä kuitenkin pidät kulisseja pystyssä viimeiseen hengenvetoosi. Näitä sanotaan laajennetuiksi itsemurhiksi, siis miehen tekemänä, mutta kyllä siinä äitikin osallistuu ainakin passiivisesti omaan itsemurhaansa, kun ei tee mitään pelastaakseen itseään ja lapsiaan.

No, omapa on valintasi. Pidä kuitenkin AINA puhelin käden ulottuvilla, myös vessassa, suihkussa, nukkuessa, jos kuitenkin muutat mielesi viime tipassa.

Vierailija
35/87 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Järki näillä raukoilla jo on mennyt, kun eivät ymmärrä että miten se mies voi mustamaalata yhtään mitään, jos nainen jollakin tavalla, vaikka nauhoittamalla uhkailut voi todistaa, että se on mies jota on joutunut pakenemaan.

Mutta onnea valitsemallanne tiellä, luultavasti taas tämänkin viikonlopun jälkeen luemme uutista, kun (joku teistä) on menettänyt henkensä kun mies teki sen mitä pelkäsitte.

Vierailija
36/87 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Millä tavalla perhehelvetti on sossuhelvettiä parempi? Jälkimmäisessä ei ainakaan mene yleensä henki, ja terveyskin säilyy paremmin.

Joskus sitä joutuu valitsemaan kahdesta pahasta pienemmän.

Vierailija
37/87 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 13:38"]

Kuinka paljon kiinnität huomiota omaan käytökseesi? Onko sinussa jotain piirteitä esim. päähänpinttymiä tai tapoja jotka ärsyttävät miestä? Huokailetko tai ilmeiletkö huomaamattasi ärsyttävästi taikka kiinnitätkö kuinka paljon huomiota äänensävyysi tai elekieleesi? Saatat laukaista omalla käytökselläsi olotiloja, joille mies ei voi enää mitään sitten kun ne on aktivoitu. 

[/quote]

niin, että mikä oli se pointti?

tuollainen agressiivinen käytös ei ole tervettä. Tässä on myös vaarana se, että mies käy suutuspäissään käsiksi ja että miehen riehuminen vaikuttaa lasten mielenterveyteen

koko poppoo terapeutille, mars. Apua tarvitaan nyt.

Vierailija
38/87 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kerran neuvola, lastensuojelu, ero ym vinkit kelpaan niin..

No, nauhoita sitä raivoa vaikka puhelimella seuraavan kerran. Olette tuosta varpaillaan olosta päätellen jo niin pitkällä ongelman ytimessä, että osaat ennakoida raivon tulon. Eli kamera/nauhuri päälle ennakoiden.

Sitten kun seuraavan kerran teillä on rauhallinen hetki ja "mukavaa" niin näytät sille tallenteen. Ojennat esim. Jussityön, lyömättömän linjan (kunnissa on omat tahonsa) tai psyk.poliklinikan yhteystiedot miehelle käteen ja toteat että apua on haettava tai joudutte lasten kanssa lähtemään. Tässä kohtaa tietysti riskinä on, että mies saa raivarin tuosta eli laita vaikka lähimmän turvakodin puhelinnumero kännykkään valmiiksi. Tai sitten soitat sukulaisille/ystäville ja menette sinne.

Voi olla että omassa mielessäsi ajattelet, että raivarit liittyy raskauteen... Mutta tuskin ne salaman iskusta laantuvat vauvan synnyttyä. Todennäköisempää, että hermoheikon pinna kiristelee useammin ja pahemmin sitten, kun itkevä vauva ja väsynyt vauva-arki alkaa.

Vierailija
39/87 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas tapaus KTK eli Kaikki teille kelpaakin. Ja vielä neljä lasta jo tehtynä tuollaisen kanssa, ei elämä...

Vierailija
40/87 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 13:38"]

Kuinka paljon kiinnität huomiota omaan käytökseesi? Onko sinussa jotain piirteitä esim. päähänpinttymiä tai tapoja jotka ärsyttävät miestä? Huokailetko tai ilmeiletkö huomaamattasi ärsyttävästi taikka kiinnitätkö kuinka paljon huomiota äänensävyysi tai elekieleesi? Saatat laukaista omalla käytökselläsi olotiloja, joille mies ei voi enää mitään sitten kun ne on aktivoitu. 

[/quote]

Jaa no on se vastuu omasta käytöksestään silti miehellä.