Paljonko vanhempasi saavat eläkettä?
mitä mitä tekivät työkseeen?
Mun äiti sh, 1650e/kk
Kommentit (23)
Äitini nettona vähän yli 1000 €, isä noin 1500 €. Erilaisissa toimistotöissä ovat olleet ikänsä. Äitini eläkettä tiputti paljon, että joutui päälle viisikymppisenä työttömäksi, eikä saanut enää sen jälkeen kuin pätkätöitä. Mutta kivasti pärjäävät: Yhtä paljon rahaa tulee kuin meillä minun ollessani kotihoidontuella, ja heillä on sentään vain kaksi aikuista ja velaton talo, mökki ja autot, kun meillä 4 ihmistä elätettävänä ja asuntolaina.
0e, ovat vielä työelämässä pitkään. Olen yli 30v.
siis mun äidillä tuo on netto. Ja 55vuotiaana jäi sairauseläkkeelle. Siihen nähden minusta aika hyvin. Ei taida nykyhoitsut päästä samaan.
Toisellla pikkasen vajaa 4000 euroa brutto/kk, toisen eläkkeestä en tiedä mutta se ei ole kovin suuri. (Kuitenkin reippaasti alle 2000 euroa/kk). Ensiksi mainittu insinööri, toinen toimistotyöntekijä.
Siitä on jo jokunen vuosi, kun viimeksi olin asiasta tietoinen. Tuolloin äitini sai noin 17 000 euroa vuodessa eläkettä. Oli konttoristi ja jäi sairauseläkkeelle 4-kymppisenä.
Isällä netto riman alle 3000,-, mutsista ei havaintoa.
En tiedä. Riittävästi tietojeni mukaan, ainakin matkustavat paljon. Toivottavsti käyttävät kaikki rahansa kun vielä ehtivät.
En tiedä, kuinka paljon isä saa. Äiti sai vajaa 900 euroa nettona. Tiedän sen, kun hoidin hänen raha-asioitaan, kun äiti ei enää sairaudeltaan kyennyt. Hän kuoli vajaat kaksi vuotta sitten, ja oli saanut pienestä eläkkeestään säästettyä n. 8000 euroa.
Isä nyt 60v ja on/off tyylin juoppo joka tehnyt elämänsä sitä sun tätä hanttihommia sen jälk kun joskus 2-3kymppisenä työskenteli rautateillä.
Äitini olisi vielä työelämässä jos eläisi, olisi 55v. Mutta syöpä vei 9v sitten.
Toiselle jää nettona muistaakseni jotain 2300, mutta tekee siihen päälle vielä töitä. Toinen ei vielä eläkkeellä, mutta suunnilleen samaa luokkaa odotettavissa.
Kumpikin on työelämässä vielä noin 10-15 -vuotta..
Minun eläkkeeni tulee olemaaan alle 2000 euroa brutto. Nettona jää alle 1500 euron. Ja olen tehnyt siihen mennessä töitä yli 40 vuotta. Viimeiset 15 vuotta hyväpalkkaisena. Noin 4300 euroa. Ei ole hurraamista. Miten joku tavallinen pulliainen esim. jonkun mainitsema insinööri voi saada yli 4000 euroa? Jo on hyvät eläkesopimukset... Valtiolla ennen vuotta -92 aloittaneet saavat eläkettä yli 66 % viimeisen viiden vuoden palkasta. Tulevaisuudessa tällaisesta voi nähdä vain unta. Minun eläke tuilee olemaan nykypalksta 45 %, jos sitäkään.
Olen samaa mieltä, miten joku insinööri voi saada 4000 eläkkeen? Sehän tietäisi kymmenien tuhansien kuukausituloja, kymmenien vuosien työuralta.
Minun työeläkkeeni tulee olemaan n. 1900 euroa/kk brutto, n.1400 netto, ja työvuosia 44 vuotta, josta viimeiset 10 vuotta ihan kiva palkkaisse työssä n.4000 euroa/kk eli ei täälläkään hurraamista ja omaisuutta on realisoitava, jos aikoo elää ja maksaa lääkekulunsa, silmälasinsa ja asumisensa ja mahdolliset hoitomaksut.
"Minun eläkkeeni tulee olemaaan alle 2000 euroa brutto. Nettona jää alle 1500 euron. Ja olen tehnyt siihen mennessä töitä yli 40 vuotta. Viimeiset 15 vuotta hyväpalkkaisena. Noin 4300 euroa. Ei ole hurraamista. Miten joku tavallinen pulliainen esim. jonkun mainitsema insinööri voi saada yli 4000 euroa? Jo on hyvät eläkesopimukset... Valtiolla ennen vuotta -92 aloittaneet saavat eläkettä yli 66 % viimeisen viiden vuoden palkasta. Tulevaisuudessa tällaisesta voi nähdä vain unta. Minun eläke tuilee olemaan nykypalksta 45 %, jos sitäkään."
[/quote]
Tein töitä 32 vuotta, sitten työkyvyttömyyseläkkeelle. Netto 1404€ kuussa.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 21:28"]
Olen samaa mieltä, miten joku insinööri voi saada 4000 eläkkeen? Sehän tietäisi kymmenien tuhansien kuukausituloja, kymmenien vuosien työuralta.
[/quote]
Kuten kirjoitin, ko. henkilö saa vajaa 4000 euroa/kk bruttona. En muista mitä saa nettona, olen kuitenkin tuon eläkepäätöksen nähnyt eli en ole itse keksinyt tuota summaa.
Ko. henkilö teki pitkän työuran ammatissaan joista parikymmentä viimeistä vuotta suht korkeassa esimiesasemassa. Ei siis ollut koko uraansa rivityöläisenä.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:58"]
Miten joku tavallinen pulliainen esim. jonkun mainitsema insinööri voi saada yli 4000 euroa?
[/quote]
Vajaa 4000 euroa bruttona, ei yli 4000 euroa.
En muista. Isä varmaan saman mitä mä saan palkkaa ja äitikin ihan hyvin saa
Äitini saa oman työeläkkeen lisäksi leskeneläkettä. Yhteensä lähes saman verran kuin keskituloinen palkansaaja palkkaa eli vähän alle 3000. Ei lainaa ja pienet menot, pärjää erittäin mukavasti siis. Kuuluu siihen 30-luvulla syntyneeseen ikäluokkaan, jonka eläkeasiat vielä mukavalla mallilla, jos takana pitkä työura.
En tiedä