progressiivinen verotus toimii, ei paljo huvita tehdä lisätöitä!
Mulla nousee veroprosentti tänä vuonna lähes 40:een, vuosituloiksi tulossa vähän alle 70 000 e.
Minulla olisi myös mahdollisuus tehdä lisätyötä, mutta oikeasti kun alkaa laskea että satasen tienestistä mulle jää käteen 60 e, niin pistää miettimään että kannattaako. Onko sillä rahalla enää niin merkitystä kun se kuitenkin mulle riittää, hyvinkin.
Jos joku pienituloinen vaivautuisi tekemään sen homman, niin sillä jäisi käteen samasta työstä ainaki kolmekymppiä enemmän.
Kommentit (24)
Sellaista se on täällä tasapäistetyssä verohelvetissä... vittu! :(
Ei mikään ihme että harmaa talous kukoistaa.
Sinä olet siis katkera pienituloisille jotka maksavat vähistä tuloistaan vähemmän veroa kuin sinä. Olet varmaan niitä ihmisiä jotka ovat katkeria myös köyhien Hurstilta saamista ilmaisista ruoka-apu kasseista:D
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:23"]
Sinä olet siis katkera pienituloisille jotka maksavat vähistä tuloistaan vähemmän veroa kuin sinä. Olet varmaan niitä ihmisiä jotka ovat katkeria myös köyhien Hurstilta saamista ilmaisista ruoka-apu kasseista:D
[/quote]
:D
Kuka sille luuserijengille muka kateellinen on?
Ei ollut kyse kateudesta vaan siitä miten ärsyttävää progressiivinen verotus on.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:21"]
Mulla nousee veroprosentti tänä vuonna lähes 40:een, vuosituloiksi tulossa vähän alle 70 000 e.
Minulla olisi myös mahdollisuus tehdä lisätyötä, mutta oikeasti kun alkaa laskea että satasen tienestistä mulle jää käteen 60 e, niin pistää miettimään että kannattaako. Onko sillä rahalla enää niin merkitystä kun se kuitenkin mulle riittää, hyvinkin.
Jos joku pienituloinen vaivautuisi tekemään sen homman, niin sillä jäisi käteen samasta työstä ainaki kolmekymppiä enemmän.
[/quote]
Susta tuntuu että nykyiset tulot ei riitä? Tarkkaile kulutustasi, varmasti löydät jotain josta säästää. :)
Ongelma siis ap:alle ei ole lisätyö, koska lopullisessa verotuksessa kaikki tulot lasketana yhteen. Tienaatpa sitten 7000 yhdestä ja 100 euroa toisesta työstä tai 7100 yhdestä työstä, vero on täsmälleen sama.
Mulla on noussut tulot muutaman vuoden sisään bruttona vajaan tonnin. Nettona n. neljäsataa. En silti aio nykyiseltä työnantajaltani kysellä jos alentaisi palkkani samaan kuin aiemmalla työnantajalla oli.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:29"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:21"]
[/quote]
Susta tuntuu että nykyiset tulot ei riitä? Tarkkaile kulutustasi, varmasti löydät jotain josta säästää. :)
[/quote]
Ääh, luin huonosti, tuossahan luki että tulot riittää. Eihän sulla sitten ongelmaa ole, kaikki on ihan hyvin! Nauti vapaa-ajastasi äläkä uhraa sitä työntekoon. Ei lisätyö sua varmaan enempää onnellistuttaisi vaikka siitä rahaa saisitkin.
Niin, mutta mua harmittaa sen mummon puolesta silti. sillä olisi haluja ja varaa maksaa palkkaa mulle, mutta mä en tarvii sitä tuloa enää, enkä sitä työtäkään koska osaan jo arvostaa vapaatani. Se silti tarttis apua oman elämänlaatunsa turvaksi.
Ja nää lähialueiden työttömät ei voi auttaa, kun ovat niin kiireisiä työttömyydessään. Ja sit ne sanoo että työnteko ei kannata vaikka kyllä se kannattaa. Lopulta mä autan sitä mummoa ja ehkä vaan unohdan laskuttaa...
ap
70 000 vuodessa mummoja ulkoiluttamalla?
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:10"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:45"]
On sulla ongelmat...
[/quote]
No onhan tuo nyt aikalailla naurettavaa, että lisätyön tekemisestä enemmänkin rankaistaan kuin palkitaan. Mullakin olisi tarvetta lisätienesteille, mutta en ala kallisarvoista aikaani tuhlaamaan siihen että teen niska limassa puoli-ilmaiseksi duunia.
[/quote]Jep.
Kun otat lisätöitä, menee jopa 60% verottajalle. Jos joku toinen tekis saman lisätyön, saisi käteen 80%. Ei oo reilua ei.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:52"]
70 000 vuodessa mummoja ulkoiluttamalla?
[/quote]
Se on mulle lisätyö, ei varsinainen. Ikäänkuin harrastus, joka kuitenkin voisi olla jollekin ihan oikea työ ja sillä voisi elää. Mun oma työkin liippaa läheltä, mutta ei oo ihan just tota.
ap
ap.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:48"]
Niin, mutta mua harmittaa sen mummon puolesta silti. sillä olisi haluja ja varaa maksaa palkkaa mulle, mutta mä en tarvii sitä tuloa enää, enkä sitä työtäkään koska osaan jo arvostaa vapaatani. Se silti tarttis apua oman elämänlaatunsa turvaksi.
Ja nää lähialueiden työttömät ei voi auttaa, kun ovat niin kiireisiä työttömyydessään. Ja sit ne sanoo että työnteko ei kannata vaikka kyllä se kannattaa. Lopulta mä autan sitä mummoa ja ehkä vaan unohdan laskuttaa...
ap
[/quote]
Tuohan on ihan jees, moni tekee vapaa-aikanaan jotain yleihyödyllistä. Mä en nyt ihan ymmärrä mitä haet takaa; jollkekin ois tarjolla mahdollisuus elättää itsensä ja perheensä naapurin mummoa ulkoiluttamalla, henkilökohtaisena avustajana tms? Sinä haluaisit tehdä tuon duunin oman työsi ohessa mutta periaatteesta et hommaan ryhdy koska joudut maksamaan mielestäsi liikaa veroja?
Onko tämä mummo laittanut työpaikkailmoituksen työvoimatoimistoon ts. onko tuo työpaikka ihan oikeasti tarjolla julkisesti?
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 17:48"]
ap
[/quote]
Se on ihan totta että työttömältä lähtee tuet jos tekee vähänkään työtä, niin hölmöä kuin se onkin. Vapaaehtoistoiminnan kautta saattaisitte mummon kanssa saada ulkoiluttajaksi nimenomaan jonkun työttömän, kun sitä kerran toivotte - mutta ainakaan virallista palkkaa tälle avustajalle ei pidä maksaa ettei hän menetä tukiaan.
Yli 5000/kk ei kannata tienata. Muuten veroprosentti nousee niin korkeaksi, että lisätyön tekeminen vain ottaa päähän.
Onhan mullakin oikeasti vähennyksiä, joten lopullisen verotus ei ihan noin suuri ole. Verokortissa se on tuota luokkaa. Mutta todellakin, suurituloiselle jää käteen paljon vähemmän samasta työstä kuin pienituloiselle. Kyllä se pistää miettimään, kuinka paljon kannattaa tehdä työtä. Jos naapurin työtön viitsisi käyttää mummoja ulkona ja kaupassa, enkä minä tekisi, niin enemmän se siitä käteen saisi kuin minä; ja enemmän se sillä rahalla itselleen hyvää saisi kuin minä jolla kuitenkin on kaikkea mitä tarvitsen. Mutta ei, minä sen mummon kaupassa ja ulkona käytän - ei hän.
Jotenkin mua nyt kyrsii ja lujaa :D
ap
Eli palkankorotuktakaan ei sulle kannata antaa, koska verot nousee. Se on sama asia.
korotusta..hemmetti tän juminäppiksen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 16:45"]
On sulla ongelmat...
[/quote]
No onhan tuo nyt aikalailla naurettavaa, että lisätyön tekemisestä enemmänkin rankaistaan kuin palkitaan. Mullakin olisi tarvetta lisätienesteille, mutta en ala kallisarvoista aikaani tuhlaamaan siihen että teen niska limassa puoli-ilmaiseksi duunia.