Vedättekö vessan joka pissan jälkeen?
Me ei vedetä. Koko yön pissat kerätään samaan ja vasta aamulla vedetään. Ja päivälläkin menee monta pisua samalla vedolla. Säästyy vettä ja paljon.
Kommentit (85)
Mäkin olen ajatellut samaa vettä säästääkseni. Ihan älyvapaata vetää vessa joka pisun jälkeen. Kärsiikö pönttö siitä että pisut siellä seisoo? Toisaalta pöntöt eivät taida olla ihan kamalissa hinnoissa.
No tuossa on kyllä yksi säästökohde joka ei ole säästämisen arvoinen. Se haju, yäk. Mites vieraat? Ohjeistatteko heitäkin olla vetämättä? Olispa kiusallista olla vieraanne, haistella toisten pissoja.
Mekin vedetään vessa aina pisun jälkeen. Kakan jälkeen kahdesti.
Asutaan kerrostalossa, ja vesikustannukset sis.vastikkeeseen
Minunkin isovanhempani harrastivat tuota, ja vessa haisi aina aika karmealle. En pystyisi kusemaan toisen ihmisen kusen päälle, sitä pissaahan roiskuu sieltä varmasti omaan perseeseen.
Eräs sukulaiseni remontoi vessansa siten, että pyykkikoneen huuhteluvesillä vedettiin vessa. Mielestäni ihan mielettömän hyvä keksintö, ihan älytöntä että puhtaalla juomavedellä huuhdellaan jätöksiä. Sitten joskus kun minä ostan oman talon, niin aivan varmasti remontoin/rakennan ton systeemin noin. Säästyy varmasti aika helvetisti vettä ihmiselämän aikana...
Vedän. Yleensä en tuhlaa koko säiliöllistä. Joissain malleissa on erikseen kevyempi huuhtelu, mutta miltei kaikissa huuhtelusysteemeissä voi varovasti tehdä osahuuhtelun.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 15:35"]
No tuossa on kyllä yksi säästökohde joka ei ole säästämisen arvoinen. Se haju, yäk. Mites vieraat? Ohjeistatteko heitäkin olla vetämättä? Olispa kiusallista olla vieraanne, haistella toisten pissoja.
[/quote] Meillä on tuttavaperhe, jotka olivat saaneet ison summan takaisin vesimaksuista, ja tämä oli oikeastaan ainut tapa, jolla säästivät. Siis jokaisen pissan jälkeen eivät vedä, silloin, kun ovat omalla porukalla. Ja perheen äiti on yksi siisteimmistä ihmisistä jonka tunnen, vaikka heillä onkin kolme pientä lasta. Ikinä ei mikään pissa heillä haise.
Minäkään en usko, että haisee tällä systeemillä. Pesukoneen poistovedet eivät mihinkään riitä. Eikös yksi huuhtelu vie jotain lähes 10 litraa vettä - jotain ehkä 7.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 15:42"]
Minäkään en usko, että haisee tällä systeemillä. Pesukoneen poistovedet eivät mihinkään riitä. Eikös yksi huuhtelu vie jotain lähes 10 litraa vettä - jotain ehkä 7.
[/quote] Näin.
Me vedetään yleensä joka kerran jälkeen, jos kaksi (tai useampi) sattuu menemään peräkkäin pissalle niin sitten yhdellä alas.
Vauva on huono nukkumaan joten yöllä ja päiväunien aikaan en vedä. Meidän vessa nimittäin kuvittelee olevansa joku halvatun jumbojetti ja pitää hiton moista ääntä. Tämä siis pissoille. Kakat aina vedetään (ja kipsutellaan samantie pikkusen huoneeseen taputtamaan takas uneen)
Myös jos me molemmat olemme menossa vessaan, eka vessassa jättää vetämättä, toka hoitaa sen. Turha nyt peräkanaa sitä vessaa vetää
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 15:42"]
[/quote]
Pyykinpesukoneet kuluttavat nykyisin noin 60-80 litraa vettä per pesukerta (tavallisella ohjelmalla). Vessan vetäminen taas kuluttaa n. 3-6 litraa vettä (3 litraa = sen pienemmän painikkeen käyttö). Eli jos taloudessa pestään yksi koneellinen pyykkiä päivässä, niin vessassa voisi käydä niillä vesimäärillä n. 15-16 kertaa. Kyllä siinä siis aikamoista säästöä tapahtuisi, mutta tietysti pitäisi olla myös varajärjestelmä, kun minä ainakin käyn itse ainakin viisi kertaa päivässä vessassa :)
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen ajatellut samaa vettä säästääkseni. Ihan älyvapaata vetää vessa joka pisun jälkeen. Kärsiikö pönttö siitä että pisut siellä seisoo? Toisaalta pöntöt eivät taida olla ihan kamalissa hinnoissa.
Ennen annettiin pisit olla yöllä pöntössä, mutta nyt vedämme yöllä jopa pisin jälkeen myös yöllä. Koska muuten alkaa haisemaan ja se on terävä haju se seisonut pissahaju
Sitten saa kuurata pinttynyttä virtsakivistä pönttöä vahvojen myrkkyjen kanssa. säästöä syntyy juu.
Jos olen yksin kotona, en vedä lähellekään joka kerta. Hullun hommaa koska omaan yliaktiivisen aineenvaihdunnan varsinkin liikunnan ja kahvin/teenjuonnin jälkeen. Pahimmillaan saatan käydä tunnissa kolmekin kertaa vessassa ja normaalisti jopa seitsemän kertaa yhden illan aikana. Ei varmaan ole normaalia mutta minkäs teet, olen aina ollut tällainen.
Jos taas on vieraita, vedän vessan joka kerraan ihan kohteliaisuudesta.