Jouluvalmisteluista
Olen hämmästynyt. Yllättävän monella (sekä livenä, että palstalla) tuntuu olevan se käsitys, että jos tekee paljon jouluvalmisteluja, ja etenkin jos niitä tekee ajoissa, on ihmisen pakko olla stressaantunut hermokimppu, joka suorittaa joulua verenmaku suussa. Mistä ihmeestä tällainen käsitys on saanut alkunsa?
Tai että jos aloittaa tunnelmoinnin ajoissa, ei jouluna tunnu enää miltään. Mitä ihmettä???
Ymmärrän kyllä oikein hyvin, että kaikki eivät tahdo viettää joulua näin, mutta miten ihmeessä toisia häiritsee se, miten muut toimivat? En minäkään kulje ihmisten perässä narisemassa, että miksei teillä ole VIELÄKÄÄN koristeita ja miksei kukaan ole teillä tehnyt joululeivonnaisia, taitaa tulla karmea stressi ja joulu piloilla kun näin myöhään jätetään?!
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Minä rakastan joulua. Aloitan hyvissä ajoin ostelemaan joululahjoja ja suunnittelemaan tulevan joulun ruokalistaa ja jouluvieraita. Etsin kaunista kotiini jouluksi, kukkia, muutamia koristeita, vaihdan yhden taulun jouluksi ym. Ripustan jouluvalot hyvissä ajoin ja haen varastosta joulucd:t. Sytyttelen kynttilöitä ja laulan joululauluja lokakuusta lähtien. Marraskuun alusta aletaan viettämään glögi-iltoja..
Lapsille järjestän pikkujoulut ekan adventin tienoille. Saavat pikku lahjan ja jouluisia herkkuja.. Yhdessä tehdään myös joulukortteja ja muita jouluisia askarteluja. Yksi lapsistani on syntynyt joulukuussa. Hänen synttärinsä ovat aina ihanan jouluiset karkelot.
Kyllä joulu on elämän parasta aikaa..
Kiinnostaa etkö pidä itsenäisyyspäivästä ja valmistele sitä?
Ei kaikki ihmisten puhe ole hyökkäys sinua vastaan. Äitini esimerkiksi on vahvasti sitä mieltä, että jouluvalot laitetaan vasta 3 päivää ennen joulua. Hän kertoo sen minulle joka vuosi. Itse laitan kun huvittaa, joulukuun alun tienoilla. Ei minua haittaa että joku on eri mieltä ja kertoo sen.
Ei mua häriitse muiden ihmisten jouluhössötys. Ihan voivat aloittaa jouluvalmistelut vaikka juhannuksena. Sen sijaan vähän ärsyttää, jos aletaan taivastella, miksi mä en ole aloittanut jo jouluvalmisteluja, vaikka on vasta marraskuun puoliväli. No en ole aloittanut, koska aloin vasta suunnittelemaan itsenäisyyspäivän päivällistä. Sitäpaitsi just reilu 2 viikkoa sittenhän oli kekri. Ehdin tehdä kaikki jouluvalmisteluni itsenäisyyspäivän jälkeenkin. Ei lapsuudenkodissanikaan alettu joulua valmistella kuin vasta adventtina ja silloinkin vain laittamalla ensimmäinen neljästä kynttilästä ikkunalle. Kun itsenäisyyspäivä oli juhlittu, alettiin miettiä joulua.
Vierailija kirjoitti:
Ei mua häriitse muiden ihmisten jouluhössötys. Ihan voivat aloittaa jouluvalmistelut vaikka juhannuksena. Sen sijaan vähän ärsyttää, jos aletaan taivastella, miksi mä en ole aloittanut jo jouluvalmisteluja, vaikka on vasta marraskuun puoliväli. No en ole aloittanut, koska aloin vasta suunnittelemaan itsenäisyyspäivän päivällistä. Sitäpaitsi just reilu 2 viikkoa sittenhän oli kekri. Ehdin tehdä kaikki jouluvalmisteluni itsenäisyyspäivän jälkeenkin. Ei lapsuudenkodissanikaan alettu joulua valmistella kuin vasta adventtina ja silloinkin vain laittamalla ensimmäinen neljästä kynttilästä ikkunalle. Kun itsenäisyyspäivä oli juhlittu, alettiin miettiä joulua.
Meillä leivottiin aina itsenäisyyspäivänä pipareita :) Juhlistettiin toki itsenäisyyttä, mutta leivottiin myös aina piparit. Mukavaa yhdessäoloa leipomisen merkeissä koko perheen voimin <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä leivottiin aina itsenäisyyspäivänä pipareita :) Juhlistettiin toki itsenäisyyttä, mutta leivottiin myös aina piparit. Mukavaa yhdessäoloa leipomisen merkeissä koko perheen voimin <3
Tuossa on varmaan se ero, että piparkakkujen leipominen on ihan kivaa koko perheen kesken, mutta ei suvun kesken, jos pitää ehtiä laittaa vielä suvulle päivällinenkin :) Meillä varsinkin nykyisin on niin monta erilaista ruokavaliota ja allergiaa, että saa olla hyvä rutiini, jotta jokainen saa samaan aikaan itselleen sopivat sapuskat pöytään ja vielä niin, että lämmin ruoka on lämmintä eikä kylmäketju ole missään vaiheessa katkennut. Normaalisti meitä on itsenäisyyspäivää viettämässä 14 ihmistä, tänä vuonna koronan vuoksi vain 5, mutta siinäkin on jo useampi eri ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä rakastan joulua. Aloitan hyvissä ajoin ostelemaan joululahjoja ja suunnittelemaan tulevan joulun ruokalistaa ja jouluvieraita. Etsin kaunista kotiini jouluksi, kukkia, muutamia koristeita, vaihdan yhden taulun jouluksi ym. Ripustan jouluvalot hyvissä ajoin ja haen varastosta joulucd:t. Sytyttelen kynttilöitä ja laulan joululauluja lokakuusta lähtien. Marraskuun alusta aletaan viettämään glögi-iltoja..
Lapsille järjestän pikkujoulut ekan adventin tienoille. Saavat pikku lahjan ja jouluisia herkkuja.. Yhdessä tehdään myös joulukortteja ja muita jouluisia askarteluja. Yksi lapsistani on syntynyt joulukuussa. Hänen synttärinsä ovat aina ihanan jouluiset karkelot.
Minua taas kiinnostaa, että miten sinä erityisesti valmistelet itsenäisyyspäivää?
Me juhlimme kyllä itsenäisyyspäivää, mutta meillä se kuuluu vahvasti joulunodotukseen, eikä niinkään ehkä omana juhlanaan. Osallistumme joka vuosi soihtukulkueeseen, käymme sankarihaudalla ja syömme hyvin. Nämä eivät kuitenkaan mitenkään estä tai pysäytä jouluvalmisteluja, vaan ovat ennemminkin osa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua taas kiinnostaa, että miten sinä erityisesti valmistelet itsenäisyyspäivää?
Me juhlimme kyllä itsenäisyyspäivää, mutta meillä se kuuluu vahvasti joulunodotukseen, eikä niinkään ehkä omana juhlanaan. Osallistumme joka vuosi soihtukulkueeseen, käymme sankarihaudalla ja syömme hyvin. Nämä eivät kuitenkaan mitenkään estä tai pysäytä jouluvalmisteluja, vaan ovat ennemminkin osa niitä.
Teille Suomen itsenäisyys on osa joulua, ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu ei ole kuin päivä päivien joukossa. Jostain syystä silloin palvotaan imelänväristä risua ja yritetään ostaa menneen vuoden pahat sanat ja teot anteeksi velkarahalla hankituilla romuilla, joita kukaan ei oikeasti tarvitse.
M 45
Noinhan se tuntuu monille mörökölleille olevan.
Meille jouluttajille taas joulu on vuodenaika, ja vielä yksi niistä parhaista!
Jouluun kuluu vähintään kuukausi, ja siinä on sitten kyllä jo vaarassa tulla kiirus. Itse tykkään vietellä joulua reilusti pari kuukautta (marraskuun alusta joulukuun loppuun), niin saa nauttia kunnolla rauhassa.
Meillä jouluun kuuluu glögi-iltoja, piparinleivontaa, ulkoilua, koristelua, askartelua, joulukorttien tekemistä ja viemistä, pieniä yllätyksiä perheenjäsenille ja tuttaville, joululauluja, monen monta jouluelokuvahetkeä, kaakaobaari, kakkubuffetti, jouluateria, saunomista, paljuilua, munatotia, rauhoittumista, lukemista, pulkkamäkeä, kyläilyä, havukransseja, paperitähtiä, kuusen hakua metsästä... Melko kiire (ja ähky!) tulisi, jos kaiken meinaisi yhdessä illassa suorittaa!
Lahjoja ostamme tänä vuonna vain yhden koko perheelle, mutta se onkin sitten sitäkin enemmän toivottu.
Mitä ihmettä nuo kaakaobaari ja kakkubuffetti on?
Pulkkamäki saattaa nyt tänä jouluna jäädä toteuttamatta. Ellei teillä ole lunta jossain varastossa säilössä.
Saunomista ja paljuilua taitaa ihmiset suorittaa ihan pitkin vuotta, ei kai ne pelkästään joulun aikaan kuulu. Ulkoilua tehdään myös kaiken aikaa.
Glögi-illat olisi kyllä ihan mukavia, mutta glögistä tulee niin kauhea närästys, että pakko jättää väliin, myös ne mausteiset joulupiparkakut, joita joka paikassa tarjotaan.
Onhan joulussa mukavaa tunnelmaa, tykkään minäkin kaikenlaista pientä laitella. Mutta rauhallisesti se meillä vastaanotetaan. Kaksi aikuista ihmistä ja koira, joulukuusta ei tule eikä pukkia, mutta syödään hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu ei ole kuin päivä päivien joukossa. Jostain syystä silloin palvotaan imelänväristä risua ja yritetään ostaa menneen vuoden pahat sanat ja teot anteeksi velkarahalla hankituilla romuilla, joita kukaan ei oikeasti tarvitse.
M 45
Noinhan se tuntuu monille mörökölleille olevan.
Meille jouluttajille taas joulu on vuodenaika, ja vielä yksi niistä parhaista!
Jouluun kuluu vähintään kuukausi, ja siinä on sitten kyllä jo vaarassa tulla kiirus. Itse tykkään vietellä joulua reilusti pari kuukautta (marraskuun alusta joulukuun loppuun), niin saa nauttia kunnolla rauhassa.
Meillä jouluun kuuluu glögi-iltoja, piparinleivontaa, ulkoilua, koristelua, askartelua, joulukorttien tekemistä ja viemistä, pieniä yllätyksiä perheenjäsenille ja tuttaville, joululauluja, monen monta jouluelokuvahetkeä, kaakaobaari, kakkubuffetti, jouluateria, saunomista, paljuilua, munatotia, rauhoittumista, lukemista, pulkkamäkeä, kyläilyä, havukransseja, paperitähtiä, kuusen hakua metsästä... Melko kiire (ja ähky!) tulisi, jos kaiken meinaisi yhdessä illassa suorittaa!
Lahjoja ostamme tänä vuonna vain yhden koko perheelle, mutta se onkin sitten sitäkin enemmän toivottu.
Mitä ihmettä nuo kaakaobaari ja kakkubuffetti on?
Pulkkamäki saattaa nyt tänä jouluna jäädä toteuttamatta. Ellei teillä ole lunta jossain varastossa säilössä.
Saunomista ja paljuilua taitaa ihmiset suorittaa ihan pitkin vuotta, ei kai ne pelkästään joulun aikaan kuulu. Ulkoilua tehdään myös kaiken aikaa.
Glögi-illat olisi kyllä ihan mukavia, mutta glögistä tulee niin kauhea närästys, että pakko jättää väliin, myös ne mausteiset joulupiparkakut, joita joka paikassa tarjotaan.
Onhan joulussa mukavaa tunnelmaa, tykkään minäkin kaikenlaista pientä laitella. Mutta rauhallisesti se meillä vastaanotetaan. Kaksi aikuista ihmistä ja koira, joulukuusta ei tule eikä pukkia, mutta syödään hyvin.
Olet kunnon negaaja :D Mitä se sinua haittaa jos toiset nauttivat asioista joista sinä et nauti?
-eri
Näin korona-aikaan ymmärrän sen, kuinka jotkut saavat voimaa tästä joulun puuhailusta.
Mulle itsenäisyyspäivä on jonkinlainen joulun aloitus. Se tapa on peritty lapsuudenkodista. Kyllä meilläkin leivottiin pipareita itsenäisyyspäivänä ja ne kynttilät laitettiin ikkunalaudoille. Jonkinlainen juhlan tuntu alkoi jo siitä.
Ja sitten ne linnan juhlat, niitähän ei mun lapsuudessa tietenkään nähty, koska meille tuli telkkari vasta joskus kuusikymmentäluvun puolessa välin. Mutta jossain vaiheessa muistan, että niitä juhlia katsottiin ja naisten pukuja arvosteltiin. Yksi isän ystävä oli linnan juhlissa yhtenä vuonna, jonkun järjestön edustajana. Se oli tietysti kauhean jännää, että joku tavallinen ihminenkin siellä oli ja vielä meille tuttu!
Yhteen aikaan oikein vietettiin omia linnan juhlia, eli syötiin ja juotiin kuohuviiniä samalla kun katsottiin niitä juhlia, toisen pariskunnan kanssa, mutta totta puhuen ei miehet kauaa jaksaneet.
Siitä kuitenkin mulle alkaa joulu. Minuakin aina ärsyttää se joulun vastustajien kitinä, jotka aina jaksaa jauhaa sitä vanhaa virttä, kuinka joulua hössötetään ja joulumusiikkia joutuu kuuntelemaan. Mulla on ollut työkaverina jehovantodistaja, joka ei siis vietä joulua. Se ei ikinä marissut eikä valittanut ihmisten jouluhössötyksistä, sanoi vain, että ei ne häntä haittaa. Ja oli kyllä meidän kanssa joulukahvilla ja muutenkin mukana työpaikan joulujutuissa. Joskus tuntuu, että ne joulusta kitisevät on niitä, jotka on muutenkin aina nenä vinossa ja marisemassa kaikesta.
Ihanaa joulun tunnelmointia vain kaikille!
Käsitykset taitaa juontaa sieltä omasta lapsuudenperheestä, jossa äiti monella on hikoillut jo lokakuussa, koska koko suku odottaa, että kaikki on jouluksi valmista ja äidin tekemää, eikä muiden tarvi kuin pöytään tulla ja röyhtäillä.
Vapautin oman äitini jo aikoja sitten joulusta ja sanoin, etten halua viettää mitään lapsuuteni perinnejoulua enää aikuisena.
Itse aloitan joulukoristelun joskus jo syksyllä, joskus vasta myöhemmin, fiilisten mukaan. Ruokia en tee itse, vaan ostan kaiken valmiina ja jouluruokia syön korkeintaan juhlapyhinä, en jo aiemmin, enkä enää jälkeen joulun. Lahjoja en myöskään saa enkä osta. Itselleni kun jotain herkkua tai mukavaa ostan jouluksi, se on samalla lahjakin.
Joulu tulee vähemmälläkin hössöttämisellä.
Ei valmistele mitää.Lahjoi ehkä muutama.Muute se joulu hah tavalline viikonloppu.Rauhottuminen..