Tyhmin kysymys ikinä: Miten ihminen Suomessa saa ensimmäiset henkkarinsa, jos niitä ekojakin varten pitää poliisille todistaa henkilöllisyys?
Kommentit (23)
Minä uusin passini vastikään. Kävin kuvattavana ja täytin netissä hakemuksen, jonka päätteeksi tuli ilmoitus, että passin saaminen vaatii käynnin poliisiasemalla. Varasin ajan. Siellä sitten kuulusteltiin juurikin vanhempien nimiä, syntymäaikoja, entisiä osoitteita yms ja jos en muistanut, niin seuraava kysymys vaan kehiin. Viikon päästä hain sitten passin asemalta. Silloin tunnistettiin kyseisen passin kuvasta eikä ollut tarvetta samaan kuulusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen henkilökortti tai passi otetaan tyypillisesti vanhempien toimesta. Ja: henkilöntunnistus on se termi, millä varmennetaan henkilöllisyys aikuisella, jos niin vanhaksi on ilman korttia luistellut.
Serkkuni hankki ekan passin 66v iässä, kun pankkiin pitää jokin tunnistusjuttu kun siellä asioi. Ei saanut sitä haetuksi postista kun ei ollut mitään aiempaa henkkaria joten valtakirjalla puolisonsa haki. Niin se onnistuu.
Vaikka nykyään on jonkin sortin henkkaria nuorillakin, niin ei niitä mihinkään aiemmin kukaan tarvinut, vanhemmat ihmiset ainakaan.Tunnen monia jo hautaan menneitä, 1900 luvun alkupuolella syntyneitä,kellä ei ikinä ole mitään 'papereita' ollut.
Itse olen passin aina pitänyt ajantasalla, vaikka en mihinkään matkustekaan, mutta kaiken varalta. Ja se pankkiin tunnistautuminen määrätyin vuosin.
Sama täällä. Kävin jokin aika sitten läpi vanhoja papereita ja selvisi, että olen asunut neljässä eri osoitteessa Ylioppilaskylässä opiskeluaikoinani. En muista näistä kuin kolme. Ei yhtäkään muistikuvaa siitä neljännestä. Enkä olisi muistanut tarkkoja osoitteitakaan, vain tyyliin talo 6, talo 29 tai ehkä 25 jne.