Eikö teitä ikinä pelota, että mitäs jos kuoleman jälkeen...
Onkin jotain mihin ei ole uskonut? Koskee tasapuolisesti kaikkia tämä kysymys. Totuushan on se, ettei sitä voi kukaan meistä tietää. Kaikki on tämän asian suhteen uskon varassa. ja siinä vaiheessa ei sitten voi enää mitään muuttaa. Itse olen mielenkiinnolla seurannut joskus näitä "kuolleista heränneiden kokemuksia" enkä tarkoita mitä tahansa nukkuvia koomapotilaita, vaan ihan sellaisia, joiden elintoiminnot on lakanneet.
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:20"]
Olen ateisti ja pelkään kuolemassa vain kipua. Kuoleman jälkeen ei voi olla mitään, kun aivot sammuu ne sammuu.
[/quote]
Eikö sua tosiaan ahdista ajatus, että olemassaolo vain lakkaa?
Vaikka tuskin siinä niin käy. Paranormaaliksi luokiteltavia asioita raportoidaan jatkuvasti ja on enemmänkin ajan kysymys, milloin sellainen todistetaan. Meillä ei vain ole vielä oikeanlaista tekniikkaa siihen.
[/quote]
Niitä ei raportoida sen enempää kuin ennenkään. Päinvastoin. Onhan tuotakin jo tutkittu mitä aivoissa tapahtuu 30 viimeisen sekunnin aikana ja miten se voisi olla osaltaan selittämässä näitä kuolemanjälkeisiä kokemuksia. Ja tutkimus jatkuu. Mitä enemmän tutkimme, sen enemmän on kysymyksiä ja sen kauemmas pääsemme taikauskosta. Netti on se pahin vihollinen. Entistä useampi hullutus saa entistä enemmän jalansijaa. Siksi kriittinen ote kaikkeen mitä lukee ja näkee on mitä tärkein työkalu elämässä.
Pelkään joskus kuolemaa kyllä, mutta lähinnä juuri sitä kipua. En sen jälkeistä aikaa. En usko mihinkään Jumalaan. Mutta jos olisikin niin, että joku Jumala olisi, niin tuskin se heivaisi kaikkia sellaisia ihmisiä, jotka häneen eivät olisi eläissään uskoneet. Miten muuten kävisi kaikille muinaishistorian ihmisille, joiden aikana ei vielä uskontoja ollut keskitty. Ei, kyllä se kuoleman jälkeinen aika tai jumala tai maailmankaikkeus tai karma tai mikä ikinä onkin, niin se on kaikille maailman ihmisille tasapuolinen. Myös paha saa palkkansa, ihan varmasti. Ihmisten ja eläinten kiduttajat ja luonnon ja ympäristön tuhoajat. Mä vaan tiedän sen.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:43"]
Olen ateisti ja pelkään kuolemassa vain kipua. Kuoleman jälkeen ei voi olla mitään, kun aivot sammuu ne sammuu.
[/quote]
Vaikka tuskin siinä niin käy. Paranormaaliksi luokiteltavia asioita raportoidaan jatkuvasti ja on enemmänkin ajan kysymys, milloin sellainen todistetaan. Meillä ei vain ole vielä oikeanlaista tekniikkaa siihen.
[/quote]
Niitä ei raportoida sen enempää kuin ennenkään. Päinvastoin. Onhan tuotakin jo tutkittu mitä aivoissa tapahtuu 30 viimeisen sekunnin aikana ja miten se voisi olla osaltaan selittämässä näitä kuolemanjälkeisiä kokemuksia. Ja tutkimus jatkuu. Mitä enemmän tutkimme, sen enemmän on kysymyksiä ja sen kauemmas pääsemme taikauskosta. Netti on se pahin vihollinen. Entistä useampi hullutus saa entistä enemmän jalansijaa. Siksi kriittinen ote kaikkeen mitä lukee ja näkee on mitä tärkein työkalu elämässä.
[/quote]
Noh, minä olen nähnyt mm. kynän lentävän itsestään huoneen poikki.
Keksitkös tälle pikaisesti selitystä?
Ja kiitos mielenterveyteni ain aivan kunnossa, joten josko et viitsisi turvautua tähän pikadiagnoosiin.
Alunperin kristinuskossa ei edes ollut sellaista käsitettä kuin helvetti. Raamatussahan puhutaan "kadotuksesta", eli ne jotka eivät usko lakkavat olemasta, ei sen kummempaa.
Siinä vaiheessa kun ihmisiä ruvettiin sitten käännyttämään kehitettiin tämä ajatus helvetin ikuisesta tulesta. Ihmisiä on kaiketi helpompi käännyttää kepillä kuin porkkanalla.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Noh, minä olen nähnyt mm. kynän lentävän itsestään huoneen poikki.
Keksitkös tälle pikaisesti selitystä?
Ja kiitos mielenterveyteni ain aivan kunnossa, joten josko et viitsisi turvautua tähän pikadiagnoosiin.
[/quote]
Minäkin olen nähnyt ihan oikean kummituksen. Se oli lakana, jossa oli silmäaukot. Ja se puhui minulle. Käski olla nauramatta. Kuusivuotias minä ei nauranut enää niillä päiväunilla. Samoin olen nähnyt mustien käsien kurottuvan kurkkuuni. Olen nähnyt jonkun sulkemassa verhoja, vaikka paikalla ei ollut enää ketään kun havahduin. Eikä tässä kaikki kokemukset. Sen sijaan minä voin sanoa myös, ettei minunkaan kokemukseni yllä vielä skitsofreniadiagnoosin asti vaikka näille onkin oikeasti ihan neurologinen perusta. Ei silti ikinä ole tullut mieleeni, ei sitten lapsuuden jälkeen alkaa etsimään selitystä yliluonnollisesta. Olen lähtenyt ihan etsimään tieteellistä selitystä. Jo ennen teini-ikää. Ehkä siitä syystä olen ateisti. Minulla on ollut paljon aikaa lukea.
Sen verran olen myös hautausmailla viettänyt aikaani, yöllä ja päivällä, etten ole edes siellä levon ja rauhattomuuden pesässä ainuttakaan oikeaa kummitusta nähnyt. Minä en pelkää. Enkä luule, että jos en jotain osaa selittää tai vastausta tiedä, niin lähden etsimään sitä yliluonnollisesta. Sitä se juuri on. Olemassaolematonta, ylilunnollista, jotain mitä ei ole.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:08"]
Kuolema ei pelota, koska uskon että taivas odottaa. Joskus kieltämättä huolestuttaa ihmisten, varsinkin läheisten puolesta jotka eivät kaikki ole uskovia. Mielestäni ihminen ei menetä mitään jos uskoo Jumalaan, mutta jos ei usko niin voi menettää kaiken, sitten kuollessa. On liian myöhäistä katua kun kärsii ikuisessa kadotuksessa.
[/quote]
Hmm. Miten niin kristitty ei voi menettää mitään? Jos joku muu uskonto onkin oikeassa niin on tosiaan liian myöhäistä katua kristitynkin kohdalla. Sellainen skenariokin on mahdollinen, että on olemassa ateistien jumala, joka palkitsee vain ne jotka eivät uskoneet.
[/quote]
Maailmassa ei oikeastaan ole mitään muuta uskontoa kuin kristinusko, joka on ehdoton pelastumisasiassa. Idän uskonnoissa kaikki käy, juutalaiset eivät juuri edes usko helvettiin ja muslimeilla on varattuna kristityille "alempi taivas". Eli jos kristinusko on oikeassa, kaikille uskottomille käy iso vahinko. Jos mikä tahansa muu uskonto on oikeassa, on kyseessä vain arvovaltatappio. Jos mitään ei ole niin mitään ei ole. Viisas siis laskee että jos se ikuisesti kiduttava "diktaattori" on olemassa, on järjetöntä jättää uskomatta häneen. Eihän hänen käsistään mihinkään pääse vaikka kuinka uhmassaan protestoisi. Ja tuo on paskapuhetta että "alkuperäiseen" kristinuskoon ei helvetti olisi kuulunut. Jeesus puhuu siitä suu vaahdossa.
Jaa, vai tämäkin ketju meni perinteiseksi tappeluksi kristittyjen ja ateistien välillä... Antakaa oikeasti toistenne jo olla! Jokainen saa uskoa tasan siihen mihin haluaa, ettekä te kumpikaan varmasti aio muuttaa mielipidettänne, eli mitä järkeä tuossa on?
Vastaanpa nyt kuitenkin kysymykseesi: kyllä pelottaa. Olen agnostikko, eikä minulla ole mitään hajua, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Jossain määrin uskon vähän kaikkiin selityksiin, tai pidän niitä kaikkia täysin mahdollisina. Välillä uskon aina täysillä johonkin teoriaan, kuten viimeisimpänä sielunvaellukseen, mutta hetken päästä kyseenalaistan taas senkin.
Välillä pelottaa ihan helvetisti, että entä jos hindut olivatkin oikeassa ja olen tuomittu aloittamaan uuden elämän kaikkien kärsimysten kera, yhä uudelleen ja uudelleen, koska en vain kykene uskomaan täysillä heidän teoriaansa ja etsimään valaistusta? Entä jos kristityt olivatkin oikeassa ja kohta olen kiirastulessa ikuisuuksiin asti? Mutta vähintään yhtä kamalaa olisi sekin, että palvelisin uskomaani Jumalaa koko ihmiselämän verran, uhraisin kaiken uskonnolle, ja sitten kun kuolisin niin pam- olenkin vain kuollut, siinä kaikki.
Jänniä asioita nämä ovat, ja koitankin usein olla ajattelematta näitä sen enempää. Ei siitä saa itselleen kuin ahdistusta ja pahaa oloa. Ja kun minulla ei ole vielä mitään todisteita siitä, että tuonpuoleisessa odottaa Pyhä Pietari tai kiirastuli, niin miksi minun tulisi elää sen mukaisesti? Sen sijaan minulla on paljon todisteita siitä, että elän ainakin tämän elämän. Siksi on järkevämpää elää tätä elämää tuonpuoleisessa mahdollisesti odottavan sijaan.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:08"]
Kuolema ei pelota, koska uskon että taivas odottaa. Joskus kieltämättä huolestuttaa ihmisten, varsinkin läheisten puolesta jotka eivät kaikki ole uskovia. Mielestäni ihminen ei menetä mitään jos uskoo Jumalaan, mutta jos ei usko niin voi menettää kaiken, sitten kuollessa. On liian myöhäistä katua kun kärsii ikuisessa kadotuksessa.
[/quote]
Hmm. Miten niin kristitty ei voi menettää mitään? Jos joku muu uskonto onkin oikeassa niin on tosiaan liian myöhäistä katua kristitynkin kohdalla. Sellainen skenariokin on mahdollinen, että on olemassa ateistien jumala, joka palkitsee vain ne jotka eivät uskoneet.
[/quote]
Maailmassa ei oikeastaan ole mitään muuta uskontoa kuin kristinusko, joka on ehdoton pelastumisasiassa. Idän uskonnoissa kaikki käy, juutalaiset eivät juuri edes usko helvettiin ja muslimeilla on varattuna kristityille "alempi taivas". Eli jos kristinusko on oikeassa, kaikille uskottomille käy iso vahinko. Jos mikä tahansa muu uskonto on oikeassa, on kyseessä vain arvovaltatappio. Jos mitään ei ole niin mitään ei ole. Viisas siis laskee että jos se ikuisesti kiduttava "diktaattori" on olemassa, on järjetöntä jättää uskomatta häneen. Eihän hänen käsistään mihinkään pääse vaikka kuinka uhmassaan protestoisi. Ja tuo on paskapuhetta että "alkuperäiseen" kristinuskoon ei helvetti olisi kuulunut. Jeesus puhuu siitä suu vaahdossa.
[/quote]
Oletat siis, että joku suurista uskonnoista on oikeassa? Islamissa on kuitenkin käsitys helvetissä ja aivan varmasti joistain pienistä uskonnoista löytyy helvetin kaltainen käsite. Onhan aina mahdollista, että vain muutamien seuraajien joukko onkin oikeassa tai ei kukaan. On myös mahdollista, että se oikea jumala on vain seurannut tilannetta eikä kukaan edes tiedä hänen periaatteitaan, joten tietysti on skenarioita joissa kristitty voi kärsiä.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:51"]
Onkin jotain mihin ei ole uskonut? Koskee tasapuolisesti kaikkia tämä kysymys. Totuushan on se, ettei sitä voi kukaan meistä tietää. Kaikki on tämän asian suhteen uskon varassa. ja siinä vaiheessa ei sitten voi enää mitään muuttaa. Itse olen mielenkiinnolla seurannut joskus näitä "kuolleista heränneiden kokemuksia" enkä tarkoita mitä tahansa nukkuvia koomapotilaita, vaan ihan sellaisia, joiden elintoiminnot on lakanneet.
[/quote]
Ei pelota. Olisi outoa, jos pelottaisi. Siinä tapauksessa ei kannattaisi edes elää.
Onko kellekään tullut mieleen, että tätä nykyä elämme jo helvetissä. Ehkäpä tämä elämä onkin meidän koetusaikamme, ja tuonpuoleinen onkin silkkaa paratiisia?
Näissä ajatuksissa, kun olen lukenut Dr Eben Alexanderin kirjan NDE-kokemuksista.
Minä olen työssä leikkaussalissa, jossa vaihdetaan aikuisten sydämentahdistimia. Potilaat ovat elintoiminnoiltaan kuolleita tahdistimen vaihdon ajan (n. puoli minuuttia), jos ovat tahdistinriippuvaisia. Monet heistä kuvailevat jälkeenpäin kulkeneensa valoa kohti, olleensa täysin pimennossa tai tavanneensa jonkun, harva muistaa muuta.
Mua ei ainakaan pelota mahdollinen kuoleman jälkeinen elämä. Mistä ihminen muka voisi tietää mikä jumala on se oikea, jos jumalaa nyt on olemassa? Kuinka ihminen edes voi tietää, että on olemassa jumala ja kuolemanjälkeinen elämä (en usko rajatilakokemus-hömppään, kuten en satukirjoihin tai hullujen hallusinaatioihinkaan tms.).
Mua pelottaa kyllä se, sattuuko kuoleminen ja ennen kaikkea se, joudunko kitumaan kauankin (pahimmassa tapauksessa vuosia tai vuosikymmeniä) ennen kuolemista. Eutanasia.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:15"][quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:08"]
[/quote]
Sellainen todellisuus ei ole mahdollinen jossain olemassa ateistien jumala, ateistien jumala on paradoksi.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:15"][quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:08"]
[/quote]
Sellainen todellisuus ei ole mahdollinen jossain olemassa ateistien jumala, ateistien jumala on paradoksi.
[/quote]
Höpö höpö. Ihan yhtä hyvin jumala voisi palkita ne skeptikotkin. Jos korkeampi voima on olemassa voi hän/se/ne päättää ihan vapaasti keitä palkitsee ja keitä ei, olla armollinen kaikille tai ei kenellekään, oltiin me täällä maapallolla mitä mieltä tahansa.
Mun mielestä ihminen menettää jotain jos se käyttää ainoan elämänsä mielikuvitusolennon kuviteltujen vaatimusten täyttämiseen. Siinä tapauksessa siis että päättää uskoa jumalaan jonkun swot-analyysin perusteella ja jumalaa ei olekaan.
[/quote]