Eikö teitä ikinä pelota, että mitäs jos kuoleman jälkeen...
Onkin jotain mihin ei ole uskonut? Koskee tasapuolisesti kaikkia tämä kysymys. Totuushan on se, ettei sitä voi kukaan meistä tietää. Kaikki on tämän asian suhteen uskon varassa. ja siinä vaiheessa ei sitten voi enää mitään muuttaa. Itse olen mielenkiinnolla seurannut joskus näitä "kuolleista heränneiden kokemuksia" enkä tarkoita mitä tahansa nukkuvia koomapotilaita, vaan ihan sellaisia, joiden elintoiminnot on lakanneet.
Kommentit (36)
Aikalailla kaikki ajattelevat ihmiset pelkäävät jossain vaiheessa kuolemaa, jos oikein alkavat asiaa miettimään. Se hetki kun todella sisäistää ja ymmärtää elämän rajallisuuden on aika pysähdyttävä.
Se mitä kuoleman jälkeen tapahtuu tai on tapahtumatta on täysin kartottamatonta aluetta. Kaikki on mahdollista vaikkakaan en pidä monia vaihtoehtoja kovinkaan todennäköisenä.
Ateistin näkemys olisi kaikille sama. Siinä ei ole pelättävää kenelläkään. Mikäli taas joku ihmisten nykyisistä tuhansista jumalista on se ainoa oikea, suurin osa on pulassa. Mikäli taas se oikea jumala on unohdettu jo ennen ajanlaskun alkua olemme kaikki samassa suossa.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:08"]
Eiks se putous loppunu jo?
[/quote]
No älä nyt kun näitä jauhetaan vielä vähintään muutama kuukausi! :D
Olen ateisti ja pelkään kuolemassa vain kipua. Kuoleman jälkeen ei voi olla mitään, kun aivot sammuu ne sammuu.
Fysiikan lait ja terve järki kertovat että mitään kuolemanjälkeistä elämää ei ole -se siitä.
Sanovat hihhulit ihan mitä tahansa.
Fysiikan lait ja terve järki kertovat että mitään kuolemanjälkeistä elämää ei ole -se siitä.
Sanovat hihhulit ihan mitä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:20"]
Olen ateisti ja pelkään kuolemassa vain kipua. Kuoleman jälkeen ei voi olla mitään, kun aivot sammuu ne sammuu.
[/quote]
Monilla on kuitenkin luultavasti jonkinlainen siirtymävaihe ennen aivotoiminnan täydellistä sammumista. Rajatilakokemukset voivat olla erittäin pelottavia vaikka eivät lopullinen päätepiste olisikaan ja siinä voi nähdä mitä sattuu kuten tutkimukset osoittavat. Viimeiset tietoisuuden hetket voivat silti siis olla pelottavia. Päivän piristysruiske :)
Sit vain päivitetään käsitykset sille tasolle. Onhan tänkin elämän aikana ehtinyt tehdä mokia ja vääriä johtopäätöksiä. Kyllähän maatakin uskottiin litteäksi yhdessä vaiheessa.
Ei pelota sen enempää kuin se, että mitä jos tontut oikeasti kurkkivat ikkunan takana jouluisin. Ei ole mitään syytä pelätä asioita, joiden olemassaoloon ei ole mitään syytä uskoa.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:08"]Eiks se putous loppunu jo?
[/quote]
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaivan
Ei pelota mitä on tai ei ole kuoleman jälkeen mutta se pelottaa jos kuolee ennenkuin saa lapset aikuiseksi tai jos joutuu kuolemaan kituen kovissa kivuissa.
Se niistä kuolemarajakokemuksista on ainakin selvinnyt ettei se valotunneli mihinkään helvettiin johda joten... Yleensä siellä on hirmu hyvä fiilis ja ne läheiset vastassa kertomassa että sori, mee nyt takas kun ei ole aika.
Jos ja kun kuolema tuntuu samalta kun leikkaukseen nukutettaessa niin siinä ei ole mitään pelättävää. Näkökenttä pimenee, äänet vaimenevat eikä mitään muuta. Game over.
Minäkään en pelkää kuolemaa tai kuolemista sinänsä. Minun suurin huolenaiheeni on myös kipua ja persoonan varastavia sairauksia. Kipu ei kruunaa mitään, se ei tee kenestäkään jalompaa. Minä haluan kuolla rauhallisesti, ilman kipuja, sitten joskus kun aika on (vaikka olisikin sairauden johdosta). Minulla on vain yksi elämä ja yksi mahdollisuus tehdä siitä itselleni jonkin arvoinen, pitää huolta läheisistä rakastaa. Ei aikaa siis murehtia kuolemaa ja jotain mitä ei ole. Toisin sanoen luotan enemmän järkeeni tässä asiassa.
T: ateisti myös.
Kuolema ei pelota, koska uskon että taivas odottaa. Joskus kieltämättä huolestuttaa ihmisten, varsinkin läheisten puolesta jotka eivät kaikki ole uskovia. Mielestäni ihminen ei menetä mitään jos uskoo Jumalaan, mutta jos ei usko niin voi menettää kaiken, sitten kuollessa. On liian myöhäistä katua kun kärsii ikuisessa kadotuksessa.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 12:47"]
Se niistä kuolemarajakokemuksista on ainakin selvinnyt ettei se valotunneli mihinkään helvettiin johda joten... Yleensä siellä on hirmu hyvä fiilis ja ne läheiset vastassa kertomassa että sori, mee nyt takas kun ei ole aika.
[/quote]
Niitä rajatilakokemuksia on olemassa helvetistäkin eli on aina mahdollista, että ne viimeiset hetket ovat ei-niin-mukavaa koettavaa.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:08"]
Kuolema ei pelota, koska uskon että taivas odottaa. Joskus kieltämättä huolestuttaa ihmisten, varsinkin läheisten puolesta jotka eivät kaikki ole uskovia. Mielestäni ihminen ei menetä mitään jos uskoo Jumalaan, mutta jos ei usko niin voi menettää kaiken, sitten kuollessa. On liian myöhäistä katua kun kärsii ikuisessa kadotuksessa.
[/quote]
Hmm. Miten niin kristitty ei voi menettää mitään? Jos joku muu uskonto onkin oikeassa niin on tosiaan liian myöhäistä katua kristitynkin kohdalla. Sellainen skenariokin on mahdollinen, että on olemassa ateistien jumala, joka palkitsee vain ne jotka eivät uskoneet.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 13:08"]
[/quote]
Minä en kannata maailmankuvaa, jossa joku ihmistä vahvempi olento päättäisi, että koska ihminen ei jaksanut hänen olemassaoloonsa uskoa, niin kitukoon nyt sitten ikuisesti helvetissä. Katsoisin itseni sellaisessa tilanteessa lähinnä mielipidevangiksi ja kyseisen olennon diktaattoriksi.
Ei se elämä sillä tavalla pyöri että kaikki vaan jatkuvasti ajattelis mitä sitten kuoleman jälkeen tapahtuu. Musta ainakin näitä asioita on vähän turha elämän aikana miettiä, mä elän nyt ja kuolen sitten kun on sen aika, sillon sitä viimeistään saa tietää mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään.