Älyttömimmät säännöt ja rangaistukset, joita kohtasit kansakoulussa tai peruskoulussa?
En tarkoita mitään julmaa väkivaltaa tai kiusaamista, vaan juttuja, joissa ei ollut mitään järkeä ainakaan nykypäivän näkökulmasta.
Esimerkki: Yläasteen kotitaloustunnilla 13-vuotiaana opeteltiin aamiaisen tekemistä pareittain. Minun ja ystäväni tarkoitus oli keittää kananmunia. Kun munat oli keitetty, kattila vietiin tiskialtaaseen ja valutettiin kylmää vettä päälle. Jostain syystä en tajunnut, että kylmää vettä lisättiin siksi, että munat jäähtyisivät ja ne olisi helpompi kuoria. Laitoin hanan melkein saman tien kiinni, koska meillä kotona vahdittiin melkon neuroottisesti veden käyttöä, säästösyistä. Opettaja huomasi tämän ja sain jonkun miinusmerkinnän johonkin, mutta tietystikään ei selitystä, miten olisi pitänyt toimia. Tämä muna-asia jäi jonnekin takaraivoon asustamaan, sillä vasta muutama vuosi myöhemmin ihan jossain ihan eri yhteydessä tajusin, että hetkinen, se kylmä vesi oli jäähdyttämistä varten.
Kommentit (690)
Kolmen tytön ryhmästä yksi lörpötteli muiden yksityiset asiat eteenpäin, mikä johti kiusaamiseen muiden luokkalaisten toimesta. En halunnut enää olla hänen kanssaan tekemisissä tuon jälkeen, minkä vuoksi minusta tulikin kuulemma koulukiusaaja ja minut pakotettiin kaveeraamaan hänen kanssaan.
Olen elämässäni tuon jälkeenkin karsinut epäluotettavat ja epärehelliset ihmiset nopeasti pois ja aina minulle valitetaan siitä ja väitetään että se on väärin. Minulla kuitenkin on tusinan verran niitä rehellisiä ja luotettavia ystäviä, joten en kertakaikkiaan käsitä miksi k*sipäiden kanssa pitäisi olla? Make it make sense?
Vierailija kirjoitti:
Opettajaa ei saanut sinutella, piti sanoa lehtori Laaksoksi.
Noin tehdään edelleen monessa muussa maassa. Koululaisten äitinä mielestäni oikein kiva tapa. Samoin, kuin että rehtori kätellään joka aamu kouluun mennessä ja oma opettaja päivän päätteeksi. Tapakasvatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luku, ala-aste, hammaslääkärikuljetukset taksilla. Yhteen taksiin tungettiin päällekkäin ja sylikkäin niin monta lasta kuin saatiin sopimaan. Valehtelematta yhdessä henkilöautossa oli 10 lasta. Eikä tietenkään mitään turvavöitä kellään. Yhdessä mentiin ja takaisin tultiin kasvot kalpeina veriroiskeet poskilla. Ei toki mitään puudutusaineitakaan.
Tätä se oli vielä 80-luvulla syrjäkylillä kun ite olin koulussa. Ei turvavöitä tms tietenkään ja liikaa lapsia taksissa. Talvella myös sukset ym.
Uskonnollisuus hyvin voimakkaasti esillä. Meikit ym kielletty. Jälkkää tuli hyvin oudoista syistä.
Koulussa oli ulkohuusit oppilaille. Jokainen voi kuvitella mitä hauskaa oppilaat keksi tuon tiimoilta. Ei ollut omaa rauhaa vaan se rivistö siinä missä käytiin samaan aikaan. Pakkasella mielenkiintoista ja kuudennen luokan tytöillä toisinaan. Opettajat käytti sisävessaa :) Ei koskaan sisäliikuntaa koska ei ollut sellaisia tiloja. Ei siis myöskään suihkuja.
Kyläkoulut ansaitsisi oman ketjun. Niissä luovuus kukki. Luontoa oppi arvostamaan kyllä. Lintukoto toisaalta. Ei tiedetty pahasta maailmasta ellei sua kiusattu. Silloin olit yksin.
Nouse suihkuttamiseen oli vain hyvä asia, ei siellä olisi kukaan kuitenkaan käynyt kuin pakottamalla ja sitten olisi saatu taas yksi ’’älytön sääntö’’.
Vierailija kirjoitti:
Joka-aamuinen syntiensä anteeksipyynto. jeesuksen oletettu osallistuminen ruokatuntiin ja vähintään 5 km hihtua /päivä. Onneksi vain kun oli lumi maassa. Nokkahuilun "soitto".
Nämä myös täällä. Kasarilla ja pieni maaseudun koulu.
Täällä mainittu jo aiemminkin mutta meillä myös ei saanut kuviksessa aurinkoa piirtää/maalata paperiin. Myös musta väri oli kielletty. Meillä oli vesivärit joissa oli kuusi nappia: 2 sinistä, 2 punaista ja 2 keltaista. Niitä sekoitettiin.
Lyijytäytekynät olivat kiellettyjä. Ja tussit, no sen ymmärtää kun voi tulla sotkua.
Oliko muualla noi ruokarukoukset ja aamuhartaudet joka päivä, siis kasarilla? Olitko kaupungin vai maaseudun koulussa,ihan kiinnostaa.
Liikunnassa 3-6 luokan kaikki oppilaat samassa joukkuepelissä. Hiukan pituus/paino/kokoeroa. Tytöt ja pojat samassa siis..
Olin tokaluokalla kun Aasian tsunami tapahtui, koulussa puhuimme siitä kaverin kanssa ja saatiin kumpikin jälki-istuntoa. Syynä oli, että jonkun lapsen joka kävi samaa koulua perhe oli kuollut tsunamissa ja häntä oli häirinnyt se meidän keskustelu. Oli siis ihan vaan sivusta kuullut, kun olimme puhuneet keskenämme.
Vierailija kirjoitti:
Kansakoulussa yhden opettajan "sääntö" oli se, että millä tahansa tunnilla ja missä tahansa yhteydessä voitiin alkaa puhua Raamatusta. Hän oli helluntailainen. Usein tunnit meni niin, että 5 min käsiteltiin alkuperäistä asiaa ja loput hän luki Raamattua ulkomuistista pitkiä pätkiä.
Tuohan on valtavan hyvä asia.
Tuollaisia opettajia kaivattaisiin tänä päivänä kipeästi.
oltiin varmaan samalla luokalla..
Kansakoulussa jos heitit lumipallon jouduit antamaan piposi tai hattusi valvojaopelle.
Aamuisin laulettiin aina virsi, ja opettaja soitti ja polki harmoonia.
Vierailija kirjoitti:
Olin tokaluokalla kun Aasian tsunami tapahtui, koulussa puhuimme siitä kaverin kanssa ja saatiin kumpikin jälki-istuntoa. Syynä oli, että jonkun lapsen joka kävi samaa koulua perhe oli kuollut tsunamissa ja häntä oli häirinnyt se meidän keskustelu. Oli siis ihan vaan sivusta kuullut, kun olimme puhuneet keskenämme.
Olisi itse mennyt jälki-istuntoon.
Problem solved. Opettajahan jousti. Sinä kuitenkin taisit saada kotona kunnon ruokaa, kaikilla ei tainnut/taida vieläkään olla niin.