Taas huudetaan ulkoministeriötä apuun kun itse hölmöillään
yle.fi/uutiset/suomalaismies_pelastui_merivirtojen_armoilta_ystava_hukkui__moitteita_ulkoministeriolle/7138550
Kommentit (76)
Onpas törkeitä kommentteja täällä, miettikää jos sattuisi omalle kohdallenne.Tai sukulaisellenne, lapsellenne tai ystävällenne ja ihmiset täällä kirjoittaisivat miten typerykset ansaitsivatkin kuolla. Vai oletteko kaikki täydellisiä ihmisiä joille ei ikinä satu virheitä? Tää on jotenkin niin suomalaista, nuori mies kuollut ja täällä vaan naureskellaan, mitäs läksi. Suorastaan siis ansaitsi kuolla! Varmaan ymmärtänyt virheensä itsekin siinä vaiheessa kun on tuntikausia taistellut myrskyävässä meressä.
Mitä virkaa Suomella olla suurlähetystö Indonesiassa jos ei yhtään voida jeesata kansalaisia hädässä? Kuulin tästä matkalla mukana olleelta ja harmituksena kai olikin ettei päivystysnumeroon vastattu ensin pitkään aikaan. Ja myöskin se, että lähetystöstä sanotaan ettei kuulu heidän toimenkuvaansa? Voin itse ainakin kuvitella monta kansallisuutta jotka tekisivät kaikkensa omiaan auttaakseen, vähintään olisi voinut auttaa tulkin kanssa yms yhteyksissä paikallisiin viranomaisiin.
Mutta öljynporaustankkerille kun kiipeät niin johan niinistö tulee sut äkkiä pelastamaan.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 16:33"]
Ottakaa matkavakuutus, saatte sen mistä maksatte.
UM toimenkuvaan ei kuulu lähetellä helikoptereita pelastamaan teitä.
Oppi ja ikä kaikki, mutta jokaisen on opittava huolehtimaan ihan itse itsestään, jopa suomalaisten.
[/quote]
Ei se matkavakuutuskaan sinulle helikopteria lähetä.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 01:11"]
Onpas törkeitä kommentteja täällä, miettikää jos sattuisi omalle kohdallenne.Tai sukulaisellenne, lapsellenne tai ystävällenne ja ihmiset täällä kirjoittaisivat miten typerykset ansaitsivatkin kuolla. Vai oletteko kaikki täydellisiä ihmisiä joille ei ikinä satu virheitä? Tää on jotenkin niin suomalaista, nuori mies kuollut ja täällä vaan naureskellaan, mitäs läksi. Suorastaan siis ansaitsi kuolla! Varmaan ymmärtänyt virheensä itsekin siinä vaiheessa kun on tuntikausia taistellut myrskyävässä meressä.
Mitä virkaa Suomella olla suurlähetystö Indonesiassa jos ei yhtään voida jeesata kansalaisia hädässä? Kuulin tästä matkalla mukana olleelta ja harmituksena kai olikin ettei päivystysnumeroon vastattu ensin pitkään aikaan. Ja myöskin se, että lähetystöstä sanotaan ettei kuulu heidän toimenkuvaansa? Voin itse ainakin kuvitella monta kansallisuutta jotka tekisivät kaikkensa omiaan auttaakseen, vähintään olisi voinut auttaa tulkin kanssa yms yhteyksissä paikallisiin viranomaisiin.
[/quote]
no ei kai täällä nyt kukaan ole sanonut, että ansaitsisivat kuolla. Sitä täällä kritisoidaan, kun yrittävät vierittää syytä tuosta onnettomuudesta Um:n ja suurlähetystön niskaan. Mutta vaikka olisi miten omasta lapsesta tai sukulaisesta kyse, niin kertakaikkiaan typerä ja ajattelematon teko lähteä uimalla ylittämään salmea, jonka virtauksista varoitetaan jokapaikassa. Ei tuosta voi kyllä ketään muuta syyttää kuin ihan uimareita itseään. Ihan sama, kuin joku päättäisi hypätä benjiä ilman köyttä - kun tod.näk. menehtyisi tuossa hyvpyssään, niin ketä siitä sitten pitäisi syyttää, ellei hyppääjää itseään. Mainitsetko jotain näistä kansallisuuksista, jotka sitten "tekisivät kaikkensa". USA:n tai Venäjän osaisin ihan nyt lonkalta kuvitella sellaiseksi, joka rähisee aina kun omat kansalaiset ovat vaikeuksissa jossain. Mutta niin vaan amerikkalaisiakin kuolee ympärimaailmaa, eikä USA ole koko ajan järjestemässä pelastusoperaatioita ympäri maailmaa vastoin paikallisviranomaisten määräyksiä. Suurlähetystöt kyllä jeesaavat kansalaisiaan hädässä, mutta eivät he ole mikään 112, joka lähettää paikalle pelastuskalustoa aina kun joku sitä sattuu pyytäämään. Eivät he edes järjestä sitä apua suomalaisille, vaan pääasiassa neuvovat, miten suomalaiset maailmalla voivat itse järjestää sitä apua itselleen.
Mikäs juttu tää nyt on.. samat pojat (eri tarina) vai onko suomalaiset uiskennelleet gileillä oikein urakalla.
http://yle.fi/uutiset/jakarta_post_suomalaissukeltaja_kateissa_indonesiassa/7057908
Olisikohan kyse samasta jutusta? Ajankohta on kuitenkin sama ja jos tuo juttu sukeltajista on kirjoitettu jonkun Jakarta Postin jutun perusteella, niin voi olla että yksityiskohdat ovat vähän niin ja näin.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 01:11"]Vai oletteko kaikki täydellisiä ihmisiä joille ei ikinä satu virheitä?
[/quote]
Anteeksi, mutta ärsyttää nämä "ettekö koskaan itse tee virheitä?" huutelijat. Yleensä ko. lausetta käytetään juuri tällaisissa äärimmäisissä tilanteissa, joita ei todellakaan osu jokaisen kohdalle. Kyllä, minä teen virheitä, mutta en tieten tahtoen mene mukaan sellaiseen, jossa riskit ovat yhtä suuria kuin tässä kyseisessä tapauksessa oli.
Pakkohan se melkein on olla sama juttu. Toisaalla luki että kalastaja löysi pelastuneen jepen kalanviljelyslaitokseen jumittuneena. Löytyikö tää kadonnut muuten?
Hesarin mukaan hukkunutta ei ole löydetty.
71, eilen YLE:n puoli yhdeksän uutisissa tämä pelastunut myönsi, että eivät olleet selvittäneet olosuhteita. Eli oma moka. En ymmärrä, miksi Ulkoministeriötä ja lähetystöä huudetaan apuun, kun itse ollaan mokattu ja niin vietävän perusteellisesti. Minä en halua verovarojani käytettävän moisten tollojen auttamiseen. Jolleivat ole osanneet lukea edes virtauksista varoittavia kylttejä niin olisi parempi pitää suu sitten tiukasti supussa.
71, eilen YLE:n puoli yhdeksän uutisissa tämä pelastunut myönsi, että eivät olleet selvittäneet olosuhteita. Eli oma moka. En ymmärrä, miksi Ulkoministeriötä ja lähetystöä huudetaan apuun, kun itse ollaan mokattu ja niin vietävän perusteellisesti. Minä en halua verovarojani käytettävän moisten tollojen auttamiseen. Jolleivat ole osanneet lukea edes virtauksista varoittavia kylttejä niin olisi parempi pitää suu sitten tiukasti supussa.
Samat miehet, mutta eri tarina
http://www.thejakartapost.com/news/2014/01/29/finnish-diver-missing-gili-trawangan.html
One of two Finnish tourists was still missing as of Tuesday after diving in waters near the resort island of Gili Trawangan in West Nusa Tenggara (NTB). His traveling companion was previously rescued.
The two divers, identified as Ingerman Kangsep, 33, and Kalle Johane Rasman, 34, were reported missing on Sunday.
Kangsep was found safe, trapped in a rumpon fishing cage, but the search continues for Rasman.
The head of NTB’s search and rescue (SAR) team, Lalu Wahyu Efendi, said both divers, accompanied by their girlfriends, rented a speedboat on Sunday and planned to go to Gili Meno Island.
“Halfway through their journey, the two men decided to stop for a dive but after some time underwater, they did not resurface,” Lalu said.
Omaiset ovat vielä kriisissä. Yksi surun vaihe on etsiä syyllisiä. Ymmärrän omaisten ja uimakaverin motiivit sen pohjalta. Totuus on kuitenkin se, että edes pelastushelikopteri ei olisi voinut pelastaa kuollutta ystävää. Ystävä nimittäin hukkui jo kuuden tunnin kuluttua lähdöstä. Ystävä sentään pelastui, vaikka kopteri ei tullutkaan. http://www.hs.fi/kotimaa/Taistelu+merta+vastaan+kesti+tuntikausia/a1394775063467
Olen samaa mieltä siinä, että ajatus lähteä uimaan oli todella huono. Itse en olisi uskaltanut, mutta suurin syyni siihen olisivat olleet hait ja muut eläimet - merivirrat eivät välttämättä olisi tulleet mieleeni, vaikka olen itsekin matkustellut Indonesiassa. Jos reissaa pitkään ja paikat vaihtuu, ei tule välttämättä keskityttyä jokaisen kohteen yksityiskohtiin. Ja vielä jos fiilis on mahtava ja "voittamaton", niin tavallaan pystyn ymmärtämään miesten teon. Surullinen juttu kerta kaikkiaan! Paljon voimia omaisille!
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gili_Air_seen_from_gili_meno.jpg
Tuo matka näyttää petollisen lyhyeltä ja helpolta. Vielä jos sää on ollut täydellinen.
# 71
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 19:41"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 18:55"]
Miten kohdemaan lait liittyvät suomalaisten viranomaisten yhteydenpitoon suomalaisten kanssa ja sen pohjalta yhteydenpitoon kohdemaan asianmukaisten tahojen kanssa? Ei Suomessa tietenkään säädetä mitään ulkomaisista avustusviranomaisista, mutta suomalaiset ratkaisevat, miten meidän viranomaiset tukevat suomalaisia ulkomailla. Tämä tuki on annettu aikaisemmin kohdemaan laista huolimatta, tässä tuskin olisi rikottu kohdemaan lakeja, jos olisi yritetty saada pelastusta liikkeelle.
Nyt kaksi suomalaista oli merihädässä. Toinen hukkui ja toinen pelastui. On hyvä tarkastella, olisiko viranomaisten erilaisella toiminnalla, vaikka lupaamalla kustantaa helikopteri ilmaan olisi voitu pelastaa se hukkunut.
Tietenkin uimarit olivat varomattomia, kun lähtivät uimaan ilman, että kukaan olisi ollut veneellä valvomassa. Voi spekuloida, että olisiko tehty yhtään enempää, jos joku ajattelematon vihreiden ministerin kaveri olisi tehnyt yhtä hullun tempauksen. Tuoreeltaan tietoisesti venäläiseen vankilaan itsensä saattanut sai ihan ylimmän ministeritason tukea, vaikka henkikään ei ollut uhattuna.
[/quote]
Mistä se helikopteri olisi pitänyt hommata? Jutun mukaan siinä vaiheessa kun matkalaiset hälyttivät apua, sää oli muuttunut ja paikalliset viranomaiset päättivät siirtää pelastustoimet aamuun. Jutusta ei käy ilmi oliko paikallisilla viranomaisilla helikopteria käytössä. Eli sinun mielestäsi Suomen valtion olisi pitänyt vuokrata tai antaa rahaa yksityisen helikopterin vuokraamiseen? Mistään ei käy ilmi oliko sellaista tarjolla ja millä aikataululla.
Lisäksi luulen, että ulkoministerin virkamiehet tiesivät ettei mitään ole enää tehtävissä, mutta omaiset hädissään eivät halunneet sitä uskoa. Mehän emme tiedä mitä omaisille on oikeasti sanottu.
[/quote]
Eiköhän selvityksessä selviäisi, olisiko helikopteri tai muuta ollut tehtävissä tai ei.
Vaikka viranomaiset olisivat luulleet, ettei mitään ollut enää tehtävissä, se toinenhan mies saatiin pelastettua. Eli jotain saatiin tehtyä pelastustoimilla, mutta olisiko pystytty tekemään enemmän?
[/quote]
Tai sitten um tietää jo nyt, ja on tiennyt koko ajan, ettei mitään ollut tehtävissä ja on sanonut sitä koko ajan omaisille, mutta he eivät halua uskoa. Paikallisviranomaiset siirsivät pelastustoimien alotuksen aamuun pimeyden ja huonon sään takia, mistä um olisi saanut helikopterin ilmaan siihen pimeyteen? Sen pelastuneen miehen löysi sattumalta paikalle osunut kalastaja, ilmeisesti hän ei ollut pelastustoimissa mukana ollenkaan.