Miten tulla toimeen naapureiden kanssa, jotka haluavat estää meidän rakentamisen ihan kokonaan?
Tilanne on se, että ostimme viime vuonna kiinteistön, jossa on purkukuntoinen pieni talo ja muutama piharakennus. Olemme aikeissa hakea kaikille rakennuksille purkulupaa, ja rakentamassa tilalle ihan tavallisen talon, joka on ihan kaikkien määräysten ym. mukainen.
Eilen meille selvisi sitten, että tontin kolme rajanaapuria ovat kaikki meidän hanketta vastaan! Ovat tottuneet, että meidän tontin rakennukset antavat heille näkösuojaa, ja nyt sitten eivät tykkää, että tilanne muuttuu. Yksi heistä toimi puhemiehenä ja ilmoitti, että aikovat valittaa niin pitkälle kuin on mahdollista. Olen koko tämän aamupäivän tutkinut nettiä, että onko heidän todella mahdollista estää meidän rakentaminen. Olen aika varma, että ei ole, mutta he voivat ilmeisesti jotenkin valittamalla pitkittää tätä vuosia?!
Mitä tässä voi tehdä? Meillä on rahat kiinni tontissa, emme voi vain myydä ja rakentaa muualle. Tai voidaan, mutta siinä menetettäisiin paljon rahaa. Nyt asutaan vuokralla ahtaasti, ja pääsi itku, että tätä pitää kestää vuositolkulla toisten ihmisten takia.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ruveta nöyristelemään naapureita. Sanot asiallisesti mutta tiukasti kaksi asiaa jokaiselle valittamista aikovalle: A) uusi talonne on rakennusmääräysten mukainen, valitus ei tule menemään läpi, haluaako naapurit heittää satoja euroja hukkaan kiusan vuoksi? B) ovatko valittajat miettineet, että on kaksisuuntainen asia, jos he aikovat joskus rakentaa kiinteistöllään, he joutuvat puolestaan hoitamaan kuulemisen teiltä?
Tuo kannattaa ehdottomasti tehdä, koska kun rakentaminen alkaa ja maanajossa olevat autot odottavat vuoroaan kadunvarressa, soittaa naapuri poliisit paikalle luvattomasta pysäköinnistä valittaen. Sama raksamiesten autojen kanssa, jos paku on 10 sekuntia naapurin ajoluiskalla, otetaan siitä kuva ja laitetaan paikalliseen FB-ryhmään saatteella, että onko tämän auton kuski laillisilla asioilla, nähty meidän pihassa ja samantien soitto poliisille siitäkin. Tai jos syystä tai toisesta pitäisi naapurin tontin kautta tehdä jotain kätevästi ja nopeasti, niin se kielletään, koska ei ole pakko antaa vaikka nosturille tilaa. Monesta pienestä kiellosta syntyy rakennusaikana melkoisesti viivästystä ja välit naapureihin on alusta asti huonot. Puhumattakaan siitä, että jos välit on hyvät, niin katsovat vähän perään, että teiltä ei raksalta katoa tavaraa. Ei ole kerta eikä kaksi kun tulevat naapurit toteavat, että kyllä me siinä illalla se auto nähtiin, mutta ei kiinnitetty huomiota eikä ainakaan tullut mieleen katsoa rekisterikilpeä. Jos välit olisi olleet hyvät, olisi varkaiden puuhat menty keskeyttämään.
Sun pitää päästä rakennuslautakunnan jäseneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä "tontin" koko oli 30 hehtaaria. Ja kyllä, kaikilta 40 naapurilta tarvittiin naapurikuuleminen rakennuslupaa varten.
Ja ihmiset ovat niin ilkeitä ja vallanhaluisia, että yksikin mietti, jos ei vaikka antaisikaan lupaa. Olin vain hiljaa ja allekirjoittihan se.
Mutta tuokin vain ilkeyttään mietti, että hänellä olisi mahdollisuus kiusaamiseen. Hänen millin kokoinen rakentamaton maaplänttinsä on kilometrin päässä meidän talosta. Ja itse tämä tyyppi asuu monen kilometrin päässä ihan toisessa suunnassa!
Talo on nyt rakennettu. Mutta nuo naapurikuulemiset ovat osittain järjettömiä.
Tästä syystä meidän päärakennus on ihan omalla rekisteritilallaan omien maiden keskellä. Ei tarvinnut kysyä lupaa keneltäkään, kun on itsensä naapuri.
Itsekö tuon tempun teitte vai myöhemmin?
Mitä Maanmittauslaitoksessa sanottiin, yrittivätkö pistää vastaan? Nyt on siis 2 eri rekisterinumeroa, toisessa maat ja toisessa rakennukset pienellä tontilla? Kiinteistöveron määrään tuo ei varmaan vaikuta?
Loistava idea!
Itse, tosin siinä oli ennestään 4000 neliön tontti (sekin meidän), jonka viereen uusi 2 ha tila lohkottiin. Eli ei ihan pieni tontti, tilaa on muullekin kuin rakennuksille. Kiinteistövero menee vain tontista, ei koko 2 ha:sta.
Suomalaisia naapuruussuhteita, voi hyvä ihme, minkälaisia luonteita on elänyt keskuudessamme :-0
Rautoihin tai lautoihin
Naapuririita Vantaalla
Pysäyttääkö kirves traktorin?
Naapurihelvetti, Haaparanta
https://youtu.be/3JiXsKrhNbU
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ruveta nöyristelemään naapureita. Sanot asiallisesti mutta tiukasti kaksi asiaa jokaiselle valittamista aikovalle: A) uusi talonne on rakennusmääräysten mukainen, valitus ei tule menemään läpi, haluaako naapurit heittää satoja euroja hukkaan kiusan vuoksi? B) ovatko valittajat miettineet, että on kaksisuuntainen asia, jos he aikovat joskus rakentaa kiinteistöllään, he joutuvat puolestaan hoitamaan kuulemisen teiltä?
Tuo kannattaa ehdottomasti tehdä, koska kun rakentaminen alkaa ja maanajossa olevat autot odottavat vuoroaan kadunvarressa, soittaa naapuri poliisit paikalle luvattomasta pysäköinnistä valittaen. Sama raksamiesten autojen kanssa, jos paku on 10 sekuntia naapurin ajoluiskalla, otetaan siitä kuva ja laitetaan paikalliseen FB-ryhmään saatteella, että onko tämän auton kuski laillisilla asioilla, nähty meidän pihassa ja samantien soitto poliisille siitäkin. Tai jos syystä tai toisesta pitäisi naapurin tontin kautta tehdä jotain kätevästi ja nopeasti, niin se kielletään, koska ei ole pakko antaa vaikka nosturille tilaa. Monesta pienestä kiellosta syntyy rakennusaikana melkoisesti viivästystä ja välit naapureihin on alusta asti huonot. Puhumattakaan siitä, että jos välit on hyvät, niin katsovat vähän perään, että teiltä ei raksalta katoa tavaraa. Ei ole kerta eikä kaksi kun tulevat naapurit toteavat, että kyllä me siinä illalla se auto nähtiin, mutta ei kiinnitetty huomiota eikä ainakaan tullut mieleen katsoa rekisterikilpeä. Jos välit olisi olleet hyvät, olisi varkaiden puuhat menty keskeyttämään.
Tämä. Tuhat kertaa tämä. Kyllä ne hyvät ja asialliset välit täytyy säilyttää. Sitä ei tajua kun kerrostalosta muuttaa omakotitaloon, että kuinka hyvä on se, kun voi luottaa naapureihinsa kun vaikka lähtee matkalle. Että ne kertovat sinulle jos teidän pihalla käy jotain hiippareita tms. Kerrostalossa kun sellaisella ei ole niinkään arvoa.
Ensimmäinen asia mikä ennen tontin ostoa pitää tehdä, on rakennusluvan saamisen varmistaminen.
Tontilla voi olla monia rajoituksia rakentamisen suhteen ja sitä ei voi tietää ennenkuin tontti on tutkittu.
Kukaan ei osta tonttia, ellei tarkista ensin, voiko siihen rakentaa ja millaisen pytingin siihen saa rakentaa.
Naapureiden kuuleminen asiassa on pakollista, se miten paljon naapurit voivat rakentamiseen vaikuttaa selviää tuossa kuulemisessa.
On asiallsia vaatimuksia ja muutosehdotuksia, toisille sopii kaikki ja sitten on niitä jotka pahimmassa tapauksessa aloittavat jostakin asiasta valituskierteen.
Meillä vastapäisen naapuri valitti, että hänen näköalansa menee pilalle, kun kaadetaan metsä ja rakennetaan talo. Hän on nainen ja arkkitehti ammatiltaan.
Toinen naapuri todistettavasti mt ongelmainen teki kaikkensa, että rakentaminen olisi viivästynyt.
Mies sanoi tälle toiselle naapurille suorat sanat. Kiusaaminen jatkui n.10 vuotta.
Välillä huuteli hävyttömyyksiä rajalla. Nyt 20 vuoden jälkeen on rauhoittunut. On kai saanut sopivat lääkkeet.
Eivät pysty estämään rakentamistanne mitenkään. Vain siinä tapauksessa, että ne purettavat röttelöt olisi suojeltuja ei homma onnistuisi mutta silläkään ei ole naapureiden kanssa mitään tekemistä. Kaava-alueella kaavan mukainen rakentaminen on aina sallittua.
Hyvä homma sinänsä kun ei tarvitse olla naapureiden kanssa puheväleissä. Ei niistä ole kuin harmia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä "tontin" koko oli 30 hehtaaria. Ja kyllä, kaikilta 40 naapurilta tarvittiin naapurikuuleminen rakennuslupaa varten.
Ja ihmiset ovat niin ilkeitä ja vallanhaluisia, että yksikin mietti, jos ei vaikka antaisikaan lupaa. Olin vain hiljaa ja allekirjoittihan se.
Mutta tuokin vain ilkeyttään mietti, että hänellä olisi mahdollisuus kiusaamiseen. Hänen millin kokoinen rakentamaton maaplänttinsä on kilometrin päässä meidän talosta. Ja itse tämä tyyppi asuu monen kilometrin päässä ihan toisessa suunnassa!
Joopa joo.
Kyllä tuossa 30 hehtaarissa täytyy olla suurin osa metsää, mitä kukaan tekee 30 hehtaarilla joutomaata tai tyhjänä seisovaa maata,
Kukaan ei tuollaista määrää tuottamatonta maata ostaisi.
Joten älä valehtele ja syötä paskaa niille palstalaille, jotka eivät rakentamisesta, tonteista ja neliöistä ja hehtaareista mitään tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo.
Kyllä tuossa 30 hehtaarissa täytyy olla suurin osa metsää, mitä kukaan tekee 30 hehtaarilla joutomaata tai tyhjänä seisovaa maata,
Kukaan ei tuollaista määrää tuottamatonta maata ostaisi.
Joten älä valehtele ja syötä paskaa niille palstalaille, jotka eivät rakentamisesta, tonteista ja neliöistä ja hehtaareista mitään tajua.
Ei kai edellinen väittänytkään, etteikö olisi metsää ympärillä? Kyllä sitä silti tarvitsee naapurin kuulemisen. Me ostettiin paikalliselta maajussilta lohkottu tontti keskeltä metsää ja peltoa, hän omistaa ympäröivät maat, itse asuu muualla. Ja niin vaan piti häntäkin kuulla rakennuslupaa hakiessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyt nyt läpi ne naapurit, esittelet niille ehdotukset ja kuvat uusista rakennuksista, kuuntelet mitä ne sanoo ja annat jossain periksi niin, että niillä on tunne että voivat vaikuttaa asiaan.
Niin, anna niiden vaikuttaa asiaan. Älä muuta heidän ympäristöään kovin paljon, älä kaada puita, niillä pääsee yhteisymmärryksessä jo pitkälle.
Minä olen oppinut ettei naapureiden kanssa kannata olla missään tekemisissä rakennusasioissa, teette lupien mukaan ja sillä selvä, 2m rajasta naapurin luvalla voi rakentaa ja poikkeusluvalla oli vissiin 1m.
Laki pakottaa kuulemaan naapureita.
Mä en ole ikinä ymmärtänyt näitä, joiden mielestä ei saisi mitään rakentaa mihinkään. Itse koen, että tällekin alueelle (80-luvun asuntoja muuten) tulevat uudet asunnot piristää aluetta, nostaa tasoa ja oikeastaan hintatasoakin, koska uudet on kalliita ja tavallaan se hiukan heijastuu tähän pysähtyneeseen vanhaankin asujamistoon. Lisäksi palveluita ajetaan jopa kaupunkien lähiöissä alas, joten lisää vaan asukkaita, jotta säilyy se neuvola edes. Vanha päiväkoti on homeessa ja sitä isompi/komeampi saadaan, mitä enemmän tänne muuttaa uutta porukkaa. Koko alueen imago paranee, kun tulee uutta ja lisää omistusasuntoja.
Vierailija kirjoitti:
ilmoitat naapureille jotta perustat lahoaviin rakennuksiin yksityisen päihdekuntoutus- ja kotoutumis-leirin jos kitinä ei lopu 🤔
Tai kuorma-autoparkin. Näin kaveri uhkasi tehdä ja osin tekikin, niin johan alkoi irrota naapureilta lupia omakotitakon rakentamiseen.
Hän siis purki vanhat rakennukset pois ja toi kuorma-autonsa ja kuormalavoja tontille. Naapurit tuli itse ehdottamaan, että kyllä he sittenkin voisivat puoltaa rakennushanketta.
Vierailija kirjoitti:
Täydellinen provoaloitus.
Mitäs sitten?! 90 % aloituksista on silkkaa päiväunta täällä. Onpahan välilla muutakin kuin niitä ainaisia uikutuksia miesten ja naisten tasoeroista tai Sara Siepin haukkumista.
Haet purkuluvan huonokuntoisille rakennuksille, purat ne ja sitten haet rakennusluvan. Näkösuojaa ei siis enää voi käyttää minään perusteena.
Mulle kyllä kunnasta sanoivat, että jos naapurit ei pistä nimeään kuulemispaperiin, niin ei se mitään haittaa, mikäli haen. rakennuslupaa kaavamääräyysten mukaisilla kuvilla.
Vasta sitten jos haluan poiketa kaavasta, on naapureilla valitusmahdollisuus
Vierailija kirjoitti:
Mulle kyllä kunnasta sanoivat, että jos naapurit ei pistä nimeään kuulemispaperiin, niin ei se mitään haittaa, mikäli haen. rakennuslupaa kaavamääräyysten mukaisilla kuvilla.
Vasta sitten jos haluan poiketa kaavasta, on naapureilla valitusmahdollisuus
Naapurit voivat vaatia oikaisua siihen itse rakennuslupaan. Tämä oikaisuvaatimus käsitellään rakennuslautakunnassa, jonka päätöksestä taas voi valittaa hallinto-oikeuksiin asti jos haluaa. Ja moni haluaa.
Kyllä tässä tapauksessa on varmaan parempi, että vuokraat nykyisen talon vähäksi aikaa vaikka joillekin huumeviljelijöille, asunnottomille tilapäismajoitukseksi tai ns. isosukuiselle perheelle, jos et sitä nykyistä kuitenkaan voi itse asumiseesi käyttää. Voi naapurienkin mieli pikkuhiljaa muuttua.
Itsekö tuon tempun teitte vai myöhemmin?
Mitä Maanmittauslaitoksessa sanottiin, yrittivätkö pistää vastaan? Nyt on siis 2 eri rekisterinumeroa, toisessa maat ja toisessa rakennukset pienellä tontilla? Kiinteistöveron määrään tuo ei varmaan vaikuta?
Loistava idea!