Miten tulla toimeen naapureiden kanssa, jotka haluavat estää meidän rakentamisen ihan kokonaan?
Tilanne on se, että ostimme viime vuonna kiinteistön, jossa on purkukuntoinen pieni talo ja muutama piharakennus. Olemme aikeissa hakea kaikille rakennuksille purkulupaa, ja rakentamassa tilalle ihan tavallisen talon, joka on ihan kaikkien määräysten ym. mukainen.
Eilen meille selvisi sitten, että tontin kolme rajanaapuria ovat kaikki meidän hanketta vastaan! Ovat tottuneet, että meidän tontin rakennukset antavat heille näkösuojaa, ja nyt sitten eivät tykkää, että tilanne muuttuu. Yksi heistä toimi puhemiehenä ja ilmoitti, että aikovat valittaa niin pitkälle kuin on mahdollista. Olen koko tämän aamupäivän tutkinut nettiä, että onko heidän todella mahdollista estää meidän rakentaminen. Olen aika varma, että ei ole, mutta he voivat ilmeisesti jotenkin valittamalla pitkittää tätä vuosia?!
Mitä tässä voi tehdä? Meillä on rahat kiinni tontissa, emme voi vain myydä ja rakentaa muualle. Tai voidaan, mutta siinä menetettäisiin paljon rahaa. Nyt asutaan vuokralla ahtaasti, ja pääsi itku, että tätä pitää kestää vuositolkulla toisten ihmisten takia.
Kommentit (104)
On kyllä hirveä epäkohta, jos valittamalla voi vuosia kiusata, vaikka ihan määräysten mukaan rakennettaisiin. Miten kukaan voi ostaa tonttia yhtään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Käyt nyt läpi ne naapurit, esittelet niille ehdotukset ja kuvat uusista rakennuksista, kuuntelet mitä ne sanoo ja annat jossain periksi niin, että niillä on tunne että voivat vaikuttaa asiaan.
Niin, anna niiden vaikuttaa asiaan. Älä muuta heidän ympäristöään kovin paljon, älä kaada puita, niillä pääsee yhteisymmärryksessä jo pitkälle.
No mikä tässä nyt oli niin kamalaa, että piti alapeukuttaa?
Vierailija kirjoitti:
On kyllä hirveä epäkohta, jos valittamalla voi vuosia kiusata, vaikka ihan määräysten mukaan rakennettaisiin. Miten kukaan voi ostaa tonttia yhtään mistään.
No sillä vain varmistetaan se, että käydään keskustelemassa naapurien kanssa eikä vaan rymistellä paikalle uutena asiakkaana ja pistetä koko paikkaa matalaksi sen kummemmin ajattelematta muita kuin itseään.
Ei ne sitä pysty estämään, kunta myöntää rakennusluvan kaavan mukaan. Ei muuta kuin rakennuslupa-anomusta sisään. Pieni hidaste voi tulla, puhutaan viikoista, ei vuosista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne sitä pysty estämään, kunta myöntää rakennusluvan kaavan mukaan. Ei muuta kuin rakennuslupa-anomusta sisään. Pieni hidaste voi tulla, puhutaan viikoista, ei vuosista.
Naapuri tekee oikaisuvaatimuksen rakennusluvasta --> rakennuslautakunta käsittelee sen kokouksessaan (voi käsitellä seuraavalla viikolla tai parin kuukauden päästä, riippuu kunnasta) --> naapuri valittaa lautakunnan päätöksestä hallinto-oikeuteen --> hallinto-oikeuden keskimääräinen käsittelyaika 8kk --> naapuri valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen jossa on sama keskimääräinen käsittelyaika --> puhutaan todella vuosista. Sitten jos joku taho vielä palauttaa rakennusluvan edelliselle tai suoraan uuteen käsittelyyn rakennusvalvonnassa, koko rumba voidaan naapureiden puolesta aloittaa uudelleen.
Suomi on "oikeus"valtio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sillä vain varmistetaan se, että käydään keskustelemassa naapurien kanssa eikä vaan rymistellä paikalle uutena asiakkaana ja pistetä koko paikkaa matalaksi sen kummemmin ajattelematta muita kuin itseään.
Jos rakennus on kaavanmukainen, eikä mitään poikkeamia tai ylityksiä ole, naapureiden kuuleminen on pelkkä muodollisuus. Naapureilla ei silloin ole minkään valtakunnan mielipidevaikuttamisen mahdollisuutta.
Tällä ei varmisteta mitään muuta kuin se, että tavalliset perheet joutuvat kärsimään siitä, että joku naapuri haluaa kiusata toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se naapureille kuuluu, jos sääntöjen mukaan mennään? Ymmärrän, jos jotain extraa halutaan.
Ap muista että vaikka naapurit valittaisivat, saat silti alkaa rakentamaan sillä riskillä että jos rakennus ei olekaan luvan mukainen se pitää purkaa. Näin ei käytännössä tapahdu koskaan. Itse isossa firmassa töissä ja firma rakensi uuden tehdasrakennuksen siitä huolimatta että naapurit valitti. Riita kiersi hallinto-oikeudet ja sitten kaatui. En jäisi vuosiksi odottamaan vaan alkaisin rakentaa.
Kannattaa ihan ensiksi ottaa selvää, kuinka moni naapuri on oikeasti tämän "puhemiehen" esittämän asian takana. Vai onko kyseessä yksi hörhö, joka sepittää tarinaa koko naapuruston puolesta?
Jo on m*lkkuja ihmisiä maan päällä! Tsemppiä asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ihan ensiksi ottaa selvää, kuinka moni naapuri on oikeasti tämän "puhemiehen" esittämän asian takana. Vai onko kyseessä yksi hörhö, joka sepittää tarinaa koko naapuruston puolesta?
Ei siihen muuta tarvita, kuin se yksi hörhö, että saa valitusrumban aikaiseksi.
Ei oo todellista, siis kaikki täällä on sitä mieltä, että se on ok, kun joku lyö rahoiksi lohkomalla jonkun parinsadan neliön tontin ihan seinän vierestä ja sitten siihen rymistellään puskutraktorien kanssa koska minulla on rahaa ja minulla on oikeus?
Oot v....mäinen ja teet uuden hienon talon noudattaen kaikkia kaavan vaatimia sääntöjä säntillisesti.
Eli rakennat rakennusalueen rajojen sisällä, huolehdit palomääräyksistä, koko (m2) rajoituksista, korkeuksista jne. Kellään ei oo mitään sanottavaa, niin kauan, kun noudatat noita.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo todellista, siis kaikki täällä on sitä mieltä, että se on ok, kun joku lyö rahoiksi lohkomalla jonkun parinsadan neliön tontin ihan seinän vierestä ja sitten siihen rymistellään puskutraktorien kanssa koska minulla on rahaa ja minulla on oikeus?
Kyllä, ymmärrän asuvani kaava-alueella ja autioituneille ja tyhjille tonteille voidaan rakentaa kaavan mukaisesti, vaikka olisin tottunut käyttämään koiraani tarpeilla tontilla viimeiset 10 vuotta ja laittamaan sinne puutarhajätteeni ja kottikärryni. Rakentajien koulutuksessa varoiteltiin näistä mielensäpahoittaja-naapureista.
Toinen juttu on se, lähtisivätkö todella laittamaan omaa rahaa oikeusasteisiin jonka kuitenkin häviävät ja maksavat. Tuskin. Antakaa palaa vaan talon kanssa. Kunhan kiukuttelevat, koska mikään ei saisi muuttua. Jos ei kestä, että on naapureita, pitää muuttaa metsikköön eikä kaava-alueelle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se todellakin on ok, kun omilla rahoilla ostat tontin ja rakennat siihen talon.
Vierailija kirjoitti:
Eli vain sulla on oikeus rakentaa ja asua omassa talossasi omalla tontillasi, muut pysykööt vuokrakerroskämpissään. Ettei vain tule "liian lähelle sitä omaa taloa". Eiköhän vika löydy peilistä: miksi ostit niin pienen tontin että naapuriin rakentava pääsee ärsyttämään. Lienet ap:n naapuri.
Ja vastauksena, kuten moni muu on sanonut jo, eivät voi estää. Valittaa saa mutta jos noudatat rakennusmääräyksiä, ei se edes viivästytä hanketta. Ja kaikki omalla tontilla olevat muiden "näkösuojat" saa purkaa, jahka lupa tulee. Velvoitetta huolehtia naapureiden näköesteistä ei ole missään määräyksissä tai laeissa.
Katsopa onko valittajanaapureilla tontit kaavamääräysten mukaisia. Monesti löytyy ilman lupaa rakennettuja ulkorakennuksia tms. Käytät näitä neuvotteluaseena ja sanot, että jos teidän täysin kaavamääräysten mukaisesta rakennusprojektista valitetaan, te myös teette oman valituksen naapureiden kaavan vastaisista virityksistä.
Onko alueella muuta täydennysrakentamista? Kannattaa tutustua muihin, jotka ovat lähiaikoina rakentaneet tai ostaneet tontin alueelta, sieltä voi saada vinkkejä ja henkistä tukea vanhan kaartin hölmöilyjen kestämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ajatella, tontin omistajalla on oikeus lohkoa tonttinsa ja rakentaa tontilleen luvan mukaiset rakennukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ymmärrän asuvani kaava-alueella ja autioituneille ja tyhjille tonteille voidaan rakentaa kaavan mukaisesti, vaikka olisin tottunut käyttämään koiraani tarpeilla tontilla viimeiset 10 vuotta ja laittamaan sinne puutarhajätteeni ja kottikärryni. Rakentajien koulutuksessa varoiteltiin näistä mielensäpahoittaja-naapureista.
Toinen juttu on se, lähtisivätkö todella laittamaan omaa rahaa oikeusasteisiin jonka kuitenkin häviävät ja maksavat. Tuskin. Antakaa palaa vaan talon kanssa. Kunhan kiukuttelevat, koska mikään ei saisi muuttua. Jos ei kestä, että on naapureita, pitää muuttaa metsikköön eikä kaava-alueelle.
Näin.
Olisivathan he myös voineet ostaa tontin itse, jos ovat siihen niin kiintyneet.
Valitettavasti sitä on oikeus päättää vaan omasta omaisuudestaan. Ei muiden.
Muista sitten, että paloturvallisuusmääräykset ovat tässä välissä muuttuneet. Nykyään täytyy olla kahdeksan metrin etäisyys toiseen rakennukseen, eli jos puratte sen niin ette voi välttämättä rakentaa mitään uutta samaan paikkaan, jos naapurin rakennus on lähempänä rajaa kuin tuo kahdeksan metriä.