***ELOisat toiveikkaina torstaihin***
Kommentit (47)
Onnittelut Petraelenalle vauvasta!!!
Mulla viimeyö meni ihan ok, vessareissuilla maha pinkeänä, mutta ei muuta. Nyt aamusta asti jatkunut tiukkailu kuin eilisen päivän, tosin tuntuu ettei maha välillä pehmene ollenkaan, tai ei ainakaan ihan " normaalitilaan" . Seuraillaan...
-Heipparallaa-
Hyvä vointi onneksi jatkuu ja parhaillaan mietitään, mitä tänään tehtäisiin. Ilmeisesti olisi ohjelmassa leikkimökin maalausta. Eilen illalla saatiin pensasaita leikattua. ILlalal voisi lähteä veneellä käymään vanhempien mökillä saunassa.
Olen onnellinen siitä, että tässä raskaudessa osaan enemmän elää tämän loppuajankin ihan normaalia elämää, enkä ihan koko aikaa mieti synnytystä ja vauvaa, vaikka sentään joka päivä käy mielessä jossain välissä usein aika montakin kertaa. AIkakin menee näin nopeammin, varsinkin kun esikoinenkin syntyi vasta rv 42+3 eli 17 päivää sen maagisen lasketun ajan jälkeen, jota sitäkin oli jo malttamattomana odottanut kuin kuuta nousevaa.
No, nyt on (pitää oikein laskea) 6 yötä laskettuun aikaan ja kun jo pari viikkoa sitten oli kahdelle sormelle paikat auki ja eilen meni limatulppa niin olen jopa uskaltanut ajatella, ettei menisi kauheasti yli. Toisaalta yritän estää näitä ajatuksia, koska olen juuri koko raskauden ajan psyykannut itseäni ajattelemaan, että vähintään viikon menee yli ja pitänytkin laskettuna aikana jotain n. 10 päivää elokuuta, vaikka siis oikeasti on ko 2.8.... No, tulee kun tulee ja pitää myös muistutella, että aivan äärettömän helppo vauva oli se yliaikainen esikoinen, nukkui jo laitoksella 6 tunnin pätkiä ja ikinä en nähnyt hereillä klo 23 ja klo 8 välillä. Hymyilikin jo aivan tietoisesti 8 päivän ikäisestä, sehän vastaisi laskettuna aikana syntyneeltä jo melkein kuukauden ikäistä, eli teki monet jutut jo hyvin varhaisessa vaiheessa ja oli sikäli hyvin tarkkaavaionen ja suolisto kypsä jne.
Mutta joo, siitä huolimatta kyllä toivon, ettei ihan niin pitkään tarvitse odottaa tällä kertaa, paitsi jos vaikuttaa vauvan helppouteen jotenkin.
No niin, taidanpä lähteä aamupalan tekoon. Tyttö nukkuu edelleen, mutta eiköhän tuolta kohta heräile, kellokin lähentelee jo yhtätoista kohta...
Esikoinen 4v vielä nukkuu, ollaan vähän kesärytmissä, mikä toisaalta ihanaa ,kun voi syödä aamupalaa puoleltapäivin ja mikään ei estä lähtöä vaikka veneilemään iltauutisten aikaan. Yhden lapsen kanssa elämä onkin ollut sillai helppoa, että saas nähdä, miten sitä sopeutuukaan kahden kanssa eloon, kun ei enää ehkä ihan niin nopeita lähtöjä voi harrastaa ja ottaa kaikenlaisiin kokouksiin ja palavereihin puuhakirjan kanssa mukaan...
Tai toisaalta, veljellänikin on kuusi lasta ja aivan hyvin liikkuvat vaikka missä, eli ehkä se on enemmän kiinni asenteesta ja siitä, millainen tyyppi on...
Joko niitä tyttöjä on kohta yhtä paljon kuin poikia ;)
Minna rv 36+6 *huomenna viilletään kipeä pukama auki ja tyhjennetään hyytymästä, hui!*
ONNEA PETRAELENA!! Jälleen mukavia vauvauutisia.
Babybelin puolesta täällä jännitetään. Taitaa tosiaan olla nyytit jo sylissä.
ODE, toiv. meni nikki oikein. Kyselit noista IMETYSLIIVEISTÄ. Minulla yksi kaveri teetti omista laadukkaista lempirintsikoistaan imetysliivit, tais olla ihan liiviliikkeen kautta. Sanoi että toimivat tosi hyvin. Hintaa en muista mutta kannattaa kysyä tällaistakin vaihtoehtoa.
Mulla kolmatta päivää hentoinen päänsärky. Niskat kyllä ovat melkoisen jumissa joten epäilen sitä aiheuttajaksi.
Viime yö meni valvoessa aamukolmesta puoli viiteen. Levottomat jalat vaivasivat ja masuasukki oli ihan hiljaa. Sitä sitten aloin pohtia niin että piti ponnahtaa ylös vähän lukemaan kirjaa ja kohta alkoikin istuma-asennossa tuntua tuttu naputus ja koputus mahasta. Ajattelin että tästä valvomisesta kärsin sitten aamulla mutta pikkukakkonen päättikin yllättää äitinsä ja nukkui illasta puoli kahdeksasta aamuyhdeksään. Uskomatonta mutta totta!! Tänään ei taideta päikkäreitä vedellä mutta kohta vien tytön mummille päivähoitoon ja haen vasta illansuussa. Luxusta, ah...
Tänään neuvolalääkäri. Mielenkiinnolla odottelen lukemia ja kohdunsuun mittoja.
Hyvää päivää kaikille!
t.tuuli2 + jumppatyttö rv36+1
Olipa mukava taassaada vauvauutisia tähän aamuun! Jännä jako muuten näissä elokuisissa vauvoissa: todella moni on ollut alle 3-kiloisia ja sitten on nämä nelikiloiset ;-)
Koska nyt en taas enempää ehdi luritella, laitan vain HELSINGIN LAPSIKOHDEVINKIKSI (en muista kuka kyseli), Suomen ensimmäisen sisähuvipuiston
www.hoplop.fi
Sijaitsee ihan Jumbon vieressä, eli kivan yhdistelmän noista saa (etenkin vähän huonommalla säällä, kun molemmat sisätiloissa), kun eka menee HopLopiin riekkumaan ja sitten Jumboon syömään ja shoppaan. HopLopissa on mielestäni aika reilu meiniki, että vain lapsista maksetaan ja aikuiset menee ilmaiseksi, toisin kuin monissa muissa paikoissa.
Tulen taas paremmalla ajalla, on tämä lomalla olo niin hektistä ;-)
Pumpuli
Juuri könysin sängystä ylös, mutta nukuin pirun huonosti! heräillen monta kertaa ja nähden ihan friikkejä unia. Jos johonin herään en unta saa seuraavaan 45 minuuttiin, ainakaan...
Pitäis alkaa todenteolla siivoomaan, edes yläkerta, huomen aamulla sitten alakerta.. Ja pakkaamaan kun huomenna lähetään sinne merelle mökkeilemään. Vähän jännittää kun automatkaa on 250km ja kulku saareen on ensin lossilla ja sitten vielä veneellä. Mutta luottavaisin mielin silti, eipä ole merkkejä synnytyksestä, eikä pitäisikään vielä olla, paitsi ennustaellin mukaan:)
Innolla odotan sitä ens tiistaista lääkärineuvolaa. Mutta entä sitten jos ei ole nähtävissä mitään muutosta missään...?ollaanko sitten koko loppuaika ihan hoomoilasena? kai...
Mitä tehdään SYNNYTYSTAPA-ARVIOSSA? en tiedä onko meillä täällä sellasta mutta..jos on..
nyt tekemään edes jotain..
keru ja naatti 35+3
Onnittelut pienen tyttösen johdosta!! Alkaahan näitä neitokaisiakin ilmaantumaan maailmaan - ihanaa :)!!
Piti vielä omaan eiliseen viestiini tarkentaa, että meidän tyttö siis syntyi rv 38+4.
PÄÄKAUPUNKISEUDUN KOHTEISTA: Minä voin suositella Hoplop -sisäleikkipaikkaa, joka sijaitsee Vantaan Retail Parkissa ihan Jumbon lähellä (katsokaa www.hoplop.fi). Tuo on tosi kiva paikka vähän huonommalla säällä. Meidän poika on aivan hulluna ko. paikkaan.
Minä täällä vanhasta tottumuksesta pörrään lukemassa kuulumisianne. Sitten kun alkaa olla vähän enemmän elokuisia maailmassa, pitäisi kai availla pinoja vauva-puolella. Siellä muuten näyttäisi olevan vielä aika aktiivinen elokuiset -05 porukka, toivottavasti meistäkin monet jakselee kirjoitella vielä vuodenkin kuluttua vuosikkaidemme kuulumisista!!
Meidän vauva-arkemme on lähtenyt hienosti käyntiin. Maito alkaa nousta rintoihin, joten imetyksetkin varmasti tästä helpottuvat. Aikamoisia maraton-imetyksiä tässä onkin parin viime päivän aikana harrastettukin. Toistaiseksi tuo kolmipäiväinen vain syö ja nukkuu, joten haasteellisimpana olen pitänyt esikoisen huomioimisen. Hän on niin kauhean kiinnostunut vauvasta ja haluaisi olla koko ajan kaikessa mukana. Ihanaa sinänsä, mutta välillä tuntuu, että hän on vain tiellä ja jaloissa. Mies on onneksi vielä tämän viikon lomalla + ainakin ensi viikon isyyslomalla,joten onhan meillä tässä aikaa totutella. Se vähän harmittaa, etten vielä oikein uskalla lähteä vauvan kanssa minnekään pidemmälle ja esikoiselle on kuitenkin järjestettävä ohjelmaa, joten aikalailla yksikseni taidan seuraavat päivät kotona oleskella. Olisi kiva kyllä osallistua miehen ja pojan juttuihin, mutta meidän tyttöjen paikka taitaa olla vielä kotona.
Huomenna on neuvolan painokontrolli ja toivon, että tyttösen paino on lähtenyt nousuun. Isokokoinenhan hän kotiutuessaankin oli (3,5-kiloinen), mutta oli kuitenkin menettänyt lähes 9 % syntymäpainostaan, joten sitä nyt tässä kontrolloidaan.
Mukavia odotuspäiviä teille ja toivottavasti pian saadaan taas lukea vauvauutisista. Babybel nyt ainakin on jo nyyttinsä saanut rinnalleen :).
Pepper + tyttö 3 pvä
Kasassa vielä, eilen vietiin pojat sinne äitini mökille ja äiti itse ehdotti et haettais vasta perjantaina vaikka alunperin piti jo tänään hakea. Sopi meille vallan mainiosti... =)
Suppailut loppui kuin seinään eilen illalla kokonaan ja nyt turhauttaa kovasti paljon!
Naistenklinikalle oon lähdössä sinne kasvukontrolliin puoli kahdeksi ja nyt alan oikeesti asennoitumaan siihen et ei tää täältä ulos tuu pariin viikkoon. Olkoon siellä sitten, ellei naistenklinikkareissun jälkeen suunnittelema siivous saa takaisin niit supistuksia, kymmenkertaisina...
Petraelenalle onnittelut tyttösestä!
Lähden etsimään jotain telttaa ettei tartte alasti lähtee liikkeelle...
LEM 38+4
Nythän näitä alkaa oikein satelemaan, vauvauutisia :D on se niin hellyyttävää!
Meillä vauva-arki on kyllä aika tiukka-aikatauluinen. Pikkukeskosena kun tuo Taateli kiirehti maailmaan, niin hommelit on ikkupikkusen erilaiset, kon ns. normaalivauvalla. Syöttöajat on tarkkaan määrätty, sekä tietty myös kerrat ja määrät. Joskus vauva näyttää jäävän nälkäiseksi ja silloin yritän tarjota näitä lerppuja, joita myös rinnoiksi kutsutaan :) Tiedä sitten saako poika sieltä mitään irti...ja kun en oikein paljoa saa edes antaa, ettei ala nesteet kertymaan pikkuiseen, että aika taiteilemistahan tää on. Huomenna ois eka neuvola ja siitä mun pitää sitten soittaa tuonne siraalaan, katsoovat sitten miten kasvukäyrät menee, että lisätäänkö/vaiko peräti vähennetään maitoja.Öh. Poika on äidin pikkuharmiksi iltavirkku, eikä tahdo ennen yhtätoista nukahtaa millään, ähkii vaan sängyssään, kun mie reppana menisin jo ysiltä maate...:D Toisaalta hyvä kun ähkii, tiijänpähän, että se henkittää siellä! Muuten ravaan n. vartin välein tarkistamassa asiaa. Onneksi tuo isompi, ei vielä ole keksinyt alkaa heittelemään tuonne pinnikseen mitään, autoja vaikka, kun lapselle on tullut kerrottua, että vauvasta saat leikkikaverin. Yritti nimittäin jo kerran vauvalle autoa tarjota, että leiki tällä :D
Ja nyt eiku tsekkaamaan, pienempää ja laittamaan isompaa päiväunille!
eria&påjat
Kumpiakahan mahtaa olla enemmän, syntyneitä tyttöjä vaan poikia? On nuo tytöt tasoittanut aika mukavasti jo nimittäin.
En oo varma, mutta babyidealla on kivoja urheiluliivien tapaisia imetysliivejä, joku carriwell merkki, hinta jotain 26 ¿. Mun mielestä niissä on reilujakin kokoja, kun ovat semmosia hiukan venyviä mittojen mukaan. Mä edelleen ihmettelen, että minkä koon sitä uskaltaa ostaa, normi kokoiset rintsikat vai numeroa suuremmat??
No joo, lähtis rauhotteleen tota kissaa ku laitoin sille kaulurin, kun näkyi teloneen itsensä jossain, eikä anna tuon haavan parantua, ku repii sen koko ajan auki. Ei tykkää oikein tosta kaulurista, hiilaa vaan nurkkia pitkin ja kolistelee.
Ikarus
Sieltä niitä vaaveja vaan pukkaa maailmaan.
GLÖGISTÄ (en muista kuka kysy) ni sen ihmevaikutushan perustuu lähinnä niihin mausteisiin, eli onko niissä ny neilikkaa ja kanelia ja mitä lie, eli ei välttämäti tarvi lögiä nautiskella korvapuustit vois ajaa saman asian *mie söin niitä eilen :P*
Nyt alkaa tyttöenergiaa pukata poikien jälkeen oikein urakalla maailmaan. Viisi ensimmäistä oli poikia ja nyt taitaa olla kolme tyttöä peräkkäin. Babybel veikkaili ainakin toisen kaksosista olevan neiti, joten homma alkaa olla tasoissa. Nyt poistun taas takavasemmalle...
Opemamma
Ensiksi Petraelenalle ja perheelle onnittelut tyttövauvasta :)
Ode: minä kirjoitin siitä glögistä. Esikoista kun odottelin niin silloinen terkkari kertoi, että englannissa juovat loppuraskaudesta teetä johon on lisätty kanlia,neilikkaa,kademummaa ja inkivääriä eli samat mausteet kuin glögissä. Juoman pitäisi auttaa kypsyttämään paikkoja. Nyt kyllä näyttää siltä ettei porukka ole saanut kuin korkeintaan närästyksen vaivan palkaksi.
Imetysliivit olen tilannut pienokaisen sivuilta. Kokoja löytyy ja liivit ovat toimivat. mummo-mallia taitavat kuitenkin edustaa kuten joku imetysliivejä kuvasi.
Kerutus kyseli synnytystapa-arviosta: tänään sellaisessa kävin. Lähete Kättärille laitettiin koska esikoinen oli " pikku jättiläinen" ja syntyi sektiolla. Siellä lääkäri ultrasi vauvan ja katsoi onko paikat kypsyneet (eivät olleet, samassa ollaan kuin raskauden alussa). Vauvan asento oli hieman hankala joten mittaaminen oli mitä oli. vauvan tämän hetkiseksi kooksi saatiin noin 2.9-3.2kg. Lantio on kuulema tilava eikä näin ollen ole estettä alatiesynnytykselle. Edellisen sektion takia synnytyksen käynnistäminen onkin kuulema hieman haasteellisempi juttu ja jos käynnistetään niin ilmeisesti yritetään kalvojen puhkaisulla. Lääkäri oli todella mukava ja vitsikäs. Yritti katsoa kumpaa merkkiä olisi tulossa mutta se ei sitten selvinnyt. uusi aika äitipolille 14.8. ja rv:t silloin 39+3. Uudelleen sokerirasitukseen pitäisi kuulema mennä noin niinkuin varmuuden vuoksi.
eipä tänne sen kummempaa.
pubu ja Unski rv36+6 p.s. Lääkäri epäili vauvan olevan pitkä, mahtaako esikoisen 57cm mennä rikki. (tällä hetkellä pojalla pituus enkat suvussa :) )
Huisin jännää lukea, miten nyt näitä vauvoja alkaa syntyä ihan päivittäin. Eikä vielä olla edes elokuussa. Kohta se onkin sitten " meidän kuukausi" ;)
Mullakin on vähän univaikeuksia. Sinällään ei tämä maha tai muut vaivat haittaa, mutta jotenkin olen niin jännittynyt tai stressaantunut, että uni ei tule silmään millään. Enkä oikein edes tiedä mikä se juttu on, joka valvottaa.
MAUSTEET: täällä on glögistä ollut puhetta. Eikös myös esim. tulinen ruoka voisi auttaa käynnistämään synnytystä?
Jamssa rv37+5
Mie oon syöny kahtena viime päivänä suht tulisia tortilloja, kun kanssa kuulin että sekin vois käynnistää synnytyksen. Tuloksena on se, että maha on ollu eilisestä illasta asti sekasin. En tiiä johtuuko tortilloista, kävelylenkeistä vai lähestyvästä synnytyksestä?? Toivotaan viimestä...kaikkea oon siis kokeillu ;0).
Hipsuhiiri
juuri tuohon vatsan sekaisinmenoon. Eli kun suoli ja supistukset kulkevat usein yhdessä (supistelut aiheuttavat aktiivista suolentoimintaa ja päinvastoin), niin hyvällä tuurilla supistukset saattaisivat johtaa synnytyksen käynnistymiseen.
Mun piti lähteä koirien kanssa lenkille ja täällä sitä vaan netissä roikutaan...
Elikkäs reissu heitetty ja vauva kasvanut 200 grammaa viikossa joten painoa löyti nyt 2.6 kg.
Eli hyvin kasvaa vaikka alakäyrällä tosissaan mennään.
Kohdunsuun kattoi myös niin sen parin sentin aukeamisen jälkeen ei ookkaan mitään tapahtunut joten mun toivo aikaisempaan synnytykseen taitaa olla mennyttä. Toisaalta hyvä niin jos vaikka ehtis kasvaa sitten likemmäs sitä kolmea kiloa.
Enää ei tartte tuonne naistenklinikallekkaan kasvun takia mennä, että nyt vaan odotellaan...
Joo... nyt ei ajatus taas kulje ollenkaan, tää lähtee miettii siivouksen ja päiväunien väliltä jompaakumpaa...
LEM 38+4
Niistä vahvoista käsikauppa ummetuslääkkeistähän voi esimerkiksi synnytys käynnistyä, jonka takia niitä ei saa raskauden aikana käyttää.
Niin ja sentakia ne siellä jenkeissä joi jotain pikkasen vaarallista öljyäkin joka pisti vatsan ihan kuralle...
Mä syön normaalistikin vahvasti maustettua ruokaa eli ei ne mausteet mitään synnytystä aiheuta ainakaan mulla. Joku supistus voi tulla todella kuumasta ja todella tulisesta keitosta, mutta siihen sitten jää.
Itse taidan kuitenkin tuollaiset poppakonstit unohtaa ja edistää tilannetta vaikka tuollaisilla kivoilla kauppareissuilla kuten tänään. Eli kävelyä paineentunteesta huolimatta niin eiköhän alkaisi paikat jossain vaiheessa aukeamaan ja kunnolla??
Pia
Petraelena; PALJON ONNEA pienestä kirpusta :o) Meillä myös kuopusta on kutsuttu kirpuksi syntymästään lähtien, siitäpä tämä minun nimimerkkikin.
Ode71; Anitan imetysliivejä saa aika monestakin liivejä myyvästä kaupasta. Maksavat kylläkin siinä 50 euron paikkeilla, mutta ovat olleet edellisillä kerroilla hintansa väärti. Nytkin hain kolmet, jotka riittävät ainakin meikäläisellä koko imetyksen ajaksi. Niin ja kokoa täällä E80, kun maito nousee¿
Tänään on ollut taas ihmeen hyvä päivä. En ole saanut kunnon raivareita kertaakaan ja olen jaksanut puuhastella kaikenlaista lasten kanssa koko päivän. Kyllä voi tosiaan nämä päivien mielialat vaihdella aivan laidasta laitaan! Eilen illalla sain isännän houkuteltua piiiitkästä aikaa petihommiin, mutta vaikutus ei ollut aivan toivottu. Ihanaa, mutta vauva ei kyllä liikahtanut mihinkään ;o) Hypin eilen illalla trampoliinissakin, mutta tämä vauveli on vakaasti päättänyt pysyä vielä mukavasti masussa. Tänään mennään saunaan, katotaan kuinka käy.
Kirppu ja masukas 39+2
LÄMPIMÄT ONNENTOIVOTUKSET PETRAELENALLE JA PERHEELLE PIENESTÄ PRINSESSASTA.
KRETUKKA: MEIDÄN NELONEN OLI 3940G JA SYNTYI VIIKOLLA 39+1.
TSEMPPIÄ SINULLE SYNNYTYKSEEN JA TOIVOTAAN JOS VAAVI VIELÄ VAIKKA KÄÄNTYIS...
BABYBELILLÄ TAITAA JO NYYTIT OLLA MAAILMASSA...
JOKOHAN LILLIN VAUVA ON NÄHNYT PÄIVÄNVALON...?
MUKAVAA PÄIVÄNJATKOA KAIKILLE
MYRY