*0o*Torstain Helminauha*0o*
Kommentit (51)
Niinpä, älä muuta sano, olisi paaaljon tärkeämpää olla nyt kangaskaupassa valitsemassa masutuubi kangasta ja kotona sitä värkkäämässä!!
Toivottavasti meidän pienessä kangassa kaupassa on tuollaista tuubia ja vielä mun väreissä....
jos ei oo, niin täytyy sit reissata lähimpään isoon cityyn.
Koska on kiire saada tuollainen tuubi, kun mun kaikki täksi kesäksi ostamani t-paidat ovat liian lyhyitä... laihduin rajusti keväällä ja ostin puserot sen mukaan, no sitä laihuutta kesti vain hetken....
kedelig
Nauraa taas täällä...mä olen kans samaa mieltä, et kyl olis ny paljon muutakin tekemistä. Toi masutuubi varmaan on hyödyllinen....kun on sellasta joustavaa kangasta, niin onnistuuko normaalilla koneella vai pitääkö olla joku saumuri tms. vähän tomppelina kyselen? Jos vaikka käy pomolle sanomassa, et nyt tarvii vähän luovaa hetkeä ja painuu kotiin ompelee :)
Mä tossa just pahoittelin työkamulle, joka on tietänyt tästä raskaudesta alusta asti. Mä kun olen nääs ihan pihalla....jos jutellaan jotain, niin välillä unohdun omiin ajatuksiin tai muuten vaan joudun kysylee, et sorry mitä sä sanoitkaan?? Ei vaan mikään pysy päässä, tai siis no just vaan toi yks ja sama juttu :))
Mulla kun oli se tuulimuna, niin kun silloin tiesivät että olen Rh-, niin iskivät mulle jonkun sellaisen piikin persuksiin. Eipä ole nyt neuvolassa mitään maininnut, et tarviiko jotenkin seurata raskauden aikana? ymmärsin, et toi rokotus pitäisi jotenkin kurissa sitä raskausmyrkytyksen mahdollisuutta?? ja taas ihan pihalla!
jos tältä erää lopettelen, ku ei tuu mittää järkevää näistä mun kirjoitteluista:)
Mykis
...kun muilla on niin samankaltaisia ajatuksia! On tammoinen vertaistuki vaan ihan korvaamatonta. Tuon tyomotivaation suhteen mulla on pari paivaa ollut ihan kamala morkkis, ja itseinho. Kun mun pitais taalla toissa vetaa nama viimeiset viikot ennen Suomeen tuloa taysilla ja tuotteliaasti, mutta huonolta nayttaa! No, sit Suomeen tultua on onneksi uusi tyopaikka odottamassa, ja just sellainen mista olen aina haaveillutkin - toivotaan etta siella sit on motivaatio kohdallaan kun on tama raskauden alkuhuumakin ehka laantunut...
Omasta navasta viela sen verran, etta tanaan on nippaillut oikein kunnolla vasemmalta puolelta. Pitkaan aikaan noita tuntemuksia ei olekaan ollut. Auts! Pystyykohan muuten tuntemaan, milla puolella se sikio on? Kun mulla on alusta asti ollut sellainen olo, etta se on vasemmalla...ainakin selvasti suurin osa kaikista tuntemuksista on siella.
Kela-juttuja kavin poraamassa eilen illalla ja tanaan aamulla msn:ssa... Pakkohan mun oli sitten sinne Kelaan soittaa ja selvittaa asiat perinpohjin. Onneksi pysyin kerrankin tiukkana, ja pistin sen virkailijan viela tarkistamaan asian toiselta henkilolta kun oli niin epavarman tuntuinen! No mutta asia kunnossa nyt :)
Jaahas, jos taas vahan aikaa jaksais tyojuttuihin keskittya!
Makkara rv11+3
Repohukka, toi rentoutusmenetelmä on aika hyvä ja tosi helppo, kannattaa muuten kokeilla! Itse olen kiinnostunut kaikesta tuollaisesta (niin kuin juuri mammajoogastakin jne) ja suosittelen kaikille odottaville äipille rentoutusmeneltelmiä. Toimin itse fysioterapeuttina (en kylläkään juuri nyt) ja mielenkiintoni kohde olisi juuri odottavat äidit ja vastasynnyttäneet äidit. Haluaisin jakaa tietoutta siitä miten tärkeää on käsitellä itseään ja pikkubeibiä yksikkönä niin kauan kunnes beibi näkee päivänvalon. Eli kohtelee itseään niin että ottaa huomioon sen pienen kasvavan itiön siellä masussa! Minulla olisi niin paljon tästä aiheesta sanottavaa, mutta luulen ettei kukaan jaksa lukea... pitää varmaan perustaa joku blogi! ;)
Kävin muuten tänään neuvolassa kun viime viikolla ei saatu kuulumaan niitä sydänääniä. Ja siellähän se sitten oli, syke oli jotain 150-160. Ihanan kuuloinen ääni! Joten kaikki hyvin ja mun mielenrauha pelastettu! Ultra on vasta ensi viikolla, nyt voi rauhaisin mielin odotella sitten sitä. IHANAA!
Kaikille helminauhalaisille aurinkoiset päivänjatkot!
Sininpilvi ja vahvasydäminen Toukka 12+2
...mullakin on ollut niitä vihlaisuja öisin ja olen unohtanut ne täysin! Ne on välillä aika rankkojakin ja säikäyttivät ekalla kerralla aikalailla. Ne on siis aivan normaalia mahan käytöstä???
Taitaa tosiaan olla nykyään hyvin hanskassa tuo rhesus-tekijän ja vasta-aineiden seuranta. Eihän se ennenkään automaattisesti tarkoittanut keskenmenoja seuraavissa raskauksissa; mitään ongelmia ei tule, jos lapsikin on rh-negatiivinen.
Vernerin sivuilta löytyi tämä:
Rhesus negatiivinen (Rh-) tarkoittaa tilaa, jossa henkilön punasolujen pinnalla ei ole Rh-veriryhmäjärjestelmään kuuluvaa D-antigeenia. Suurimmalla osalla ihmisistä on veressään ns. Rhesus-tekijä, eli he ovat Rhesus-positiivisia. Jos Rhesus-tekijää ei ole, henkilö on Rhesus-negatiivinen. Jos sikiö onkin Rhesus-positiivinen, voi äiti alkaa kehittää vasta-aineita Rhesus-tekijää kohtaan. Toisin sanoen äidin elimistö tunnistaa " vieraan" itselleen sopimattoman tekijän, jota elimistö alkaa vastustaa. Yleensä tila pahenee ensimmäisen raskauden jälkeen. Tämän estämiseksi voidaan antaa Anti-D -pistos lapsivesinäytteen, istukkatutkimuksen tai synnytyksen yhteydessä. Jos myös lapsi on Rhesus-negatiivinen, mitään ongelmaa ei silloin synny.
onnittelut [color=red]♥[/color]-äänistä! Anna tulla vaan, mua ainakin kiinnostaa lähestulkoon kaikki odotus- ja vauva-akselilla ;)
Ja mikään muu ei sitten kiinnostakaan ;D
Juu, toivotaan [b]Makkara[/b], että työmotivaatio palailee kuvioihin, kunhan odotuksen uutuudenviehätys menee ohi. Tosin edellisessä odotuksessa se ei mennyt ;)
Huoli pois, mä oon AB rh- ja terveen vaavin sain.
Raskausaikana otettiin tosiaan enemmän verikokeita.
Mun esikoinen on plussaverinen ja tästä sitten sain piikin synnärillä.
Nykyään miinusveriset voi olla tietääkseni hyvinkin rauhassa :)
Korjatkaa toki jos puhun ohi suuni.
Nytkin mulle sanottiin neuvolassa vaan että jaa AB rh-, pitää sitten vaan ottaa enemmän verikokeita :)
En voi tietenkään väittää etteikö siinä olisi mitään. Varsinkin jos eka lapsi on plussa, on seuraava raskaus enemmän riskillä - mutta yritän pysyä
viileänä
asian suhteen :)
jA hei, voisit antaa meille vähän jumppaohjeita myös :) Mulla on pari päivää selkä ollut vähän kipeä, mutta niin kai se tuntuu olevan monella muullakin raskaana olevalla, eli kai on ihan normaalia. Et sitä rentoutusta kyllä varmaan tarttis kokeilla..
Viherrys
Täälläkin on yksi negatiivinen, siis reesusnegatiivinen, eli veriryhmäni on A-, miehen A+. Jos mies olisi kanssa negatiivinen, olisi häviävän pieni mahdollisuus että vauva olisi positiivinen. Jos jotain on jäänyt biologian tunnilla mieleen niin se, että negatiivisuus olisi resessiivinen eli tarvitaan sekä isältä että äidiltä negatiivisuusgeeni..=)
Ja minullekin sanottiin että jokaisella lääkärikäynnillä (3 kpl) otetaan tämän takia verinäytteet joista tutkitaan noita vasta-aineita. Ja synnytyksessä annetaan sitten jonkinmoinen piikki..Ensimmäisessä raskaudessahan ei kovasti vaaraa ole mutta seuraavissa jos vauva on positiivinen ja äidin ja vauvan veret " sekoittuvat" niin äidin elimistöön voi alkaa muodostua noita vasta-aineita, jotka tavallaan tekevät " anemian" vauvalle. Joskus katsoin telkusta dokkarin jossa oli tullut noita vasta-aneita ja sikiölle piti jo kohdussa vaihtaa useampaan kertaan verta. En sitten tiedä oliko kyse juuri noista reesustekijöistä mutta pikkuveljelleni on synnytyksen jälkeen vaihdettu veri ja äidille sanottu ettei enempää lapsia kannattaisi hankkia...
Limppari 12 +3
Kedelig1!! Ihanaa, kun kysyit mikä se on!! Minäkin sitä oon miettinyt, että mistä ne vouhkaa =)
Nytpä sitten vouhkaan minäkin, eli kangaskauppaan -mars! Heti maanantaina kun on tilipäivä, täytyy ostaa kangasta ja maalia, niin pääsee tärkeisiin vauvantarvikepuuhiin (maalataan esikoisen pinnasänky ja ommellaan tuubeja!)
vielä iltavuoroa jäljellä, onneks on tätä " omaa aikaa" töissäkin...
jethuu 12+6x2
eli iso kiitos kaikille asiaa selvittäneille..juu tiesinkin, että sitten ei ole mitään ongelmia, jos lapsikin on rh- ja muutenkaan ei enää nykylääketieteessä ole väliä, vaikka lapsi olisi rh+, koska se joku hienoniminen " lääke" annetaan sitten synnärillä, ainakin mulle annetaan vasta synnärillä, jos lapsi on rh+ ja nykyään se ei siis jatkossa vaikuta lapsen saantiin enää oikeastaan millään tavalla, koska annetaan tota " lääkettä" pakaraan eli lapsia voi hankkia mielen mukaan, koska se estää vasta-aineiden muodostumista sitten jatkossa..joskus kauemman aikaa sitten lapsilta vaihdettiinkin verta, mutta ei kuulemma enää, kun lääketiede on kehittynyt... outoja, mutta mielenkiintoisia juttuja nämä silti on :o) vielä kiitos kaikille ja ihanaa odotusta outojen kiemuroiden parissa :0)
Kyllä mä olen saanut sellaisen käsityksen, että kaikenlaiset vihlaisut ja nippailut ovat aivan normaaleja ja liittyvät niihin kiinnikkeisiin ja/tai kohdun kasvamiseen. Korjatkaa joku, jos olen väärässä. Itse ainakin olen ottanut sen asenteen nippaillessa, että " Ihanaa kun kohtuni kasvaa, kohta se näkyy jo uloskinpäin!" :-)
Tämäkin käsityöfani alkoi kiinnostua noista tuubeista (ja ihan tosissaan myös RvaPomelon ideasta talveksi neuloa sellainen jostakin ihanan lämpimästä villalangasta:-) Mitenkäs on, onko sen tuubin takaosa lyhyempi kuin etupuoli, niinkuin mammavaatteissa yleensä? Etuosanhan voisi muutamasta kohdasta saumoista laskostaa sitten takaosan mittaiseksi. Vai onko se tehty putkeksi neulotusta resorista ilman saumoja tai muuten vain yhdestä kappaleesta (jolloin se jää selästä hieman runttuun)?
Innostuneena kyselee,
medve
[b]Limppari[/b]: Mä oon kans kuullut noista että vaihdetaan jo kohdussa vauvan veri.
Mä sain jonkun aikaa synnytyksen jälkeen (en muista..) sen immunopiikin kun esikko on plussa.
* Ja jos kuulette legendaa että sen pistäminen sattuu, ei pitänyt ainkaan mun kohdalla [b]yhtään[/b] paikkansa :) *
(Kaveri sanoi että sattui enemmän kuin synnytys..)
Näin oli perhesuunnitelusivuilla:
Äidin immunisoitumista voidaan tarkkailla verikokeella. Rh- äidille, joka saa Rh+ lapsen annetaan [b]anti-D-immunoglubuliini-pistos[/b] kolmen vuorokauden kuluessa synnytyksestä. Tällä voidaan yleensä estää äidin immunosoituminen ja turvata seuraavat raskaudet.
Ja kaikkialla sanotaan aika järjestäen että eka raskaus menee yleensä ongelmitta :)
Kyllähän tää miinustekijä vähän muakin harmittaa, nyt kun on toinen raskaus.. mutta minkäs teet.. on vaan
odotettava
:)
Mä ostin käytetyn bebesin [color=pink]masutuubin[/color] hih!
Varmasti helppo tehdä itse :) :)
Hei.. mun housut
kiristää
;)
ainakin on sellanen jännä " päärynän" mallinen ;)
Ylhäältä kapeampi, keskeltä pullukkaisempi ja kapenee vähän alas.
Tooosi hyvä ja ihana kun just rypyttyy vyötärölle. Sit saa vedettyä mahan ylikin hyvin :)
Ai ihanaa, alan retroilemaan täysillä - haen jotain [color=brown]ruskeaa retrokangasta[/color] ja ja ja.. jeee!
Vihlasut ja nippailut ja jomotukset ja repäsyt, vuodot, hiivat, kuivuudet ja limaisuudet -
kuuluu pakettiin
:D
Mulla alkanut särkeä tuota takapuoliosastoa.. :/
Kohtu oli ainakin viimeksi kallistunut taakse, että kai se on nytkin..?
Arvelee hölöömö
;D
Ja lisänä kuumottelu alavatsalla. Siellä se Kirva kai kasvaa.. :)
Toivon ainakin.
...niin, siis että nyt noi teidän käsityöjutut on saaneet meikäläisenkin orastavasti innostumaan asiasta! Olen tässä vähän mietiskellyt, että pystyiskö semmosen masutuubin tekaisemaan...ja ehkä jopa sellaisen pitkulaisen nukkumatyynynkin? Mulla on oma ompelukone ollut melkein 20 vuotta käyttämättömänä lapsuudenkodissa - äiti sen joskus joltain kauppiaalta osti kun ajatteli toiveikkaasti että tyttölapsella olis käden taidot hallussa...
...vaan eipä sitten ole, ei yhtään. Kouluaikoina INHOSIN käsitöitä kun mikään ei ikinä onnistunut. Villasukkiin tuli kavennukset ala- ja yläpuolelle eikä sivuille, eli siitä tuli sellainen " korkokenkävillasukka" . Lapaset päättelin Erikeeperillä. Paitapuseron toisesta hihasta ei tule käsi ulos koska aukko on ommeltu kiinni. Tyynyliinan ristipistokuvan nähtyään mummoni sai melkein sydänkohtauksen. Että näin.
Mutta jos masutuubi......
Makkara
Yöpuku minkä tein kässän tunnilla, oli aivan sairaan tiukka ja omituinen - ainoat lapaset mitkä
tein[/i) teki oikeasti loppun mun
äiti
..
Ompelukoneella olen nykyään suht ässä, mut neulominen on edelleen vähän.. köh.. ;)
Yöpuku minkä tein kässän tunnilla, oli aivan sairaan tiukka ja omituinen - ainoat lapaset mitkä
tein[/i) teki oikeasti loppuun mun
äiti
..
Ompelukoneella olen nykyään suht ässä, mut neulominen on edelleen vähän.. köh.. ;)
on mun tietääkseni saumallisia että saumattomia. Tuo Bebesin malli on vähän kartiomainen (yläosa kapeampi kuin alaosa) ja Mamanin myymä on muistaakseni ihan suora pötkö. Ovat aika pitkiä, voi kiskoa vaikka kainaloihin asti lämmittämään rintojakin.
Jeps, ihan
istua töissä, kun olisi paljon
tekemistä... Esim. ommella 72 masutuubia ;)