Myyjä Linda Väyrynen, 23, tuntee häpeää, kun tutut kyselevät aikooko hän hakea oikeita töitä.
Onko tämä joku sivuduuni? Meinaatko hankkia oikeita töitä?
Ruokakaupan myyjänä työskentelevä 23-vuotias Linda Väyrynen joutuu usein vastailemaan tällaisiin kysymyksiin.
Linda Väyrynen nauttii työstään ja pitää sitä arvokkaana. Työ ruokakaupassa on hänelle sopivan fyysistä. Tylsiä hetkiä ei tule. Muiden ihmisten asenteet saavat hänet kuitenkin toistuvasti tuntemaan työstään häpeää.
– Ihmisillä on sellainen kuva, että tänne vain ajaudutaan töihin, kun ei muualle päästä.
https://yle.fi/uutiset/3-11643917?origin=rss
Jännä juttu mutta minulla ei ole tullut mieleenkään että myyjän työ olisi jotenkin huono. Itse kun teollisuudessa tottunut painamaan niin päinvastoin olen ajatellut että myyjän työ on varmasti mukavampi ja siistimpi homma.
Tuolleenko moni sitten ajattelee että raha vain ratkaisee työn arvon? Kyllä minä lähtisin siitä että työ jota tekee mielellään on se kaikkein arvokkain.
Kommentit (103)
"Jännä juttu mutta minulla ei ole tullut mieleenkään että myyjän työ olisi jotenkin huono. Itse kun teollisuudessa tottunut painamaan niin päinvastoin olen ajatellut että myyjän työ on varmasti mukavampi ja siistimpi homma."
Olen töissä kaupan alalla ja häpeän työtäni. Kaupan alan työ on matalapalkkaista ja osa-aikaista. Vain harvalla on kokopäivätyö ja vain aniharva tulee osa-aikatyön palkalla toimeen. Palkka on surkea ja vuorolisät ovat huonot. Työajat ovat erittäin epämukavat. Nykyaikana kauppoja, kauppakeskuksia ja tavarataloja pidetään auki jopa 365 päivänä vuodessa, sunnuntaisin, kirkollisina juhlapyhinä ja jopa öisin. Surullista!
Kaupan alalla henkilökunta joutuu kuulemaan, kuuntelemaan ja kohtaamaan epäasiallista, arvaamatonta ja agressiivista käytöstä ja puhetta ja henkistä ja fyysistä väkivaltaa asiakkaitten taholta. Huutaminen, haukkuminen, nimittely, töykeä puhe, kiroaminen, valittaminen, haistattelu, hu**ittelu ja ho**ttelu ovat kassamyyjälle ja myyjälle arkipäivää.
Kaupan alan työssä on henkisen ja fyysisen kuormituksen lisäksi valitettavasti myös vaaratekijöitä ja ryöstön uhkaa. Yksintyöskentely on turvatonta ja käteisen rahan käsittely houkuttaa varkaita ja rikollisia. Näpistelijöitä ja ammattivarkaita liikkuu päivittäin. Asiakkaalla voi olla astalo tai veitsi taskussa, laukussa tai repussa.
Jos haluat "mukavan ja siistin" homman, niin sinun ei kannata hakea kaupan alalle töihin!
Mitään ei tarvitse tehdä vain siksi, että miellyttäisi muita, ja muiden käsitystä siitä, mitä kuuluu tehdä. Itse keskeytin yliopisto-opinnot ja opiskelin suorittavan ammatin, jota olen tyytyväisenä tehnyt 20 vuotta. Stressiherkkänä olen tyytyväinen, että voin töistä lähtiessäni jättää työt työpaikalle, enkä ole koko ajan burn outin partaalla kuten kunnian- ja rahanhimoinen siskoni.
Nuorena on vielä niin altis ryhmäpaineelle, että välittää liikaa muiden mielipiteistä. Pääasia on olla itse tyytyväinen elämäänsä.
Nätti nainen tuo Linda. Voisin lähteä treffeille hänen kanssaan.
M26