Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myyjä Linda Väyrynen, 23, tuntee häpeää, kun tutut kyselevät aikooko hän hakea oikeita töitä.

Vierailija
16.11.2020 |

Onko tämä joku sivuduuni? Meinaatko hankkia oikeita töitä?

Ruokakaupan myyjänä työskentelevä 23-vuotias Linda Väyrynen joutuu usein vastailemaan tällaisiin kysymyksiin.

Linda Väyrynen nauttii työstään ja pitää sitä arvokkaana. Työ ruokakaupassa on hänelle sopivan fyysistä. Tylsiä hetkiä ei tule. Muiden ihmisten asenteet saavat hänet kuitenkin toistuvasti tuntemaan työstään häpeää.

– Ihmisillä on sellainen kuva, että tänne vain ajaudutaan töihin, kun ei muualle päästä.

https://yle.fi/uutiset/3-11643917?origin=rss

Jännä juttu mutta minulla ei ole tullut mieleenkään että myyjän työ olisi jotenkin huono. Itse kun teollisuudessa tottunut painamaan niin päinvastoin olen ajatellut että myyjän työ on varmasti mukavampi ja siistimpi homma.

Tuolleenko moni sitten ajattelee että raha vain ratkaisee työn arvon? Kyllä minä lähtisin siitä että työ jota tekee mielellään on se kaikkein arvokkain.

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähikaupoissa myyjät tekevät kaikkea mahdollista, pyörittävät koko kauppaa joskus yksinään.

Ei se palkkaan ole aina tosi huono jos tekee paljon viikonloppuja.

Vierailija
62/103 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt koronan jälkeenhän tuollaisiin voisi heittää että "ihan pidän työstäni ja on kuule niin tärkeää, ettei edes hengenvaarallinen pandempia laittanut minkäänlaista stoppia työlleni". Toisinsanoen, kaupankassat ovat myös kriittistä alaa, ilman heitä ihmiset jäisi ilman ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyjän hommat ovat aikalailla samanlaisia kuin sairaanhoitajan hommat, nuorille kesäksi ja välivuodeksi töitä, on aikaa miettiä mitä elämältään haluaa ja mihin ammattiin tulevaisuudessa suunnata. Monille nuorille nämä työt ovat lukion jälkeen ensimmäinen kosketus työelämään.

Ei sairaanhoitajan työhön mennä välivuodeksi tai kesätöihin ilman alan tutkintoa. Oletko jotenkin tyhmä?

Anteeksi, unohdin kertoa että siihen käydään sellainen kestoltaan hyvin lyhyt koulu.

3,5 v lyhyt?

Kaikenmaailman kauppatieteiden kandit ja muut on 3 vuotta.

+ Lisäksi peruskoulu 9 vuotta ja lukio / ammattikoulu ennen tuota 3 vuotta

Ja lukemaankin piti opetella sitä ennen.

Ai sinä et peruskoulussa sitä oppinut? Ikävä kuulla.

Vierailija
64/103 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan enemmän ruokakaupan myyjää kun poliisia.

Ruokakaupan myyjä palvelee asiakkaita mutta jälkimmäinen ei.

Vierailija
65/103 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyjän hommat ovat aikalailla samanlaisia kuin sairaanhoitajan hommat, nuorille kesäksi ja välivuodeksi töitä, on aikaa miettiä mitä elämältään haluaa ja mihin ammattiin tulevaisuudessa suunnata. Monille nuorille nämä työt ovat lukion jälkeen ensimmäinen kosketus työelämään.

Ei sairaanhoitajan työhön mennä välivuodeksi tai kesätöihin ilman alan tutkintoa. Oletko jotenkin tyhmä?

Anteeksi, unohdin kertoa että siihen käydään sellainen kestoltaan hyvin lyhyt koulu.

Ei oikeastaan tarvitse ihmetellä, miksi hoitoalalle päätyy nykyään paljon sille täysin sopimattomia henkilöitä kun sitä on alettu pitää jonain pilipalityönä, johon ei tarvitse edes opiskella, kuten sinunkin kommentissasi väitetään.

Opiskelen itse lähihoitajaksi, oikein halveksittujen töiden kärkisijoille sijoittuvaan ammattiin siis, ja tiedostan erittäin hyvin kuinka iso vastuu tässäkin työssä on vaikka se on vähemmän vaativaa kuin sairaanhoitajan työ. Vaikka työ itsessään on usein yksinkertaista, niin esimerkiksi kotihoidossa työskentelevän on usein yksin osattava seurata erittäin huonokuntoisten asiakkaiden vointia ja ymmärrettävä, milloin he tarvitsevat lääkärin apua. En usko, että sinäkään haluaisit läheisistäsi huolehtimaan henkilöitä, jotka olisi suunnilleen kadulta repäisty töihin.

Vierailija
66/103 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lindan kannattaisi ottaa tympeisiin sukulaisiin etäisyyttä. Moni muukin joutuu tekemään niin voidakseen hyvin.

Mistä sää noi sukulaiset tohon kiskasit? Lindan sukulaiset tuskin väheksyy myyjiä.

Vierailija
67/103 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sinä asenneongelmainen jäät ilman hoitajien apua sairaalaan päätyessäsi.

Mitä pahaa on kertoa totuus hoitajien parin vuoden helposta koulutuksesta, johon jokainen hakija pääsee? Kaupan kassalle ei koulutusta edes tarvitse, lyhyt perehdytys riittää. Hoitajalla pitää olla jokin nimellinen koulutus, jonka saa todella helposti kuka vain, näin korona-aikana jopa etänä. Siinä on helppoa samalla päntätä jonkin oikean alan pääsykokeisiin, joiden vaativuus on jotain aivan muuta.

Mistä ihmeestä tulee uskomus, että sairaanhoitajaksi pääsee kuka vain tai että koulutus on todella lyhyt, koulutuksen kestohan on neljä vuotta. Muistaakseni aikoinaan kun katsoin eri koulujen sisäänpääsyjä, sairaahoitajaksi pääsystä ei kannattanut edes haaveilla jos lukion todistus oli huono. Ihmiset taitavat nyt sekoittaa lähioitajan ja sairaanhoitajan tutkinnot jotka ovat aivan eri asia.

Vierailija
68/103 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa että tuollaisia vähän helpompia suorittavia töitä väheksytään. Vaihtaisin itse johonkin duuniin joka ei seuraa vapaa-ajalle ja uniin omasta ihan hemmetin stressaavasta työstäni jos vaan uskaltaisin. Kesät opiskeluaikana siivoojana ja kassalla on olleet ainoat ajankohdat elämässäni kun olen ollut aidosti stressivapaa.

Vierailija
69/103 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoojana koin olevani vielä alemmin arvostettu kuin myyjänä, olen kokeillut molempia. Siivoojana en ollut edes tervehdyksen arvoinen. Kuitenkin pidin todella paljon työstäni. Moni tuntuu ajattelevan, että "Voi tuota reppanaa, kun ei muuta työtä saa." Syy siivoamiseen ei ollut siinä, ettenkö kykenisi kouluttautumaan "parempaan" ammattiin, työn luonne sopi minulle ja siisteys on aina ollut minulle tärkeää. Siivousfirmat kuitenkin itse savustivat minut ulos alalta mitoittamalla vuosien saatossa siivouskohteiden ajat aivan alakanttiin. Eihän siitä mitään tule, kun pitäisi kaikki tehdä hutiloiden, tai jos teet kaiken kunnolla, saat huudot aikarajan ylittämisestä.

Olen myöhemmin kouluttaunut kahteenkin eri ammattiin, toinen tutkinnoista on korkeakoulutasoinen. Siivoojana voisin kuitenkin olla edelleen, jos työ ei olisi jatkuvaa niska limassa juoksemista. Siivoustyöni aina ollut myös puolisolleni ok, vaikka hän on itse korkeasti koulutettu, opiskellut luonnontieteitä yliopistossa ja valmistunut lääkäriksi. Hän totesi aikoinaan, ettei minun tarvitse hankkia mitään tutkintotodistuksia näyttääkseni älykkyyttäni paperilla, koska hän tietää sen asian muutenkin. Mutta mitenpä saisit yleisellä tasolla menemään tuon ihmisten jakeluun, että matalasti palkatut ja lyhyen koulutuksen vaativat työt ovat myös ihan oikeita töitä, ja ne työt saattavat olla jonkun unelma. Eivätkä nuo työt ole merkki heikkolahjaisuudesta tai siitä, ettei olisi kykyä mihinkään muuhun.

Samasta syystä itsekin lopetin siivoustyöt. Minulla on siivousalan koulutus ja nautin siitä työstä. Siivousfirmat valittavat vuodesta toiseen kun työ ei kenellekkään kelpaa jne. He kyllä tietävät miksi, siivousajat mitoitettu niin tiukiksi että huolellinen, tarkka ja työstään pitävä siivooja ei niihin vaan pysty. Ja kuka jaksaa juosta tukkaputkella vuosikausia. Palkasta ei nyt kannata edes puhua kun jokainen tietää alan palkkauksen.

Siivousalan työnantajat kyllä tietävät nämä ongelmat mutta he haluavat vaan kitistä ja haukkua työntekijöitä joiden vaihtuvuus on älytön.

Vierailija
70/103 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama mikä ammatti on jos siitä pitää raha on vaan sivutuote

Vierailija
71/103 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kysytään usein tuota samaa. Mutta jos menisin kauppaan töihin, kyselijät ajattelisivat, että olen vihdoinkin mennyt oikeisiin töihin, ja kyseleminen loppuisi.

Vierailija
72/103 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihmiset semmoinen juttu, että jos ette ryhdy omavaraisiksi, niin paras mennä kauppaan ja suosiolla ostaa sitten tavaroita ja ryhtyy ajattelee, että jos myyjii ei ois nii ette sais ees multaa ja siemenii istutettuu.

Vierailija
73/103 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan sama mikä ammatti on jos siitä pitää raha on vaan sivutuote

No ei ole työn palkkaus samantekevä asia. Moni esimerkiksi mielellään korjattaisi palkkarahoillaan hampaat jos tulee niiden kanssa ongelmia yms. Ihan minimituloilla on elämässä monen asian kanssa hankalaa.

Vierailija
74/103 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluaisin ruokakauppaan töihin. Alkaa potuttaa tämä toimistotyö, ruudun edessä istuminen, turhanpäiväiset palaverit. Uralla eteneminen ei voisi vähempää kiinnostaa. Haluan vain työn, jossa jotenkin viihtyy ja saa sopivasti rahaa elääkseen.

Vierailija
75/103 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ruokakaupan kassan työ ole usein osa-aikaista ihmisille. Peruskoulun jälkeen voit siirtyä kassalle ja siinäkö painaisut eläkeikään? 

Se on monelle osa-aikaista vastentahtoisesti kun ei anneta enempää tunteja!

Vierailija
76/103 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluaisin ruokakauppaan töihin. Alkaa potuttaa tämä toimistotyö, ruudun edessä istuminen, turhanpäiväiset palaverit. Uralla eteneminen ei voisi vähempää kiinnostaa. Haluan vain työn, jossa jotenkin viihtyy ja saa sopivasti rahaa elääkseen.

Palaverit!! Mä laskin nopeasti, että olen istunut 15 vuoden aikana n. 1300-1400 palaverissa ja nyt kun miettii, mitä niistä on jäänyt käteen... Voi herranjestas mitä ajan tuhlaamista. 

Vierailija
77/103 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palaverit!! Mä laskin nopeasti, että olen istunut 15 vuoden aikana n. 1300-1400 palaverissa ja nyt kun miettii, mitä niistä on jäänyt käteen... Voi herranjestas mitä ajan tuhlaamista. 

Tämä!

Mulla akateeminen tutkinto ja olen tehnyt asiantuntijatyötä n. 15 vuotta myöskin ja en vihaa mitään niin paljon kuin palavereja! 

Etänä ne vielä joten kuten menettelee jos niitä ei ole kovin paljon, mutta face-to-face, hyi s**tana!

Vierailija
78/103 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ismo Alanko lauloi aikoinaan hyvin: "V*tut minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen"

Tuossahan se on hyvin kiteytetty.

Vierailija
79/103 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä yletä jopa K-Citymarket -kauppiaaksi.

En tiedä mitä koulututkintoja siihen pitää olla sitten. Kesko kyllä kouluttaa kauppiaat kai pääasiassa.

Vierailija
80/103 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupankassa, hampurilaispaistaja, postinjakaja, rengasmekaanikko. Tässä muutama työtehtävä missä vähemmän on yli 30 vuotiaita työntekijöitä.

Oli opettavaista USA:ssa käydessä nähdä, että mäkkäreissä yms. oli paljon iäkkäitä aikuisia ihmisiä töissä. Ihan valkoisiakin. Kun Suomessa on niin tottunut siihen, että se on vain parikymppisten väliaikainen hanttihomma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän