Kokemuksia Oulun peruskoulujen erikoisluokista?
Ollaan muutettu Ouluun kesällä ja lapset on 1. ja 2. luokalla. Kiinnostaisi kuulla kokemuksista, jos jonkun lapset on olleet jollain erikoisluokalla peruskoulussa.
Ihan mitkä vaan kokemukset, mutta erityisesti se onko luokilla viihdytty hyvin, kiinnostaa. Onko luokkahenki hyvä? Onko opet motivoituneempia kuin normiluokilla? Oliko koulunvaihto vaivan arvoista.
Esikoista kiinnostaa sekä musiikki- että kuvataideluokka, ja kuopusta liikuntaluokka, joten kaikki kommentit tervetulleita.
Kommentit (7)
Ainakin musiikkiluokilla on helppo pysyä kaidalla tiellä. Soittoharrastus on mahtava keino opetella pitkäjänteisyyttä ja yhdessä tekemistä (orkesteri, kuorolaulu, bänditoiminta). Luokkakaverit säilyy usein alakoulusta yläkoulun loppuun saakka.
Itse olin Oulussa kuvataideluokalla 3-9 luokat. Suosittelen ehdottomasti. Meillä oli todella hyvä luokkahenki ja tehtiinkin luokan kanssa kaikkia hauskoja retkiä ja muuta. Kaikki oppilaat olivat motivoituneita eikä ollut yhtään ”häirikköä”.
Ainoa miinuspuoli oli ehkä se, että kun oppilaat kulkivat ympäri kaupunkia niin lähistöllä ei asunut oikein ketään kaveria. Jos halusi nähdä kaveria niin piti mennä bussilla tai saada kyyti.
Kiitos. Tosiaan, lapsen omasta motivaatiosta sen pitää tietysti lähteä, ja näin meillä onkin.
Pääsykokeet toki vähän mietityttää ja yleisesti se miten vaikeaa on luokille päästä. Lapsilla riittää kiinnostusta, mutta eivät ole mitenkään intohimoisia harrastajia. Musiikkiluokka on itselle tuttu, mutta kuvis- ja liikuntaluokat konsepteina outoja. En osaa yhtään arvella minkälaista taitoa tai harrastusmäärää pitäis olla.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin Oulussa kuvataideluokalla 3-9 luokat. Suosittelen ehdottomasti. Meillä oli todella hyvä luokkahenki ja tehtiinkin luokan kanssa kaikkia hauskoja retkiä ja muuta. Kaikki oppilaat olivat motivoituneita eikä ollut yhtään ”häirikköä”.
Ainoa miinuspuoli oli ehkä se, että kun oppilaat kulkivat ympäri kaupunkia niin lähistöllä ei asunut oikein ketään kaveria. Jos halusi nähdä kaveria niin piti mennä bussilla tai saada kyyti.
Kuulostaa ihanalta! Varmaan isommilla se kavereille kulkeminenkin jo onnistuu helpommin. Kolmosluokkalaisella toki haastavampaa :)
Jos lasta itseään kiinnostaa kannattaa hakea, näissä on tunti pari viikossa enemmän aineen opetusta kuin muilla luokilla ja oma luokanopettaja on juuri kysein aineen opettaja. Kyllä näissä on parempi luokkahenki kuin ns. normiluokalla, lapset näihin luokkiin valitaan, esim harrastukset huomioidaan valittaessa.