Miten saatte miehen osallistumaan lomamatkojen kustannuksiin ?
Meillä mies ei haluaisi maksaa mitään.
Minä maksan ennakkomaksut, neljältä yhteensä 800euroa, sitten maksan matkan loppumaksun ennen reissua, yleensä jotain 1400 euroa.
Reissukohteessa mies on maksanut aiemmin syömiset ja sisäänpääsyt, kahvilat sun muut, mutta nyt ei halua enää maksaa näitäkään, koska ei oikeastaan edes halua sinne ulkomaille. Ei myöskään halua että minä lähden sinne lasten kanssa yksin.
Huoh!
Ei mulla ole varaa säästää jopa 250 euroa kuukaudessa, että päästään kerran vuodessa viikoksi reissuun. Ennen minä olen maksanut matkat, noin 2000 euroa, ja mies maksanut elämisen perillä, siihen menee noin 1000e. Nyt mun pitäisi maksaa vielä tuo eläminenkin siellä perillä.
Viimeksi kun asiasta juteltiin, mies sanoi:
Ei mulla ole nyt varaa laittaa sitä tonnia seuraavaan reissuun eli suomeksi maksa sinä kaikki 100%.
Miten te muut oikein saatte miehen osallistumaan ulkomaan reissujen kustannuksiin??? Mulla kaverit ihmettelee kun maksan miehen matkat, koska he laittavat aina miehen maksamaan kaikesta vähintään oman osansa. No, meillä mies ei lähtisi mihinkään, jos joutuis maksamaan lentoliput ja hotellit vaikka edes omalla osaltaan.
Meillä perheen nettotulot jotain 4500 euroa kuukaudessa lapsilisineen päivineen. Miehen ja mun tulot aika tasan. Muut menot jaetaan aika tasan.
Kommentit (40)
Meillä on yhteiset rahat ja kumpikin haluaa matkustella, joten ei ole tuollaista ongelmaa.
Jos olisi kokonaan omat rahat ja mies ei haluaisi maksaa, matkustaisin ilman häntä ja ottaisin vain lapset mukaan. Olettaen, että hänellä kuitenkin olisi varaa maksaa, mutta ei vain halua.
No jätätte miehen seuraavalla kerralla kotiin.
Ei helvetti. Tottakai mies osallistuu oman perheensä menoihin ihan samalla tavalla kuin minäkin. Eihän tuollaisessa ole edes mitään keskustelemista. Se on lapsia halunnut, tottakai laittaa niihin myös rahaa. Jos ei itse halua lomalle, jääköön kotiin, mutta lasten lomien kustannuksiin osallistuu ilman muuta. Miksi teillä on noin eri taloudet vaikka olette perhe? Ettekö yhtään jutelleet lomista ja rahoista ennen kuin aloitte lastentekoon?
En ole törmännyt tuollaiseen ongelmaan, koska mieheni haluaa matkustaa. Tarviiko sitä ukkoa väkisin raahata mukaan? Jättäisin rannalle ruikuttamaan
Meillä on jokatapauksessa yhteiset rahat, sama se kumpi maksaa. Ei ole ikinä ollut ongelmaa rahatalouden kanssa! Teillä on vissiin omat rahat?
Meillä molemmat haluaa matkustaa ja molemmat siihen panostaa. Minä yleensä valitsen matkakohteen ja sieltä myös hotellin ja muut. Yhdessä on maksettu. Milloin mies maksaa osan matkasta tai kokonaan. Milloin minä. Mitään oglemaa ei asiassa ole.
Yhdessä halutaan mennä ja yhdessä osallistutaan kuluihin.
Jos olisin sinun asemassa niin jättäisin miehen pois laskuista. Matkustaisin lasten kanssa. Tai pyytäisin jonkun ystävän mukaan.
eihän se maksaisi jos sen ei tarvisi :D hah en minäkään maksaisi pennin senttiä jos joku muu varaisi ja makselisi. eli sinä mahdollistat sen ettei maksa. älä ota sitä mukaan, voipi olla mukavakin reissu :)
Meillä yhteiset rahat. En tietty pysty myöskään "lahjoa" miestä reissuun mukan, mutta tähän asti ollaan pystytty yhdessä päättämään reissuista.
Meillä on yhteiset rahat, jotka käytetään yhteisiin asioihin.
Kuulostaa todella oudolle. Ei ole ollut ikinä vastaavaa ongelmaa. En käsitä tuon tyyppisiä ratkaisuja. Meilä rahat on yhteisiä (tuloerot tooodella suuret, mutta ei silti mitään osuuksia laskeskella tms).
Eikö tuossa oleellinen ongelma ole se, että aloittaja painostaa miehensä vastentahtoisesti omaan harrastukseensa. Silloin on vähintään kohtuullista, että se, joka haluaa matkaa, maksaa siitä leijonanosan. Jos tilanne olisi toisinpäin, mies haluaisi, että aloittaja käyttää viikon vapaa-aikaansa hänen harrastukseen, joka ei anna mitään, ja maksaa tuhat euroa, vaikka jostain harrastusvälineestä, haukuttaisiinko aloittajaa kyvyttömäksi yhteiseen talouteen?
Sanoisin, että jättäkää se mies kotiin harrastamaan omiaan. Jos se siitä nurisee, niin sittenpähän nurisee. Se on sitten naurettavaa, mutta viikon ja hyvän harrastusrahan uhraaminen toisen harrastukseen on hieman liikaa vaadittu.
Minusta vähän tuntuisi, että tämä on miehen ei niin hienovarainen tapa ilmaista, ettei matkustaminen kiinnosta. Mutta jos sinä ja lapsesi siitä nautitte, niin lähtekää matkaan ilman miestä. Jos tarvitset aikuista matkaseuraa , niin otat mukaan sukulaisen tai ystävän, joka on innostuneempi matkailusta.
Meillä muuten taitaa sitten olla siitä poikkeuksellinen perhe, että nimenomaan mies tekee ennakkovaraukset yms., ja minä maksan hänelle osani matkasta. Tällainen tapa vain syntyi, kun olimme vielä ihan pelkästään pariskunta, ja miehen nettotulot olivat sen verran suuremmat, että hänellä oli tilillä enemmän rahaa. Ja tällä hyväksi havaitulla linjalla on jatkettu avioitumisen ja lapsen saannin jälkeen. Lapsesta tulevat lisäkulut hoitaa vielä mies, lapsi kun on niin pieni, ettei tarvitse esim. lentokoneessa omaa paikka.
Reissussa pidetään kirjaa kuluista ja siitä, kuka maksaa mitäkin. Tämä on nykyään todella helppoa, koska muistiinpanoja voi tehdä vaikkapa puhelimelle. Kotiintultua sitten tasataan tilit, jos siltä tuntuu. Aina ei tunnu, jonkun 100-200 euron erotuksen takia ei tilisiirtoja tehdä.
Perustavaa laatua oleva kysymys on, miten miehesi haluaa perheenne viettävän lomaa? Teidän olisi syytä keskustella kaikkiien perheenjäsenten lomanviettotoiveista oikein perusteellisesti. Jos lapset ovat pieniä, ne toiveet esitetään tietenkin toisin, esim. "haluan uimaan lämpimässä altaassa", "mennä eläintarhaan" tms. teidän kahden aikuisen pitää sitten päästä johonkin sopuun ja kompromissiin.
Vai onko niin, että mies ei halua tehdä lomallaan mitään ja muu perhe haluaa ulkomaille? Perhe on yhteisyritys ja kyllä viikon pitäisi jaksaa puolin ja toisin puolison kanssa yhteistä lomaa, joka kustannetaankin yhdessä. Jos ies sitten haluaa vaikka vuokrata mökin kotinurkilta, niin sinne sitten toiseksi viikoksi.
Sinä maksat oman matkasi ja mies maksakoot puolet lasten matkoista, jos lapsetkin haluaa lähteä. Piste. Asiasta ei neuvotella. Äijä kun ei ala aikuista akkaa kotonaan vankina pitämään vaan jos haluat matkustella niin matkustele. Jätä mies pois matkasta. Löytystkö matkaseuraksi joku "lapsellinen" kaveri jos itse kaipaat myös aikuista matkaseuraa? Muussa tapauksessa anna mennä vaan.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 10:07"]
Reissussa pidetään kirjaa kuluista ja siitä, kuka maksaa mitäkin.
[/quote]
Minusta tuntuisi tosi omituiselta oman perheen kesken pitää kirjaa kuluista ja tasata tilejä. Istua lomalla kahvilassa tekemässä kirjanpitoa että Pekka söi nyt pihviä, 15 euroa ja minä salaattia, 9 euroa. Pekka osti kaljan 4 eurolla ja minä drinkin 5 eurolla.
Voi olla että miehellä ei ole motivaatiota laskea rahaa perheeseensä, tarkista ongelman taustat, voi löytyä jotain yllättävääkin miksi kitsastelee.
Näitä pariskuntia sitten näkee taas lomakohteissa, missä vaimo (the matami) rahaa miestänsä (the naama viturallaan) joka paikkaan ja "nyt kuule esko ostetaan sulle tää kiva Grand Canaria t-paita ja nyt moussakaa, ei ei esko nyt ei enää olutta, kun me mennään sinne Vanhojen linnojen rauniot-kiertoajelulle, joo esko nyt vahdit lapsia mä menen pedikyyriin katos tätä naisen omaa hemmottelua, kato kun ihanat rakennekynnet tuli juu, nyt esko jo nukkumaan sieltä parvekkeelta muuten ei jakseta huomenna herätä kello 8.00 museoretkelle ja sit mennään rannalle ja sit polkuautoileen ja kato tätä perheen laaaaaaaaaaatuaikaa, eiks oo ihanaa eskooo..." Jne jne.
Jättäkää ne miehet kotiin, jos ne ei halua reissata.
Ei kai miestä voi raahata ulkomaille jos ei halua. Jätä kotiin ja mene lasten kanssa halusi tai ei. Mikäli lähtee mukaan niin puolet kustannuksista maksaa. Vai onko niin kiaro mies että ei muka halua jotta sinä maksat. Eroa.
Meilläkin on yhteiset rahat, ja koska mies tienaa minua enemmän, hän useinkin tekee varaukset ja maksaa enemmän reissuistamme. Luonnollisesti valitsemme kohteen ja hintatason yhdessä, ja suunnittelemme molempia kiinnostavan matkan. Viimeksi minä taisin varata lennot, mutta mies maksoi hotellin ja melkein kaiken paikanpäällä. Monissa kulttuureissa on sosiaalisestikin helpompaa, että mies kaivaa kuvetta ja hoitaa maksamisen - olemme joskus tehneet niinkin, että olen jopa laittanut hänen tililleen omaa osuuttani varten rahaa, jotta illuusio maksavasta miehestä säilyy. Kaikkialla ei ole yhtä tasa-arvoista kuin Suomessa, ja tuntuisi oudolta tilata erillisiä laskuja.
Semmosta se on, kun mies ei suostu yhteiseen talouteen. En kestäisi päivääkään sellaista miestä, vaan ero olisi automaatio.