Poksahtaako munuaiset, jos ottaa vaikka 300 lääkettä/vitamiinia yhtä aikaa?
Olen miettinyt tätä usein: jos ottaa vaikka 100-300 kappaletta eli järjettömän määrän erilaisia lääkkeitä ja vitamiineja (joita voi käyttää yhtä aikaa ja ottaa vain sallitun määrän kutakin), niin tapahtuuko jotain? Kun periaatteessahan tuo on sallittua. Syön itse kolmea eri vitamiinia ja neljää eri lääkettä, ja otan ne kaikki yhtä aikaa. Anteeksi jos on tyhmä kysymys.
Kommentit (10)
Ei 300 lääkettä voi sopia yhteen, väistämättä siinä tulisi yhteensopivuusongelmia. Ja varmasti maksa- ja munaisongelmiakin.
Riippuu aivan lääkkeestä ja vitamiinista. Esimerkiksi tavallisella parasetamolilla saa kyllä maksansa rikki ja viikatemiehen käymään, kun liikaa syö. Parikymmentä sellaista 500 mg:n tablettia voi aiheuttaa kuoleman. Toisaalta vaikkapa C-vitamiinia voi syödä suuriakin määriä, se tulee virtsan mukana läpi, ja aiheuttaa vähän ripulia ja vatsan pörinää.
Omituinen ketju kaiken kaikkiaan, en tiedä ymmärsinkö edes oikein. Mitään lääkkeitä tai vitamiineja ei tietysti kannata syödä yli määräysten.
Nelonen luki viestin uudelleen ja huomasi, ettei tosiaan ollut ymmärtänyt oikein... no, tulipa pieni saarna. :)
Taisin esittää asiani erittäin epäselvästi...
En tarkoita, että ottaisi yliannostuksen mitään lääkettä. Vaan siis esimerkiksi fluoritabletteja, buranaa, panadolia, kaiken maailman vitamiineja kaikkia sen suositellun annoksen, en yhtään enempää. Oletetaan, että onnistuisin löytämään vaikka 100 erilaista lääkettä ja vitamiineja, jotka sopivat yhteen.
En tarkoittanut omaa lääkitystäni, kerroin sen vain selittääkseni, miksi mietin tällaista näin tyhmää juttua.
Kyllä hyvin todennäköisesti tapahtuu. Lääkkeillä on omat metaboliansa ja monet yhdessä vaikuttaa monellakin, ei välttämättä halutulla tavalla. Haluatko esim. kertoa, mitä lääkkeitä syöt? Kannattaa tutkia, onko niiden yhtäaikainen otto suotavaa.
Kutonen oli ap!
Ja puhun tässä vain teoreettisella tasolla, en todellakaan aio tehdä mitään tuon kaltaista :) Jos itsemurhaa suunnittelisin, niin löytyisi varmasti paljon vähemmän kivuliaampia, helpompia ja nopeampiakin tapoja... -ap
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 22:36"]
Kyllä hyvin todennäköisesti tapahtuu. Lääkkeillä on omat metaboliansa ja monet yhdessä vaikuttaa monellakin, ei välttämättä halutulla tavalla. Haluatko esim. kertoa, mitä lääkkeitä syöt? Kannattaa tutkia, onko niiden yhtäaikainen otto suotavaa.
[/quote]
En halua kertoa, mutta olen varma että sopivat yhteen :) Taidan olla toivoton selittämisessä! Otin oman lääkitykseni esiin vain kertoakseni, miksi pohdin tätä asiaa. Varsinainen kysymykseni on tuo että mitä tapahtuu jos ottaa vaikka 100-300 eri lääkettä... -ap
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 22:38"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 22:36"]
[/quote]
En halua kertoa, mutta olen varma että sopivat yhteen :) Taidan olla toivoton selittämisessä! Otin oman lääkitykseni esiin vain kertoakseni, miksi pohdin tätä asiaa. Varsinainen kysymykseni on tuo että mitä tapahtuu jos ottaa vaikka 100-300 eri lääkettä... -ap
[/quote]
No riippuu ihan mitä lääkkeitä ottaa. Tätä kautta, miten lääkkeet elimistössä kulkeutuu, vaikuttaa ja poistuu, näin yksinkertaisesti selitettynä. Lääkkeet voivat kumota toistensa vaikutusta, lisätä toistensa vaikutusta, lisätä haittavaikutuksia jne. Ei missään nimessä turvallista. Suositeltuahan on, että ihmisellä olisi kerrallaan vain kolme eri lääkettä käytössä.
Ok, kiitos vastauksista!
Onko tuossa suosituksessa merkitystä sillä, ottaako lääkkeet kerralla vai ei? Entä lasketaanko siihen vitamiinit? Olisiko esimerkiksi minun kannattavampaa ottaa lääkkeeni eri aikaan kuin vitamiinit, vai onko tästä mitään yleispätevää sääntöä? -ap
3+4=7 ei 100-300.