miten pomo otti raskaaksitulemisen?
Olemme suunniteleet mieheni kanssa lasta. Itse työskentelen rakennusalalle ja meidänkin firmassa ainoa nainen, onko miehet suvaitsevaisempia kuin naispomot ? Vähän tulee semmonen olo ettäanteelks kun tulin raskaaksi. Raskauteni kerron vasta kun on asia varmistettu ja on todistus. Kokemuksia? Entäpelottiklo rahallinen tilanne? Hauskaa kevättä kaikille ja kiitos etukäteen!
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:31"]Olen itsekkin miettinyt tota että jos tulee raskaaksi lomautuksen aikana ja jos on määräaikainen työsopimus ?
[/quote] en tiedä ,saisiko liitosta infoa? ;)
Muakin jännitti kertoa pomolle raskauteni, se oli aluksi aivan vittuntunut siitä että joutuu maksamaan siitä että lomailen .. miehiä ei vain voi aina ymmärtää ..vai lomailen huh huh..
Meilläkää pomo ei oikee innostunu sano vaa mulle että, jaaha no sehä tietää sitten turhaa rahamenoo.. olin leuka lommollaa että joo kiitos! Oisin kyllä odottanut että olisi sanonut jtn muuta vaikka kiitos tiedosta asia selvä!
Töihin palauduttua eka 2 kk meni hyvin sit jotenki kaikki jääty ja se lomautti mut tässä sitä ollaa ja ootella toivottavasti töihin paluuta.. :)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:06"]Vain nainen voi ajatella omaa elämäänsä koskevia valintoja toisten (ja toissijaisten) ihmisten kautta! Mitä väliä, mitä pomo juuri sinun elämästäsi ajattelee??
[/quote] totta oot kyllä oikeessa !
Mites tietääkö kukaan ettö miten nopeasti joudut äippävapaalle kun on raksalla töissä? Ei varmaa tee kovin hyvää hengittäö betonipölyä yms. Sellaista ? Vai laittaako ne jonku älyttömän hengitys suoja maskin ?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:01"]
Mites tietääkö kukaan ettö miten nopeasti joudut äippävapaalle kun on raksalla töissä? Ei varmaa tee kovin hyvää hengittäö betonipölyä yms. Sellaista ? Vai laittaako ne jonku älyttömän hengitys suoja maskin ?
[/quote]
Äitiyslomalle joutuu nopeammin vain, jos siellä työmaalla käsitellään oikeasti terveydelle vaarallisia aineita - kuten vaikka asbestia. Yksi tuttavani oli raskaassa työssä teollisuudessa kokoonpanemassa huonekaluja. Hänkin luuli, etä sahanpurun, liimojen ym. täyttämässä ympäristössä työskentely johtaisi aiempaan äitiysloman alkamiseen.
Lääkäri totesi, että työnantajan pitää vaan raskauden edetessä siirtää työntekijä hiukan kevyempiin hommiin. Sahanpuru ei ole mitenkään erityisen vaarallista, joten sen vuoksi ei mitään lisä-äitityslomaa saa. Lääkräi muistutti, että raskaus ei ole sairaus vaan ihan pystyy normaalisti työskentelemään loppuun asti.
Tuttava otti sitten palkatonta lomaa, koska ei vaan jaksanut loppuun asti tehdä raskasta työtä.
Pomo sanoi että "voi vittu, en kai mä ole isä?!"
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:16"]
Nooh, olen pienehkössä yrityksessä jota johtaa kolme vanhempaa miestä. Kerroin raskaudesta aika alkuvaiheessa yrityksen tilanteen takia, "kiitos tiedosta". Myöhemmin, kun tuli ajankohtaiseksi, kerroin milloin äitiysloma alkaa. Minulle ei sanottu suunnilleen mitään, onnitteluja ei todellakaan ole tullut. Kaikilla heistä on lapsia ja lasten lapsiakin, heidän tyttärensä on samaa ikä luokkaa kuin minä.
En mitään erityisen innokasta vastaanottoa asialle odottanutkaan, mutta pakko myöntää että yllätyin kun yhtään onnitteluun tms suuntaavaakaan ei tullut.
[/quote]
Mä en ole ikinä ymmärtänyt sitä onnittelujen kerjäämistä, kun joku on raskaana. Sehän nyt on maailman luonnollisin asia, miksi siitä pitäisi erityisesti onnitella? Siis, jos on joku läheinen ihminen ja saa kuulla, että tämä on raskaana, silloin onnittelut tulee luonnostaan. Tietää, että siitä lapsesta tulee osa minunkin elämääni.
Mutta jos on joku suht vieras ihminen kuitenkin - kuten vaikka työkaveri, jonka kanssa nyt ei niin kamalasti ole tekemisissä - niin en mä koe suurta tarvetta onnitella. Ylipäänsä en ymmärrä, kun ihmiset julistaa joka suuntaan, että OLEN RASKAANA, HEI, HUOMATKAA! Työnantajalle toki pitää ilmoittaa, mutta siinä se. Sitähän on vaan töissä siellä, miksi niiden pitäisi olla riemunkiekaileissa jonkun suht vieraan ihmisen raskaudesta?
Raskaana oleminen on ruumiintoiminto siinä kuin muutkin. Mulle tulee usein vähän kiusallinen olo, kun joku ilmoittaa aamulla jo työpaikan ovelta, että me plussattiin! Vähän kuin ilmoittaisi, että ruoansulatus toimii hyvin!
Sitten voi onnitella, kun se vauva on maailmassa. Vaikka ei mua kyllä joidenkin puolivillaisten tuttavien vauvatkaan jaksa ihmeemmin kiinnostaa.
[/quote]
Se nyt on semmoista peruskohteliaisuutta. Ei mua kiinnosta työkavereiden lomamatkatkaan, silti toivotan hyvää matkaa. Onnittelen naimisiin menneitä ja valmistuneitakin, vaikka kyllähän kuka tahansa nyt vähintään jonkun elintasoturvapaikanhakijan saa vihille kanssaan ja muiden ihmisten häät ovat vielä vähemmän kiinnostavia kuin vauvat.
Toivotan myös hyvät joulut, koska koen sen levittävän myönteistä ilmapiiriä, vaikka henkilökohtaisesti vihaan joulua enkä näe siinä mitään hyvää.
Nii on vähän harmi että näin on.. raksalla on nii paljon kaikkea maalisumut ,pöly , betonipöly, likaisuus ja onhan tämä vähän rankempaa kuin vaikka toimiatossa olisi:) en halua tässä kyllä vähätella kenenkää töitä ! Mutta uuvuttavaa tää on vaik ei oiskaa raskasta :D noh ammatinvalinta kysymylsiä heh :D
Nii raskaus ei ole sairaus :) kyllä pomokin ymmärtää sinua tsemppiö vauvan saamiseen!
Käski hommata abortin. Niin, hänhän minua on panna paukuttanut viime syksystä lähtien...
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:16"]
Nooh, olen pienehkössä yrityksessä jota johtaa kolme vanhempaa miestä. Kerroin raskaudesta aika alkuvaiheessa yrityksen tilanteen takia, "kiitos tiedosta". Myöhemmin, kun tuli ajankohtaiseksi, kerroin milloin äitiysloma alkaa. Minulle ei sanottu suunnilleen mitään, onnitteluja ei todellakaan ole tullut. Kaikilla heistä on lapsia ja lasten lapsiakin, heidän tyttärensä on samaa ikä luokkaa kuin minä.
En mitään erityisen innokasta vastaanottoa asialle odottanutkaan, mutta pakko myöntää että yllätyin kun yhtään onnitteluun tms suuntaavaakaan ei tullut.
[/quote]
Mä en ole ikinä ymmärtänyt sitä onnittelujen kerjäämistä, kun joku on raskaana. Sehän nyt on maailman luonnollisin asia, miksi siitä pitäisi erityisesti onnitella? Siis, jos on joku läheinen ihminen ja saa kuulla, että tämä on raskaana, silloin onnittelut tulee luonnostaan. Tietää, että siitä lapsesta tulee osa minunkin elämääni.
Mutta jos on joku suht vieras ihminen kuitenkin - kuten vaikka työkaveri, jonka kanssa nyt ei niin kamalasti ole tekemisissä - niin en mä koe suurta tarvetta onnitella. Ylipäänsä en ymmärrä, kun ihmiset julistaa joka suuntaan, että OLEN RASKAANA, HEI, HUOMATKAA! Työnantajalle toki pitää ilmoittaa, mutta siinä se. Sitähän on vaan töissä siellä, miksi niiden pitäisi olla riemunkiekaileissa jonkun suht vieraan ihmisen raskaudesta?
Raskaana oleminen on ruumiintoiminto siinä kuin muutkin. Mulle tulee usein vähän kiusallinen olo, kun joku ilmoittaa aamulla jo työpaikan ovelta, että me plussattiin! Vähän kuin ilmoittaisi, että ruoansulatus toimii hyvin!
Sitten voi onnitella, kun se vauva on maailmassa. Vaikka ei mua kyllä joidenkin puolivillaisten tuttavien vauvatkaan jaksa ihmeemmin kiinnostaa.
[/quote]
Kyse on lähinnä peruskohteliaisuudesta, ei kiinnostuksella ole mitään merkitystä, hyvillä käytöstavoilla kyllä. Ei tässä kukaan erityisiä onnitteluita odottanutkaan, lähinnä sen perus "onneksi olkoon" mikä on tapana sanoa kun asiasta erikseen keskustellaan.
Mun pomo höösäs koko ajan hyvä että ei tunkenu synnärille mukaa :D pääsin synnäriltä sitte kotiin nii tuli jo viikon päästä kattomaan pienokaista :) mukavaltahan se tuntui ettei tarvinnu pelätä työpaikan puolesta :))
Mä sain potkut ku tulin raskaaksi pomo sai irtisanottua mut muka taloudllisista tilanteista mut silti palkkas melkein heti uuden.. tuntu tosi pahalta ja kuulin jälkeenpöin että se ei oia halunnu vaa maksaa mulle mitää..
Niin ja onko pomon pakko ottaa takaisin töihin kun raskaus on ohi? Voikos se sano että sori nyt ei ole töitä?