Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psyykkinen toipuminen abortista

Vierailija
13.03.2014 |

Katsoin jokin aika sitten ruotsalaisen dokkarin jossa käsiteltiin aborttia ja siitä selviämistä. RFSU:n edustaja oli sitä mieltä ettei psyykkisistä vaikeuksista abortin jälkeen saisi puhua eikä psyykkistä tukea abortin jälkeen tarjota, koska muuten aletaan kuvitella että "pitäisikin" olla ahdistunut yms. RFSU:n kanta oli se, että jos abortin jälkeen tulee ahdistusta, masennusta tms., tämä johtuu siitä että on ollut aiemminkin psyykkisiä vaikeuksia. 

Kaikki muut tahot sekä kaksi abortista oman kokemuksensa kertonutta naista näkivät asian toisin, ts että abortti on usein naiselle kova paikka, eikä psyykkistä vointia esim. hoitoketjussa huomioida tarpeeksi. 

Millaisia kokemuksia vauva-palstalaisilla on saamastaan tuesta ja neuvonnasta abortin tekemiseen liittyen? 

En ainakaan äkkiseltään löytänyt linkkiä tuohon ohjelmaan, tuli TV2 jokin aika sitten. 

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 09:02"]

Höpö höpö, että muka olisi etukäteen ollut psyykkisiä vaikeuksia, jos niitä tulee! Ollaanhan asiassa kuitenkin peruskysymysten äärellä, elämän ja kuoleman kysymysten, päätetty juuri ettei toinen yksilö saa elää.

[/quote]

Sikiö ei ole yksilö missään tapauksessa. Vääristelet kieltä ja totuutta.

Vierailija
22/32 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 09:13"]

Kiitos vastauksista. Kerrotteko vastaajat mielipiteenne lisäksi sen, oletteko itse kokeneet abortin, ts perustuuko käsityksenne oletuksiin ja mutuun vai omaan kokemuksiin vai kenties siihen mitä olette muilta kuulleet. 

ap

[/quote]oma kokemus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 09:08"]

Höpö höpö, että muka olisi etukäteen ollut psyykkisiä vaikeuksia, jos niitä tulee! Ollaanhan asiassa kuitenkin peruskysymysten äärellä, elämän ja kuoleman kysymysten, päätetty juuri ettei toinen yksilö saa elää.

[/quote]

[/quote]siis mitä? Miksi keskenmenneet vauvat ovat sitten enkeleitä (usein) ja missä vaiheessa se raja sitten tulee (äiti/vauva); miksi isällä ei ole mitään roolia yleensä tässä? Miksi uskot siihen arkiajatteluun, tuputukseen, että kyse on naisen vartalosta? Kun kyse ei ole pelkästään siitä. On siinä kuitenkin mahdollisuus yksilölle, jos ei sitten sitä YKSILÖÄ kerta ole. Kyllä sinä siinä elämästä päätät.

Vierailija
24/32 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 11:09"]

Mä en olisi halunnut mitään tunkeilevia akkoja kehittämään mulle suurempia ongelmia, kun mulla jo on. Hyvä vaan, että pysyivät kaukana. Ahdisti se abortti kyllä, joo, mutta kaikki ymmärtää varmaan miksi. Ei siinä mikään lässytys olisi oloa paremmaksi tehnyt.

[/quote]En tekisi aborttia sen takia että mies haluaa.

Vierailija
25/32 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Kerrotteko vastaajat mielipiteenne lisäksi sen, oletteko itse kokeneet abortin, ts perustuuko käsityksenne oletuksiin ja mutuun vai omaan kokemuksiin vai kenties siihen mitä olette muilta kuulleet. 

ap

Vierailija
26/32 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 09:08"]

[/quote]

[/quote]

onhan se mukava tuudittautua siihen ettei tässä mistään elämästä ole kyse vaan jostain "solumöykystä", mutta kun se ei ole totuus

Vierailija
27/32 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote] Asiasta on varmaan monenlaisia näkemyksiä ja myös heidän näkemykset, jotka ovat kokeneet raskauden ja synnytyksen (ehkä tilanteessa, jossa on miettinyt aborttia) pitäisi ottaa huomioon?

Vierailija
28/32 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut ongelmia psyykkisellä puolella tekoa ennen eikä jälkeen. Aurinko paistaa nyt todella ihanasti täällä Hgissä.

Vierailija
29/32 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 09:38"]

Kuinka kehtaat mainita läheisen perheenjäsenen menettämisestä seuraavan henkisen katastrofin samassa yhteydessä jonkun hemmetin aborttimasennuksen kanssa.

Vähän hienotunteisuutta. Olen itse haudannut kaksi viikkoa eläneen lapseni eikä se ollut mitään verrattuna 20v veljeni hautaamiseen.

[/quote]

Älä provoa. Ihminen, joka on haudannut kaksi viikkoisen lapsensa, ei sano että "se ei ollut mitään".

Vierailija
30/32 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 09:16"]

ap

[/quote] Asiasta on varmaan monenlaisia näkemyksiä ja myös heidän näkemykset, jotka ovat kokeneet raskauden ja synnytyksen (ehkä tilanteessa, jossa on miettinyt aborttia) pitäisi ottaa huomioon?

[/quote]

Ilman muuta kaikkien ajatukset kiinnostaa! Mutta olisi mielenkiintoista tietää mistä tilanteesta käsin kukakin vastaa, ja itseäni nyt erityisesti kiinnostaa ne aborttiin päätyneiden omat kokemukset - siksi erityisesti niiden vastausten kohdalla haluaisin tietää mikä tausta on. 

Vierailija
31/32 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ap oli siis 18

Vierailija
32/32 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 09:12"]

On siinä kuitenkin mahdollisuus yksilölle, jos ei sitten sitä YKSILÖÄ kerta ole. Kyllä sinä siinä elämästä päätät.

[/quote]

Mikä ihmeen "mahdollisuus"? Tuolla logiikalla miehen mänkkisissä kalsareissakin on aika monta potentiaalista yksilöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän