Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikään ei ole niin nolo kuin akateeminen työtön jolle kelpaa vaan oman alan työt

Vierailija
15.11.2020 |

Ja nyrpistetään nenää kaikille muille töille. En ikinä voisi olla tuollaisen kaveri tai seurustella.

Jos olisit oikeasti niin hyvä siinä akateemisessa alassasi niin olisit jo löytänyt töitä.

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun kohdalla ainakaan ongelma ole se, ettei kelpaisi työt. Minä en vaan kelpaa mihinkään töihin.

Vierailija
22/91 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiettyyn rajaan asti ihan jokaisen pitäisi kelpuuttaa vain oman alan työt. Jonkun vuoden työttömyyden jälkeen olisi jo hyvä huolia mitä tahansa, mutta mikä järki on heti luovuttaa ja käytännössä heittää hukkaan monen vuoden koulutus? Sieltä hanttihommista on todella vaikea päästä takaisin omalle alalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minun kohdalla ainakaan ongelma ole se, ettei kelpaisi työt. Minä en vaan kelpaa mihinkään töihin.

Oletko varhaisjakeluun yrittänyt? Siellä on jatkuva haku.

Vierailija
24/91 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös mille alalle on kouluttautunut. Jos olet hyvä taidehistorioitsija, et välttämättä silti ikinä työllisty alallesi kunnon duuniin, koska niitä ei ole tarpeeksi kysynnän puuttuessa. Jos taas olet laskentatoimen KTM, ei sinun tarvitse olla alallasi poikkeuksellisen hyvä, koska hyvälle koulutuksellesi on jo muutenkin kysyntää.

Joka tapauksessa samoilla linjoilla ap:n kanssa siitä, että on outoa nyrpistellä nenää töille. Jos on omasta mielestään niin pätevä, niin hankkii sellaista lisäkoulutusta, jolle on kysyntää ja perustaa tarvittaessa vaikka yrityksen. Itse aloin konsultiksi.

Vierailija
25/91 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiettyyn rajaan asti ihan jokaisen pitäisi kelpuuttaa vain oman alan työt. Jonkun vuoden työttömyyden jälkeen olisi jo hyvä huolia mitä tahansa, mutta mikä järki on heti luovuttaa ja käytännössä heittää hukkaan monen vuoden koulutus? Sieltä hanttihommista on todella vaikea päästä takaisin omalle alalle.

Kyllä työtä pelkäämätön ihminen on aina järkevälle rekrytoijalle iso plussa, sen sijaa että on lumihiutale hakijana jolla on totaalisen epärealistiset odotukset elämästä ja olettaa olevansa oikeutettu ties mihin.

Vierailija
26/91 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan höpöpuhetta kun akateemiset sanoo ettei heitä haluta esim.siivoustyöhön, kaupan kassoille tai muihin duunarihommiin. Sillä vaan selitellään kotona makaamista.

Akateemisten alojen työnantajat arvostavat työnhakijaa joka on ahkerasti tehnyt muitakin hommia jos oman alan töitä ei ole ollut tarjolla. Kertoo paljon ihmisestä.

Nykyään on paljon pätkätöitä esim.siivouksessa, raksalla, kaupan alalla joten siellä työnantajia ei haittaa jos työntekijä etsii samalla oman alan töitä. On myös paljon töitä jotka oppii työtä tehdessä eli ei tarvitse olla kokemusta. Näihin syihin akateemiset yleensä vetoavat miksi heitä ei muka haluta.

Mutta eih, pitäisi saada heti se loppuelämän virka ja vielä omalta alalta, muuten maataan vaan kotona.

Vierailija
27/91 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mediaa tästäkin syyttäminen, sehän on aina jaotellut ammatteja hyviin ja huonoihin. Akateemisuutta se on aina nostanut, vaikka siihen ei ole syytä. Jo peruskoululaiset saadaan tuntemaan itsensä huonoiksi tai hyviksi mahdollisen ammattikiinnostustensa perusteella. Koulussa opokin voi sanoa, että unohda haaveesi, ei sinusta voi tulla kuin lähihoitaja tms.

Vierailija
28/91 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli lentäjien taitotaso on äkillisesti heikentynyt maailmanlaajuisesti. Aika huolestuttava ilmiö.

Tyhmä heitto. Pandemiaolot ovat eri asia ja kyse on tilapäisesti monet alat lamauttaneesta globaalista ilmiöstä. Avaus pätisi ilmailualaan esim. tilanteessa, jossa joku valmistuu lentäjäksi ja on 5-10 vuodenkin päästä edelleen työtön lentäjä eikä etsi mitään muita töitä tai hakeudu muuhun koulutukseen, odotellen vain niitä "oman alan" töitä tippuvaksi jostakin. Ei se ole enää oma ala, jos ei mitään tee.

Vierailija
29/91 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap haluaa uimamaisterit anestesialääkäreiksi ja aivokirurgeiksi, muille kuin itselleen.

Älä esitä typerää. Kyse on töistä, joihin täyttää vaatimukset, eikä moniin töihin edes tarvita muuta kuin reipas asenne ja kyky tehdä töitä tiimissä/toimia ihmisten kanssa.

Vierailija
30/91 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisinaan tuollaisista ihmisistä tosiaan puhutaan. Mutta onkohan heitä oikeasti olemassa?? Ihan tosissani kysyn, koska en muista tuollaisiin törmänneeni.

Minä olen törmännyt päinvastaisiin ihmisiin. Siis akateemisiin jotka tahtovat tehdä mitä vain paitsi oman alan töitä. Jos on liian pitkään tehnyt samaa itselle totaalisen sopimatonta työtä ja kyllästynyt siihen mitä kakkaa kakkaa kakkaa se aina on niin tietysti sitten vain kaipaa pois ihan minne vain muualle. Tuollaiset ihmiset mun tuttavapiirissä on ollut keski-ikäisiä, ihan fiksun ja terveen oloisia.

Minä taas olin paljon surkeampi tapaus. Nuorena opiskelin. Heti opintojen jälkeen päätin että tahdon tehdä mitävain muuta paitsi oman alani töitä. Päädyin sattumanvaraisiin töihin, vaihdoin työpaikkaa, vaihdoin työpaikkaa, vaihdoin työpaikkaa. Menin taas opiskelemaan. Ja taas sitten päätin että tekisin mitä vain muuta paitsi sitä alaa.

Aina "avoimin mielin" liikkeellä, että kunhan kokeilee ja etsii riittävän kauan ihan mitävain ihan kaikkea niin toivottavasti löytyy jotain itselle sopivaa. Mutta aina kun jotain kokeili niin se oli aivan kamalaa ja jouduin toteamaan että "ei, tämä ei sovi minulle". Lopulta olin käynyt kaikki maailman opinnot ja työt läpi ja todennut että mikään ei minulle sopinut.

Joku kai sanonut että olen työnvieroksuja enkä vain tahdo tehdä mitään, tyyliin "Herralle ei kai mikään kelpaa, pitäisi saada kasoittain rahaa laiskotellen". Paitsi että nyt keski-ikäisenä syrjäytyneenä vihdoin viimein ymmärrän kuinka todella järkyttävän traumatisoitunut ja sairas olen aina ollut, lapsuuteni vuoksi. En vain koskaan tiennyt että pahoinvointini johtui lapsuudestani. Kun on hirveä pahoinvointi sisällä, niin tietysti kaikki työt ja opinnot ja aktiviteetit tuntuvat pahalta, tietenkään mitään hyvältä tuntuvaa ei voi löytyä.

Töihin voi mennä ansaitsemaan rahaa ja ehkä myös lisäämään omaa hyvinvointia.

Töihin ei voi mennä vähentämään omaa pahoinvointia. Työ ei tee terveeksi vaan pitää sairaana ja sairastuttaa vielä lisää.

Vierailija
31/91 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi akateeminen joka suostuu tekemään kakkahommia.

Vierailija
32/91 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi korkeaastikoulutettujen pitäisi viedä duunareiden työt? Ei siitä mitään hyötyä ole. Nyt ei varsinaisesti ole pulaa minkään alan työntekijöistä, niin ihan hyvähän se vain on että ovat työttöminä jos ei omaa duunia ole. Näin siis yhteiskunnallisella tasolla. Yksilötasolla se tietenkin voi aiheuttaa jotain syrjäytymistä tai muuta ongelmaa sille akateemiselle jos jumiutuu vuosikausien työttömyytene, mutta sille nyt ei voi mitään.

Ja työpaikkojen määräkö on kiveenhakattu ja työpaikat vain tippuvat jostakin itsestään? Kuka tahansa voi perustaa oman työpaikkansa. Hanki ensin riittävä osaaminen ja perusta vaikka toiminimi, kuten itse tein, ei edes maksa juuri mitään. Ko. rahat saa kokoon vaikka pulloja keräämällä.

Vierailija
33/91 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen lentäjä?

Vierailija
34/91 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaanpas..

Lehdenjakajan vaatimukset:

- Pärjäät fyysisessä ja aktiivisessa työssä

En pärjää. 

Siivoojan vaatimukset:

- Mainitaan myös siitä, että voi olla fyysisesti vaativaa. Allergioista mm. pesuaineille ja pölylle on haittaa. Vahvistan. Edes kotiani en pysty siivoamaan kuin mahdollisimman miedoilla, hajusteettomilla puhdistustuotteilla, ja silloinkin homman jaksottaen mahdollisimman lyhyeen altistukseen kerrallaan. 

Kaupan kassa:

- Siinäkin on tavaroiden purkua ja nostelua. Kaikkien asiakkaiden suosikkikassaakaan saati vuorovastaavaa minusta numerosokeana tuskin tulisi.

Joten eipä näihinkään aivan liian väheksyttyihin ammatteihin niin vain aina mennä, saati jokainen edes niihin kelpaa.

Työttömänä ollessani, jatkuvasti kieltäviä vastauksia hakemuksiini saadessani, ja usein syy oli se liian kokenut, ei ollut kovinkaan riemuisaa tiedostaa että josko ei toimistotyötä löydy, seuraava steppi on työkyvyttömyyseläke. Jota minulle jopa vaihtoehtona tarjottiin. Mutta josta kieltäydyin syystä että onneksi on myös joitain töitä, joita voi tuki- ja liikuntaelinsairauksia omaava allergikkokin tehdä. 

Vierailija
35/91 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on koomista että akateemiselle työttömällä ei kelpaa edes varhaisjakelu. Syy kuulemma on että siitä ei jää tarpeeksi käteen. Miksi akateeminen kuitenkin äänestää puolueita jotka haalivat tänne maahan muuttajia joiden pitää tehdä nämä työt vaikka käteen ei jää yhtikäs mitään? Ei hirveän loogista eikä humaania ajattelua ns. sivistyneeltä ihmiseltä.

Koomisinta on, että varhaisjakelu ei kelpaa enää edes alan vuokratyöntekijöille. Eräästäkin saapumiserästä vain 20% ilmaantui edes paikan päälle.

Että siitä voi päätellä jorain työmarkkinoiden ja hyvinvointivaltion tulevaisuudesta

Vierailija
36/91 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsotaanpas..

Lehdenjakajan vaatimukset:

- Pärjäät fyysisessä ja aktiivisessa työssä

En pärjää. 

Siivoojan vaatimukset:

- Mainitaan myös siitä, että voi olla fyysisesti vaativaa. Allergioista mm. pesuaineille ja pölylle on haittaa. Vahvistan. Edes kotiani en pysty siivoamaan kuin mahdollisimman miedoilla, hajusteettomilla puhdistustuotteilla, ja silloinkin homman jaksottaen mahdollisimman lyhyeen altistukseen kerrallaan. 

Kaupan kassa:

- Siinäkin on tavaroiden purkua ja nostelua. Kaikkien asiakkaiden suosikkikassaakaan saati vuorovastaavaa minusta numerosokeana tuskin tulisi.

Joten eipä näihinkään aivan liian väheksyttyihin ammatteihin niin vain aina mennä, saati jokainen edes niihin kelpaa.

Työttömänä ollessani, jatkuvasti kieltäviä vastauksia hakemuksiini saadessani, ja usein syy oli se liian kokenut, ei ollut kovinkaan riemuisaa tiedostaa että josko ei toimistotyötä löydy, seuraava steppi on työkyvyttömyyseläke. Jota minulle jopa vaihtoehtona tarjottiin. Mutta josta kieltäydyin syystä että onneksi on myös joitain töitä, joita voi tuki- ja liikuntaelinsairauksia omaava allergikkokin tehdä. 

Laita itsesi parempaan kuntoon. Joka päivä kävelylenkille, pyri tekemään parin tunnin lenkkejä jossain vaiheessa, saat näin peruskunnon riittävälle tasolle ja rankempikin duuni alkaa sujua. Lihaskuntoa on hyvä myös treenata yläkropan osalta ja punnerruksia voi tehdä päivittäin ihan kotosalla.

Jos et oikeasti kelpaa mihinkään terveytesi takia sitten sinun on haettava työttömyyskyvyttömyyseläkettä.

Vierailija
37/91 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on koomista että akateemiselle työttömällä ei kelpaa edes varhaisjakelu. Syy kuulemma on että siitä ei jää tarpeeksi käteen. Miksi akateeminen kuitenkin äänestää puolueita jotka haalivat tänne maahan muuttajia joiden pitää tehdä nämä työt vaikka käteen ei jää yhtikäs mitään? Ei hirveän loogista eikä humaania ajattelua ns. sivistyneeltä ihmiseltä.

Koomisinta on, että varhaisjakelu ei kelpaa enää edes alan vuokratyöntekijöille. Eräästäkin saapumiserästä vain 20% ilmaantui edes paikan päälle.

Että siitä voi päätellä jorain työmarkkinoiden ja hyvinvointivaltion tulevaisuudesta

Toiminta on monella tasolla totaalisen pähkähullua. Ei voi olla mitenkään kestävää.

Vierailija
38/91 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JA vielä tyhmempiä on ne jotka luulee että näyttää paremmalta maata 10 vuotta kotona työttömänä kuin olla jossain ei-oman alan töissä. 

Ketä kiinnostaa se, miltä jonkun tollon mielestä näyttää? Alkaa jo tässä iässä olemaan melko yhdentekevää tuo näyttäminen. Kurssit ja työt ovat nykyään sitä varten, että "näyttää hyvältä ansioluettelossa". Työpaikkailmoitukset on tehty esittelemään työpaikkaa, työhaastattelut ovat näytelmiä jne.

Luulisi, että ongelma on ennemminkin se miten yhteiskunnalla on varaaa pitää koulutettuja tai kokeneita ihmisiä työttömänä. Ja onko ratkaisu siihen se, että kaikki menevat ilosta kiljuen alipalkattuihin nollatuntisopimusduuneihin.

Vierailija
39/91 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelpaisi se monellekin, jos elanto olisi kiinni siitä, tekeekö ko. työtä vai ei, mutta tuethan pyörivät...

Vierailija
40/91 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi akateeminen joka suostuu tekemään kakkahommia.

Todella noloa on akateeminen tai kuka tahansa, joka työttömänä luulee olevansa liian hyvä joihinkin töihin ja vielä kutsuu niitä pilkkanimillä kuten sinä teet. Työttömänä oleminen on paljon nolompaa kuin itse leipänsä tienaaminen, onhan se nyt päivänselvä asia, ainakin pitäisi olla.