mikä on hyvä kävelyvauhti kunnon kohottamiseen?
Viikon verran olen kävellyt reippasti 30-40 min lenkkejä. Äsken kävelin 5km ja aikaa meni tasan 30 min. Onko ok aika? Laihtua haluiaisin myös 3-5kg, auttaako pelkkä kävely siihen?
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 18:44"]
Olet mitannut matkan väärin.
Sellainen vauhti on hyvä, missä sykkeesi on noin 130 tietämissä, tosin yksilöllistä se on. Parhaiten kunto kohoaa jos pystyt kävelemään tosi reippaasti vaikka kaksi minuuttia ja sitten rauhallisemmin toiset kaksi jne.
Liikunta ei laihduta, joten muutokset ruokavaliossa ovat ne, millä laihdut. Toki tuo kävely tukee tavoitettasi monella tavalla.
[/quote]ap:n kävelyvauhdilla mennäään aika lähellä maksisykettä. Itselläni ainakin kova kävely (yli 7km/h) nostaa sykettä selväti enemmän kuin hidas juoksu (alle 10km/h). Ap kävelee sitä vauhtia mitä on minun rento juoksuvauhti (10k/mh.).
Kuten muutkin epäilevät, niin jompi kumpi kaavassa taitaa pettää, joka matka tai aika. Tai sitten ap on todella nopea kävelijä.
Juoksufoorumilla on usein sanottu että sopiva hidas juoksulenkki on sellainen että mummot menee rollaattoreilla ohi. Ap:n kävelylenkki on sellainen että osa pyöräilijöistä tulee perse edellä vastaan :)
ap kommentoi taas. Siis luotan ihan siihen ytv:n reittihaun antamaan kilometrimäärään, mulla ei ole itselläni mitään mittareita millä pysyn kilometrit mittaamaan. En tosiaan tiedä sitten kuinka tarkkaan siellä annettu toi kilometrimäärä, mutta puoli tuntia siihen kävelemääni matkaan meni.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 18:48"]
En oo ap, mut uskon helposti tuohon 5km/30min. Ei se ole vaikeaakaan, oon usein kävellyt tuon matkan te ttiin viimehetkellä. Hankalaa os pitää samaa vauhtia yllä toinen puoli tuntia, mutta kyllä se ekan aikana onnistuu ihan hyvin.
[/quote]Pitää olla todella nopea kävelemään että voi edetä tuolla vauhdilla 5km... ja vähän tyhmä, sillä juoksemalla mataka etenisi jo paljon kevyemmpi tuolla vauhdilla.
Näemmä siihen ei voi luottaa. Tuo ei nimittäin vaan ole mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 19:50"]
ap kommentoi taas. Siis luotan ihan siihen ytv:n reittihaun antamaan kilometrimäärään, mulla ei ole itselläni mitään mittareita millä pysyn kilometrit mittaamaan. En tosiaan tiedä sitten kuinka tarkkaan siellä annettu toi kilometrimäärä, mutta puoli tuntia siihen kävelemääni matkaan meni.
[/quote]Kannattaa hakeutua paikalliseen kilpakävelyseuraan.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 19:50"]
[/quote]Kunka tarkka tuo puolituntia oli, otitko ajanotolla vai kellosta noin suunnileen. 35 minuuttiakin 4.8km on monelle tekemätön paikka, vaikka olisi hyvässäkin kunnossa.
Viikon treenamisella tuollainen kävelyvauhti. Luultavasti pääset aika vaivatta seuraaviin kesäolympialaisiin edustamaan Suomea, jos jatkat treenaamista.
Sauvojenkin kanssa ap:n vauhti on lähestulkoon kaikille av-palstalaisille mahdoton kävelyvauhti. Jos ap olisi noin hyvässä kunnossa, hän tuskin kyselisi täältä neuvoja kunnon kohottamiseen. Siitä tiedän lähestulkoon varmasti, ettei ap:n vauhti pidä paikkansa.
Kokeiles vielä maps.google.fi tai joku muu kartta että mikä matka siitä tulee kun edetään jalnkulkijan reittiä. En tunne tuota ytv ohjelmaa, mutta jos se on joku bussireittilaskuri, niin sehän voi laskea lähimmän pysäkin suuntaan, jonne et ole kävellyt, eli poispäin reitistäsi.
Voi ap, moni ei edes juokse 5 km minsassa. Lienet luonnonoikku.
MÄÄ USKON SUA!!!! Ei oo mahdoton ollenkaan. Ite kävelen työmatkan 3,5km 20 minuuttiin ja monesti olen kävellyt "hitaasti" 8km tuntiin! Kävellä jaksan vaik maailman tappiin, mut en mä juosta jaksa! :D
Kai nyt tajuat ap, ettei tuo vauhti ole mahdollista.
Ja juoksuvauhti 10km/h mikä on mielestäni tooodella hidas!
33
Just juoksin 29 min/ 5.18 km ja keskisyke oli 85% maksimisykkeestä eli aika kova. Olen juossut pari vuotta säännöllisesti. Olet kyllä superkävelijä ja kuntosi on todella kova. Mitähän juoksisit cooperissa!
Just juoksin 29 min/ 5.18 km ja keskisyke oli 85% maksimisykkeestä eli aika kova. Olen juossut pari vuotta säännöllisesti. Olet kyllä superkävelijä ja kuntosi on todella kova. Mitähän juoksisit cooperissa!
no nyt katsoin eri sivustolta ja sieltä tuli matkaksi 4,2km, eli anteeksi nyt kun aiemmin"valehtelin" vahingossa, kun uskoin niitä YTV:n sivuja.
Tollakin matkalla/ajalla vauhti olisi reilu 8 km/h, joka on ihan hyvä hölkkävauhti. Mun viimesin juoksulenkki oli 9 km, jonka juoksin n. tunnissa. Eikä ihan lönköttelyä ollut.
Ja sitten vielä tarkistat sen ajan niin eiköhän tämä selvinnyt ;)[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 20:26"]
no nyt katsoin eri sivustolta ja sieltä tuli matkaksi 4,2km, eli anteeksi nyt kun aiemmin"valehtelin" vahingossa, kun uskoin niitä YTV:n sivuja.
[/quote]
Kävelitkö lenkilläs monenkin hölkkääjän ohi tai edes samassa tahdissa?
Huippuaika ja huippu kunto.
http://www.kuusamo.fi/Resource.phx/sivut/sivut-kuusamo/kaikkiliikkuu/otamittaa/kuntoindeksi.htx
Tuohon ei moni pysty. Oletko ilmeisesti urheilija? Itse olen kävellyt ukk kävelytestissä (2km) parhaimmillaan 14:37 jolla tulos 119, eli vähän keskimäräistä korkeampi kunto. Itse en tosin pystyisi tuolla vauhdilla jatkamaan viittä kilometriä, sillä tuo vaatii keskittymistä nopeaan kävelyyn, mutta en tosin ole älyttömän nopea kävelijä. Sinun 5km vauhdilla 2km olisi mennyt aikaan 12:00, joten se on todella nopeaa kävelyä. Jos syykkesi oli alle 180, olet huippukunnossa. (minun kävelyssä se oli alle 140).