mikä on hyvä kävelyvauhti kunnon kohottamiseen?
Viikon verran olen kävellyt reippasti 30-40 min lenkkejä. Äsken kävelin 5km ja aikaa meni tasan 30 min. Onko ok aika? Laihtua haluiaisin myös 3-5kg, auttaako pelkkä kävely siihen?
Kommentit (46)
PPPP=Pitää Pystyä Puhumaan Puuskuttamatta on rasvanpolttovauhti kävellessä/ hölkätessä/ pyöräillessä jne
Uusimmat tutkimustulokset osoittavat, että pelkästään kävelyn, erityisesti nopean kävelyn syvällinen ja intensiivinen läpikäyminen mentaalisesti kohottaa kuntoa interisesti merkittävästi aktualisoitumatta fyysisenä rasituksena.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 20:12"]
MÄÄ USKON SUA!!!! Ei oo mahdoton ollenkaan. Ite kävelen työmatkan 3,5km 20 minuuttiin ja monesti olen kävellyt "hitaasti" 8km tuntiin! Kävellä jaksan vaik maailman tappiin, mut en mä juosta jaksa! :D
[/quote]
Älä jaksa. Ei sua usko kukaan.
Jos jaksat kävella 8km/h, jaksat aivan varmasti juosta. Vauhti on toissijaista.
Tuo kävelyvauhti edellyttää jo oikeasti keskittymistä, että saa pidettyä yllä
vauhtia. Kävelen itse n. 70-80km/vko, joten tiedän kyllä mistä puhun.
Juoksut ja pyöräilyt vielä päälle. Kilpakävely on sit asia erikseen.
Kunnonkohotusvinkkejä kysyt, ap? Kuinka korkealle oikein tähtäät? Olethan näköjään nytkin jo niin tikissä että seuraavaksi tarvitset opastusta SM-tason valmentajalta.
Päätin googlata hieman kävelyvauhtiin liittyviä keskusteluja. Tämä oli ensimmäinen ja johan pomppasi. Ärsyttävä tämä netti, kun kaiken maailman ihmiset vetävät itsetunnon puutteessa jonninjoutavia avauksia.
Tarkoitukseni olisi saada useamman vamman ja pienoisen ylipainon jälkeen kuntoa taas ylöspäin. Olen ollut nuorena suhteellisen kova urheilemaan ja lähes koko ikäni ainakin keskitasoisessa kunnossa.
Kysymykseni on, että voiko ilman sykemittaria kävellä tehokkaasti? Onko syketaso suhteessa maksimiin aina, riippuen siitä mitä haluaa saavuttaa? Haluan siis hieman painoa pois ja kuntoa nousemaan ilman eksessiivistä nivelrasitusta.
Olen hieman yli nelikymppinen ja olin yllättynyt kuinka paljon ikä vaikuttaa kuntoon, painon kertymiseen yms.
Olen kävellyt kesän mittaan eri pituisia lenkkejä (4-8km). Keskivauhti on hieman yli 7/kmh. Hieman liian satunnaisesti kuitenkin, että olisin hyötynyt maksimaalisesti.
En pysty juoksemaan kun vanhat urheiluvammat estävät. Polvet lähinnä.
Tuolla vauhdilla en tasaisessa maastossa hengästy, enkä saa mielestäni tarpeeksi tehoja irti.
Ovatko ainoat keinot tehon lisäämiseen lisäpainot, mäkinen maasto tai intervalliharjoittelu?
Luultavasti musiikkia täytyy myös kuunnella samalla, koska melkoisen tylsää tahtoo olla. Kilpaurheilijan mieltä on vaikea kääntää kuntourheiluun.
Mitä google maps antaa reitin pituudeksi?