Sukulainen hankkimassa hometaloa. Auts :(
Kosteusvikaa ja muuta niin paljon, että itse talo on piloilla perustuksia myöten. Järkevintä olisi purkaa koko roska ja rakentaa täysin uusi. Olen tästä asiasta puhunut monet kerrat. Riskit, terveyshaitat jne.
En tiedä millaista idylllikuvaa on päässään luonut. Kuvittelee, että selviää pienellä remontilla. Ei tunnu mitkään järkipuheet tehoavan. Tai linkitykset mitä sairauksia yms haittoja voi tulla.
Kyseessä on lähisukulainen ja harmittaa osin tuo ymmärtämättömyys. Minulla tulee olemaan osani tuossa kaupassa. Ei siitä sen enempää.
Nyt minua pidetään itsekkäänä ja välinpitämättömänä. Ei ole minun vikani ettei toinen halua nähdä ongelmia. Aikuinen ihminen kyseessä kuitenkin. Olen asiasta ja talon ongelmista puhunut monesti. Olen tullut siihen tulokseen, että jos ei kuuntele mitä on sanottu ja haluaa sen idyllinsä tai mitä lie niin nyt ei auta muu, kuin mennä perse edellä puuhun.
Kommentit (22)
Oi voi, en osaa muuta sanoa :( t. homeesta sairastunut..
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 14:58"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 14:36"]
Olen sanonut vain, että myyn osuuteni. En ole sen enempää tarkentanut. Olen käynyt asiaa läpi mm juristin kanssa, joka perehtynyt asiaan. Talosta on selvät dokumentit olemassa ja ne samat on myös kauppakirjassa.
Olen ottanunut asioista selvää ammattilaisten kanssa. Tietenkin haluan varmistaa ja olla varma, että kaikki menee lakipykälien mukaan ja, että olen turvassa.
Minähän en vastaa siitä, että ostaja haluaa remontoida roskan. Varsinkin, kun on dokumenttia siitä. Parasta olisi rakentaa uusi. Tai pitäisi. Mun osuus ja vastuu loppuu kaupantekoon.
Myyjälle jäätävä raha remonttiin. Ei riitä mihinkään. Valitettava tosiasia, mutta kompastukoot omiin jalkoihinsa.
Alkujaan harmittelin ostajan ymmärtämättömyyttä. Ja sitä ettei halua nähdä ongelmaa. Ei edes millään raportilla yms. Rahat ja terveys menee. Ja lopulta koti.
t. ap
[/quote]
Remontit ei aina ole kalliita kun tietää mitä tekee. Halvalla pääsee, kun puretaan vain se mikä pitää, ja tehdään samantasoisesti takaisin. Eli jos yksi seinä on kastunut, puretaan se kastunut seinä ja tehdään samanlaisesta laudasta eikä marmorista uusi seinä. Tällä tavoin olemme remontoineet vanhaa taloa, ja nyt on käytetty rahaa n. 20 000 euroa, puoli taloa on tekemättä, mutta kalleimmat, eli keittiö ja kylppäri on remontoitu. Itse tekemällä on saatu suurin säästö. Ja asumme talossa josta ystävämme alunperin olivat mieltä että dynamiittia ja ruohonsiemenet päälle. Nyt kukaan ei enää kommentoi kun alkavat nähdä työn tulokset.
[/quote]
Tämä on juuri näitä isoimpia ongelmia. Nykynuoret luulevat osaavansa tehdä (kun telkussakin se on niin helppoa) ja sitten hehkuttavat loistavaa työn jälkeä. Mutta kun ensin on poistettava syy eikä seuraus, se ei auta että korvaat homeisen seinän homeettomalla seinällä, kun se uusi seinä on kohta homeessa jälleen.
Sitten näitä "rakkaudella ja ammattitaidolla" remontoituja taloja myydään kovaan hintaan ja joudutaankin vastuuseen kun jäikin liian pienet tuuletusraot, höyrysulku olikin villan väärällä puolella ja "uups, kun se talo elääkin ja nuo kosteuseristeet repesi".