En vain ymmärrä kaveria ja sen työtöntä miestä
Minulla siis on yksi kaveri, joka tapasi miehensä, kun oltiin tunnettu muutama vuosi. Mies oli silloin vähän päälle 20-vuotias työtön, ei siinä mitään. Nyt ovat olleet yhdessä noin kymmenen vuotta ja se mies on edelleen työtön, ei ole ollut päivääkään missään työssä koko aikana. Epäilen, ettei koskaan ole ollutkaan.
Pakostakin tulee vähän paha olo, kun näkee vierestä, miten kaveri tekee kovasti töitä, saa kohtuullista palkkaa ja kertoo, että tiukkaa on silti. Tietenkin on, kun toinen ei ansaitse mitään. Tämä mies kuitenkin "jostain" saa rahaa ostella kallista viihde-elektroniikkaa ym., mistä kaverini ei itse ole kiinnostunut.
Mies on jonkin tason nörtti eikä ilmeisesti edes hae mitään muita kuin tietotekniikka-alan paikkoja. Joskus ehdotin jotain vaatimattomampaa toimistoduunia, jota olin itse tehnyt kesätyönä, mutta ei kuulemma voinut hakea, kun terveys esti jotenkin juuri sen.
Tiedän, ettei siitä mitään hyvää seuraa, jos joskus kommentoisin vähän tätä kuviota kaverille. On vain hyvin vaikeaa on pitää suunsa supussa silloin, kun kaveri valittaa köyhyyttään tai sitä, miten mies ei saa töitä.
Kommentit (20)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 06:45"]
Pidä huoli omista asioistas
[/quote]
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12108424
Miehellä on asenne kunnossa, mitä sitä raatamaan jos akka hoitaa työt/rahoituksen. Ei terve ruumis työtä kaipaa.
AP, ymmärtänen pointtisi. Mulla pari kaveria löysi miehensä opiskeluaikoina ulkomailta. Elättivät niitä suomesta juoksevilla opintotuillaan, josta suurin osa lainaa. Nyt sen toisen mies on yhä edelleen työtön, toinen tekee puoli-ilmaiseksi satunnaisesti jotain ns."hantti"hommia. Eikä siinä jälkimmäisessä tapauksessa mulle töki työn laatu tai määräkään sinänsä, mutta kun se työn tekeminen riippuu lähinnä siitä onko repsahtanut juomaan ja kuinka pitkäksi aikaa.
On tosiaan aika turhauttavaa kuunnella miten rahaa ei ole, kun kaverit tekee koulutuksiaan vastaavia töitä. Mitäpä siihen nyt sitten sanomaan, kun vakuuttavat kuitenkin olevansa onnellisia :I no, elämä on valintoja.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 06:45"]
[/quote]
Tuntuu vain niin turhauttavalta, että muuten fiksu nainen ei tajua... Uskoo vielä puheissaan, että se mies saa vielä jotain "oman alansa" töitä.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 06:55"]
AP, ymmärtänen pointtisi. Mulla pari kaveria löysi miehensä opiskeluaikoina ulkomailta. Elättivät niitä suomesta juoksevilla opintotuillaan, josta suurin osa lainaa. Nyt sen toisen mies on yhä edelleen työtön, toinen tekee puoli-ilmaiseksi satunnaisesti jotain ns."hantti"hommia. Eikä siinä jälkimmäisessä tapauksessa mulle töki työn laatu tai määräkään sinänsä, mutta kun se työn tekeminen riippuu lähinnä siitä onko repsahtanut juomaan ja kuinka pitkäksi aikaa.
On tosiaan aika turhauttavaa kuunnella miten rahaa ei ole, kun kaverit tekee koulutuksiaan vastaavia töitä. Mitäpä siihen nyt sitten sanomaan, kun vakuuttavat kuitenkin olevansa onnellisia :I no, elämä on valintoja.
[/quote]
Tämä harrastelijanörtti on ihan kotimainen. Se tässä myös turhauttaa, että minusta tuossa ei voi olla onnellista loppua. Ei joku harrastajanörtti ikinä saa niitä "oman alan" tietotekniikkatöitä, jos ei kymmeneen vuoteen ole pannut tikkua ristiin. Sekin on jo tullut mieleen, että ei noilla ole varaa yhteisiin lapsiin: kaverini on pariskunnan ainut tienaaja eikä tämä nörttimies osoita mitään "äidillisiä" vaistoja.
Surettaisi kyllä jos jollain omasta ystäväpiiristä olisi samanlainen tilanne ...
Sinun kaverisihan on aivan hyväksikäytettävänä tässä tilanteessa! Jotain pitäisi tehdä!
Surettaisi kyllä jos jollain omasta ystäväpiiristä olisi samanlainen tilanne ...
Sinun kaverisihan on aivan hyväksikäytettävänä tässä tilanteessa! Jotain pitäisi tehdä!
Aina puhutaan siitä että ulkomaalaiset miehet jäisivät naisen elätettäväksi. Itse tunnen aika monesta maasta olevia maahanmuuttajia eikä missään maassa tunnu olevan kovin kunniakasta jäädä naisen elätiksi. Mistä maista nämä elättimiehet sitten tulevat? (tuntemistani mamuista yksikään mies ei ole pitkäaikaistyötön, pari viisikymppistä naista on joutunut olemaan vuodenkin työttömänä kuten moni samanikäinen suomalainenkin...)
Itsekin tiedän yhden ap:n kuvaileman tapauksen kaltaisen ja siinä tilanteessa mies oikeasti kuvittelee olevansa suuren luokan nero ja visionääri, mutta valitettavasti väärinymmärretty ja jatkuvasti todella erikoisiin ja harvinaisiin tauteihin sairastuva.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 07:05"][quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 06:55"]
[/quote]
Tämä harrastelijanörtti on ihan kotimainen. Se tässä myös turhauttaa, että minusta tuossa ei voi olla onnellista loppua. Ei joku harrastajanörtti ikinä saa niitä "oman alan" tietotekniikkatöitä, jos ei kymmeneen vuoteen ole pannut tikkua ristiin. Sekin on jo tullut mieleen, että ei noilla ole varaa yhteisiin lapsiin: kaverini on pariskunnan ainut tienaaja eikä tämä nörttimies osoita mitään "äidillisiä" vaistoja.
[/quote]
Ei kai nyt miehellä voi äidillisiä vaistoja ollakaan. Isällisiä sitten kyllä.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 07:20"]Aina puhutaan siitä että ulkomaalaiset miehet jäisivät naisen elätettäväksi. Itse tunnen aika monesta maasta olevia maahanmuuttajia eikä missään maassa tunnu olevan kovin kunniakasta jäädä naisen elätiksi. Mistä maista nämä elättimiehet sitten tulevat? (tuntemistani mamuista yksikään mies ei ole pitkäaikaistyötön, pari viisikymppistä naista on joutunut olemaan vuodenkin työttömänä kuten moni samanikäinen suomalainenkin...)
Itsekin tiedän yhden ap:n kuvaileman tapauksen kaltaisen ja siinä tilanteessa mies oikeasti kuvittelee olevansa suuren luokan nero ja visionääri, mutta valitettavasti väärinymmärretty ja jatkuvasti todella erikoisiin ja harvinaisiin tauteihin sairastuva.
[/quote]
5 jatkaa. Nämä mainitsemani miehet on (syntyperäisiä) ruotsalaisia, eli tuskin mitään tyypillistä elättikansaa sen kummemmin kuin suomalaisetkaan. Mainitsin kai sen takia, että ulkomailla opiskelevat suomalaiset saavat suurempaa opintolainaa kuin suomessa opiskelevat. Rahat kulutettu yhteiseen talouteen, kaverit maksaa takaisin vieläkin :I
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 07:20"]
Aina puhutaan siitä että ulkomaalaiset miehet jäisivät naisen elätettäväksi. Itse tunnen aika monesta maasta olevia maahanmuuttajia eikä missään maassa tunnu olevan kovin kunniakasta jäädä naisen elätiksi. Mistä maista nämä elättimiehet sitten tulevat? (tuntemistani mamuista yksikään mies ei ole pitkäaikaistyötön, pari viisikymppistä naista on joutunut olemaan vuodenkin työttömänä kuten moni samanikäinen suomalainenkin...)
[/quote]
Tämä minun kaverini mieskin on nero, ainakin omastaan ja kaverini mielestä. Minulla vain on tunne, että nämä korostetut tietotekniikkataidotkin olisivat puhetta vain. Eikö oikeilla nörteillä ole jotain itse koottuja koneita ja käyttiksenä Ubuntua tai vastaavaa? Tällä on ihan vaan kaupasta ostetut laitteet. Istuu ahkeraan kyllä koneella, mutta pelailee vain jotain mäiskintäpelejä. Mistään ohjelmoinnista tai muusta ei ole maininnut mitään.
En suosittele elättämiestä kenellekään. Mun mies meni kymmenen elättivuoden jälkeen vihdoin töihin, mutta itse olen edelleen katkera. Ja eihän se laiska perusluonne miksikään siitä töihinmenosta muuttunut, saatikka rahaa tule paljon lisää yhteisiin menoihin, kun mies tuhlaa itseensä, kun kerrankin on rahaa.
Rento ja kiva mieshän se on, jos siltä ei kehtaa mitään vaatia.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 07:58"]En suosittele elättämiestä kenellekään. Mun mies meni kymmenen elättivuoden jälkeen vihdoin töihin, mutta itse olen edelleen katkera. Ja eihän se laiska perusluonne miksikään siitä töihinmenosta muuttunut, saatikka rahaa tule paljon lisää yhteisiin menoihin, kun mies tuhlaa itseensä, kun kerrankin on rahaa.
Rento ja kiva mieshän se on, jos siltä ei kehtaa mitään vaatia.
[/quote]
Mihin töihin muka otetaan 10 vuotta putkeen makaillut mies?
Korkeintaan ilmaistyöhön.
Siskoni mies. Meidän tarinassa minä olen kusipää, kun laitoin rahahanat kiinni, enkä suostunut mm maksamaan neromiehen jatko-opintoja. Hän myös nero, jota ei vielä ollut löydetty. Hanttihommat ei käy.
Kai jonnekin siivoojaksi tai vastaavaksi olisi mahdollisuus päästä? Tämän minun kaverini mies ei siis kuitenkaan halua muihin kuin "oman alan" töihin. En vain muuten tiedä, mistä se on saanut päähänsä, että atk olisi sen oma ala, koska ei ole varsinaisesti sen alan koulutustakaan eikä siis työkokemusta.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 08:09"]Kai jonnekin siivoojaksi tai vastaavaksi olisi mahdollisuus päästä? Tämän minun kaverini mies ei siis kuitenkaan halua muihin kuin "oman alan" töihin. En vain muuten tiedä, mistä se on saanut päähänsä, että atk olisi sen oma ala, koska ei ole varsinaisesti sen alan koulutustakaan eikä siis työkokemusta.
[/quote]
Siivoojalta vaaditaan laitoshuoltajan tutkinto, joten ei onnistu.
Yleensähän se on mies, joka joutuu taloudellisesti hyväksikäytettäväksi.
No mun 10 vuotta makoillut sai eka ilmaistyötä ja sen jälkeen työnantaja palkkasi sen ihan palkalliseen vakityöhön, ihmettelijälle tiedoksi.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 08:12"]
Yleensähän se on mies, joka joutuu taloudellisesti hyväksikäytettäväksi.
[/quote]
Täytyy myöntää, että kyllä minä tuon kaverin nörttimiehen hyväksyisin helpommin, jos se olisi jo muutaman muksun pyöräyttänyt ja hoidellut niitä kotona. Mutta näillä ei ole edes koiraa ulkoilutettavaksi.