Miksi töihin täytyy tulla sairaana?
Mikä ihmeen sankariteko se on, kun tullaan tartuttamaan työkaverit vatsatauteihin ja flunssaan?
Mitä sairaampi sen paempi työntekijä? "Täällä minä sinnittelen viimeiseen asti. Näettekö nyt varmasti miten kipeä olen?" Niiiisk.
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 12:43"]Minulla on työnantaja, jolle olen myynyt palkaa vastaan x määrän aikaani. Joka pitää myös huolen siitä, että sen ajan myös olen hänen käytettävissä, vaikka kuinka aamulla nenä vuotaisi ja saisin paheksuvia katseita, kun löysää vatsaani käyn helpottamassa.
[/quote]
Mulla on luottamusmies joka on yhdessä työnantajan kanssa sopinut että saa sairastaa omalla ilmoituksella kolme päivää palkallisesti.
[/quote]
Mikä luottamusmies?! Kaikki ei vaan ole töissä näissä suuryrityksissä, joissa on varaa maksaa sairaupoissaoloista pikkunuhan takia. Jos on flussa teet vähemmän rasittaavaa työtä jne.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 12:01"]
No minä olen siksi, että kukaan muu ei niitä minun töitäni sillä aikaa hoida, eikä deadlinet projekteilla jousta, joten jonkun pikku räkätaudin takia ei todellakaan kannata maata kotona, koska se tietää että töissä on entistä kovempi kiire ja joutuu tekemään illatkin sen saikun jälkeen. Tämmöistä se on erityisasiantuntijatehtävissä, joissa ei tuosta vaan sijaista otetakaan... En keneltäkkään huomiota kerjää sairaana töissä olollani, vaan ihan omaa mukavuuttani ja töistäni selviämistä ajattelen.
Ja lääkkeillä saa kyllä esim. flunssan oireet tasolle jolla ne ei haittaa työtä. Kuume alas kipu- ja kuumelääkkeellä. Nenä auki ja vuotaminen kuriin Otrivin Compilla. Jos on kurkku kipeä, puuduttavia ja desinfioivia kurkkutableteita.
[/quote]
no tota. Mä olen myös vaatiavassa erityisasiantuntijatyössä ja mulle ei Suomesta käytönnössä edes saa sijaista. Jokainen dedis vaatii että juuri minä saavutan sen.
valitettavasti noiden yllämainittujen flunssan oireiden saaminen "tasolle, jolla ne ei haitta työtä" ei minun tehtävässäni riitä. tuon verran minäkin saan aikaan, mutta sillä tasolla pystyn vain työnkuvani yksinkertaisempiin osiin, vaikka nyt luennoimaan tai pitämään jonkun presentaation tai tekemään rutiinijuttua, laskuja ja sellaisia. Varsinainen oikea työni vaatisi myös aivotoimintaa, ja sitä ei mikään lääke flunssassa palauta. Ja joidenkin presentaatioiden jälkeen olen miettinyt, että juuri tämän jälkeen olisi ollut parempi olla pitämättä: ei sillä, menihän se ihan hyvin, mutta minun työssäni "ihan hyvin" ei vaan ole tarpeeksi. Tällä tasolla työ on kilpailu, eikä siihen kannata osallistua jos ei ole kisakunnossa. Itse olen tosiaan sitä mieltä, että on parempi tehdä sit vaikka ylitöitä terveenä kuin yrittää säheltää sairaana.
[/quote]
Millasia töitä nämä vaativat asiantuntijatehtävät on? Musta on aika pelottavaa, että jotkut vaativat tehtävät lepää vain yhden ihmisen harteilla. Ajattele, jos vaikka joutuisit kolariin tai kuolisit? Meneekö koko firma nurin silloin? Tai Suomen tulevaisuus on vaakalaudalla?
Jonkinlaista turvajärjestelyä pitäisi kyllä tehdä, ei tärkeitä asioita pitäisi laittaa vain yhden kortin varaan.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 12:15"]
Minäkin jaksan aina ihmetellä, että miten ihmiset kuvittelee että noin vaan voi aina olla pois töistä kun tuntuu vähän heikolta ja nenä vuotaa. Ymmärrän että jollekin kaupan kassalle saa helposti jostain varamiespalvelusta sijaisen, mutta minun töitäni ja asiakkaitani ei kyllä kukaan muu sillä aikaa hoida jos olen poissa töistä.
[/quote]
Ei minunkaan hommiin sijaista hankita, mutta olen päättänyt, että olen oman elämäni tärkein henkilö. Jos sairastun, niin sitten sairastan.
Minusta tuntuu, että ne ihmiset, jotka ajattelevat kuin sinä, eivät ole myöskään kovin sympaattisia toisia kohtaan. Vaaditte täydellisyyttä, ettekä hyväksy mitään inhimillisiä heikkouksia. Pitäisi olla kuin robotti. Minä en vaadi täydellisyyttä. Työ on vähempiarvoinen kuin ihminen.
Joillakin työpaikoilla työnantaja ei katso hyvällä sairauspoissaoloja, joten ei haluta jäädä pois jos pystytään töihin.
Sitten on sellaisia töitä joita kukaan ei tee jos olet itse pois, eli ne työt jää tekemättä ja kasaantuvat ja voi olla todella hankalaa selvitellä työtään jälkikäteen jos on ollut pois, joten voi olla itselle helpompaa että menee kipeänä töihin ja hoitaa työnsä.
Voi olla vähän vaikea ymmärtää työssä, jossa jonku korvaavan henkilön läsnäolo riittää tai jos työkaverit voivat paikata puuttuvan työntekijän osuuden.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 12:37"]
No mikäs tauti se sitten on kun aikuinen oksentaa ja ripuloi?
[/quote]Useinmiten krapula.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 12:15"]
Minäkin jaksan aina ihmetellä, että miten ihmiset kuvittelee että noin vaan voi aina olla pois töistä kun tuntuu vähän heikolta ja nenä vuotaa. Ymmärrän että jollekin kaupan kassalle saa helposti jostain varamiespalvelusta sijaisen, mutta minun töitäni ja asiakkaitani ei kyllä kukaan muu sillä aikaa hoida jos olen poissa töistä.
[/quote]
Meillä on pari tällaista työntekijää. Työvuorolistat on 3 viikon jaksoissa. Yksi näistä on jo tällä kolmella viikolla taas kerran jo toista kertaa saikulla. Joka kolmen viikon listassa on yksi parin päivän saikku ainakin ja monesti pari saikkua. Eli on joka toinen viikko pari päivää pois.
Vituttaa sellaiset luuserit, jotka mähöttää kotona kun pikkuisen nokkaa kutittaa
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 12:23"]
Vatsatauteihin? Ei aikuinen sairasta vatsatautia. Normaali ihminen sairastaa flunssan kerran vuodessa. Toisilla on sitten tapana olla joka toinen viikko "vähän flunssassa".
On ehkä parasta luopua koko työpaikasta jos ei osaa pitää itseään terveenä
[/quote]
Tieteellinen sensaatio AV-palstalla! AV-mamma on pitkällisen tutkimuksen jälkeen selvittänyt, että vastustuskyky onkin kiinni tahdonvoimasta!
[/quote]
Meillä ainakin ne suurimmat sairastajat on ylipainoisia ja suurin osa tupakoijia. Eli omilla elintavoilla voi vaikuttaa siihen, tarttuuko kaikki taudit.
Lisäksi voi pestä ne kädet.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 12:41"]
Vatsatauteihin? Ei aikuinen sairasta vatsatautia. Normaali ihminen sairastaa flunssan kerran vuodessa. Toisilla on sitten tapana olla joka toinen viikko "vähän flunssassa".
[/quote]
Tieteellinen sensaatio AV-palstalla! AV-mamma on pitkällisen tutkimuksen jälkeen selvittänyt, että vastustuskyky onkin kiinni tahdonvoimasta!
[/quote]
Se on kiinni terveellisistä elämäntavoista ja hyvästä hygieeniasta. Lähes 20 vuotta työelämässä ja sairaspoissaoloa 6h, joka johtui työtapaturmasta.
[/quote]
ja sait vielä jatkaa samassa paikassa tuon tunaroinnin jälkeen! Vai pistivätkö ulos samantien?
Miten te pöpökammoiset ihan oikeasti hoidatte päivittäisiä asioitanne, käytte kaupassa jne... Virus voi olla peräisin teistäkin vaikka tauti ole päällä.
No minä olen siksi, että kukaan muu ei niitä minun töitäni sillä aikaa hoida, eikä deadlinet projekteilla jousta, joten jonkun pikku räkätaudin takia ei todellakaan kannata maata kotona, koska se tietää että töissä on entistä kovempi kiire ja joutuu tekemään illatkin sen saikun jälkeen. Tämmöistä se on erityisasiantuntijatehtävissä, joissa ei tuosta vaan sijaista otetakaan... En keneltäkkään huomiota kerjää sairaana töissä olollani, vaan ihan omaa mukavuuttani ja töistäni selviämistä ajattelen.
Ja lääkkeillä saa kyllä esim. flunssan oireet tasolle jolla ne ei haittaa työtä. Kuume alas kipu- ja kuumelääkkeellä. Nenä auki ja vuotaminen kuriin Otrivin Compilla. Jos on kurkku kipeä, puuduttavia ja desinfioivia kurkkutableteita.
[/quote]
Lääkkeet helpottaa joo sinun oloasi, mutta olet silti itsekäs kakara kun tulet töihin tartuttamaan muut työntekijät.
[/quote]
No tee ne työsi kotona.
Urpo
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 12:37"]
No mikäs tauti se sitten on kun aikuinen oksentaa ja ripuloi?
[/quote]Useinmiten krapula.
[/quote]
Eli olin viikko sitten krapulassa, vaikka en ole juonut pisaraakaan alkoholia, sitten vuoden 2000?
seeeelvä
Ymmärrättehän, että näin tartutatte muita? Ja te ette ole muita tärkeämpiä? Potkuja on turha pelätä koska ketään ei voi irtisanoa sen takia, että on kipeä.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 13:11"]
Nykyisin niin moni luulee olavansa korvaamaton, ettei voi olla pois töistä.
[/quote]
Myönnän auliisti, että en ole korvaamaton. Moni muukin alan ammattilainen tekisi työni ihan yhtä hyvin kuin minä sairauslomani ajan. Ongelmana onkin se, että pomopuoli ei halua ottaa sitä korvaajaa. Työn on edettävä aikataulussa, ja jos minä en ole paikalla, se ei etene mihinkään, kiitos kitsaan esimiehen. Julkisen puolen työntekijä olen.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 13:46"]
Ymmärrättehän, että näin tartutatte muita? Ja te ette ole muita tärkeämpiä? Potkuja on turha pelätä koska ketään ei voi irtisanoa sen takia, että on kipeä.
[/quote]
Käyn töissa vain, että saan palkkaa ja se on minulle tärkeämpää kuin sinä ja sinun mahdolliset tartunnat. Empatiani ovat heitä varten, jotka merkitsevät minulle jotain. Työkaverit on vain välttämätön paha, jotka tulevat työn ohessa.
t.provisiopalkkalainen
[/quote]
Mulla ei ollut lapsena/nuorena vatsatautia. Ekan kerran kun se tuli olin jo lähes 30-vuotias.... Ihan kakara siis vielä?