Miksi töihin täytyy tulla sairaana?
Mikä ihmeen sankariteko se on, kun tullaan tartuttamaan työkaverit vatsatauteihin ja flunssaan?
Mitä sairaampi sen paempi työntekijä? "Täällä minä sinnittelen viimeiseen asti. Näettekö nyt varmasti miten kipeä olen?" Niiiisk.
Kommentit (36)
No jos meillä on todella tärkeitä työtehtäviä, niin ei silloin olla minkään pienen flunssan tai mahakivun takia pois. Osa tulee kuumeessakin töihin.
No minä olen siksi, että kukaan muu ei niitä minun töitäni sillä aikaa hoida, eikä deadlinet projekteilla jousta, joten jonkun pikku räkätaudin takia ei todellakaan kannata maata kotona, koska se tietää että töissä on entistä kovempi kiire ja joutuu tekemään illatkin sen saikun jälkeen. Tämmöistä se on erityisasiantuntijatehtävissä, joissa ei tuosta vaan sijaista otetakaan... En keneltäkkään huomiota kerjää sairaana töissä olollani, vaan ihan omaa mukavuuttani ja töistäni selviämistä ajattelen.
Ja lääkkeillä saa kyllä esim. flunssan oireet tasolle jolla ne ei haittaa työtä. Kuume alas kipu- ja kuumelääkkeellä. Nenä auki ja vuotaminen kuriin Otrivin Compilla. Jos on kurkku kipeä, puuduttavia ja desinfioivia kurkkutableteita.
Monessa työpaikassa sairaspoissaoloista syyllistetään.
Minäkin jaksan aina ihmetellä, että miten ihmiset kuvittelee että noin vaan voi aina olla pois töistä kun tuntuu vähän heikolta ja nenä vuotaa. Ymmärrän että jollekin kaupan kassalle saa helposti jostain varamiespalvelusta sijaisen, mutta minun töitäni ja asiakkaitani ei kyllä kukaan muu sillä aikaa hoida jos olen poissa töistä.
Itse olin viikon nielutulehduksessa ja toisen viikon kovassa flunssassa ja molemmat viikot töissä ihan siksi, että töilläni oli deadline, jota oli noudatettava. Minun osuuteni oli osa suurempaa kokonaisuutta, joten ei siinä auta maata ja sairastaa. Yritin kyllä pysytellä ihan omassa kammiossani niin, ettei muihin tartu.
Vatsatauteihin? Ei aikuinen sairasta vatsatautia. Normaali ihminen sairastaa flunssan kerran vuodessa. Toisilla on sitten tapana olla joka toinen viikko "vähän flunssassa".
On ehkä parasta luopua koko työpaikasta jos ei osaa pitää itseään terveenä
No mikäs tauti se sitten on kun aikuinen oksentaa ja ripuloi?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 12:23"]
Vatsatauteihin? Ei aikuinen sairasta vatsatautia. Normaali ihminen sairastaa flunssan kerran vuodessa. Toisilla on sitten tapana olla joka toinen viikko "vähän flunssassa".
[/quote]
Tieteellinen sensaatio AV-palstalla! AV-mamma on pitkällisen tutkimuksen jälkeen selvittänyt, että vastustuskyky onkin kiinni tahdonvoimasta!
Minulla on työnantaja, jolle olen myynyt palkaa vastaan x määrän aikaani. Joka pitää myös huolen siitä, että sen ajan myös olen hänen käytettävissä, vaikka kuinka aamulla nenä vuotaisi ja saisin paheksuvia katseita, kun löysää vatsaani käyn helpottamassa.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 12:41"]
[/quote]
Tieteellinen sensaatio AV-palstalla! AV-mamma on pitkällisen tutkimuksen jälkeen selvittänyt, että vastustuskyky onkin kiinni tahdonvoimasta!
[/quote]
Se on kiinni terveellisistä elämäntavoista ja hyvästä hygieeniasta. Lähes 20 vuotta työelämässä ja sairaspoissaoloa 6h, joka johtui työtapaturmasta.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 12:45"]
[/quote]
[/quote]
Se on kiinni terveellisistä elämäntavoista ja hyvästä hygieeniasta. Lähes 20 vuotta työelämässä ja sairaspoissaoloa 6h, joka johtui työtapaturmasta.
[/quote]
Sanoo AV-mamma. Tieteellinen tutkimus sanoo toista. Ymmärrät varmaan, että kaikki ihmiset eivät ole geneettisesti sinun kloonejasi?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 12:45"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sanoo AV-mamma. Tieteellinen tutkimus sanoo toista. Ymmärrät varmaan, että kaikki ihmiset eivät ole geneettisesti sinun kloonejasi?
[/quote]
Näinpä. Itse olen sitä sorttia, joka sairastaa jatkuvasti. Kerran vuoden sisällä olin lähemmäs 10 kertaa kunnon flunssassa, johon liittyi lähes 40 asteen kuume. Syytä ei selvinnyt. Pidän huolta hygieniasta ja terveellisistä elämäntavoista ja kaikki konstit vitamiineista vaihtoehtohoitoihin on kokeiltu. Kun on huonot geenit, niin on huonot geenit.
Muutenkin ottaa päähän se, että niin suuri osa elämästä menee hukkaan sairastamisen takia, ja sitten saa vielä kuulla syyllistämistä ja epäilyksiä siitä, että lintsaa vain huvin vuoksi.
Koska tulee syyllinen olo jos on pois.
Entisessä työpaikassani kerroin esimiehelleni(naiselle), että tunnen itseni flunssaiseksi. Esimies siihen:" no, kyllä se siitä. Mäki oon viikon ollut kuumeisena töissä" Olin hetken että mitalinko haluat?
Menin seuraavana päivänä työterveyshuoltoon ja sain muutaman päivän sairauslomaa.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 12:01"]
No minä olen siksi, että kukaan muu ei niitä minun töitäni sillä aikaa hoida, eikä deadlinet projekteilla jousta, joten jonkun pikku räkätaudin takia ei todellakaan kannata maata kotona, koska se tietää että töissä on entistä kovempi kiire ja joutuu tekemään illatkin sen saikun jälkeen. Tämmöistä se on erityisasiantuntijatehtävissä, joissa ei tuosta vaan sijaista otetakaan... En keneltäkkään huomiota kerjää sairaana töissä olollani, vaan ihan omaa mukavuuttani ja töistäni selviämistä ajattelen.
Ja lääkkeillä saa kyllä esim. flunssan oireet tasolle jolla ne ei haittaa työtä. Kuume alas kipu- ja kuumelääkkeellä. Nenä auki ja vuotaminen kuriin Otrivin Compilla. Jos on kurkku kipeä, puuduttavia ja desinfioivia kurkkutableteita.
[/quote]
no tota. Mä olen myös vaatiavassa erityisasiantuntijatyössä ja mulle ei Suomesta käytönnössä edes saa sijaista. Jokainen dedis vaatii että juuri minä saavutan sen.
valitettavasti noiden yllämainittujen flunssan oireiden saaminen "tasolle, jolla ne ei haitta työtä" ei minun tehtävässäni riitä. tuon verran minäkin saan aikaan, mutta sillä tasolla pystyn vain työnkuvani yksinkertaisempiin osiin, vaikka nyt luennoimaan tai pitämään jonkun presentaation tai tekemään rutiinijuttua, laskuja ja sellaisia. Varsinainen oikea työni vaatisi myös aivotoimintaa, ja sitä ei mikään lääke flunssassa palauta. Ja joidenkin presentaatioiden jälkeen olen miettinyt, että juuri tämän jälkeen olisi ollut parempi olla pitämättä: ei sillä, menihän se ihan hyvin, mutta minun työssäni "ihan hyvin" ei vaan ole tarpeeksi. Tällä tasolla työ on kilpailu, eikä siihen kannata osallistua jos ei ole kisakunnossa. Itse olen tosiaan sitä mieltä, että on parempi tehdä sit vaikka ylitöitä terveenä kuin yrittää säheltää sairaana.
Mun esimieheni tuli töihin uupuneena, ärtyneenä ja kuumeessa. Huokaili ja pyöritteli silmiään ja jokaiselle kävi selväksi että oli sairas. Sijainen olisi voitu hoitaa, mutta joku ihme korvaamattomuustarve ajoi ohi. Mahtavaa esimerkkiä...
Olen kausiapulaisena tavaratalossa ja töitä ei saa jos joskus sattuu sesonkina sairastumaan. Tämän takia tulen vaikka missä räkäoksennustaudissa töihin. :(
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 12:43"]Minulla on työnantaja, jolle olen myynyt palkaa vastaan x määrän aikaani. Joka pitää myös huolen siitä, että sen ajan myös olen hänen käytettävissä, vaikka kuinka aamulla nenä vuotaisi ja saisin paheksuvia katseita, kun löysää vatsaani käyn helpottamassa.
[/quote]
Mulla on luottamusmies joka on yhdessä työnantajan kanssa sopinut että saa sairastaa omalla ilmoituksella kolme päivää palkallisesti.
En tule. Kaks päivää sain sairaslomaa flunssan takia ja jos olo ei ole huomenna yhtään parempi niin kai se on haettava lääkäriltä lisää. Toivottavasti ei tarvitse. Näitä hommia ei oikein flunssassa viiti/jaksa tehdä.
t.siivooja
Nykyisin niin moni luulee olavansa korvaamaton, ettei voi olla pois töistä.
Jep, helvetin ärsyttävää! Itse en ikinä ole kipeänä töissä.