Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa käytännössä se, ettei sopeudu työyhteisöön?

Vierailija
13.11.2020 |

Jos tervehtii muita, on asiallinen, ystävällinen ja omaa hyvät tiimityöskentelytaidot, ts. tekee ylimääräisiä työtehtäviä kun työkaverit pyytävät, helpottaa oma-aloitteisesti muiden töitä jne, niin miten silloin voi olla, ettei sopeudu työyhteisöön? Koska jotkut eivät syystä x pidä henkilöstä?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinusta tuntuu siltä, että sinua on sitten kohdeltu asiattomasti ja tämä on asiaton peruste irtisanomiselle, vie asia sitten eteen päin. Asioilla on yleensä kaksi puolta ja jos asia on niin kuin kerrot sen olevan, luulisi että viimeistään silloin asiat selviävät.

Itselläni on nimittäin kokemusta tyypeistä, jotka on sanottu irti tällä periaatteella - usko pois, tähän asiaan on aika painavat perusteet eikä tätä käytetä mitenkään heppoisin perustein irtisanomisen syynä.

Millaisia tyyppejä?

Erittäin vaikeita. Olivat aluksi todella asiallisia ja muuta työyhteisöä kohtaan mukavia, mutta sitten alkoi muiden selän takana jauhaminen ja räikeiden virheiden tekeminen.

Onhan sinulle annettu palautetta? Tai siis palautteen perusteella voidaan sanoa irti tuollaisen syyn vuoksi. Kanssasi on pitänyt käydä keskustelua siitä, miksi olet sopeutumaton työyhteisöön. Sinulla on myös oikeus saada tietää, mikä aiheuttaa sopeutumattomuutta työyhteisöön. Se pitää käydä nimittäin joka kerta.

Vierailija
42/73 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä heillä ei ole tarjota sinulle vaativampia tehtäviä ja he arvelevat, että kyllästyisit nopeasti nykyisiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä, ettei 3-kymppiset kollit jaksa katsella vanhan kropan omaavaa +50v naista.

Kuuluin työyhteisön nuorimpiin ja ikä nyt ei ole peruste potkuille. Ap

Vierailija
44/73 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa gonahtaa kirjoitti:

Eli sut fudutettiin koeajan lopulla.

Hei, no worries ihan perussettiä, noihin lappuihin aina keksitään joku ympäripyöreä selitys.

Sitten vaan seuraava mato koukkuun koeajalle, kunnes onkin seuraavan vuoro.

Näin pysyy tekijät tuoreina

Juuri näin,koeajalla saadaan ihminen tekemään töitä tehokkaammin kuin oikeasti jaksaisi, että saa jatkaa. Näitä kun ketjuttaa niin saa aina freshiä täysillä painavaa työvoimaa.

Vierailija
45/73 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos tervehtii muita, on asiallinen, ystävällinen ja omaa hyvät tiimityöskentelytaidot, ts. tekee ylimääräisiä työtehtäviä kun työkaverit pyytävät, helpottaa oma-aloitteisesti muiden töitä jne, niin miten silloin voi olla, ettei sopeudu työyhteisöön? Koska jotkut eivät syystä x pidä henkilöstä?"

Itse olen huomannut, että tälläinen tyyppi joka oma-aloitteisesti helpottaa muiden töitä, on myös tyyppi joka myös tuo asian ilmi ja kiillottaa omaa kruunuaa. Kerrot, että olet asiallinen ja ystävällinen, mutta onko näin? Oletko jollekin vastannut epäasiallisesti?

Miten puhut muista työkavereistasi selän takana? Entä esimiehestä? Miten puhut asiakkaille ja muille yhteistyökumppaneille?

Oletko kiinnostunut muista vai puhutko aina omista asioistasi? Tuotko koko ajan esille työpaikan epäkohtia, vietkö asioita esimerkiksi liittoon ilman muiden mielipidettä? Oletko valittaja?

Nämä asiat nimittäin ratkaisevat ja aika paljon. Vaikka sinulle sanottaisiin monelta taholta, että olit mukava työkaveri, et välttämättä ole sitä sillä aika moni ei halua lähteä riitelemään toisen kanssa.

Jaa, en yrittänyt kiillottaa omaa kruunuani, tein vain töitä. Sanoin vain, että työkaverit kehuivat ja kiittelivät, koska tämän keskustelun kannalta olennaista. En ole vastannut kenellekään epäasiallisesti. Olen kiinnostunut muista, en pälpätä omista asioistani, en ole valittanut yhtään mistään pienestäkään asiasta. En puhu kenestäkään selän takana, mitä järkeä sellaisessa olisi. Ap

Jos sinusta tuntuu siltä, että sinua on sitten kohdeltu asiattomasti ja tämä on asiaton peruste irtisanomiselle, vie asia sitten eteen päin. Asioilla on yleensä kaksi puolta ja jos asia on niin kuin kerrot sen olevan, luulisi että viimeistään silloin asiat selviävät.

Itselläni on nimittäin kokemusta tyypeistä, jotka on sanottu irti tällä periaatteella - usko pois, tähän asiaan on aika painavat perusteet eikä tätä käytetä mitenkään heppoisin perustein irtisanomisen syynä.

Varmasti on paikkoja, joissa tällaiseen on painavat perusteet, mutta se ei tarkoita että jokaisessa yrityksessä olisi näin. Voidaan sitä käyttää heppoisestikin. Joka tapauksessa epäreiluus on tapahtunut siinä, että vaikka taustalla olisikin todellisia ongelmia, niin ennen potkujen antamista ei ole näitä ongelmia tuotu ap:n tietoon ainakaan sellaisella tavalla, että ap olisi ymmärtänyt mistä on kysymys.

Mietin esim. tuota oma-aloitteista toisten töissä auttamista, josta ap kirjoitti. Voi olla, että toisen osapuolen mielestä onkin ollut kyseessä toisten töiden varastelu tai omiminen, ehkä seurauksena asioiden sekaisin meno ja ihmisten töiden häiriintyminen. Pystyn kuvittelemaan tällaisenkin skenaarion. Mutta tässä tapauksessa olisi jonkun, mielellään esimiehen, pitänyt sanoa suoraan, että toisten töitä ei saa oma-aloitteisesti rohmuta. Ei niin, että ap:n tullessa viemään papereita työkaveri sanoo että ei tarvi, vaan niin että esimies sanoo, että ei saa koskea toisten papereihin. Jos näin toimitaan ja ei-toivottu toimintamalli jatkuu, sitten vasta kenkää. Laki ei tätä koeajalla edellytä, mutta yleinen reiluus kyllä.

Vierailija
46/73 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen ihminen on hyvin lapsellinen, jos tekee ongelman siitä millainen kukakin ihminen on työpaikalla. Töissä pitää sietää kaikenlaisia ihmisiä, kertoo ihmisen keskeneräisyydestä jos ei pysty tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Sellainen ihminen on yleensä hyvin lokeroitunut ja vaikea. Ei töissä tarvitse kenenkään pezzsettä alkaa nuolemaan, siellä ollaan töitä tekemässä eikä miellyttämässä epävarmoja ihmisiä.

Vierailija
47/73 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia tyyppejä?

Erittäin vaikeita. Olivat aluksi todella asiallisia ja muuta työyhteisöä kohtaan mukavia, mutta sitten alkoi muiden selän takana jauhaminen ja räikeiden virheiden tekeminen.

Onhan sinulle annettu palautetta? Tai siis palautteen perusteella voidaan sanoa irti tuollaisen syyn vuoksi. Kanssasi on pitänyt käydä keskustelua siitä, miksi olet sopeutumaton työyhteisöön. Sinulla on myös oikeus saada tietää, mikä aiheuttaa sopeutumattomuutta työyhteisöön. Se pitää käydä nimittäin joka kerta.

Hankalan kuuloisia tapauksia! Kiitos kun kerroit.

Ei käyty keskustelua, koeaikaakin oli vielä jäljellä ja työsuhde päättyi heti. Pomo ilmoitti tekstarilla työvuoron jälkeen, otan yhteyttä maanantaina ja kyselen lisää.

Alkuviikosta myös pomo kehui minua, olin 4 viikkoa töissä tuolla, olen kyllä todella hämmentynyt. Toisen pomon suhtautuminen on ollut outoa minuun ensimmäisestä päivästä alkaen. Olen miettinyt pääni puhki, että mistä asia johtuu. No, ehkä asia joskus selviää. Ap

Vierailija
48/73 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun perusteella en lainkaan ihmettele, että potkut tulivat. Väistivät miinan.

Vierailija
49/73 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei välttämättä ole mistään käytökseen liittyvästä asiasta.

Minä huomasin edellisessä työpaikassani ihan itse, että en sopeudu siihen työyhteisöön. Työ oli määräaikainen, joten ongelma ei ollut pitkäaikainen. Ja nyt tiedän, että en hakeudu tuohon paikkaan enää uudelleen.

Minulla kyse oli siitä, että työotteeni oli sellainen, että työn ihmiskeskeisyys ja asiakeskeisyys kulkivat hyvässä tasapainossa molemmat puolet huomioiden. Mutta tuon työyhteisön tyyli olikin yllättäen hyvin paljon asiakeskeisyyteen painottuva. Ja minun oli hyvin vaikea sopeutua siihen, että ihmiset asian keskellä unohdettiin lähes täysin.

Minulla on kokemusta toisenlaisistakin työyhteisöistä, ja nyt olenkin saman alan paikassa missä ihmiskeskeisyys on ansaitsemassaan arvossa. Tämä sopii minun arvoihini huomattavasti paremmin.

Vierailija
50/73 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut useammassa työpaikassa se ainainen juttu että keskityn töihin ja olen tarkka, ja koska työkaverit tekee kaiken puoliteholla ja venyttää taukoja joka suuntaan, minä näytän siltä että olen suorastaan heitä vastaan tai vähintäänkin pomon määräämä vakooja joka saattaa kannella heistä. En vaan jaksa katsella niitä naamoja niin paljon. Ei riitä juteltavaa, mutta työjutut tulee vaihdettua kun tarpeen. Jos ei osallistu siihen kahvipöytänotkumiseen, on epäillyttävä ja uhkaava. :D

Vierailija
51/73 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän sellaisia työpaikkoja, etenkin kunnallisella puolella, joissa työntekijät lähinnä välttelevät vastuuta ja pitävät huolen, etteivät jää kiinni mistään. Itsellänikin on kokemusta vastaavasta.

Jos siihen sitten työnnetään ahkera ja vastuuntuntoinen työntekijä, niin vihathan tämä työntekijä vain saa niskaansa. Se vastuun välttely kun on vähän kuin sanaton sopimus. Ja jos joukkoon tulee yksi erilainen, niin on pelko, että tuo sanaton sopimus rikkoontuu.

Vierailija
52/73 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos tervehtii muita, on asiallinen, ystävällinen ja omaa hyvät tiimityöskentelytaidot, ts. tekee ylimääräisiä työtehtäviä kun työkaverit pyytävät, helpottaa oma-aloitteisesti muiden töitä jne, niin miten silloin voi olla, ettei sopeudu työyhteisöön? Koska jotkut eivät syystä x pidä henkilöstä?"

Itse olen huomannut, että tälläinen tyyppi joka oma-aloitteisesti helpottaa muiden töitä, on myös tyyppi joka myös tuo asian ilmi ja kiillottaa omaa kruunuaa. Kerrot, että olet asiallinen ja ystävällinen, mutta onko näin? Oletko jollekin vastannut epäasiallisesti?

Miten puhut muista työkavereistasi selän takana? Entä esimiehestä? Miten puhut asiakkaille ja muille yhteistyökumppaneille?

Oletko kiinnostunut muista vai puhutko aina omista asioistasi? Tuotko koko ajan esille työpaikan epäkohtia, vietkö asioita esimerkiksi liittoon ilman muiden mielipidettä? Oletko valittaja?

Nämä asiat nimittäin ratkaisevat ja aika paljon. Vaikka sinulle sanottaisiin monelta taholta, että olit mukava työkaveri, et välttämättä ole sitä sillä aika moni ei halua lähteä riitelemään toisen kanssa.

Jaa, en yrittänyt kiillottaa omaa kruunuani, tein vain töitä. Sanoin vain, että työkaverit kehuivat ja kiittelivät, koska tämän keskustelun kannalta olennaista. En ole vastannut kenellekään epäasiallisesti. Olen kiinnostunut muista, en pälpätä omista asioistani, en ole valittanut yhtään mistään pienestäkään asiasta. En puhu kenestäkään selän takana, mitä järkeä sellaisessa olisi. Ap

Varmasti on paikkoja, joissa tällaiseen on painavat perusteet, mutta se ei tarkoita että jokaisessa yrityksessä olisi näin. Voidaan sitä käyttää heppoisestikin. Joka tapauksessa epäreiluus on tapahtunut siinä, että vaikka taustalla olisikin todellisia ongelmia, niin ennen potkujen antamista ei ole näitä ongelmia tuotu ap:n tietoon ainakaan sellaisella tavalla, että ap olisi ymmärtänyt mistä on kysymys.

Mietin esim. tuota oma-aloitteista toisten töissä auttamista, josta ap kirjoitti. Voi olla, että toisen osapuolen mielestä onkin ollut kyseessä toisten töiden varastelu tai omiminen, ehkä seurauksena asioiden sekaisin meno ja ihmisten töiden häiriintyminen. Pystyn kuvittelemaan tällaisenkin skenaarion. Mutta tässä tapauksessa olisi jonkun, mielellään esimiehen, pitänyt sanoa suoraan, että toisten töitä ei saa oma-aloitteisesti rohmuta. Ei niin, että ap:n tullessa viemään papereita työkaveri sanoo että ei tarvi, vaan niin että esimies sanoo, että ei saa koskea toisten papereihin. Jos näin toimitaan ja ei-toivottu toimintamalli jatkuu, sitten vasta kenkää. Laki ei tätä koeajalla edellytä, mutta yleinen reiluus kyllä.

Siis oma-aloitteisuus koski niitä tehtäviä, jotka edistivät/nopeuttivat muiden mahdollisuutta päästä käsiksi omiin töihinsä. Toisin sanoen ilman minua olisi ollut enemmän kiire ja enemmän hommaa. Jos tämä olisi ollut ongelma, niin en ymmärrä miksei kukaan sanonut vaan sen sijaan kiitettiin ja kehuttiin. En siis tehnyt muiden varsinaisia työtehtäviä. Ap

Vierailija
53/73 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: Kyllä tuo ristiriitaiselta kuulostaa. Ehkä oman mielenterveytesi vuoksi kannattaa kysyä asiasta eikä tyytyä ympäripyöreään vastaukseen vaan vaatia ihan oikeaa selitystä. Tuskin sitä tulet saamaan, mutta yrittää voi.

Lohduttaudu sillä, että noin ristiriitaisessa yhteisössä olisi raskasta työskennellä. Ainainen pelko siitä, että vaikka kehutaan, niin iltapäivällä voi tulla potkut. On siis sinun onnesi, että pääsit tuollaisesta kiusaamispaikasta pois.

Vierailija
54/73 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse täysin tyytyväinen työpaikkaan vai olisiko siinä mielestäsi kehittämistä?

Vierailija
55/73 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap: Kyllä tuo ristiriitaiselta kuulostaa. Ehkä oman mielenterveytesi vuoksi kannattaa kysyä asiasta eikä tyytyä ympäripyöreään vastaukseen vaan vaatia ihan oikeaa selitystä. Tuskin sitä tulet saamaan, mutta yrittää voi.

Lohduttaudu sillä, että noin ristiriitaisessa yhteisössä olisi raskasta työskennellä. Ainainen pelko siitä, että vaikka kehutaan, niin iltapäivällä voi tulla potkut. On siis sinun onnesi, että pääsit tuollaisesta kiusaamispaikasta pois.

Potkut tuli. Turha asiaa sen enempää vatvoa. Siitä ei ole mitään hyötyä.

Vierailija
56/73 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti sinua on mustamaalattu selän takana. Siellä on voitu keksiä jotain hyvinkin lennokasta millä joku kateellinen on halunnut ampua sinut alas.

Sillä eihän tuossa asiassa ole muuten mitään järkeä.

Minä huomasin mustamaalaamisen siitä, kun pomo toisti asioita sanasta sanaan samoilla lauseilla kuin niistä oli puhuttu muualla. Siitä tiesin kuka on puhunut ja mitä. Mutta totesin myös, että jos pomo uskoo kiusaajien puheet eikä kysy minulta edes asiasta, niin sellaiseen paikkaan en edes haluaisi jäädä. Pomo valitsi puolensa ja se hänelle suotakoon.

Vierailija
57/73 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatoit herättää kateutta joissain. Tai pomo koki epävarmuutta, jos tulit monen kanssa toimeen, muttet tutustunut syvemmin häneen tai hänen luottohenkilöönsä? Tai joku muu osoitti kiinnostusta sinuun. Silloin defenssinä pomo saattoi heittää ulos, jottet saisi etua työstä. Väärinhän sellainen olisi, mutta ihmeellisiä kuvioita voi olla. Onko mahdollista, että joku vähätteli töitäsi pomolle ja otti niistä kunniaa?

Vierailija
58/73 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potkut tuli. Turha asiaa sen enempää vatvoa. Siitä ei ole mitään hyötyä.

Ei se työpaikka siitä tietenkään takaisin tule. Mutta ap on selvästi sen tyyppinen ihminen, jota tällaiset ristiriitaisuudet jäävät vaivaamaan. Siksi on ap:n mielenterveydelle hyväksi, jos hän saa jotain vastauksia. Toki ap voi valita näistä meidän teorioista jonkun mieleisen, sillä aivan varmasti joku meistä on osunut oikeaan. Ei siellä potkujen taustalla sen mystisempää syytä ole, jota ei olisi tapahtunut jollekin muullekin meistä.

Vierailija
59/73 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden vs. pomon kaveri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatoit herättää kateutta joissain. Tai pomo koki epävarmuutta, jos tulit monen kanssa toimeen, muttet tutustunut syvemmin häneen tai hänen luottohenkilöönsä? Tai joku muu osoitti kiinnostusta sinuun. Silloin defenssinä pomo saattoi heittää ulos, jottet saisi etua työstä. Väärinhän sellainen olisi, mutta ihmeellisiä kuvioita voi olla. Onko mahdollista, että joku vähätteli töitäsi pomolle ja otti niistä kunniaa?

Aivan turhaa spekulointia. Ehkä pomo oli syönyt huonon aamupalan. Se muuten selittäisi.

Vierailija
60/73 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse täysin tyytyväinen työpaikkaan vai olisiko siinä mielestäsi kehittämistä?

Olin täysin tyytyväinen omaan työhöni, mutta työpaikalla oli mielestäni kehittämiskohteita, joista en maininnut toki kenellekään, eivätkä ne minua varsinaisesti häirinneet. Tykkäsin kyseisestä työstä ja olin iloinen siellä. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme