Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyskorvaus pienenee yli tonnilla, koska kävin töissä!!!!

Vierailija
10.03.2014 |

Siis voi juman*******. Olen ollut 10 kk työttömänä ja saanut soviteltua päivärahaa, koska olen tehnyt päivän-pari viikossa sijaisuuksia tuossa meidän lähikoulussa. En siis ole ammatiltani opettaja. Nyt kassalta tuli päätös, että ansiosidonnaiseni lasketaan uudelleen, koska 26 vko työssäoloehto täyttyi. En siis ole kuluttanut lähellekään vanhaa ansiosidonnaistani.

Uusi päiväraha lasketaan näiden sijaisuuksien palkasta, koska opetusalalla 8 *45 min. viikossa lasketaan jo työssäoloehdon täyttäväksi. Eli uuden päivärahan perusteena oleva palkka on noin 160 €/vko, 660 €/kk.

Olen aivan shokissa, enkä osannut tällaiseen varautua. Onko mitään tehtävissä?

Oman alani työtä olen hakenut aktiivisesti, mutta ei tärppää. Ja nyt pitäisi sitten tulla toimeen noin neljällä sadalla eurolla kuukaudessa. Ja kaikki vain siksi, että kävin töissä. Jos en olisi käynyt saisin vielä yli vuoden vanhaa ansiosidonnaista!!!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on ongelma? Saat edelleen soviteltua päivärahaa

Vierailija
2/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla ei kannata valittaa sosiaalituista tai ainakaan niiden pienuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ongelma on siinä, että emme pärjää tuolla summalla!! Ja siinä epäreiluudessa, että jos olisin makoillut kotona nuo päivät sijaisuuksien sijaan, niin saisin edelleen vielä yli vuoden hyvää ansiosidonnaista.

Vierailija
4/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 10:35"]

[/quote]

on han tuo nyt ongelma jos päiväraha on tonnin pienempi kuin ennen. Vai eikö sinulle tonnin vähennys kuussa tunnu missään.

t. toinen pätkätyöope, joka pelkää samaa. Taitaa olla syytä kieltäytyä kaikista sijaisuuksista koko loppukevään, että rahat riittää perheelle.

Vierailija
5/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jätit kertomatta tämän:

"

Myös osa-aikatyö voi kerryttää työssäoloehtoa ja työssäoloehtoon luetaan jokainen kalenteriviikko, jona olet ollut työssä vähintään 18 tuntia. Työssäoloehto täyttyy 26 kalenteriviikon työskentelystä. Kun työssäoloehtosi täyttyy, ansiopäivärahasi määrä lasketaan uudelleen ja enimmäisaika (500 päivää) alkaa alusta. Päivärahan taso lasketaan työssäoloehdon täyttyessä uudelleen vaikka aiempi 500 päivän laskuri olisi vielä kesken.

Työttömyyskassa seuraa ja tallentaa tekemäsi työssäoloehtoon luettavat työssäoloviikot maksaessaan sinulle ansiopäivärahaa. Työssäoloehtoon tallennettujen työssäoloviikkojen lukumäärän voit halutessasi tarkistaa kassalta.

Työssäoloehdon täyttymisen jälkeen ansiopäivärahan määrä on vähintään 80 % aiemmasta, ilman lapsikorotusta lasketusta ansiopäivärahasta, jos aiempi 500 päivän enimmäismaksuaika ei ole ehtinyt täyttyä."

Jos ennen sait ansiosidonnaista 1000 e/kk, saat nyt vähintään 800 e/kk.

Opetusalalla laskentakaava on ihan sama (lakiin perustuva) kuin muuallakin enkä oikein usko, että olet tehnyt töitä 20 e tuntipalkalla.

Vierailija
6/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 10:40"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 10:35"]

[/quote]

on han tuo nyt ongelma jos päiväraha on tonnin pienempi kuin ennen. Vai eikö sinulle tonnin vähennys kuussa tunnu missään.

t. toinen pätkätyöope, joka pelkää samaa. Taitaa olla syytä kieltäytyä kaikista sijaisuuksista koko loppukevään, että rahat riittää perheelle.

[/quote]

Jotta minulta vähennettäisiin tuossa tapauksessa ansiopäivärahasta 1000 e, pitäisi nykyisen ansiopäivärahani olla  yli 5000 e/kk

Vierailija
7/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä et usko, että olen tehnyt töitä 20 € tuntipalkalla? Onko se susta paljon vai vähän? Aika tarkalleen tuo on mun sijaisuuspalkka opetustunnilta ollut.

Vierailija
8/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

öö, opetusalalla ei ole sama 18 tuntia kuin muualla, vaan kahdeksan tuntia!

Vai huijaako kassani minua? Tänä työttömyysaikana vain kolmena viikkona olen ollut töissä yl 18 tuntia ja silti työssäoloehto täyttyi.

Vai huijaako kassa minua?

ap

Vierailija
9/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 10:52"]

Miksi ihmeessä et usko, että olen tehnyt töitä 20 € tuntipalkalla? Onko se susta paljon vai vähän? Aika tarkalleen tuo on mun sijaisuuspalkka opetustunnilta ollut.

[/quote]

Vähän, koska opettajalle pitäisi taulukon mukaan maksaa enemmän.

Vierailija
10/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 20 euron tuntipalkalla sijaisopettajana on todella vähän! Siksi sinunkaltaisesi ne sijaisuudet saavat, ja pätevät opettajat ovat työttöminä kun heille pitäisi maksaa jotain 25 €/tunti.

Juuri tästä syystä ansiosidonnaista työttömyyskorvausta saavan ei kannata ottaa vastaan kovin lyhyitä ja huonostipalkattuja töitä. Itse en ole edes ilmoittautunut sijaiseksi.

400 €/kk ei ole mikään ansiosidonnainen vaan kai alle peruspäivärahan. Eli ennen työttömyyskorvauksesi oli jotain 1500€/kk, joten tuon 80%:n mukaan sinä saat nyt n. 1200 €/kk.

Mistä 6 löysi tuon lainauksen?

Vierailija
11/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 10:55"]

öö, opetusalalla ei ole sama 18 tuntia kuin muualla, vaan kahdeksan tuntia!

Vai huijaako kassani minua? Tänä työttömyysaikana vain kolmena viikkona olen ollut töissä yl 18 tuntia ja silti työssäoloehto täyttyi.

Vai huijaako kassa minua?

ap

[/quote]

Opetusalalla työssäoloehto riippuu siitä, mikä on päätoimisuuden raja (voi olla esim. 16 viikkotuntia). Silloin työssäoloehto täyttyisi kai jo 8 viikkotunnilla, mutta ainakin 12 tunnilla silloin, kun on tavanomaisesta kouluopetuksesta kyse.

Oppitunneissa työssäoloehto on pienempi ja palkka suurempi siitä syystä, että vain pidetyistä tunneista maksetaan, mutta kuten jokainen opettaja tietää, tunnin valmistelu, kokeiden tarkistus ym. vie aikaa eikä siitä makseta erikseen.

Onkohan aloittajaa pidetty opettajan sijaisena kouluavustajan palkalla?

Vierailija
12/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, opetusalalla työssäoloehdon täyttää 8h/vko työ. Ikävää, mutta aina joku häviää näissä lakimuutoksissa. Toisille muutos oli parempaan, toisille huonompaan.

Vierailija
13/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan tsiisus. KOitan vielä soitella liittoon.

Mutta joo, moninkertaisen mokan olen siis tehnyt, kun sijaisuuksia olen tehnyt. Vienyt työt päteviltä opeilta ja lisäksi sahannut perheen toimeentulosta. Järjetöntä.

Jos olisin tämän tajunnut, olisin kieltäytynyt sijaisuuksista 25 viikon jälkeen ja jatkanut oman alan työn etsintää stressittä.

Miten voi ihminen olla näin tyhmä!!!

Toivottavasti joku vastaavassa tilanteessa oleva lukee tämän ja reagoi ajoissa.

Vierailija
14/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tuntipalkka on 20 euroa 24 senttiä opetustunnilta. En ole edes ajatellut, että se olisi tosi huono tai kouluavustajan palkka. Minä siis en ole opettaja, vaan ihan muun alan töissä ollut. Naapurin äiti valitti, että koulussa ei ole tarpeeksi sijaisia ja siitä keksin ilmoittautua. Kouluun on meiltä matkaa 150 m. eli pääsen hommiin lyhyelläkin varoitusajalla ja tosi paljon ne opet sairastelee tai on jotain koulutuspäiviä yms.

Vierailija
15/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon kaiken takia minä olen hakenut vain oman alan kokopäiväpaikkoja. Piste. Nyt vain vuoden kestävään täydennyskoulutukseeen, josta tiedän, että sen opiskeleminen onnistuu työttömyyspäivärahalla.

Vierailija
16/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi: opetusalalla työssäoloehto kertyy vähmmillä työtunneilla kuin muilla aloilla (en nyt jaksa tarkistaa monellako). Lisäksi et osaa lukea: ap sanoi että päiväraha PIENENI yli tonnilla, ei että se oli tonnin. Minullakin on hyvät päivärahat (noin 2200e/kk brutto) yli vuoden rahakkaan sijaisuuden jäljiltä. Mutta jos erehdyn duunaamaan osa-aikaisia töitä liikaa jotain parempaa odotellessa, niin kyllä sakotetaan ja rankasti!

t. se toinen pätkätyöope

Vierailija
17/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kieltämättä rohkaise työntekoon tuo systeemi. Sypatiani ovat täysin ap:n puolella. Epäpätevä opettaja tosiaan saa melko huonoa tuntipalkkaa.

Toivottavasti ap saa omaa koulutustaan vastaavaa työtä piakkoin. Muutoin voi tulevaisuus hyvinkin olla opetusalalla... Jos vaan tykkäät, tervetuloa joukkoon!

Vierailija
18/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jään työttömäksi niin tasan tarkkaan olen työtön, en tee mitään keikkatyötä vaikka kuin piristäisi arkea.

Vierailija
19/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa se ohje: työssäoloehdon täytyttyä entinen ansiosidonnainen voi pienetä max 80 prosenttiin aiemmasta. Jos se siis ap:lla alenee tonnilla, on ap:n ansiosidonnainen ollut noin 5000 e/kk (20% 5000 e:sta on 1000 e).

Vierailija
20/24 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein työttömänä aina kaikkea osa-aikatyötä mitä sain. Ja siitä sitten "rankaistiin" eli liittoon piti tehdä aina selvityksen, ilmoittaa työtunnit työkkäriin ja odotella päivärahoja aina monta viikkoa. Helpommalla olisi päässyt kun ei olisi töitä tehnyt.

Nyt minulla taas loppuu työsopimus keväällä ja nythän on tullut tuo että 300e saa tienata ettei se vaikuta päivärahaan. Pitäisi ottaa selvää että kuinka raskaan byrokratian takana tuokin on, eli kannattaako tehdä töitä vai maata työttömänä. Ja onko se oikeasti niin, että jos saan bruttona esim. 1200e ansiosidonnaista ja teen töitä 300 eurolla niin saan sitten 1500e bruttona vai onko jotain kiemuroita...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän