Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi perheen kaikkien lasten nimet pitää alkaa samalla kirjaimella?

Vierailija
10.03.2014 |

Miksi se on hienoa tai tavoiteltavaa? Ihan aidosti kysyn, koska en tiedä.

Kaverilla on neljäs lapsi ja miettii nimeä ja olisi yksi nimi, josta hän tykkää, mutta se alkaa eri kirjaimella kuin kolmen muun ja se on hänelle ongelma. Uskalsin sanoa, että minusta neljännen nimi voisi hyvin alkaa jollain muullakin kirjaimella ja minusta vauvalle voisi hyvin antaa tämän nimen, josta ystäväni pitää. Ystävä suuttui, kun kysyin, miksi neljännen nimi pitää alkaa samalla kirjaimella. Joten voisiko joku ystävällisesti vääntää tätä minulle rautalangasta, en ymmärrä muuten.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 15:08"]

Minusta naurettavampaa on se että lasten nimien pitää alkaa samalla kirjaimella kuin vanhempien. Esim jos tulee tyttö niin nimen täytyy alkaa samalla kirjaimella kuin äidin etunimi. Outo ajattelu tapa minusta.

[/quote]

Meillä kävi vahingossa näin :D Tajusin vasta jälkikäteen, kun joku siitä mainitsi.

Vierailija
22/29 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nimikoinut lasten vaatteet tyyliin a.a tarhaa varten. Siksi kaikilla hyvä olla samat nimikirjaimet. Tietenkin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja vanhimmalla veljellä oli samat nimikirjaimet kuin isällä. Pikkusiskon nimi alkoi samalla kirjaimella äidin kanssa. Nuoremman pikkuveljen nimi on lopultaan sama kuin vanhemman veljen. Kuopuksen nimi taas linkittyy nuoremman pikkuveljen nimeen vähän erään parivaljakon mukaan (tyyliin Eemeli ja Iida).

Kaikki on yksilöllisiä, suht harvinaisia (paitsi omani, joka on varsinainen aikansa muotinimi), mutta linkittyvät kivasti toisiinsa. Tykkään.

Vierailija
24/29 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee usein kovin yhteensoinnutetuista sisarusten nimistä (Matti, Maija, Malla tai Kari, Jari, Sari, Ari) mieleen joku satu tai Aku Ankka, niissä on usein sellaisia nimiyhdistelmiä.

Vierailija
25/29 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä eikä useimmissa perheissä olekaan tehty nimistä sarjoja. Mistä oletkaan saanut tuollaisen käsityksen! Joillakin hyvin harvoilla perheillä on halu nimetä lapsensa samantyylisillä nimillä tai samoilla alkukirjaimilla alkavilla, vaikka Matti ja Maija.

Yleensä käy niin, että hyvin erityyppisetkin nimet alkavat "kuulua yhteen" tai sopia toisiinsa, kun kuulee jonkun usein puhuvan lapsistaan nimillä, vaikka olisi ensimmäisellä kerralla kuulostanut epäsopivalta parilta tai kolmikolta, miten monta lasta nyt onkaan...

Tuttavapiiristä ei tule äkkiä mietittynä mieleen yhtään perhettä, jossa lasten nimet alkaisivat samalla kirjaimella. Omassa ikäluokassani on enemmän samalla etukirjaimella alkavia sisarusten nimiä, mutta ei enemmistönä.

Sama miten lapset on nimetty, on aina epäkorrektia mennä arvostelemaan. vanhemmat ovat varmasti miettineet nimiä ja valinneet omasta mielestään sopivat nimet lapsilleen, ei siihen kaivata mitään kommentteja muilta.

Vierailija
26/29 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi ettei se kuulostaisi kovin kamalalta jos isä ja äiti sanoo joskus esim. kännissä lapsen nimen väärin niin se menee ainakin sinne päin jos alkukirjain/alkukirjaimet ja nimen pituus suurin piirtein samat! :-DDD

Vierailija
27/29 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään tajua näitä "meidän Noel, Nella, Nelli, Ninni, Nuutti ja Nasu" vanhempia. Ihan kuin kasvattaisivat jotain urheiluTIIMIä eikä lapsiaan.

Vierailija
28/29 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ensin syntynyt lapsi saa hirmusesti valtaa kun hän pääsee jopa nimellä kyykyttämään sisaruksiaan. Jokaiselle ihan oma nimi eikä mitään suvun perinnenimiä.  Ne sopivat kuninkaallisille mutta eivät tänne.

Minun nimeni on näitä suvussa kulkevia nimiä ja se on vaan rasite, nimeni on X koska isoisäni äiti oli niin hyväsydäminen. Tätä mulle on syötetty ja lapsena koin että minun pitää olla hyväsydäminen kynnysmatto koska minulla oli kunniakas, perinteinen hyvän ihmisen nimi. OMG! 

Vierailija
29/29 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta jos on aloittanut nimeämään lapsensa tietyn kaavan mukaan niin voisi kysyä,että kuka ei kuulu joukkoon,jos aiemmat nimet vaikka Jaana,Jenna ja Jonne ja neljäs lapsi Pekka?