Mitä rehellistä työhösi liittyvää mielipidettä et voi sanoa ääneen?
Päihdeongelmaiset ovat usein uskomattoman itsekkäitä ja ilkeitä ja lypsävät yhteiskunnasta rahat (esim. toistuvilla tehottomilla katkoilla) jotka mielestäni voisi ennemmin sijoittaa lasten ja vanhusten hyvinvointiin. Sosionomi
Kommentit (3246)
Vierailija kirjoitti:
Saako mainita myös opiskeluista? Lähihoitajaksi opiskelu amiksessa on ihan p-a-s-k-a-a. Mitään ei vaadita, numeroarvostelua ei ole, ja aikaa tuhlataan hirveästi. Opiskelija-aines on suurimmaksi osaksi osaamatonta, avutonta, passiivista ja kehnoa. Suurin osa koulupäivästä kuluu jonninjoutavaan odotteluun ja peukaloiden pyörittelyyn. Opettajat eivät puutu nuorten opiskelijoiden laiskotteluun, myöhästelyyn tai puhelimen käyttöön tunneilla. Jopa suoranaista häiriökäyttäytymistä katsotaan sormien läpi. Niin ja muuten, aikuisopiskelijoidenkin käytöksessä on parantamisen varaa - tunneille tullaan joka ikinen päivä näyttävästi myöhässä ja jätetään hommat tekemättä. Osa aikuisista käyttää oppitunteja henkilökohtaisina terapiatunteinaan: selitetään kaikki omat henkilökohtaiset asiat ja lasten asiat ja avaudutaan niin perusteellisesti, vaikka ketään ei kiinnosta.
Suurin osa sisällöistä toteutetaan tiimioppimisena, mistä seuraa se, että suurin osa opiskelijoista ei tee mitään. Työt merkitään silti kaikkien nimiin, koska pitää teeskennellä, että kaikki ovat yhtä hyviä. Jos opiskelija siipeilee ryhmätyössä, opettajat eivät puutu tähän millään tavalla - asenne on: "selvittäkää itse omat riitanne". Asiasta sanoja saatetaan jopa leimata yhteistyökyvyttömäksi ja epäsosiaaliseksi ihmiseksi. Yleensäkään opettajat eivät osaa ottaa rakentavaa palautetta vastaan vaan jättävät sen täysin huomiotta tai loukkaantuvat. Ryhmässämme on suomea alkeistasolla osaava henkilö, joka luistelee kaikki ryhmätyöt läpi osallistumatta juurikaan. Hän kopioi kaikki koulutehtävien vastaukset netistä, vaikka se on yksiselitteisesti kiellettyä. Tämän henkilön kanssa on todella turhauttavaa toimia, koska hän ei ymmärrä edes yksinkertaisia ohjeita.
Puhun siis opiskelusta, mutta tulevaisuudessa tämä kaikki tulee näkymään työelämässäkin. Näkyy varmasti jo nyt. Tulee valmistumaan valtaisa joukko hoitajia, jotka eivät osaa lukea kunnolla, eivät tiedä mitään hoitoalan käytännöistä, eivät hahmota gramman tai milligramman eroa eivätkä sitä, mitä tarkoittaa lääkemääräyksen "1 X 2 tablettia". Tulemme näkemään paljon hoitovirheitä, laiminlyöntejä, ehkä jopa turhia kuolemia. Kaikki tämä vain siksi, että surkean oppilaitoksen täytyy saada surkea opiskelija-aines valmistumaan vaikka väkisin.
Mutta en voi sanoa näitä asioita suoraan julkisesti, koska sitten olisin paha, ilkeä ja yhteistyökyvytön ihminen ja - hyvät hyssykät sentään - ehkä jopa muu-ka-lais-vi-ha-mie-li-nen. Jo nyt olen koululuokassani hankalan ihmisen maineessa, koska olen kehdannut kritisoida joitakin koulun käytäntöjä sekä opettajien toimintatapoja - minua pidetään hankalana siitäkin huolimatta, että olen ahkera ja osaava opiskelija ja teen hommia jopa muiden puolesta. Samanaikaisesti passiivisia ja avuttomia nuoria paapotaan ja lellitään. Jopa tunneilla häiriköinti on hyväksyttävää kuin opetuksen laadun kritisointi.
"Kaikki tämä vain siksi, että surkean oppilaitoksen täytyy saada surkea opiskelija-aines valmistumaan vaikka väkisin. "
Sama se on yliopistossa. Kelpaa akateemisuudellaan sitten kehuskella.
Kunnalla työskentely on per seestä. Varsinkin maakunnassa, jossa tietyn uskonlahkon kannatus on voimakasta ja on yksi ainoa oikea puolue, jota on hyväksyttävää äänestää (les ta diolai suus ja kepu). Netissä käydään keskustelua naisten asemasta työelämässä ja äitiyslomista. Täällä seudulla ei ole sitä pelkoa. Lapseton sinkkunainen ei ole työntekijänä minkään arvoinen.
Esimiehet ovat munattomia. Kunnan työntekijä saa tulla kännissä töihin ilman seurauksia ja siltä suljetaan silmät kunnes alkoholisoitunut työntekijä löytyy kuolleena kotoaan. Kunnan töissä on työyksiköitä, joissa on jatkunut kiusaaminen ja huono ilmapiiri 10-20 vuotta, mutta kukaan ei tee mitään, vaikka työntekijöiden vaihtuvuus on jatkuvaa. Yksi toisensa jälkeen jää pitkälle sairaslomalle ja irtisanoutuu sen jälkeen.
Kunnat harrastavat vuosikymmenen ketjutusputkia. 10 vuotta määräaikaisena on lyhyt aika kunnalla. Sukulaisille, puoluetovereille ja uskonsisarille löytyy vakituinen paikka parissa kuukaudessa.
Uusia esimiehiä ja pomoja on tullut muutamassa vuodessa useita, mutta yksikään paikka ei ole ollut julkisessa eikä sisäisessä haussa. Sen sijaan osa-aikaiseen kuukauden määräaikaisuuteen on monen hakukierroksen haastattelut. Kaiken sen helvetinmoisen hakuteatterin jälkeen palkataan sukulaistyttö tai jonkun perseennuoleskelijan tuttu, jolla ei ole koulutusta ollenkaan tai hän on tehtävään nähden aivan liian ylikoulutettu.
Työhyvivointikyselyiden tulokset ovat surkeaa luettavaa vuodesta toiseen, mutta mitään muutosta ei tapahdu. Esimiestyöhön ja johtamiseen ollaan todella tyytymättömiä, mutta mikään taho ei puutu siihen.
Samaan aikaan työnantaja valittaa työvoimapulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako mainita myös opiskeluista? Lähihoitajaksi opiskelu amiksessa on ihan p-a-s-k-a-a. Mitään ei vaadita, numeroarvostelua ei ole, ja aikaa tuhlataan hirveästi. Opiskelija-aines on suurimmaksi osaksi osaamatonta, avutonta, passiivista ja kehnoa. Suurin osa koulupäivästä kuluu jonninjoutavaan odotteluun ja peukaloiden pyörittelyyn. Opettajat eivät puutu nuorten opiskelijoiden laiskotteluun, myöhästelyyn tai puhelimen käyttöön tunneilla. Jopa suoranaista häiriökäyttäytymistä katsotaan sormien läpi. Niin ja muuten, aikuisopiskelijoidenkin käytöksessä on parantamisen varaa - tunneille tullaan joka ikinen päivä näyttävästi myöhässä ja jätetään hommat tekemättä. Osa aikuisista käyttää oppitunteja henkilökohtaisina terapiatunteinaan: selitetään kaikki omat henkilökohtaiset asiat ja lasten asiat ja avaudutaan niin perusteellisesti, vaikka ketään ei kiinnosta.
Suurin osa sisällöistä toteutetaan tiimioppimisena, mistä seuraa se, että suurin osa opiskelijoista ei tee mitään. Työt merkitään silti kaikkien nimiin, koska pitää teeskennellä, että kaikki ovat yhtä hyviä. Jos opiskelija siipeilee ryhmätyössä, opettajat eivät puutu tähän millään tavalla - asenne on: "selvittäkää itse omat riitanne". Asiasta sanoja saatetaan jopa leimata yhteistyökyvyttömäksi ja epäsosiaaliseksi ihmiseksi. Yleensäkään opettajat eivät osaa ottaa rakentavaa palautetta vastaan vaan jättävät sen täysin huomiotta tai loukkaantuvat. Ryhmässämme on suomea alkeistasolla osaava henkilö, joka luistelee kaikki ryhmätyöt läpi osallistumatta juurikaan. Hän kopioi kaikki koulutehtävien vastaukset netistä, vaikka se on yksiselitteisesti kiellettyä. Tämän henkilön kanssa on todella turhauttavaa toimia, koska hän ei ymmärrä edes yksinkertaisia ohjeita.
Puhun siis opiskelusta, mutta tulevaisuudessa tämä kaikki tulee näkymään työelämässäkin. Näkyy varmasti jo nyt. Tulee valmistumaan valtaisa joukko hoitajia, jotka eivät osaa lukea kunnolla, eivät tiedä mitään hoitoalan käytännöistä, eivät hahmota gramman tai milligramman eroa eivätkä sitä, mitä tarkoittaa lääkemääräyksen "1 X 2 tablettia". Tulemme näkemään paljon hoitovirheitä, laiminlyöntejä, ehkä jopa turhia kuolemia. Kaikki tämä vain siksi, että surkean oppilaitoksen täytyy saada surkea opiskelija-aines valmistumaan vaikka väkisin.
Mutta en voi sanoa näitä asioita suoraan julkisesti, koska sitten olisin paha, ilkeä ja yhteistyökyvytön ihminen ja - hyvät hyssykät sentään - ehkä jopa muu-ka-lais-vi-ha-mie-li-nen. Jo nyt olen koululuokassani hankalan ihmisen maineessa, koska olen kehdannut kritisoida joitakin koulun käytäntöjä sekä opettajien toimintatapoja - minua pidetään hankalana siitäkin huolimatta, että olen ahkera ja osaava opiskelija ja teen hommia jopa muiden puolesta. Samanaikaisesti passiivisia ja avuttomia nuoria paapotaan ja lellitään. Jopa tunneilla häiriköinti on hyväksyttävää kuin opetuksen laadun kritisointi.
"Kaikki tämä vain siksi, että surkean oppilaitoksen täytyy saada surkea opiskelija-aines valmistumaan vaikka väkisin. "
Kouluihin pitäisi olla helppo päästä mutta selviäminen läpi kurssien pitäisi olla todella vaikeaa. Huonot pitää kylmästi tipauttaa, etsikööt jotain sopivampaa tai yrittäkööt uudestaan kun ovat kypsempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin piestä ne tyypit jotka ostaa tiskistä 15 euron lohifileen ja tumppaa sen jonnekkin maustehyllyyn pilaantumaan.
Työssä kassalla/lihatiskilläEi se ole sulta pois. Taidatkin olla itse kauppias.
Tämä. En ole koskaan käsittänyt, miksi ihmiset tuhlaavat energiaa välittämällä asioista, jotka eivät heille mitenkään kuulu. Vai onko rivimyyjän palkka niin huikea, että se saa välittämään ruokahävikistä ja muista kauppiaan eduista? :)
No just näin kun ei ajatella yhtään omaa napaa pidemmälle. Kyllä se kauppias sen hävikin tuotteiden hintoihin laittaa eli maksamme kaikki näiden hyllyyn piilottelijoiden aikaansaannoksia.
Perustuuko tämä ei ole sulta pois -kommentointi siihen, että nää tyypit luulevat kaupan työntekijöiden olevan jotain kiinteää kalustusta tai kenties kaupan myyjiä 24/7. Ei tuota nyt oikein muulla voi selittää... Ihan vain pikkujuttu, se myyjä on töissä sen työvuoronsa ajan ja loput päivästä ihan normaali vapaa-aikaansa viettävä ihminen, joka käy myös ruokakaupassa, ihan sama onko kyseessä se oma työpaikka vai joku muu kauppa, kun kaikkialla tätä luultavasti jonkin verran harrastetaan.
Vierailija kirjoitti:
Pakkosterilisaatio säästäisi valtavasti yhteiskunnan varoja ja säästäisi inhimilliseltä kärsimykseltä monta kertaa.
Tapaan työssäni esimerkiksi päihdeäitejä sekä äitejä, joilla ei ole oikein mitään diagnoosia, mutta ovat selvästi heikkolahjaisia tai lievästi kehitysvammaisia. Näiden ihmisten tukemiseen käytetään aivan valtavasti rahaa ja ammattilaisten (terveydenhuolto, sosiaalityö, lastensuojelu) aikaa ja resursseja. Uskoisin, että monet näistä äideistä myös itse ymmärtäisivät ja olisivat halukkaita sterilisaatioon, jos heille voisi sitä ammattilainen ehdottaa ja järkevästi perustella sekä asia etenisi nopeasti ja sujuvasti.
Eräs entinen koulukaverini on autistinen, ja hänellä on mielestäni myös jonkinlaista heikkolahjaisuutta mukana. On saanut kolme lasta ulkkismiehensä kanssa, kumpikaan ei käy töissä, mutta ovat nettosaajia kaikessa: lapset ovat kokopäivähoidossa (ilmaiseksi, koska ei ole palkkatuloja), useamman kerran viikosta kotipalvelu vie heitä ulkoilemaan tms. ja ovat saaneet pari kertaa kunnan piikkiin jopa siivoojan! Ilmeisesti työikäistä, työtöntä miestä ei voi velvoittaa huolehtimaan kodista tai lapsista silloin kun äidillä on vaikeaa? Toisaalta tätä kaveriakin on kyllä kuntoutettu vaikka minkä tahon voimin, mutta kun ei niin ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin piestä ne tyypit jotka ostaa tiskistä 15 euron lohifileen ja tumppaa sen jonnekkin maustehyllyyn pilaantumaan.
Työssä kassalla/lihatiskilläEi se ole sulta pois. Taidatkin olla itse kauppias.
Tämä. En ole koskaan käsittänyt, miksi ihmiset tuhlaavat energiaa välittämällä asioista, jotka eivät heille mitenkään kuulu. Vai onko rivimyyjän palkka niin huikea, että se saa välittämään ruokahävikistä ja muista kauppiaan eduista? :)
No just näin kun ei ajatella yhtään omaa napaa pidemmälle. Kyllä se kauppias sen hävikin tuotteiden hintoihin laittaa eli maksamme kaikki näiden hyllyyn piilottelijoiden aikaansaannoksia.
Perustuuko tämä ei ole sulta pois -kommentointi siihen, että nää tyypit luulevat kaupan työntekijöiden olevan jotain kiinteää kalustusta tai kenties kaupan myyjiä 24/7. Ei tuota nyt oikein muulla voi selittää... Ihan vain pikkujuttu, se myyjä on töissä sen työvuoronsa ajan ja loput päivästä ihan normaali vapaa-aikaansa viettävä ihminen, joka käy myös ruokakaupassa, ihan sama onko kyseessä se oma työpaikka vai joku muu kauppa, kun kaikkialla tätä luultavasti jonkin verran harrastetaan.
Ainakin oma kommenttini koskien energiantuhlausta perustuu vain ja ainoastaan siihen, että elämä muuttuu paljon kivemmaksi, kun ei stressaa asioista, joihin ei voi vaikuttaa: myyjänä et ole vastuussa asiakkaiden tekemisistä ja vaikka tuntuukin kurjalta kun menee tavaroita hukkaan, sellaista se joskus on. C'est la vie. Laske irti tuollaisten murehtimisesta, ja keskity mukaviin juttuihin elämässäsi. :)
Vammaiset, etenkin kehitysvammaiset, saavat todella paljon etuuksia jo nyt. Siitä juurikin tämä ryhmä on aina ensimmäisenä äänessä, jos käydään keskustelua resursseista, siis että heiltä ei missään nimessä saa leikata mitään. Nyt uusin juttu on, että talousvaikeuksissa oleva kunta yrittää asuttaa kehitysvammaiset aikuiset edullisempaan, pysyvään paikkaan, jossa palveluntarjoaja olisi kunta itse eikä yksityinen puoli. Ainoa syy, miksi vammaiset ja heidän omaisensa tappelevat tässä vastaan, on että mitään ei saisi periaatteesta muuttaa. Mitään huononnusta asumisoloihin tms. ei ole tulossa, ei vaan saisi olla muutoksia. Helvetin raskasta porukkaa.
Vammaisaktivistit ovat pahimpia. Kunta maksaa kotiin hoitajat, jotka käyvät yötä päivää kääntelemässä, syöttämässä jne. ihmistä, joka ei ehkä pysty edes nielemään kunnolla itse. Mutta kun on se OIKEUS asua omassa kodissaan ITSENÄISESTI. Kuinka itsenäistä tuollainen elämä sitten on, sitä sopii kysyä. Mutta niin vaan heidänkin pitäisi nyt saada alipalkatut hoitajansa vääntelemään heitä erilaisiin seksiasentoihin, koska heidän OIKEUTENSA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluihin pitäisi olla helppo päästä mutta selviäminen läpi kurssien pitäisi olla todella vaikeaa. Huonot pitää kylmästi tipauttaa, etsikööt jotain sopivampaa tai yrittäkööt uudestaan kun ovat kypsempiä.
Jos pääsee sisälle, yliopisto runnoo kaikki lävitse. Rahoitus valtiolta tulee vain valmistuneista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kirjoitus on hyvä! Lähetä ihmeessä Hesariin anonyyminä mielipiteenä. Mielestäni nimiä ei ole pakko julkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vammaiset, etenkin kehitysvammaiset, saavat todella paljon etuuksia jo nyt. Siitä juurikin tämä ryhmä on aina ensimmäisenä äänessä, jos käydään keskustelua resursseista, siis että heiltä ei missään nimessä saa leikata mitään. Nyt uusin juttu on, että talousvaikeuksissa oleva kunta yrittää asuttaa kehitysvammaiset aikuiset edullisempaan, pysyvään paikkaan, jossa palveluntarjoaja olisi kunta itse eikä yksityinen puoli. Ainoa syy, miksi vammaiset ja heidän omaisensa tappelevat tässä vastaan, on että mitään ei saisi periaatteesta muuttaa. Mitään huononnusta asumisoloihin tms. ei ole tulossa, ei vaan saisi olla muutoksia. Helvetin raskasta porukkaa.
Vammaisaktivistit ovat pahimpia. Kunta maksaa kotiin hoitajat, jotka käyvät yötä päivää kääntelemässä, syöttämässä jne. ihmistä, joka ei ehkä pysty edes nielemään kunnolla itse. Mutta kun on se OIKEUS asua omassa kodissaan ITSENÄISESTI. Kuinka itsenäistä tuollainen elämä sitten on, sitä sopii kysyä. Mutta niin vaan heidänkin pitäisi nyt saada alipalkatut hoitajansa vääntelemään heitä erilaisiin seksiasentoihin, koska heidän OIKEUTENSA.
Hei muuten, koulullani kävi seksuaalineuvoja puhumassa avusteisesta seksistä. Luennosta jäi päällimmäisenä mieleen seuraavanlaista:
a) Kaikkien hoitajien tulee avustaa vammaisia seksissä, koska OIKEUS!
b) Avustamisesta kieltäytyvä ei ole seksuaalisuutensa kanssa sinut.
c) Avustamisesta kieltäytyvä on rikollinen ja paha ihminen.
d) Itsemääräämisoikeus ei koske hoitajia.
Oli lievästi sanottuna ahdistava luento, ja itselleni jäi kuvottava olo koko loppupäiväksi. Yksikään opettajistamme ei ole kommentoinut aihetta mitenkään. Ilmeisesti koulun virallinen kanta on, että meistä halutaan kouluttaa seksityöntekijöitä?
- Edellisellä sivulla kirjoittanut hoitoalan opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kirjoitus on hyvä! Lähetä ihmeessä Hesariin anonyyminä mielipiteenä. Mielestäni nimiä ei ole pakko julkaista.
Kiitos paljon, piristit päivääni. :)
- tuo jolle kommentoit
Olen työtön, mutta ei saisi varmaan sanoa ääneen, että voin nyt paremmin kuin stressaavassa huonosti palkatussa työssäni jossa oli huonoa johtamista kaiken lisäksi. Uniongelmat on tipo tiessään ja olen laihtunut, kun stressi kilot on lähteneet. En ole koko ajan kuoleman väsynyt ja ahdistunut. En hakenut vakkari paikkaa tuosta puljusta vaan odotin määräaikaisen loppumista. Nyt ansiosidonnaisella elelen ja haen parempaa työtä tai kuka tietää vielä jos opiskelemaan lähtisi. Ihana oli päästä eroon tuosta työstä, jossa melkein pari vuotta jaksoin sinnitellä!
Vierailija kirjoitti:
Toimistotyössä hyvin moni 20 vuotta samaa hommaa tehnyt on auttamatta juurtunut tapoihinsa, tekee työn äärettömän hitaasti nuorempiin verrattuna eikä näin tuo mitään lisäarvoa firmalle. Olen töissä tiimissä, jossa meitä on 10 tekemässä samaa hommaa ja tiimistä vois vähentää heti puolet pois. Nostavat ikälisiensä ansiosta melkein 1,5 kertaista palkkaa, mutta venyttävät päivä 12 tuntisiksi, kun me nuoremmat teemme saman työn reilusti alle normaalin työpäivän. Näpertävät minimaalisten asioiden parissa, joilla ei loppupeleissä ole mitään merkitystä kenellekään. Diivaillaan ja ajatellaan, että juuri se oma työpanos ja osaaminen on järjettömän tärkeää eikä huomata, ettei lopulta tuo enää mitään lisää työyhteisöön. Saikutellaan uupumisen vuoksi kun ei ymmärretä, että 12 tuntia töitä päivässä ei ole kovin kestävä tahti ja ei osata karsia turhaa, tehotonta työtä pois. Esimerkiksi tämä tapa pitää paperilla kirjaa asioista, jotka löytyvät jo varsin hyvin omasta järjestelmästä. Eli tuplatyötä. Itse tuurasin kesällä yhtä työntekijää kahden kuukauden ajan ja siltikään ylityötunteja ei kertynyt juuri lainkaan.
Tämä on niin totta meidänkin työpaikalla.
Rivityöntekijä, pian 70-vuotias matroona, luulee osaavansa kaiken parhaiten vain siksi, kun on tehnyt asiat jo vuosia samalla, tehottomalla tavallaan. Esim. tuotteiden voitelu: nuoremmat käyttävät suihketta, jolla hoituu useampi pelti parissa sekunnissa. Matroona voitelee jokaisen tuotteen erikseen käsin. "Kun mää olen aina näin sen tehny". Vain pieni esimerkki arjen tehottomuudesta työpaikalla, jossa usein aikataulut ovat tiukkoja, eikä olisi varaa tuollaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Sanctus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somessa näkyy jatkuvasti valitusta siitä, miten kaikkeen pitää tunkea niitä homoja ja lesboja ja transsukupuolisia. Eikö kukaan ole enää normaali ja eikö mies saa enää olla mies jne.
Ja kuitenkin se vähemmistöjen elämä on monesti rankkaa ja ahdistavaa. Joku saa toistuvasti turpaan, kun on näkyvästi trans. Toisen vanhemmat hylkäävät, kun eivät halua lesboa tytärtä. Moni päätyy ahdistukseen ja jopa itsemurhaan. Kyllä, Suomessa vuonna 2020.
Ja sitten joutuu katselemaan suorastaan julmia kommentteja vähemmistöistä, kun Suomessa on muka kaikki liiankin hyvin. Jos vastaa jotain, tulee heti valitus "sensuurista" ja siitä ettei enää ole sananvapautta kun ei saa sanoa rumasti toisen seksielämästä.
Jaa-a. Vähän silti ihmetyttää, kun Suomessa vuonna 2020 on niin jumalattoman paljon erilaisia vähemmistöjä, joista ei ennen oltu kuultukaan. Nyt kun niistä pidetään meteliä, niin monet hukassa olevat teinit yhtäkkiä identifoivat itsensä "kolmanneksi-neljänneksi X-YZ -sukupuoleksi", joka tarvitsee yhteiskunnalta erityistä apua.
Mikähän tässä menee pieleen?
Tiede ja tietoisuus kehittyvät. Se, että nyt puhutaan sukupuolen moninaisuudesta ja seksualisuuden koko kirjosta, ei tarkoita, etteivätkö nämä kaikki ilmiöt olisi olleet olemassa aina. Niille ei ole välttämättä kaikkina aikoina ollut sosiaalista hyväksyntää tai edes sanastoa.
Identiteetin etsiminen on luonnollinen osa erityisesti nuoren ihmisen kehitystä, ja moni nuori kaipaa omiin elämänpohdintoihinsa tukea niin vertaisryhmästä kuin aikuisiltakin, mutta mikään identiteetti itsessään ei edellytä, että henkilön pitäisi saada "yhteiskunnalta erityistä apua". Toki kaikki suomalaiset saavat yhteiskunnalta verojen vastineeksi paljon erilaisia palveluita ja tukia, ja lisäksi esim. mielenterveyspalveluita on tarjolla hyvin kitsaasti, mutta niitä tarvitsisivat sadat tuhannet suomalaiset, jotka voivat olla sukupuoleltaan ja seksuaaliselta identiteetiltään ihan mitä tahansa, myös heteronaisia ja -miehiä.
Ymmärrän, että nämä aiheet nostattavat ihmetystä ja lisäkysymyksiä, jos niihin ei ole itse tutustunut. Esimerkiksi uusin tutkimustieto ei käytännössä ole tasavertaisesti kaikkien suomalaisten saatavilla. Mutta ihmettely ja kysely on sallittua. Se usein lisää kaikkien osapuolten ymmärrystä toisiaan kohtaan. Saattaa se lisätä ymmärrystä ihmettelyn aihettakin kohtaan.
Totta, monet harvinaiset seksuaaliset mieltymykset ovat olleet itse asiassa monissa kulttuureissa itse asiassa jopa normi. Esimerkiksi pederastia oli antiikin Kreikassa normaalia, ja teinipoikien ensimmäinen seksuaalikokemus tapahtui usein vanhemman miehen kanssa. Samoin on helppo saada itseään uskovat teinitytöt uskomaan, että ratkaisu heidän ulkopuolisuuden kokemukseensa on rintojen leikkauttaminen pois ja juridisen sukupuolen muuttaminen mieheksi. Siksi transpolit ovat viime vuosina täyttyneet juuri teinitytöistä. Kulttuuri paitsi tekee näkyväksi poikkeavuutta, myös tuottaa sitä.
On täysin turhaa (ja oli muuten ennalta-arvattavaa) että vedät heti punaisen langan pederastiaan / pedofiliaan. Aika väsynyttä argumentointia vuonna 2020.
Kun asiaa tarkemmin miettii, olet tavallaan ihan oikeassa. Onhan se ennalta arvattavaa sinänsä, että sekä pederastia että transliike kohdistaa seksuaalisen tai emotionaalisen hyväksikäytön juuri teineihin, jotka ovat herkässä kehitysvaiheessa. Myös kielenkäyttö on ehkänosin samanlaista -antiikin Kreikan pederastiassa tarkoitusperät olivat hyviä ja tarkoitus oli aikuisten miesten toimesta kouluttaa poikia oppimaan seksuaalisuuden saloja. Kyse oli hyveellisestä kasvatuksesta, suorastaan yhteiskunnallisesta instituutioista. Myös transliikkeen tarkoitusperät ovat hyviä -antaa homoseksuaalisista mieliteoista, ulkopuolisuuden kokemuksista ja autistisista piirteistä kertoville tyttölapsille selitys heidän poikkeavuudelleen ja tarjota ratkaisuksi rintojen amputaatiota ja testosteronihoitoa. Tämän ilmiön ovat tuoneet esille juuri transpolin työntekijät, jotka ovat ihmetelleet teinityttöjen kohonnutta osuutta hoitoihin hakeutuvista. Ei vaan, vitsi vitsinä. Mutta oikeasti mitä mieltä olet kumpi on jalompaa -opettaa nuorille pojille miten tyydyttää aikuinen mies seksuaalisesti vai auttaa itseinhossa rypeviä naisellista kehoaan inhoavia teinityttöjä streiloimaan itsensä hormonaalisesti ja amputoimaan rintansa tulkintoihin pohjautuvien diagnoosiin pohjalta? Jos eläisit antiikin Kreikassa, saarnaisi varmasti kyseisen poikkeavuuden puolesta yhtä paatoksellisesti ja alentuvasti kuin saarnaat nykyisin näkyväksi tulleiden poikkeavuuksien puolesta, koska sinut on opetettu näin ajattelemaan.
En ole edelleenkään samaa mieltä kanssasi. Minua ei ole opetettu taikka indoktrinoitu mihinkään. Täytyy myös muistaa että muunsukupuolisia on aina ollut, tämä ei ole mikään uusi muoti ilmiö.
Miksi trans-ihmiset ärsyttävät sinua niin paljon? luuletko että sillä pienellä prosentilla jotka leikkauttavat rintansa pois koskettavat omaa elämääsi konkreettisesti jollain tavalla? vai pelkäätkö että omasta tyttärestä tulee "yhtäkkiä" poika tms?
Vierailija kirjoitti:
Ja vähävaraisten lapsille ei yhteiskunta kustanna retkiä Särkänniemeen tai vaikkapa konserttiin, kun taas kehitysvammaiset pääsee sinne taksilla. Monella normaaliälyisellä vähävaraisen lapsella olisi kuitenkin tulevaisuus edessä, mutta perheen heikot tulot, joista vaan leikataan, voivat vaikuttaa lapsen mielenterveyteen.
Olen jutellut yhden fyysisesti vammaisen kanssa ja kysyin, että onko hänen mielestä vammaiset onnellisia, kun tuli mieleen Sanna Sepponen, jonka mielestä vammaiset osaa iloita. Kaverin mielestä ei se mene näin, ja vammaisillakin Sepponen tarkoitti kehitysvammaisia. Kaveri on kyllä itsekin nähnyt, kuinka kehitysvammaisten raha-asioista ja lääkäreistä huolehtii lähipiiri. Juu, totta kai on aikaa olla onnellinen eikä varjopuolet elämässä paina. Kaveri joutuu taas pähkäilemään, että riittääkö rahat laskujen maksamiseen ja hammaslääkärillekin pitäisi itse varata ajat.
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä kehitysvammaiset vähän samanlaisia kuin s o m a l I t? Luulin Suomessa vankien olevan ainoa kotimainen ryhmä, joka saisi parhaimmat palvelukset.
Lastensuojelun parissa työskentelee rahan- ja vallanhimoisia ihmisiä. He ovat täysin epäreiluja, jopa narsistisilla piirteillä. Sijoitetut lapset eivät edisty vaan taantuvat, eikä kukaan kiinnostu tarpeeksi huomatakseen yhtään mitään. Kun ei ihan räikeästi lakia rikota ja somessa leikitään mallikasta, niin onpa ihanaa ja annetaanpa lisää jo valmiiksi kärsineitä teille. Kulissien takana tapahtuu ja se sallitaan, koska lapset ovat lojaaleja ja jos eivät ole, höpöttelevät omiaan.
Ei tietenkään eikä onneksi koske kaikkia yksiköitä, mutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkosterilisaatio säästäisi valtavasti yhteiskunnan varoja ja säästäisi inhimilliseltä kärsimykseltä monta kertaa.
Tapaan työssäni esimerkiksi päihdeäitejä sekä äitejä, joilla ei ole oikein mitään diagnoosia, mutta ovat selvästi heikkolahjaisia tai lievästi kehitysvammaisia. Näiden ihmisten tukemiseen käytetään aivan valtavasti rahaa ja ammattilaisten (terveydenhuolto, sosiaalityö, lastensuojelu) aikaa ja resursseja. Uskoisin, että monet näistä äideistä myös itse ymmärtäisivät ja olisivat halukkaita sterilisaatioon, jos heille voisi sitä ammattilainen ehdottaa ja järkevästi perustella sekä asia etenisi nopeasti ja sujuvasti.
Eräs entinen koulukaverini on autistinen, ja hänellä on mielestäni myös jonkinlaista heikkolahjaisuutta mukana. On saanut kolme lasta ulkkismiehensä kanssa, kumpikaan ei käy töissä, mutta ovat nettosaajia kaikessa: lapset ovat kokopäivähoidossa (ilmaiseksi, koska ei ole palkkatuloja), useamman kerran viikosta kotipalvelu vie heitä ulkoilemaan tms. ja ovat saaneet pari kertaa kunnan piikkiin jopa siivoojan! Ilmeisesti työikäistä, työtöntä miestä ei voi velvoittaa huolehtimaan kodista tai lapsista silloin kun äidillä on vaikeaa? Toisaalta tätä kaveriakin on kyllä kuntoutettu vaikka minkä tahon voimin, mutta kun ei niin ei.
Ettei ole serkus- ja sisarusliitoista tunnettuja ulkkismiehiä? Turha odottaa älykkäitä tai edes hyvin toimeentulevia jälkeläisiä.
On tämä kehitysvammaisten ja heikkolahjaisten oikeuksia vanhemmuuteen vaativat aika erikoisia logiikaltaan: paheksutaan 15-vuotiaan, mutta normaalisti kehittyneen tytön raskautta ja pitäisi saada pakkoabortti lailliseksi. Eikä olisi oikein, jos sisarukset 10-15-vuotiaat asuisivat omassa kodissa, koska alaikäisinä heillä pitäisi olla sossut valvomassa. Kuitenkin heidän mielestä jokainen pysyvästi älyllisesti 10-vuotiaan tasolla oleva sopii vanhemmaksi. Just joo.
Korvaushoitolässytys on täysin typerää ja turhaa touhua. Riippuvuudesta ei pääse irti, koska narkomaani on maailman itsekkäin ihminen. Ajattelee vain itseään. On koko elämänsä vailla muilta kaikkea, mutta auta armias sitä itkun ja raivon määrää, jos pitäisi itse jotain tehdä. Korvaushoito on näytelmää ja yliymmärtämistä, jolla ei ole todellisia tuloksia. Käsiraudoilla kiinni patteriin, kuten Venäjällä, niin lähtee se huumeriippuvuus. Terveisin päihdetyöntekijä.
Peruskoulu on hajoamispisteessä, tunneilla pyörii apinasirkus ja käytävillä Afrikan väki kirmaa hullua kyytiä toistensa perässä tyhjä katse ja hullunkiilto silmissä samaan aikaan. Yläkoululaiset eivät tiedä Suomen naapurimaita, eivät tunnista eri värejä, luulevat Yhdysvaltojen olevan Euroopassa. Tavarat lentelevät, painitaan ja nimitellään opettajia, moni ei osaa edes kunnolla lukea. Oppilaat uskovat demoneihin ja kirouksiin sekä pitävät luonnollisena, että kotona ei Suomen laki vaikuta esim. perheväkivallan suhteen. Koululla ei ole _mitään_ oikeita keinoja rajoittaa tätä perseilyä.
Olen kyllä jo vuosia yrittänyt sanoa tätä ääneenkin, mutta yleensä kommenttejani ei julkaista....