Mitä rehellistä työhösi liittyvää mielipidettä et voi sanoa ääneen?
Päihdeongelmaiset ovat usein uskomattoman itsekkäitä ja ilkeitä ja lypsävät yhteiskunnasta rahat (esim. toistuvilla tehottomilla katkoilla) jotka mielestäni voisi ennemmin sijoittaa lasten ja vanhusten hyvinvointiin. Sosionomi
Kommentit (3246)
Vierailija kirjoitti:
Somessa näkyy jatkuvasti valitusta siitä, miten kaikkeen pitää tunkea niitä homoja ja lesboja ja transsukupuolisia. Eikö kukaan ole enää normaali ja eikö mies saa enää olla mies jne.
Ja kuitenkin se vähemmistöjen elämä on monesti rankkaa ja ahdistavaa. Joku saa toistuvasti turpaan, kun on näkyvästi trans. Toisen vanhemmat hylkäävät, kun eivät halua lesboa tytärtä. Moni päätyy ahdistukseen ja jopa itsemurhaan. Kyllä, Suomessa vuonna 2020.
Ja sitten joutuu katselemaan suorastaan julmia kommentteja vähemmistöistä, kun Suomessa on muka kaikki liiankin hyvin. Jos vastaa jotain, tulee heti valitus "sensuurista" ja siitä ettei enää ole sananvapautta kun ei saa sanoa rumasti toisen seksielämästä.
Mitäpä luulet, kerääkö se tuolle porukalle lisää sympatiaa, että on tämä pieni joukko joka mekastaa ja valittaa ja vaatii ja kitisee itselleen erityiskohtelua joka paikassa? Kaikkien pitäisi osata huomioida kaikki nämä loputtomat, henkilökohtaiset fantasiasukupuolet ja niiden kutsumanimet ja ties mitä muuta.
Sofia Belórf ja Maisa Torppa ovat oikeasti kauniita ja suurin osa haukkujista on todella kateellisia. Minä ainakin olisin mielelläni yhtä kaunis kuin Sofia!
Suuren osan yliopisto-opiskelijoista ei pitäisi olla yliopistossa, koska se on heille liian vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Pakkosterilisaatio säästäisi valtavasti yhteiskunnan varoja ja säästäisi inhimilliseltä kärsimykseltä monta kertaa.
Tapaan työssäni esimerkiksi päihdeäitejä sekä äitejä, joilla ei ole oikein mitään diagnoosia, mutta ovat selvästi heikkolahjaisia tai lievästi kehitysvammaisia. Näiden ihmisten tukemiseen käytetään aivan valtavasti rahaa ja ammattilaisten (terveydenhuolto, sosiaalityö, lastensuojelu) aikaa ja resursseja. Uskoisin, että monet näistä äideistä myös itse ymmärtäisivät ja olisivat halukkaita sterilisaatioon, jos heille voisi sitä ammattilainen ehdottaa ja järkevästi perustella sekä asia etenisi nopeasti ja sujuvasti.
Minkälainen on sinun mielestä heikkolahjaisia ja mistä näin olet päätellyt? Ja toinen juttu pisti silmään, että eikös ne nyt joka paikassa niitä ehkäisykeinoja tuputa? Jollain tavalla todella häiritsevä kommentti. Pakkosterilointi heikkolahjaisille ja ketä sen heikkolahjaisuuden sitten määrittelee?
"Jaahas, ei tuolla asiakkaalla ole paperit kunnossa, kun on jo ylivoimaisen vaikeaa päästä sisäänkin". (Eli kun painan asiakkaalle summeria, pitäisi se pikkukätönen laittaa ovenkahvaan ja vetää, että pääsisi sisään...)
Sanctus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somessa näkyy jatkuvasti valitusta siitä, miten kaikkeen pitää tunkea niitä homoja ja lesboja ja transsukupuolisia. Eikö kukaan ole enää normaali ja eikö mies saa enää olla mies jne.
Ja kuitenkin se vähemmistöjen elämä on monesti rankkaa ja ahdistavaa. Joku saa toistuvasti turpaan, kun on näkyvästi trans. Toisen vanhemmat hylkäävät, kun eivät halua lesboa tytärtä. Moni päätyy ahdistukseen ja jopa itsemurhaan. Kyllä, Suomessa vuonna 2020.
Ja sitten joutuu katselemaan suorastaan julmia kommentteja vähemmistöistä, kun Suomessa on muka kaikki liiankin hyvin. Jos vastaa jotain, tulee heti valitus "sensuurista" ja siitä ettei enää ole sananvapautta kun ei saa sanoa rumasti toisen seksielämästä.
Jaa-a. Vähän silti ihmetyttää, kun Suomessa vuonna 2020 on niin jumalattoman paljon erilaisia vähemmistöjä, joista ei ennen oltu kuultukaan. Nyt kun niistä pidetään meteliä, niin monet hukassa olevat teinit yhtäkkiä identifoivat itsensä "kolmanneksi-neljänneksi X-YZ -sukupuoleksi", joka tarvitsee yhteiskunnalta erityistä apua.
Mikähän tässä menee pieleen?
Tiede ja tietoisuus kehittyvät. Se, että nyt puhutaan sukupuolen moninaisuudesta ja seksualisuuden koko kirjosta, ei tarkoita, etteivätkö nämä kaikki ilmiöt olisi olleet olemassa aina. Niille ei ole välttämättä kaikkina aikoina ollut sosiaalista hyväksyntää tai edes sanastoa.
Identiteetin etsiminen on luonnollinen osa erityisesti nuoren ihmisen kehitystä, ja moni nuori kaipaa omiin elämänpohdintoihinsa tukea niin vertaisryhmästä kuin aikuisiltakin, mutta mikään identiteetti itsessään ei edellytä, että henkilön pitäisi saada "yhteiskunnalta erityistä apua". Toki kaikki suomalaiset saavat yhteiskunnalta verojen vastineeksi paljon erilaisia palveluita ja tukia, ja lisäksi esim. mielenterveyspalveluita on tarjolla hyvin kitsaasti, mutta niitä tarvitsisivat sadat tuhannet suomalaiset, jotka voivat olla sukupuoleltaan ja seksuaaliselta identiteetiltään ihan mitä tahansa, myös heteronaisia ja -miehiä.
Ymmärrän, että nämä aiheet nostattavat ihmetystä ja lisäkysymyksiä, jos niihin ei ole itse tutustunut. Esimerkiksi uusin tutkimustieto ei käytännössä ole tasavertaisesti kaikkien suomalaisten saatavilla. Mutta ihmettely ja kysely on sallittua. Se usein lisää kaikkien osapuolten ymmärrystä toisiaan kohtaan. Saattaa se lisätä ymmärrystä ihmettelyn aihettakin kohtaan.
Totta, monet harvinaiset seksuaaliset mieltymykset ovat olleet itse asiassa monissa kulttuureissa itse asiassa jopa normi. Esimerkiksi pederastia oli antiikin Kreikassa normaalia, ja teinipoikien ensimmäinen seksuaalikokemus tapahtui usein vanhemman miehen kanssa. Samoin on helppo saada itseään uskovat teinitytöt uskomaan, että ratkaisu heidän ulkopuolisuuden kokemukseensa on rintojen leikkauttaminen pois ja juridisen sukupuolen muuttaminen mieheksi. Siksi transpolit ovat viime vuosina täyttyneet juuri teinitytöistä. Kulttuuri paitsi tekee näkyväksi poikkeavuutta, myös tuottaa sitä.
On täysin turhaa (ja oli muuten ennalta-arvattavaa) että vedät heti punaisen langan pederastiaan / pedofiliaan. Aika väsynyttä argumentointia vuonna 2020.
Kun asiaa tarkemmin miettii, olet tavallaan ihan oikeassa. Onhan se ennalta arvattavaa sinänsä, että sekä pederastia että transliike kohdistaa seksuaalisen tai emotionaalisen hyväksikäytön juuri teineihin, jotka ovat herkässä kehitysvaiheessa. Myös kielenkäyttö on ehkänosin samanlaista -antiikin Kreikan pederastiassa tarkoitusperät olivat hyviä ja tarkoitus oli aikuisten miesten toimesta kouluttaa poikia oppimaan seksuaalisuuden saloja. Kyse oli hyveellisestä kasvatuksesta, suorastaan yhteiskunnallisesta instituutioista. Myös transliikkeen tarkoitusperät ovat hyviä -antaa homoseksuaalisista mieliteoista, ulkopuolisuuden kokemuksista ja autistisista piirteistä kertoville tyttölapsille selitys heidän poikkeavuudelleen ja tarjota ratkaisuksi rintojen amputaatiota ja testosteronihoitoa. Tämän ilmiön ovat tuoneet esille juuri transpolin työntekijät, jotka ovat ihmetelleet teinityttöjen kohonnutta osuutta hoitoihin hakeutuvista. Ei vaan, vitsi vitsinä. Mutta oikeasti mitä mieltä olet kumpi on jalompaa -opettaa nuorille pojille miten tyydyttää aikuinen mies seksuaalisesti vai auttaa itseinhossa rypeviä naisellista kehoaan inhoavia teinityttöjä streiloimaan itsensä hormonaalisesti ja amputoimaan rintansa tulkintoihin pohjautuvien diagnoosiin pohjalta? Jos eläisit antiikin Kreikassa, saarnaisi varmasti kyseisen poikkeavuuden puolesta yhtä paatoksellisesti ja alentuvasti kuin saarnaat nykyisin näkyväksi tulleiden poikkeavuuksien puolesta, koska sinut on opetettu näin ajattelemaan.
"v*ttu mitä paskaa" Sanoo lounaskokki, kun ruokaa tarjolle laittaa.
Ei saa käyttää mausteita, kun herkät suut ei kestä makuja. Suomalaiset syövät niin perhanan mautonta ruokaa. Eikä nyt puhuta edes chileistä tai valkosipulistakaan.
Olet inhottava ja pahin osa päivääni. En jaksa kuulla sinun valituksia. Olet huono äiti/isä joka ei osaa kasvattaa lapsia ja luulet että se on päiväkodin sekä koulun työ. Olet useimmiten kusipää korkeakoulutettu joka luulee olevansa parempi ja tulet taas kaatamaan paskaa niskaani. Tiedätkö että sinun paskasi valuu myös lapsien niskaan? Voin todella huonosti takiasi. Tiedätkö että minulla on alan tutkinto ja kokemusta? Uskot enemmän Googleen ja Iltalehteen kuin minuun. Luulen että olet hankkinut lapsia vain suvun jatkeeksi tai projektiksi. Anna lapsien olla lapsia. Hanki nukke jos haluat pukea vaateitta jotka eivät saa liikaantua tai mennä rikki. Mutta jos haluat mieluummin törsätä itseesi, niin älä hanki lapsia. Saisit hävetä kun tulet minkki turkissa ja lapsillasi on liian pienet, rikkinäiset sekä likaiset vaatteet.
Jaksat valittaa varhaiskasvatuksesta ja syytät minua vaikka voisit itse katsoa peiliin. Jussi-Pekka ei opi käytöstapoja ja hänen asenteensa ei tule parantumaan jos et häntä kasvata. Lellit hänet piloille ja hän päättää kaikesta. Hävettää katsoa kun aikuista ihmistä pompottaa kolmevuotias pieni lapsi.
Joka kerta kun meillä on Vasu, haukut minut pystyyn vaikka en minä tätä byrokratiaa ole keksinyt. Minä seuraan vain sääntöjä ja määräyksiä. Koska olet niin itsekäs, et varmaan tiedä miltä minusta tuntuu pitää nämä keskustelut. Minua jännittää joka kerta että sanon jotain väärin vaikka yritän olla diplomaattinen. Kun suutut minulle, muista että ei minulla ole mitään lastasi kohtaan. Teen työtäni ja nämä paperit on täytetty yhdessä työparini kanssa. Marja-Liisa ei osaa puhua vaikka hän on jo neljä. Jos sanon että hän tarvitsee tukea, sinä suutut taas etkä puhu minulle kahteen viikkoon. Olet yhtä lapsellinen kuin lapsesi. Olet sokea kun et näe että lapsesi tarvitsee tukea. Olet liian ylpeä ja suljet silmäsi todellisuudelle.
Olen yksin viidentoista lapsen kanssa. Vaadit erityskohtelua ja sääntöjä Jussi-Pekalle koska hän on niin ainutlaatuinen. Olet itsekin sanonut että viis muista lapsista. Tulet aikaisemmin hakemaan ja valitat että Jussi-Pekka ei ole ulkona. Olet vihainen että et löydä pojan hanskoja. Sinulla ei ole mitään tilannetajua. Useimmiten on poikasi syy että ulosmeno kestää kauan. Uskot myös ihan kaikkeen mitä Jussi-Pekka kertoo päivästään.
Minua ärsyttää joka kerta kun valitat päiväunista, minä en niistä päätä. Minulla ei ole valtaa. Päiväkodilla on säännöt, minä vaan seuraan niitä. Käsket että Jussi-Pekka ei saa nukkua. Tiedätkö miten yritän pitää hänet hereillä? Laitan musiikin niin kovalle kun voin ja tökin häntä varovasti koko ajan. Jussi-Pekka nukahtaa joka kerta istualtaan vaikka yritän pitää hänet hereillä. Tämä on väärin, minusta tuntuu pahalta, joten lopetan. Valehtelen joka päivä sinulle että hän ei ole nukkunut ja silloin hymyilet onnesta. Vihdoinkin olet tyytyväinen. Koko vuoden kiität minua että poikasi ei enää nuku päiväunia, vihdoinkin saat jouda viiniä rauhassa illalla. Ai kun ihanaa.
Paras vitsi jonka kerroit oli kun sanoit että Jussi-Pekka voi tulla minun kanssa kahvitauolle, niin että hänen ei tarvitse mennä nukkariin. Enhän minä ainutta 30 minuutin taukoani tarvitse? Samalla hymyilen ja sanon päässäni: "Haista paska! Minä otan lopputilin. Ei nähdä enää loman jälkeen! Minulla on burnout!"
Viimeisenä päivänä kehut minut taivaisiin ja voivottelet että kuka hoitaa Jussi-Pekkaa. Niinpä. Minua ei enää kiinnosta. Olisit ajattelut sitä aiemmin."
- Entinen lto
Vierailija kirjoitti:
Pakkosterilisaatio säästäisi valtavasti yhteiskunnan varoja ja säästäisi inhimilliseltä kärsimykseltä monta kertaa.
Tapaan työssäni esimerkiksi päihdeäitejä sekä äitejä, joilla ei ole oikein mitään diagnoosia, mutta ovat selvästi heikkolahjaisia tai lievästi kehitysvammaisia. Näiden ihmisten tukemiseen käytetään aivan valtavasti rahaa ja ammattilaisten (terveydenhuolto, sosiaalityö, lastensuojelu) aikaa ja resursseja. Uskoisin, että monet näistä äideistä myös itse ymmärtäisivät ja olisivat halukkaita sterilisaatioon, jos heille voisi sitä ammattilainen ehdottaa ja järkevästi perustella sekä asia etenisi nopeasti ja sujuvasti.
Tällaiset sikiää eniten, ja normaaliälyisten lapsilisistä leikataan. Kehitysvammaiset ja heikkolahjaiset osallistuu synnytystalkoisiin. Näinkö laitetaan Suomi kuntoon? En tarkoita vielä kuuroja, lyhytkasvuisia tai liikuntavammaisia, ja monilla heistä on nk. normaali puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Vähän silti ihmetyttää, kun Suomessa vuonna 2020 on niin jumalattoman paljon erilaisia vähemmistöjä, joista ei ennen oltu kuultukaan. Nyt kun niistä pidetään meteliä, niin monet hukassa olevat teinit yhtäkkiä identifoivat itsensä "kolmanneksi-neljänneksi X-YZ -sukupuoleksi", joka tarvitsee yhteiskunnalta erityistä apua.
Mikähän tässä menee pieleen?
Tiede ja tietoisuus kehittyvät. Se, että nyt puhutaan sukupuolen moninaisuudesta ja seksualisuuden koko kirjosta, ei tarkoita, etteivätkö nämä kaikki ilmiöt olisi olleet olemassa aina. Niille ei ole välttämättä kaikkina aikoina ollut sosiaalista hyväksyntää tai edes sanastoa.
Identiteetin etsiminen on luonnollinen osa erityisesti nuoren ihmisen kehitystä, ja moni nuori kaipaa omiin elämänpohdintoihinsa tukea niin vertaisryhmästä kuin aikuisiltakin, mutta mikään identiteetti itsessään ei edellytä, että henkilön pitäisi saada "yhteiskunnalta erityistä apua". Toki kaikki suomalaiset saavat yhteiskunnalta verojen vastineeksi paljon erilaisia palveluita ja tukia, ja lisäksi esim. mielenterveyspalveluita on tarjolla hyvin kitsaasti, mutta niitä tarvitsisivat sadat tuhannet suomalaiset, jotka voivat olla sukupuoleltaan ja seksuaaliselta identiteetiltään ihan mitä tahansa, myös heteronaisia ja -miehiä.
Ymmärrän, että nämä aiheet nostattavat ihmetystä ja lisäkysymyksiä, jos niihin ei ole itse tutustunut. Esimerkiksi uusin tutkimustieto ei käytännössä ole tasavertaisesti kaikkien suomalaisten saatavilla. Mutta ihmettely ja kysely on sallittua. Se usein lisää kaikkien osapuolten ymmärrystä toisiaan kohtaan. Saattaa se lisätä ymmärrystä ihmettelyn aihettakin kohtaan.
Totta, monet harvinaiset seksuaaliset mieltymykset ovat olleet itse asiassa monissa kulttuureissa itse asiassa jopa normi. Esimerkiksi pederastia oli antiikin Kreikassa normaalia, ja teinipoikien ensimmäinen seksuaalikokemus tapahtui usein vanhemman miehen kanssa. Samoin on helppo saada itseään uskovat teinitytöt uskomaan, että ratkaisu heidän ulkopuolisuuden kokemukseensa on rintojen leikkauttaminen pois ja juridisen sukupuolen muuttaminen mieheksi. Siksi transpolit ovat viime vuosina täyttyneet juuri teinitytöistä. Kulttuuri paitsi tekee näkyväksi poikkeavuutta, myös tuottaa sitä.
Uskon kapeiden sukupuoliodotusten olevan syynä siihen, miksi nuoret tytöt keksii olevansa transsukupuolisia. Oikeasti se vaiva on sosiaaliset syyt, eikä niinkään transsukupuolisuus.
Jos rakennusala olisi naisvaltainen, olisi suomalaisen rakentamisen laatu huomattavasti parempaa. Miehet yleisesti elävät hällä väliä-asenteella ja ottavat virheet, myöhästymiset yms aivan liian lunkisti.
"Jos ei saada aikataulussa valmiiksi, niin ei saada, minkä sille voi" on todella yleinen asenne miehillä ja sen sijaan, että tehostettaisiin työtahtia, jatketaan samaa lusmuilua. Minä naisena olen aina se ainoa, joka stressaa, jos näyttää siltä, ettei saada työkohdetta valmiiksi määräaikaan mennessä, ukkoja ei voisi vähempää kiinnostaa. Ja puhun nimenomaan pienistä saneerauskohteista yksityisille asiakkaille, en isoista työmaista, jotka järestään ovat aina myöhässä, koska tilaaja vaatii liian pienen aikataulun.
Toinen asia on se työnlaatu. Miehiä ei kiinnosta miltä seinä näyttää. Eivät jaksa hioa kittilänttejä kunnolla, tekevät epätasaista jälkeä, sotkevat listoja seiniä maalatessaan jnejne. Niitä ei vaan kiinnosta. Minua hävettää olla töissä firmassa missä työnjälki ja työteho on mitä on. Itse teen työt aina niin, että voin ylpeänä sanoa olleeni tekemässä, mutta valitettavasti miehillä ei ole sama asenne. Olisihan se ihanaa pystyä elämään niin rennolla asenteella ja välittämättä mistään mitään, mutta en vain pysty siihen, haluan tehdä työni hyvin.
Kymmenen vuotta olen raksalla pyörinyt ja todellakin voin yleistää tämän kaiken koskemaan lähestulkoon kaikkia miehiä. Myös niitä valkokypäräisiä mestareita, ei niitäkään kiinnosta työnlaatu p*skan vertaa. Kunhan saadaa mahollisimman nopeesti valmiiksi ja luovutettua työmaa tilaajalle, ei työnjäljellä ole mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Sofia Belórf ja Maisa Torppa ovat oikeasti kauniita ja suurin osa haukkujista on todella kateellisia. Minä ainakin olisin mielelläni yhtä kaunis kuin Sofia!
Meillä on vaan kauneudesta eri käsitys.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää, kun työpaikalle palkataan pääosin ulkomaalaisia, vaikka suomalaisia päteviä henkilöitä on työttömänä pilvin pimein.
Valtio maksaa niiden palkasta muistaakseni 70%. Siinä on kummasti motivaatiota palkata näitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos rakennusala olisi naisvaltainen, olisi suomalaisen rakentamisen laatu huomattavasti parempaa. Miehet yleisesti elävät hällä väliä-asenteella ja ottavat virheet, myöhästymiset yms aivan liian lunkisti.
"Jos ei saada aikataulussa valmiiksi, niin ei saada, minkä sille voi" on todella yleinen asenne miehillä ja sen sijaan, että tehostettaisiin työtahtia, jatketaan samaa lusmuilua. Minä naisena olen aina se ainoa, joka stressaa, jos näyttää siltä, ettei saada työkohdetta valmiiksi määräaikaan mennessä, ukkoja ei voisi vähempää kiinnostaa. Ja puhun nimenomaan pienistä saneerauskohteista yksityisille asiakkaille, en isoista työmaista, jotka järestään ovat aina myöhässä, koska tilaaja vaatii liian pienen aikataulun.Toinen asia on se työnlaatu. Miehiä ei kiinnosta miltä seinä näyttää. Eivät jaksa hioa kittilänttejä kunnolla, tekevät epätasaista jälkeä, sotkevat listoja seiniä maalatessaan jnejne. Niitä ei vaan kiinnosta. Minua hävettää olla töissä firmassa missä työnjälki ja työteho on mitä on. Itse teen työt aina niin, että voin ylpeänä sanoa olleeni tekemässä, mutta valitettavasti miehillä ei ole sama asenne. Olisihan se ihanaa pystyä elämään niin rennolla asenteella ja välittämättä mistään mitään, mutta en vain pysty siihen, haluan tehdä työni hyvin.
Kymmenen vuotta olen raksalla pyörinyt ja todellakin voin yleistää tämän kaiken koskemaan lähestulkoon kaikkia miehiä. Myös niitä valkokypäräisiä mestareita, ei niitäkään kiinnosta työnlaatu p*skan vertaa. Kunhan saadaa mahollisimman nopeesti valmiiksi ja luovutettua työmaa tilaajalle, ei työnjäljellä ole mitään merkitystä.
Ohi aiheen mutta kaksi kertaa rempparyhmälle asuntoni vuokranneena (kyllä, en oppinut virheestäni ja tarvitsin ne rahat) on myös vaikea uskoa että naiset sikailisivat kimppakämpässä yhtä törkeällä tavalla.
Hoitoalalla olevana näitä vasta riittääkin, mutta täytyy vain aina ymmärtää ja pitää mölyt mahassa!
- Katkolaiset tulevat vain hetkeksi hengähtämään ja keräämään voimia että jaksaa taas ryypätä. Katkolta lähdetään, jos joku asia ei mene mielen mukaan: ruoka on pahaa, huonekaveri on perseestä, vieras ei saa tulla vierailuajan ulkopuolella käymään jne.
- 90v mumma kiidätetään päivystysleikkauksena lonkkaleikkaukseen kun kaatuu. Osastolla yritetään kuntouttaa, mutta kunto huononee päivä päivältä ja lopulta mumma kuolee. Työikäisen pitää pärjätä buranalla ainakin vuoden, ennenkuin saa lähetteen kuvauksiin ja hups, selässä paha pullistuma ja samantien leikkaukseen, mutta työkyvyn palaamisesta ei enää ole varmuutta, kun tuhoa on ehtinyt tulla.
- Omaiset käyvät kerran vuodessa jouluna äitiään katsomassa, mutta kovasti kyllä tietävät hänen asioistaan. "Kyllä äiti 95 vee on hyvä kävelemään, te hoitajat ette vain häntä kuntouta!" Hoitajat ovat kuitenkin äitiä hoitaneet jo kymmenen vuotta ja nähneet paremmin äidin kunnon ja sen, että pikkuhiljaa kaikki meistä hiipuvat.
- Vaimo ei halua huonokuntoista miestään kotiin, mutta ei ole valmis asumispalvelupaikkaakaan hakemaan. Mutta kotihoidon apukaan ei kelpaa, koska hoitaja ei ole sillä sekunnilla paikalla kun miehellä on tortut housuissa. Melkoinen dilemma, mitä tehdään?
- Nykyaikainen lääketiede pitkittää ihmisen elämää aivan turhaan. Kuinka monta kertaa on joku vanhus sairastaessaan sanonut, että kunpa pääsisi pois, hän on elämältä kaiken saanut. Vaan ei, kun nesteytetään ja hoidetaan antibiooteilla, vanhus paranee ja kotiutetaan, kunnes taas viikon päästä hän on osastolla pneumonian takia.
Saako mainita myös opiskeluista? Lähihoitajaksi opiskelu amiksessa on ihan p-a-s-k-a-a. Mitään ei vaadita, numeroarvostelua ei ole, ja aikaa tuhlataan hirveästi. Opiskelija-aines on suurimmaksi osaksi osaamatonta, avutonta, passiivista ja kehnoa. Suurin osa koulupäivästä kuluu jonninjoutavaan odotteluun ja peukaloiden pyörittelyyn. Opettajat eivät puutu nuorten opiskelijoiden laiskotteluun, myöhästelyyn tai puhelimen käyttöön tunneilla. Jopa suoranaista häiriökäyttäytymistä katsotaan sormien läpi. Niin ja muuten, aikuisopiskelijoidenkin käytöksessä on parantamisen varaa - tunneille tullaan joka ikinen päivä näyttävästi myöhässä ja jätetään hommat tekemättä. Osa aikuisista käyttää oppitunteja henkilökohtaisina terapiatunteinaan: selitetään kaikki omat henkilökohtaiset asiat ja lasten asiat ja avaudutaan niin perusteellisesti, vaikka ketään ei kiinnosta.
Suurin osa sisällöistä toteutetaan tiimioppimisena, mistä seuraa se, että suurin osa opiskelijoista ei tee mitään. Työt merkitään silti kaikkien nimiin, koska pitää teeskennellä, että kaikki ovat yhtä hyviä. Jos opiskelija siipeilee ryhmätyössä, opettajat eivät puutu tähän millään tavalla - asenne on: "selvittäkää itse omat riitanne". Asiasta sanoja saatetaan jopa leimata yhteistyökyvyttömäksi ja epäsosiaaliseksi ihmiseksi. Yleensäkään opettajat eivät osaa ottaa rakentavaa palautetta vastaan vaan jättävät sen täysin huomiotta tai loukkaantuvat. Ryhmässämme on suomea alkeistasolla osaava henkilö, joka luistelee kaikki ryhmätyöt läpi osallistumatta juurikaan. Hän kopioi kaikki koulutehtävien vastaukset netistä, vaikka se on yksiselitteisesti kiellettyä. Tämän henkilön kanssa on todella turhauttavaa toimia, koska hän ei ymmärrä edes yksinkertaisia ohjeita.
Puhun siis opiskelusta, mutta tulevaisuudessa tämä kaikki tulee näkymään työelämässäkin. Näkyy varmasti jo nyt. Tulee valmistumaan valtaisa joukko hoitajia, jotka eivät osaa lukea kunnolla, eivät tiedä mitään hoitoalan käytännöistä, eivät hahmota gramman tai milligramman eroa eivätkä sitä, mitä tarkoittaa lääkemääräyksen "1 X 2 tablettia". Tulemme näkemään paljon hoitovirheitä, laiminlyöntejä, ehkä jopa turhia kuolemia. Kaikki tämä vain siksi, että surkean oppilaitoksen täytyy saada surkea opiskelija-aines valmistumaan vaikka väkisin.
Mutta en voi sanoa näitä asioita suoraan julkisesti, koska sitten olisin paha, ilkeä ja yhteistyökyvytön ihminen ja - hyvät hyssykät sentään - ehkä jopa muu-ka-lais-vi-ha-mie-li-nen. Jo nyt olen koululuokassani hankalan ihmisen maineessa, koska olen kehdannut kritisoida joitakin koulun käytäntöjä sekä opettajien toimintatapoja - minua pidetään hankalana siitäkin huolimatta, että olen ahkera ja osaava opiskelija ja teen hommia jopa muiden puolesta. Samanaikaisesti passiivisia ja avuttomia nuoria paapotaan ja lellitään. Jopa tunneilla häiriköinti on hyväksyttävää kuin opetuksen laadun kritisointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää paikkaansa että siivoojat on helkkarin tyhmiä. Olen tehnyt tätä nyt viitisen vuotta (sama yritys, useita kohteita) ja yksikään työkavereistani ei osaa esim annostella pesuainetta. Tai kierrättää, lajitella pyykkiä oikein... puhtaasta likaiseen eteneminen on täysin hepreaa. Paljon virolaisia rahanlypsäjiä jotka menevät helpoimman kautta ja kehtaavat valittaa palkan pienuutta. Olkaa etätyöläiset tyytyväisiä jos ei tarvitse koronan aikana olla konttorissa, ei täällä meinaan kukaan osaa siivota. Jos ovenkahvassa ei ole näkyvää likaa niin ei sitä pyyhitä, niinhän tuo menee eikös.
Meidän työpaikalla siivooja ei ymmärrä pakata käsipaperia telineeseen saumakohta alaspäin, että sitä saisi otettua. Ehjä pinta alaspäin survoo telineen tupaten täyteen. Me työntekijät sitten kynsillämme yritämme raapia palasia käsipaperista, joka ei tule ulos telineestä.
Oikea järjen riemuvoitto koko tapaus.
Koko firman voimin revitte niitä papereita. Eikö olisi helpompaa informoida asiasta tätä henkilöä.
Siivoojilla on kiire ja se paperipakka tulee käteen sieltä kuvailemallasi tavalla; kiireessä tämän myös voi sinne heittää väärinpäin. Siivoojilla on aika paljon muutakin työtä, mutta tähän puutuit ja se määritteli sen millainen tämä ihminen on.
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaan ohjelmakoodi on 30 vuotta vanhaa paskaa johon koodamme asiakkaan toivomia muutoksia ilman järjen häivää.
Jaaha, taas yksi koodaaja joka ei näemmä tajua liiketoimintapuolesta yhtään mitään. Ei se koodin vanhuus tai ilman järjen häivää tehtävät muutokset välttämättä ole lainkaan huono asia. Jos asiakas maksaa jostain niin sehän tykkää siitä.
Se, että yksityisten lääkäriasemien henkilökunta juoruilee potilaista. Kun joku "julkkis" tulee käymään lääkärissä ja valittaa vaivojaan (alkoholismi, impotenssi, yms) niin hänestä puhutaan. Sehän on paljon hauskempaa kuin televisiossa pyörivät reality-sarjat.
Huvittavaa kyllä, tuollainen juoruilu on täysin laillista. Työntekijöitä sitoo vaitiolovelvollisuus (potilaiden tietoja ei saa paljastaa työpaikan ulkopuolelle) mutta työpaikan sisällä saa tehdä lähes mitä lystää.
En yhtään yllättynyt siitä, että psykoterapiapalveluita tarjoava Vastaamo joutui massiivisen tietovuodon takia julkisuuteen. Monet tietoturva-alan "ammattilaiset" ovat hidasjärkisiä nörttejä.
Ompi aika vaikeapääsyinen ala nykyisin, alle 10% luokkaa hakeneista ja lisäksi ensikertalaiskiintiö. Maisterihaussa tosiaan opiskeltava avoimen puolella opintoja ennakkoon. Eli vaivaan tai itse työhön nähden palkka ei ole hyvä. Esim. psykologeilla lähtöpalkka parempi.