Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä rehellistä työhösi liittyvää mielipidettä et voi sanoa ääneen?

Vierailija
13.11.2020 |

Päihdeongelmaiset ovat usein uskomattoman itsekkäitä ja ilkeitä ja lypsävät yhteiskunnasta rahat (esim. toistuvilla tehottomilla katkoilla) jotka mielestäni voisi ennemmin sijoittaa lasten ja vanhusten hyvinvointiin. Sosionomi

Kommentit (3246)

Vierailija
321/3246 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorten mielenterveysongelmat on 80% ihan keksittyä huuhaata. Tiukempi kuri ja lässytys pois. Ei aina tarvi olla kivaa ja aikuiset voisi lopettaa hokemasta "minäkin olen käynyt terapiassa". Ei mt-ongelmia tarvi normalisoida. Aikuisten mittapuulla on ok hyväksyä, jos pää brakaa, mutta nää teinit on keksineet, että on suorastaan muodikasta olla psyykkisesti kärsivä ja pyörittää höpötystensä ympärillä kauheaa koneistoa. Nuoret matkii ja imee arvomaailmaa, jossa on hienoa ja rohkeaa oikeastaan kertoa olevansa masentunut yms.

Nyt huomaa että nuorisopsykiatrialla et ainakaan ole töissä... älä siis puhu asioista, joista et mitään todellisuudessa tiedä.

Vierailija
322/3246 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikkia ei pitäisi väkisin pitää hengissä, vaan joskus olisi parempia antaa ns. luonnonvalinnan hoitaa homma.

T. Kokemus sekä vaikeavammaisten hoitoyksiköstä että sairaalasta 

Ei ole sinun asiasi päättää, kenen elämä on elämisen arvoista.

Minä olen eri kuin jolle vastasit, mutta kieltämättä kävi sama mielessäni, kun olin vastaavanlaisia tapauksia hoitamassa: mitä iloa heillä on elää? Nämä henkilöt olisivat kuolleet luonnollisesti, mutta heitä pidettiin väkisin elossa. Jos olisin ollut heidän sijassaan, olisin toivonut pois pääsyä.

Sama kävi mielessä, kun oli vähän aikaa sijaisena paikassa, missä ruokinta tapahtui peg-napilka ja ulostaminen peräruiskulla. Antibioottitipassa kerran kuukaudessa ja limaa imettiin yötä päivää.

Mietin, että miksi ei anneta jo mennä. Mutta toivat firmaan rahaa. Olivat kalleimmassa maksuluokassa

Eli jos mulla on omaisuutta ja hyvä eläke, mut pidetään kasviksena hengissä kunnes nää on kaikki imetty... omg mikä dystopia :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/3246 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudota ylipaino normaaliin ja käy pari kertaa viikossa kuntosalilla ja lenkillä niin et kärsi enää niska-hartia ja selkävaivoista. T. Fysioterapeutti

Vierailija
324/3246 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalaiskunnat voisi pakkoliittää kaupunkeihin. Meno ei voisi mennä enää nykyistä hullummaksi.

- pikkukunnan työntekijä

Pikkukunnissa poliitikot painostaa virkamiehiä vääristeleen lakeja, poliitikkojen ja heidän kaverien rahalliseksi eduksi. Kaikkia kohdellaan tasa-arvoisesti, paitsi jos on joko poliitikko tai rikas.

Ketterää politiikkaako?

"MT kertoi maanantaina, että tänä ja viime vuonna viljanvastaanottoihin on tullut viljelijöiltä useampia vilja­kuormia, joissa on ollut joukossa peitattua siementä.

Uutinen on herättänyt verkossa vilkasta keskustelua ja teorioita kuinka siemenet ovat päätyneet viljakuormiin.

On epäilty esimerkiksi, että kyseessä olisi ollut rotanmyrkky, jota rotat olisivat kuljettaneet viljan joukkoon, eikä peitattu siemen. Joissakin rotanmyrkyissä entiset kauraryynisyötit on muutettu viime aikoina kokonaisiksi jyviksi. Myös ilkivaltaa on epäilty.

Nimettömänä pysyvä viljanostaja vakuuttaa, että muutamasta viljakuormasta tänä ja viime vuonna on löydetty peitattua siementä. Sitä on ollut noin tuhat kiloa kuormassa. "On tutkittu ulkopuolisen toimesta, että kyseessä on peittausaine. Ei ole mitenkään mahdollista, että se olisi rotanmyrkkyä, kun kuormassa on ollut tuhat kiloa punaisia jyviä."

Verkkokeskusteluissa on myös epäilty, että viljelijät ovat voineet varastoida peitattua siementä samoissa siiloissa kuin myyntiin tarkoitettua viljaa. Viljanostaja muistuttaa, että niin ei pidä missään nimessä tehdä. Peitatut siemenet on varastoitava erillään muusta viljasta."

Vierailija
325/3246 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso osa sosiaalityöstä on kuin jatkaisi hölmöläisten peittoa tai kantaisi vettä kaivoon. Mahdotonta auttaa ihmisiä, joilla ei ole pienintäkään aikomusta tai halua auttaa itse itseään tai muuttaa käyttäytymistään.

Jossain vaiheessa mielestäni pitäisi heittää hanskat tiskiin ja yhteiskunnan sanoa, että antaa olla sitten - tässä sinulle minimitoimeentulo, mutta muuta tukea ja apua ei enää tule koska hukkasit ne viisikymmentä aiempaa auttamisyritystä. 

Tämä menee nyt ketjun varsinaisen aiheen ohi, mutta itseäni harmittaa/suututtaa täällä esille tuodut sosiaalialan kommentit. Itseänikin satunnaisesti turhauttaa joku asiakastapaus, mutta pitäisi ymmärtää, mitä työtä on tekemässä ja miksi. Palkkaa maksetaan ihmisten avustamisesta, ohjaamisesta ja neuvomisesta, sosiaalityöntekijöille myös ratkaisujen löytämisestä ja kehittämisestä. Ei moralisoinnista. Suhteuttaminenkin on osa ammattitaitoa.

Työtä on mahdollista kehittää kun pohtii, mikä saattaa vaikuttaa asiakkaan motivaatioon, vaikeuksiin tai neuvottomuuteen. Tuosta kuntoutusohjaajan(?) kommentistakin paistoi uskomus siihen, että palvelut ovat jo tehokkaita, mutta ihmiset viallisia. Niin se ei aina ole. Tai ongelma on ihmisten motivaatiossa. Usein työssäni turhaa aikaa menee siihen, että saa edes jonkinlaisen luottamuksen rakennettua. Kun on tullut useita kertoja väheksytyksi palveluissa. Homma alkaa sitten toimia kyllä pikkuhiljaa paremmin. Mutta jokainen "auttamisyritys" ilman aitoa paneutumista on kaikkien ajan tuhlausta ja aiheuttaa vain hallaa. Olen esimerkiksi nähnyt ihmeellistä motivoitumista oman tilanteen parantamiseksi, kun asiakas huomaa että jotakuta kiinnostaa. Tilanteet ovat parantuneet ja olen saanut aitoa kiitosta, sekin jo riittää kiitokseksi että näkee tilanteen muuttuvan. Yhteistyö on avainasemassa. Jos et pysty tekemään mitään, asiat eivät edisty jne, teetkö työtäsi tehokkaasti ja kunnolla? Jos työsi ei tunnu kiitolliselta, saatko mitään aikaan? Ammattilaiset sortuvat samaan keinottomuuteen kuin autettavat.

Teille maksetaan palkkaa verovaroista tiettyjä tehtäviä vastaan. Jos tulosta ei tule ja työaika menee valittamiseen ratkaisujen sijaan, oletko tämän palkan ansainnut? Teitä ei erota "tukien kuppaajista" kuin eri puolella pöytää istuminen. Anteeksi epämieluisa mielipide, mutta tämä jaksaa turhauttaa. Toisena salaisuutena: suuri osa alan kuin alan työntekijöistä on liian tyhmiä tekemään työtään kunnolla ja tehokkaasti. Ei nähdä syy-seuraussuhteita tai omaa vaikutusta tekemiseen, ollaan "vaan töissä täällä" ja syytellään muita vaikka itseltä pitäisi se ammattitaito löytyä.

Jos joillain on uskomus, että palvelut on jo tehokkaita mutta ihmiset vain ovat viallisia ....niin ironista, että sinä myös itse lankeat tuohon samaan sanomalla, että suurin osa ihmisistä on liian tyhmiä (viallisia?) tekemään työtään. Ehkä se palvelu eli työpaikka on liian raskas, kehittäminen jätetty säästösyistä, kiire jne ja siksi ihmiset valittavat työstään. Jaksaminen loppuu jossain kohtaa jos työelämä ja työ on liian vaativaa.

Työstä maksetaan palkka, valittamisesta ei makseta, joo. Mutta jokaisella on oikeus tällä palstalla omalla vapaa-ajallaan purkaa pahaa oloaan anonyymisti. Ehkä se kertoo jotain, että lauantaina miettii näitä vapaa-ajallaan, mistä sitä palkkaa ei kukaan maksa. Sosiaalialalla työsuhdetta voi hyvinkin olla kohta vuosi takana ilman minkäänlaista työnohjausta. Esim. Ensin olet harjoittelija ja et ole siihen oikeutettu, vasta työsuhteessa. Tai työnohjaajaa ollaan juuri vaihtamassa ja homma kestää ja kestää. Itselläni yhdessä paikassa työnohjaus oli tokana päivänä aloittamisen jälkeen, kun en ollut yhtään kuormittunut tai muuten tarvinnut ohjausta, seuraava 2kk päästä. Prosessit ovat hitaita.

Vierailija
326/3246 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin piestä ne tyypit jotka ostaa tiskistä 15 euron lohifileen ja tumppaa sen jonnekkin maustehyllyyn pilaantumaan.

Työssä kassalla/lihatiskillä

Ei se ole sulta pois. Taidatkin olla itse kauppias.

No mieti edes sitä kalan turhaa kuolemaa, jos et muuta osaa.

Vierailija
327/3246 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mielipiteeni vähä-älyisistä peruskuntapoliitikoista on siivottu pois? Eivätkö persut kannata sananvapautta? Ilmeisesti eivät. Niille valtuutetuille ei yksinkertaisesti voi selittää asiaa kun peruskäsitteet eivät ole hallussa, se vaan on totuus, vaikka kuinka siivoaisivat sen pois persut. Ja sama tuntemus on monella naapurikunnissa. Persujen käytös on ihan hirveää kuntapolitiikassa, aivan järkyttävää pazkaa.

Johtava viranhaltija.

Ps. Persujen kielenkäyttö meitä kaupungin työntekijöitä kohtaan on myös aivan hirveää, julmaa suorastaan. Ei minkäälaisia tapoja ole persuilla.

Sama. Välillä on kauheaa, kun monta vuotta lautakunnassa istunut jäsen ei ymmärrä ihan yksinkertaisinta asiaa siitä tehtäväalasta. Peruskäsitteet ihan hukassa ja sekaisin, suomeksi ihan umpityhmä. Viranhaltija puree huulta ja kokoomuksen koulutetut pukumiehet virnuilevat partaansa. Näitä on kaikissa puolueissa paikallispolitiikassa, persut on yksi vähiten yleissivistyneistä, mutta yhtä lailla pari keskustan maajussia kuin vasemmiston duunaria aiheuttavat tyhmyydellä enemmän haittaa kun hyötyä kunnalle. Vihreiltä puuttuu välillä arkijärkeä, ja jotkut kokoomuksesta ovat niin hyvävelikerhoa ja rahan perässä.

Välillä itkettää, että kuka meidän asioista päättää. Teidän äänestämisellä oikeasti on merkitystä, koittakaa äänestää sinne joku tuntemanne tolkun ihminen, puolueella ei niin väliä. He pitävät hyviä puheenvuoroja ja tekevät järkipäätöksiä vaikka ei olisi noin oman puolueen ydinagendassakaan.

Vierailija
328/3246 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainostoimistoihin otetaan töihin vain kauniita ja rohkeita. Alalla rekrytointia tekevä sanoi mulle suoraan. 

Joo, ei enää tarvi ihmetellä miksen työllistynyt sinne. Onneksi koodariksi kelpaa rumatkin. 

Lisää totuutta:

Harmi vaan kun ne ei ole oikeasti kauniita ihmisiä, vaan typeriä kauneusleikeltyjä botox-bim bo ja.

Terv. Asiakas

Vierailija
329/3246 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa työssäni valtaosa työtehtävistä tehdään päihtyneenä, enemmän tai vähemmän ja erilaisilla tropeilla. Työn etuihin mm. kuuluu ilmaiset alkoholijuomat ja ruoat. Joku saattaa ehkä arvatakin, mistä ammattiryhmästä puhutaan. 

Työnä 5/5 unelmaduuni, paitsi nyt koronan takia suurilta osin kaikkialla tauolla. 

Markkinointi. Mutta ala on kyllä oikea kusipäämagneetti ja työnteko jatkuvaa olemassaolotaistelua.

Vierailija
330/3246 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisena miesvaltaiselle alalle hakeutuminen oli virhe. Et pääse etenemään kunnolla.

En kyllä pysty samaistumaan tähän yhtään. Oletko täysin varma, että tuo johtuu nimenomaan sukupuolesta? Kuinka monesta paikasta sinulla on tuo kokemus?

Mä pystyn osin samaistumaan, mutta on myös työpaikkakohtaista. Asia korjaantuu kun pääsee työpaikkaan, missä on eri työkulttuuri.

Vierailija
331/3246 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastelevat ja veetuilevat asiakkaat. Monella on auktoriteettiongelma. Ja auktoriteetiksi koetaan kaupan työntekijä joka esim huomauttaa että irtokarkkeja/pullaa ei saa kahmia käsin tai että kaikki kaljat pitää maksaa, myös ne mitkä on tungettu huppari sisään. Ihmiset käyttäytyy todella huonosti kaupassa. Lapset saa huutaa ja häiriköidä muita, kiipeillä hyllyillä. Tavaroita ei viedä takaisin paikoilleen jos mieli muuttuu. Hei, olehyvä ja kiitos tuntemattomia sanoja.

Vierailija
332/3246 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pudota ylipaino normaaliin ja käy pari kertaa viikossa kuntosalilla ja lenkillä niin et kärsi enää niska-hartia ja selkävaivoista. T. Fysioterapeutti

Meni tunteisiin. Saanko ensin toisenlaiset geenit ja seks. ahdistelusta ja koulukiusaamisesta vapaan lapsuuden ja nuoruuden? Näitä seurasi edelleen jatkuva ahdistus johon haen helpotusta syömisestä ja liikunnasta.

T. Asiakas

Vierailija
333/3246 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalan kiireestä kirjoitetaan jatkuvasti. Olen ison kaupungin keskussairaalan osastolla töissä, eikä kiireestä ole tietoakaan. Kahvi-ja ruokatauot kestävät helposti 45-60 min, iltapäivisin usein tunteja luppoaikaa. T. Sairaanhoitaja

Itse olen tehnyt useassa sairaalassa töitä sairaanhoitajana enkä eläissäni ole pitänyt noin pitkiä taukoja. Varsinkin keskussairaalassa oli äärimmäisen kiireistä. Ainoa poikkeus oli psykiatria, jonne tarvittiin ylimääräistä miehitystä potilaiden aggressiivisuuden vuoksi. Tämä on joko trolli tai äärimmäisen huono työntekijä joka kuormittaa koko työyhteisöä. Jos työnsä tekee hyvin ja tunnollisesti hoitoalalla, niin se ei ikinä lopu. Jos tämä sh on oikea niin haluan tietää että mistä osastolta tuollainen utopia löytyy.

T. Kiireen ja resurssien vähyyden vuoksi alaa vaihtanut

Vierailija
334/3246 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän, kun olisin tajunnut 10-vuotiaana, kun ensimmäistä kertaa kävin lääkärillä selkävaivoineni. Tosin painoin 35kg ja harrasti leikin merkeissä 10 tuntia liikuntaa päivässä. Kiva, että meillä on noin valistuneita fysioterapeutteja.

Vierailija
335/3246 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaavoittamisen päätavoitteena on hankkia tuloja kunnalle nostamalla sen omistuksessa olevan maan arvoa. Virallisesti puhutaan hyvästä ja viihtyisästä elinympäristöstä, ekologisten ja kulttuurihistoriallisten arvojen säilyttämisestä yms.

Olen vähän eri mieltä. Kaavoittaminen on ainoa keino ajaa yhteistä hyvää maankäytössä. Jos kaikki saavat laittaa rakennuksensa minne sattuu, rikkaat varaavat kaikki rannat ja maisemat, ja minnekään ei jää tilaa puistoille, virkistysalueille tai julkisille rakennuksille, kuten päiväkodit. Ilman kaavoitusta päiväkodit olisivat moottoritien vieressä ja puistot suolla. Tottakai kunta ottaa hinnan myymistään tonteista. Sillä hinnalla katetaan kadut, vesi, viemäri, puistot, päiväkodit, maan ostohinta ja kaavoittajan palkka.

Kaupungeissa, joissa tonttihinta on kovin alhainen, muut kuntalaiset tulevat subventoineeksi omakotirakentajia. Nähdäkseni he eivät yleensä ole siinä tuloluokassa, että tarvitsisivat veronmaksajien rahoista tukea asumiseensa. Näin voi olla pakko toimia muuttotappiokunnissa, joista loppuu lapset.

Vierailija
336/3246 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikkia ei pitäisi väkisin pitää hengissä, vaan joskus olisi parempia antaa ns. luonnonvalinnan hoitaa homma.

Minä olen eri kuin jolle vastasit, mutta kieltämättä kävi sama mielessäni, kun olin vastaavanlaisia tapauksia hoitamassa: mitä iloa heillä on elää? Nämä henkilöt olisivat kuolleet luonnollisesti, mutta heitä pidettiin väkisin elossa. Jos olisin ollut heidän sijassaan, olisin toivonut pois pääsyä.

Koirankasvattajana olen nähnyt, miten tämä toimii eläinmaailmassa. Emo hylkää heti välittömästi elävän mutta elinkelvottoman pentunsa. Ei osoita mitään mielenkiintoa, ei tunnetta, ei hoivaa. Tuntui julmalta, ja itketti silloin, mutta niin se menee oikeassa elämässä.

Vierailija
337/3246 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainostoimistoihin otetaan töihin vain kauniita ja rohkeita. Alalla rekrytointia tekevä sanoi mulle suoraan. 

Joo, ei enää tarvi ihmetellä miksen työllistynyt sinne. Onneksi koodariksi kelpaa rumatkin. 

Lisää totuutta:

Harmi vaan kun ne ei ole oikeasti kauniita ihmisiä, vaan typeriä kauneusleikeltyjä botox-bim bo ja.

Terv. Asiakas

Jotka saavat heti tittelin Senior Marketing Spesialist vaikka pihalla ollaan kuin lumiukko. 

Terv. Asiakkaan duunari joka joutuu näiden kanssa työskentelemään. 

Vierailija
338/3246 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No enpä sellaista päätäntävaltaa haluakaan. Kerroin vain mielipiteeni, kun sitä kysyttiin. Tekopyhää hymistelyä tuollainen "kaikki elämä on yhtä arvokasta" jeesustelu. Sellaista voi huudella vain henkilö, joka ei ole nähnyt käytännössä, millaista on, kun mitään ei voi itse tehdä ja ison osan aikaa ei edes tajua, mikä maa ja mikä valuutta.  Itse ainakin haluaisin, että kuolo korjaisi, jos joutuisin tilanteeseen, jossa olen sänkyyn sidottuna enkä tule sieltä koskaan ylös pääsemään omin avuin. 

Hyvähän sinun on noin sanoa, kun et ole itse tuossa tilanteessa. Olen itse vakavasti sairas, mutta koen, että elämäni on kaikesta huolimatta elämisen arvoista.

Noin ei saa sanoa, sillä tuo on todellakin tabu. Kaikkea hyvää sulle. Tosi törkeää alapeukuttaa, kun henkilö kokee elämänsä silti elämisen arvoiseksi. Palsta ei petä...

No ei kukaan tarkoitakkaan niitä ihmisiä, jotka ovat tyytyväisiä elämäänsä haasteista huolimatta, vaan niitä, joiden elämä on pelkkää kipua ja kärsimystä taikka on täysin kasvin tasolla. Näille soisi vapautuksen tästä elämästä ja se olisi inhimillistä.

Vierailija
339/3246 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaavoittamisen päätavoitteena on hankkia tuloja kunnalle nostamalla sen omistuksessa olevan maan arvoa. Virallisesti puhutaan hyvästä ja viihtyisästä elinympäristöstä, ekologisten ja kulttuurihistoriallisten arvojen säilyttämisestä yms.

Täällä kaavoitettiin suota, koska sitä pystyi myymään järvinäkymällä. Ja kun kunnan asukkaat viittasivat kunnan aikaisempiin lausuntoihin alueen kulttuurihistoriallisesta arvosta ja paikan luonnonsuojelullisesta asemasta ja kunnan itse tilaamista rakennuskelvottomuus-lausunnoista, heille luvattiin rakentaa pitkospuut aivan uuden asuinalueen viereen!

Vierailija
340/3246 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa työssäni valtaosa työtehtävistä tehdään päihtyneenä, enemmän tai vähemmän ja erilaisilla tropeilla. Työn etuihin mm. kuuluu ilmaiset alkoholijuomat ja ruoat. Joku saattaa ehkä arvatakin, mistä ammattiryhmästä puhutaan. 

Työnä 5/5 unelmaduuni, paitsi nyt koronan takia suurilta osin kaikkialla tauolla. 

Markkinointi. Mutta ala on kyllä oikea kusipäämagneetti ja työnteko jatkuvaa olemassaolotaistelua.

Haha. Tuolla toisaalla yhdessä työsopimuskeskustelussa jaoin äsken kokemukseni siitä, että tämän hetkinen vuoden määräaikaiseni on ihan luksusta! Tiedänhän kuitenkin valmiiksi jo pitkälle etukäteen, milloin "YT:t" taas napsahtaa päälle, vs. tuosta vaan taas kulman takaa.

Markkinointiporukan omissa melko alkoholin käyttöön painottuneissa illanvietoissa ei se ole kerta eikä kaksi, kun tullut kisattua siitä, kuka on selvinnyt eniten moisia läpi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi