Mitä rehellistä työhösi liittyvää mielipidettä et voi sanoa ääneen?
Päihdeongelmaiset ovat usein uskomattoman itsekkäitä ja ilkeitä ja lypsävät yhteiskunnasta rahat (esim. toistuvilla tehottomilla katkoilla) jotka mielestäni voisi ennemmin sijoittaa lasten ja vanhusten hyvinvointiin. Sosionomi
Kommentit (3246)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avohakkuut ovat suurimmassa osassa tapauksia turhia ja huonosti tuottavia metsäomistajille. Avohakkuut kannattaisi kieltää poislukien erikoistapaukset kuten tuhometsiköt (esim. sienitauti ja myrskytuho). Tuhometsissä kannattaa monesti tehdä avohakkuu ja esim. juurikäävän saastuttamassa metsässä tulisi harkita puulajin vaihtoa. Tuhometsän uudistaminen tapahtuu luotettavimmin avohakkuulla ja metsän istuttamisella.
Avohakkuusta ja eritoten siihen johtavasta tasaikäiskasvatuksesta hyötyy pääosin vain pienpuuta kuten kuitu- ja energiapuuta hankkiva teollisuus matalan ostohinnan ansiosta. Alaharvennuksessa kaadetaan pienempiä puita ja näin kasvamaan jää suuret, vanhat ja hidaskasvuiset puut. Alaharvennuksessa kertymä muodostuu näin pääosin pienestä puusta, joka mieluummin pitäisi jättää kasvamaan tukkipuuksi. Kaiken lisäksi ne pienemmät vallitsevan latvuksen alla kasvavat ovat niitä parhaimman laatuisia vähäoksaisia puita. Pienen puun kuutiohinta on paljon huonompi ja lisäksi sitä tulee hakkuukoneella kuutioissa mitattuna hitaasti. Tämä pienempi puu olisi tärkein jättää kasvamaan, sillä siinä tuleivaisuuden arvonnousu on suuri, kun se saavuttaa tukkipuun koon.
Harvennuksissa pitäisi keskittyä siis suurten puiden kaatamiseen. Tätä kutsutaan yläharvennukseksi. Yläharventamalla annetaan kasvutilaa pienemmille puille. Myös taimet pääsevät metsänpohjalta kasvamaan, kun sinne tulee vähän valoa. Pisteenä iin päälle metsä pysyy metsänä muuttumatta hirveäksi aukoksi tai läpitunkemattomaksi pusikoksi. (Pusikko syntyy avohakkuun jälkeen, koska kaikki taimet ovat lähes saman ikäisiä. Taimia syntyy lisäksi luontaisesti esim. reunametsän siemennyksestä.)
Avohakkuun jälkeen tulee suuret kustannukset uudistamisesta. Maa joudutaan usein muokkaamaan, eli esim. laikuttamaan kaivurilla. Sinne pitää myös kylvää tai istuttaa taimet. Kun taimikko on vähän kasvanut, se on todennäköisesti niin tiheä, että sitä on pakko vähän harventaa raivaussahalla. Tätä kutsutaan taimikonhoidoksi. Koko ketju avohakkuun jälkeen tuottaa pelkkiä kustannuksia jopa 2000 - 3000 euroa hehtaarilta ja ensimmäiset kunnolliset tulot avohakkuun jälkeen saa vasta vuosikymmeniä, jopa 40-50 vuotta avohakkuun jälkeen harvennuksista.
Sen sijaan keskittymällä yläharvennuksiin metsä pysyy koko ajan, ja siitä saadaan tuloja jopa 15 vuoden välein. Tätä kutsutaan jatkuvaksi kasvatukseksi tai peitteiseksi metsätaloudeksi.
Tämän jos menisi sanomaan työhaastattelussa tai vaikkapa Mhy:n kahvipöydässä, niin joko ei saa työpaikkaa tai pomo saattaisi kutsua pikku palaveriin. Niin on asenteellinen se metsätalouden ala, että! Kaiken lisäksi tämä vallitseva avohakkuumalli perustuu vain julistuksenomaiseen mielipidetekstiin nimeltään "Harsintajulkilausuma" vailla tieteellistä perustaa. Tv. Metsätalousinsinööri 31 V.
Miten ratkaiset sen ongelman, että harvennuksessa puiden juuret helposti vaurioituvat ja etenkin vaurioituneet kuuset ja koivut lahoavat. Entä sen, että jos maan pintakerros on ohut, harvennuksen jälkeen myrsky kaataa herkästi puita.
Vaurioituvatko ne siitä kun isoilla motoilla ja metsäkoneilla ajellaan niiden juurien yli. Jos metsuri moottorisahalla kaataisi puun niin tuskin tulisi vaurioita.
Niin, ja hevosella vetäisi rungot tien varteen? Tätäkin joku tekee. Tosiasia on, että harvennushakkuun tuotto on pienempi kuin aukkohakkuun. Jos ukko laitetaan kaatamaan sahalla, nousee työn hinta taivaisiin.
Moto tekee pahaa jälkeä taimille, urat jää.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa asunnottomista ei kykene itsenäiseen asumiseen eikä ylipäänsä minkäänlaiseen asumiseen keskellä ns. tavallista asutusta. Jotta Suomessa joutuu asunnottomaksi, pitää olla todella raju päihdeongelma, erittäin vakava mielenterveysongelma ja siihen liittyvä hoitokielteisyys tai taloudellinen tilanne sössitty todella pahasti useine vuokravelkoineen. Viimeksi mainittu kietoutuu yleensä kahteen ensin mainittuun. Mutta koska "asunto ensin" ja "asuntolaolosuhteet loukkaavat ihmisarvoa", sijoitetaan näitä ihmisiä ihan tavallisiin vuokra-asuntoihin tavallisten ihmisten riesaksi. Voidaan "edellyttää" tuetun asumisen palveluun sitoutumista, mutta ketäänhän ei voida siihen pakottaa, ja toisekseen, mitäpä se sosiaaliohjaajan käynti 1 h/vko muuttaa, jos ihminen näkee seinien läpi tai pyörittää piridiskoa joka aamu kuuteen.
Ei saisi sosionomina olla tätä mieltä, mutta jotkut ihmiset ovat suorastaan menetettyjä tapauksia ja heiltä pitää vaatia jotakin itseltäänkin, ennen kuin päästetään viattomien sivullisten elämää sotkemaan.
Lisää listaasi työttömyys ja avaa silmäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa asunnottomista ei kykene itsenäiseen asumiseen eikä ylipäänsä minkäänlaiseen asumiseen keskellä ns. tavallista asutusta. Jotta Suomessa joutuu asunnottomaksi, pitää olla todella raju päihdeongelma, erittäin vakava mielenterveysongelma ja siihen liittyvä hoitokielteisyys tai taloudellinen tilanne sössitty todella pahasti useine vuokravelkoineen. Viimeksi mainittu kietoutuu yleensä kahteen ensin mainittuun. Mutta koska "asunto ensin" ja "asuntolaolosuhteet loukkaavat ihmisarvoa", sijoitetaan näitä ihmisiä ihan tavallisiin vuokra-asuntoihin tavallisten ihmisten riesaksi. Voidaan "edellyttää" tuetun asumisen palveluun sitoutumista, mutta ketäänhän ei voida siihen pakottaa, ja toisekseen, mitäpä se sosiaaliohjaajan käynti 1 h/vko muuttaa, jos ihminen näkee seinien läpi tai pyörittää piridiskoa joka aamu kuuteen.
Ei saisi sosionomina olla tätä mieltä, mutta jotkut ihmiset ovat suorastaan menetettyjä tapauksia ja heiltä pitää vaatia jotakin itseltäänkin, ennen kuin päästetään viattomien sivullisten elämää sotkemaan.
Normaali työtön ihminen ei kuitenkaan sekoile kuten joku mielenterveys-päihdeongelma-vuokralainen.
Firmassamme harrastetaan erittäin voimakasta nepotismia. Pörssiyhtiön vice-presidentin poika pääsi harjoittelijasta päälliköksi.
Noh, nämä "erikieliset"!
Apuaah... Miten selvitä mahdollisista Isis-taistelijoista?
Olen töissä isossa (ruotsalaisessa vink vink) huonekalufirmassa. Huonoin työpaikka ikinä! Kauheasti työpaikkakiusaamista ja esimiehet niistä isoimpia. Huono palkka, liikaa töitä sekä ilkeä ja vihamielinen työympäristö.
Rakastan työtäni. Nautin siitä ja tekisin työtäni vaikka ilman palkkaa.
Olen ammatissa, jota ei viitsi enää edes kenellekään kertoa. Tuntuu, että media on vihapuheiden ja perättömien tietojen varjolla leimannut koko ammattikunnan miltei rikollisiksi. Kaikki luulevat, että minulla on valtavat tulot ja ovat kateellisia. Tosiasia on, että alaiseni hankkii enemmän ja itse olen töissä 6 päivänä viikossa ja lomista on turha haaveilla. Yrittäjän vastuu on tutumpi kuin yrittäjän vapaus, mutta toisaalta kaikesta huolimatta nautin työstäni ja suurin kiitos on tyytyväiset asiakkaat. Heiltä tulee kiitosta ja he ovat aivan ihania. Harkitsen vakavasti palata takaisin palkolliseksi yrittäjyyden sijaan. Olen siis pienehkön kivijalka-apteekin apteekkari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on tärkein kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelle lapselle olis parempi olla kotona kuin päiväkodissa.
Vanhemmat eivät aina tiedä mikä on lapselleen on parasta.
Joskus voisi ajatella sitä lapsen oikeutta vanhempiin ja lomaan eikä aina vaan sitä oikeutta varhaiskasvatukseen.Kahden vanhemman taloudessa toinen voisi aloittaa lomansa vähän aikaisemmin kuin toinen ja toinen puolestaan pitäisi osan lomaansa myöhemminkin, jotta lapset saisivat olla kotona pitempään. Samoin eronneet vanhemmat voisivat suunnitella lomansa paremmin, jotta lapset saisivat olla heidän kanssaan mahdollisemman kauan. Ikävä kyllä usein kuulee lapsilta, miten äiti tai isä on lomalla uuden kaverinsa kanssa, muttei ottanut lastaan mukaan.
Päiväkodin näkökulmasta on varmaan noin. Todellisuus on kuitenkin se, että monissa eroperheissä ei asioita noin vain sovita. Vaikka ne molemmat vanhemmat päikkytädin mielestä vaikuttaisivat ihan asiallisilta, todella moni kuitenkin on sille ex-kumppanilleen täysi piru. Mitään asioita ei suostu sopimaan.
Olen sen sata kertaa kuullut moralisointia siitä, että en ole koskaan ottanut lastani mukaan minun ja uuden puolisoni reissuille, vaan matkustelemme vain kun lapsi on exällä. No en olekaan, kun exä ei anna ottaa, on niin mustasukkainen uudelle puolisolleni edelleen. Lapselle en tietenkään kerro, että et pääse mukaan koska isäsi ei anna sinun lähteä. Ulkomaille ei lasta voi lähteä viemään ilman toisen huoltajan suostumusta.
Se on kyllä monesti juuri näin. Exäni löysi nuoremman ja erottiin kun lapset olivat päiväkoti-ikäisiä. Koskaan hän ei ottanut lapsia kesälomilla (eikä myöskään kouluaikoina syys- tai talvilomalla) luokseen. Hänelle kelpasi ainoastaan joka toinen viikonloppu tapaamiset, eikä pitänyt niistäkään kiinni. Nyt ei ole nähnyt lapsiaan enää vuosiin (lapset jo aikuisia). En voi käsittää, miten joku voi hylätä noin vain oman jälkikasvunsa...
Yksinkertaista: kiintymyssuhde lapsen ja isän välillä ei ole päässyt muodostumaan varhaisessa vaiheessa. Pitikö isä vauvojaan sylissä, nukuttiko heijaamalla, leikkikö taaperon kanssa, veikö leikkipuistoon. Ei isän- ja äidinrakkaus puhkea tyhjästä, kyllä täytyy nähdä vaivaa linkittyäkseen lapseen.
Minä puolestani kysyn, antoiko äiti isän tehdä näin, pikkuvauvasta alkaen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osuus kansainvälistä myyntityötä tekevistä 'vanhoista jermuista' on ajan kanssa muuttunut ajattelultaan erittäin rasistisiksi ja mielessään toivottaa monet asiakkaat alimpaan helvettiin.
Pätee useimmiten kansakuntiin/maihin jotka sijaitsevat useamman tuhannen kilometrin päässä Suomesta itään tai etelään.
On paljon helpompi olla olematta rasisti, jos ei joudu kohtaamaan niitä ihmisiä. Tai kuulemaan miten rasistisia ne on meitä kohtaan. Tai toisiiaan.
T Valkoinen kansainväistä kauppaa tekevä vanha jermu
Olet ostanut ebaysta jalkalampun?
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä väitti olevansa aborttien kanssa työtä tekemässä. Kunnassamme ehkäisy haetaan terveyskeskuksessa. Tyttärelleni suositeltiin ehkäisyä yliopistosairaalan naistenosastolta. Terveyskeskuksen sairaanhoitaja ei olisi myöntänyt ilmaisia pillereitä tyttärelleni, ellei hän olisi valehdellut elävänsä parisuhteessa. Tälläinen keskiaikainen ehkäisyn pihtaaminen johtaa abortteihin!
No, jos ehkäisypillerit hankitaan muuhun kuin ehkäisyyn eli esim. aknen tai vuotojen hoitoon, niin eihän niitä kuulukaan ilmaisena saada, jos kunnassa on nuorille ilmainen _raskauden ehkäisy_.
Kaupan alalla monessa yrityksessä viis veisataan mitä laissa tai työehtosopimuksissa sanotaan, vaan mennään sieltä mistä aita on matalin. Nuorien työntekijöiden alisteista asemaa käytetään härskisti hyväksi, koska tiedetään, että jos joku lähtee niin saadaan helposti uusi tilalle. Esimiehet puhuvat keskenään p askaa johdosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan joudu asunnottomaksi pelkän työttömyyden vuoksi. Työttömälle kyllä löytyy asunto, jos luottotietoja ei ole tärvätty useilla vuokraveloilla ja häätömerkinnöillä, ja on asunnon koon, laadun ja sijainnin suhteen avoin.
Vittumaiset asiakkaat luulevat, että " nyt alkaa tapahtua kun laitetaan kova kovaa vasten" eli huudetaan, neuvotaan ammattilaisia, valitetaan turhasta jne. Työskentelen terveyd496enhuollossa ja asiakas itse kaivaa vain kuoppaa itselleem vittumaisella ja naurettavalla käytöksellään. Mitään sympatiaa et sillä saa ja kukaan ei hoida asiaasi yhtään tehokkaammin. Päinvastoin tulee fiilis, että haistapa paska. Jos taas asiakas on asiallinen ja kommunikoi normaalisti, niin se herättää myös myötätuntoa eri tavalla tekemään jotain sellaista extraa, joka ei edes olisi välttämätöntä.
Minä olen terveyskeskuslääkäri enkä yhtään piittaisi siitä, että vapaa-ajalla harrastuksen parissa tullaan kertomaan, miten määräämäni lääke on tehonnut ja mikä on oirekuva nykyisellään tai että minä päivänä on varannut ajan määräämääni tutkimukseen ja onko kenties aikeissa tulla uudelleen vastaanotolle.
Lastentarvikeliikkeen omistaja kirjoitti:
Sen että hormonihöyryiset äidit ovat KAMALIA asiakkaina. Tyhmiä ja valittavia isomahaisia uusavuttomia läskiperseitä.
Tsemppiä, helppo uskoa. Lounasravintolan työntekijänä olen käynyt raskaana olevan asiakkaan kanssa seuraavan keskustelun:
Asiakas: Hei, onko ruuassa X käytetty tuorejuusto pastöroitua?
Minä: On, käytämme Valion laktoositonta tuorejuustoa, joka on pastöroitua.
Asiakas: Saanko nähdä pakkauksen?
Minä: No voi harmi, pakkaus on varmasti laitettu jo roskikseen.
Asiakas: Minun pitäisi saada nähdä, että on pastöroitu tuote.
Minä: Valion nettisivuilta löytyy varmasti tuoteseloste.
Asiakas: En uskalla syödä jos en omin silmin näe pakettia.
Minä: No... niin... Sitten varmaan täytyy syödä jotakin muuta.
Olisi tehnyt mieli sanoa, että jos minä ehdoin tahdoin hänet haluaisin listerialla myrkyttää, niin eihän se pakkauksen näkeminen todistaisi vielä sitä, että siitä on kaavittu juustot myös kyseiseen soossiin...
Sosiaalialalle hakeutuu ihmiset jotka tuntevat paremmuutta heikompiosaisia kohtaan.
Moni on entinen koulukiusaaja nykyinen sossutantta, sosionomi tai ohjaaja.
Omat asiat ovat olleet usein solmussa, psyykkeessä vähän sanomista. Luojan kiitos lopetin ☺ Ihmisiä ei oikeasti haluta auttaa, laiskana istutaan tietokoneella ja neuvotaan mitä pitäisi tehdä. Moni tekee niin paljon virkavirheitä (laki, säädökset, vaitiolo) että jos näistä ihmiset osaisi valittaa, Valvira ruuhkautuisi viikossa.
Veronmaksajien rahoja tuhlataan jaagailuun, suunnitteluun ja turhiin konsultteihin vain, jotta seuraavan vuoden budjetti saataisiin mitoitettua edellisen toteutan perusteella mukavan isoksi -oma (jatkuva) kokemus yhdestä, mutta totta varmasti useammassakin virastossa
Muotisairauksia on ja jotkut haluavat itselleen diagnoosin vaikka väkisin. Tällä hetkellä pinnalla ovat aikuisten ADHD-tutkimukset. Niihin halutaan sankoin joukoin. En sano että ne ovat aina turhia, mutta välillä tuntuu, että kaikki joilla on asiat jääneet kesken, elämä rempallaan, halutaan joku selittävä diagnoosi. Unohtaa ei sovi myöskään somaattisia ongelmia, joista haetaan selitystä omalle ololle. Ferritiini, vitamiinimittaukset, borrelioositutkimukset jne kovassa huudossa ja firmat tahkoaa rahaa.
Vituttaa kun tollot puuhastelee.