Mitä rehellistä työhösi liittyvää mielipidettä et voi sanoa ääneen?
Päihdeongelmaiset ovat usein uskomattoman itsekkäitä ja ilkeitä ja lypsävät yhteiskunnasta rahat (esim. toistuvilla tehottomilla katkoilla) jotka mielestäni voisi ennemmin sijoittaa lasten ja vanhusten hyvinvointiin. Sosionomi
Kommentit (3246)
Avohakkuut ovat suurimmassa osassa tapauksia turhia ja huonosti tuottavia metsäomistajille. Avohakkuut kannattaisi kieltää poislukien erikoistapaukset kuten tuhometsiköt (esim. sienitauti ja myrskytuho). Tuhometsissä kannattaa monesti tehdä avohakkuu ja esim. juurikäävän saastuttamassa metsässä tulisi harkita puulajin vaihtoa. Tuhometsän uudistaminen tapahtuu luotettavimmin avohakkuulla ja metsän istuttamisella.
Avohakkuusta ja eritoten siihen johtavasta tasaikäiskasvatuksesta hyötyy pääosin vain pienpuuta kuten kuitu- ja energiapuuta hankkiva teollisuus matalan ostohinnan ansiosta. Alaharvennuksessa kaadetaan pienempiä puita ja näin kasvamaan jää suuret, vanhat ja hidaskasvuiset puut. Alaharvennuksessa kertymä muodostuu näin pääosin pienestä puusta, joka mieluummin pitäisi jättää kasvamaan tukkipuuksi. Kaiken lisäksi ne pienemmät vallitsevan latvuksen alla kasvavat ovat niitä parhaimman laatuisia vähäoksaisia puita. Pienen puun kuutiohinta on paljon huonompi ja lisäksi sitä tulee hakkuukoneella kuutioissa mitattuna hitaasti. Tämä pienempi puu olisi tärkein jättää kasvamaan, sillä siinä tuleivaisuuden arvonnousu on suuri, kun se saavuttaa tukkipuun koon.
Harvennuksissa pitäisi keskittyä siis suurten puiden kaatamiseen. Tätä kutsutaan yläharvennukseksi. Yläharventamalla annetaan kasvutilaa pienemmille puille. Myös taimet pääsevät metsänpohjalta kasvamaan, kun sinne tulee vähän valoa. Pisteenä iin päälle metsä pysyy metsänä muuttumatta hirveäksi aukoksi tai läpitunkemattomaksi pusikoksi. (Pusikko syntyy avohakkuun jälkeen, koska kaikki taimet ovat lähes saman ikäisiä. Taimia syntyy lisäksi luontaisesti esim. reunametsän siemennyksestä.)
Avohakkuun jälkeen tulee suuret kustannukset uudistamisesta. Maa joudutaan usein muokkaamaan, eli esim. laikuttamaan kaivurilla. Sinne pitää myös kylvää tai istuttaa taimet. Kun taimikko on vähän kasvanut, se on todennäköisesti niin tiheä, että sitä on pakko vähän harventaa raivaussahalla. Tätä kutsutaan taimikonhoidoksi. Koko ketju avohakkuun jälkeen tuottaa pelkkiä kustannuksia jopa 2000 - 3000 euroa hehtaarilta ja ensimmäiset kunnolliset tulot avohakkuun jälkeen saa vasta vuosikymmeniä, jopa 40-50 vuotta avohakkuun jälkeen harvennuksista.
Sen sijaan keskittymällä yläharvennuksiin metsä pysyy koko ajan, ja siitä saadaan tuloja jopa 15 vuoden välein. Tätä kutsutaan jatkuvaksi kasvatukseksi tai peitteiseksi metsätaloudeksi.
Tämän jos menisi sanomaan työhaastattelussa tai vaikkapa Mhy:n kahvipöydässä, niin joko ei saa työpaikkaa tai pomo saattaisi kutsua pikku palaveriin. Niin on asenteellinen se metsätalouden ala, että! Kaiken lisäksi tämä vallitseva avohakkuumalli perustuu vain julistuksenomaiseen mielipidetekstiin nimeltään "Harsintajulkilausuma" vailla tieteellistä perustaa. Tv. Metsätalousinsinööri 31 V.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntien omistamissa osakeyhtiöissä on alettu maksaa älyttömiä palkkoja uusille pomoille. Muun henkilökunnan palkkakehitys ei ole edennennyt oikein mitenkään.
Ihmettelen, että tähän ei ole esim Iltalehti puuttunut mitenkään. Jokunen aika sitten taivasteltiin lehdessä esim puolustusvoimain komentajan "huippu"palkkaa 13 500 kuukaudessa. Meidän toimari saa kaupungin täysin omistamassa osakeyhtiössä palkkaa yli 200 000 €uroa vuodessa. Miksi kukaan ei rekrytoinnin yhteydessä kyseenalaistanut palkkavaatimusta?
Kuntien yksityistämät energiayhtiöt ovat kaikkein pahimpia, siellä on kaikilla hirveät palkat ja monopoliasemassa tekevät muka hyvinkin vaativaa bisnestä :). Hirveä määrä johtoa ja samoin aivan liikaa väkeä markkinoinnissa ja monessa muussa tukitoiminnossa.
Yli 90% asiakkaiden ongelmista on määriteltävissä parametrilla: ID1-00T-T1. Monesti tekee mieli tuo parametri asiakkaille sanoa, mutta silloin tulisi potkut hyvin nopeasti. Onneksi heitä on helppo mielyttää.
Kehitetään uutta, josta firma antaa ulospäin sellaisen kuvan, että kaikki menee loistavasti eteenpäin.
Asioita vääristellään ja parannellaan, jotta näyttäisi siltä kuin asioissa edistyttäisi.
Tosiasiassa kaikki junnaa paikoillaan tai menee täysin päin p:tä. Suurella todennäköisyydellä "laiva" tulee lopulta uppoamaan: onneksi en silloin enää ole sitä näkemässä!
Anna-Sofia Niemisen kolumni: Liikaa töitä, pienet tulot, epäasiallista kohtelua – jos työelämä on tällaista, miten nuoret voivat pysyä innostuneina?
Välillä tuntuu, että ammatista riippumatta työelämä on aika kamalaa, kirjoittaa Nieminen.
https://yle.fi/uutiset/3-11895273
Opiskelijoita pitää paapoa ja ymmärtää ihan tappiin asti, että heidät saadaan valmistumaan. Vaikuttaa rahoitukseen. Mikäs siinä, tehdään työtä käskettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti korona kaataa lastensuojelu bisneksen jossa vanhemmille aiheutetaan koko ajan turhaa stressiä vahti alla heitä turhista asioista ja kehottamalla kaikkia viljelemään laskuja. Toivottavasti huostaanotot ruuhkautuvat niin pahasti että ollaan pakotettuja tekemään rakennemuutos ja aletaan vanhempien hiillostamisen sijaan oikeasti tukemaan heitä
Itse kun olen seurannut sellaista perhettä, jota yritettiin tukea muutama vuosi turhaan, ennen kun lapsi otettiin huostaan, niin kyllä siinä oli vanhemmilla ihan liikaa oikeuksia. Saivat käydä viranomaisten kanssa harjoittelemassakin vanhemmuutta muutamaan otteeseen, kaikki meidän rahoilla ja turhaan. Lapsi on nyt yläkouluikäisenä niin ahdistunut että pissaa edelleen housuun. Vanhemmat ovat koko 10 vuotta haukkuneet sijaisvanhempia ja tehneet heistä turhia valituksia. Lasta ei kuitenkaan säännöllisesti tavata tai tulla tapaamisiin, mutta sehän oli vaan aina jonkun muun syy kun vahingossa nukuit pommiin krapulassa. Vanhemmat tuon lapsen pilasivat, huostaanotettuna hän saa ehkä edes jonkun mahdollisuuden normaaliin elämään. Viranomaiset eivät ole helpossa välissä, heitä on turha syyttää.
Itse kun olen aikoinaan ollut lastensuojelun asiakas ja nyt jo ihan aikuinen, luen mielenkiinnolla näitä keskusteluja.
Olen hurjan kateellinen niille, jotka on huostaanotettu ajoissa ja päässeet jopa sijasperheeseen tai johonkin laitokseen tarpeeksi ajoissa ennen vakavampia psyykkisiä ruhjeita. Meillä kävi lastensuojelu ihan siitä kuin olin 3-4 vuotias, mutta huostaanotto tapahtui vasta kun olin 14-vuotias. Ihan liian pitkä aika kärsiä ja saada pysyviä psyykkisiä vaurioita. Vanhempien oikeuksia ja verisiteitä kunnioitettiin jo silloin ihan liikaa, ei välitetty lapsen parhaasta.
Olet oikeassa, minä ja sisarukseni emme koskaan päässeet lastensuojelun piiriin 70-80 luvun vaihteessa. Faijan sisko oli sosiaalitoimessa töissä ja yritti saada meille apua ja homma meni ihan persiilleen. Äiti oli paranoidi skitsofreenikko ja faija narsistialkoholisti sekä isona pomona eräässä firmassa, niin ei saatu apua toivotunlaisesti. Elettiin 15v. helvetissä ja kun vihdoin saatiin erään sukulaisen kautta äiti pakkohoitoon, niin faija väänsi asiat siihen suuntaan, että meitä sisaruksia ei saatu sijoitukseen vaikka olisimme halunneet siihen. Jäljet olivat aika ikäviä monilla tavoin. Onneksi tänä päivänä asiat edenneet parempaan suuntaan. Kiitos tuosta Ilkka Taipaleelle, Suomalaisen psykiatrian edelläkävijälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alallani on paljon sadistisia kusipäitä jotka nauttivat eläinten satuttamisesta ja valta-asemastaan niihin. Ei koeta toisen lajin edustajaa kokevana ja tuntevana olentona, jolla tod näk on se yksi ja ainoa elämä, kuten sinullakin. Jatkan taistelua.
Maatalouslomittaja kertoi, kuinka pistää ruotuun niskottelevia lehmiä. Toinen kyllä sai kenkää, kun tykkäsi lehmistä vähän liikaa ja jäi kiinni itse teossa.
Kaikki eläinten kaltoinkohtelijat pitäisi ilmiantaa. Ovat alalle soveltumattomia. Menköön muihin töihin, vaikka tavaroita heittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudisasukkaiden kotouttaminen revitään muun muassa opettajien selkänahasta, jotka joutuvat isoissa ryhmissä yrittämään selvittää vaikeita käsitteitä ja ajatuksia nuorille, jotka eivät osaa kunnolla lukea ja kirjoittaa suomea. Ja samalla pitäisi opettaa muitakin. Ei aika riitä kaikille.
Maahantuleva lapsi on vain yhden vuoden kieltä oppimassa pienryhmässä, sitten hän joutuu tavalliseen ryhmään normi-hissan ja biologian jne. tunneille.
Opetusryhmiä siis pienennettävä, jos otetaan lisää tulijoita, tai suomalaiset lapset jää paitsioon.
Valmistava perusopetus on juuri tätä, tulee lapsia, jotka eivät ole edes nähneet liikennevaloja. Näillä ei ole mitään toivoa oppia lukemaan tai puhumaan Suomea. Miten arvoisat veronmaksajat luulette, että nämä integroituvat yhteiskuntaan?
No etpä ole sinäkään oppinut, että suomen kieli kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. Suomi, suomalainen, suomen kieli. Opetetaan jo alakoulussa.
Saan suhteettoman suurta palkkaa työpanokseeni nähden. 10k kuukausipalkalla oikeastaan vaan patsastelen ykköset päällä kun alaiset tekevät työt.
Suurin osa vammaisista jotka joutuvat toimimaan työnantajina avustajilleen ovat aivan pihalla työnantajan velvollisuuksistaan eivätkä lainkaan sovellu ko roolissa toimimaan.
Jotkut myös ahdistelevat, kiusaavat ja kyykyttävät avustajiaan.
Olen keskitason virkamies eräässä ministeriössä. Virkatehtävieni hoitoon kuluu keskimäärin 50 min. päivässä. Lopun ajan surffailen netissä, pidän runsaan tunnin lounastauon kaupungilla ja teen pieniä omia hommiani työhuoneessani. Vuosilomaa on 7 vk ja kk.palkka 4400 €.
Palkkaukseni on huomattavasti parempi kuin alalla yleensä mutta paljon pienemmällä työmäärällä.
- Sairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Olen keskitason virkamies eräässä ministeriössä. Virkatehtävieni hoitoon kuluu keskimäärin 50 min. päivässä. Lopun ajan surffailen netissä, pidän runsaan tunnin lounastauon kaupungilla ja teen pieniä omia hommiani työhuoneessani. Vuosilomaa on 7 vk ja kk.palkka 4400 €.
Hei keskitason virkamies.
Olin vastaavassa tilanteessa. Pikkupäällikönä virastossa.
Sitten kyllästyin ja kyllästyin lisää ja vielä kyllästyin. Ei ainakaan minua ollut luotu kirjoittamaan ja kommentoimaan päivät pääksytysten papereita; raportteja, muistioita jne. Ja istumaan kokouksissa kokousten perään.
Otin ja täydennyskouluttauduin ja nyt olen opettamassa korkea-asteella. Nyt ainakin jokainen päivä on erilainen ja saa olla lahjakkaiden nuorten kanssa tekemisissä. Joskus liikaakin, mutta takaisin en paperipyöritysmaailmaan vaihtaisi.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaukseni on huomattavasti parempi kuin alalla yleensä mutta paljon pienemmällä työmäärällä.
- Sairaanhoitaja
Teetkö siis jotain sivukeikkaa? Siis josta maksetaan lyhyemmästä työstä paremmin, vai mitä tämä tarkoitti?
Todella moni autokorjaamo kusettaa minkä kerkeää.
Härskeintä meno on raskaammalla puolella, jossa yritysasiakkaan auto on vihreä valo laskuttaa niin maan perkeleesti, aivan tuulesta temmatuista, ja aiheettomista töistä (joita tuskin edes on tehty).
Itse en aio vaihtaa enää työpaikkaa, tämä on sopivan leppoista ja hommaan on tullut
selkeä rutiini, joten stressaavia tilanteita ei juurikaan tule. Opettajan työ on mielestäni liian
intensiiviistä, olin muutaman kerran sijaistamassa opiskeluaikanani ja totesin että ei ole
minun hommaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei keskitason virkamies.
Olin vastaavassa tilanteessa. Pikkupäällikönä virastossa.Sitten kyllästyin ja kyllästyin lisää ja vielä kyllästyin. Ei ainakaan minua ollut luotu kirjoittamaan ja kommentoimaan päivät pääksytysten papereita; raportteja, muistioita jne. Ja istumaan kokouksissa kokousten perään.
Otin ja täydennyskouluttauduin ja nyt olen opettamassa korkea-asteella. Nyt ainakin jokainen päivä on erilainen ja saa olla lahjakkaiden nuorten kanssa tekemisissä. Joskus liikaakin, mutta takaisin en paperipyöritysmaailmaan vaihtaisi.
Se että mun työkaverit on ihan paskoja. Mut pitää vaan esittää et hyvin menee.
Taloushallinnossa pienessä firmassa, töitä on ehkä 1,5 vkoa koko kuussa ja palkka lähemmäs 5 tonnia. Aika helpolla tässä pääsee, mutta vielä ei ainakaan viitsi vaihtaa. Kyllähän tässä vähän turhasta ns. maksetaan, toki olen myös vastuussa, jos hommat menevät pieleen. Mutta silti. Aikaisemmassa työssä painon vuoden läpi yli 50-tuntista viikkoa pienemmällä palkalla, joten senkin takia vaihtaminen on aika riskaabelia, kun ei tiedä, mihin sitä joutuisi.
Hyvä ettei sitä ole.