Mitä rehellistä työhösi liittyvää mielipidettä et voi sanoa ääneen?
Päihdeongelmaiset ovat usein uskomattoman itsekkäitä ja ilkeitä ja lypsävät yhteiskunnasta rahat (esim. toistuvilla tehottomilla katkoilla) jotka mielestäni voisi ennemmin sijoittaa lasten ja vanhusten hyvinvointiin. Sosionomi
Kommentit (3246)
Surullisen monella puuttuu ammattiylpeys ja välittäminen siitä, että tehdään kuten on oikein ja järkevää, eikä kuten on nopein ja helpoin.
Ahdistaa kun en yksin mahda mitään muuta kuin tehdä oma työni hyvin.
Rakennusala.
Antaisin potkut koko meidän porukalle heti jos olisin päättävässä asemassa.
T:kunnan työntekijä
Vierailija kirjoitti:
Kuntien omistamissa osakeyhtiöissä on alettu maksaa älyttömiä palkkoja uusille pomoille. Muun henkilökunnan palkkakehitys ei ole edennennyt oikein mitenkään.
Ihmettelen, että tähän ei ole esim Iltalehti puuttunut mitenkään. Jokunen aika sitten taivasteltiin lehdessä esim puolustusvoimain komentajan "huippu"palkkaa 13 500 kuukaudessa. Meidän toimari saa kaupungin täysin omistamassa osakeyhtiössä palkkaa yli 200 000 €uroa vuodessa. Miksi kukaan ei rekrytoinnin yhteydessä kyseenalaistanut palkkavaatimusta?
Vierailija kirjoitti:
Eli itsellesi myös? Ja siinähän sitten yrittäisit antaa kaikille potkut ja rekrytoida uudet tilalle... en usko, että onnistuisi kovin helposti.
Mielenkiintoista. Kun tämä ketju on tullut vastaan, olen aina vilkaissut, onko sen ensimmäisellä sivulla ollut kommenttini vielä tallella. Ei ole enää. Yläpeukkuja oli viime näkemällä puolitoistatuhatta ja alapeukkuja noin sata. Kommenttini oli siis tämä:
Ei-suomenkielisten oppilaiden sijoittaminen samaan luokkaan suomenkielisten kanssa on haitaksi suomenkielisten oppilaiden edistymiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti korona kaataa lastensuojelu bisneksen jossa vanhemmille aiheutetaan koko ajan turhaa stressiä vahti alla heitä turhista asioista ja kehottamalla kaikkia viljelemään laskuja. Toivottavasti huostaanotot ruuhkautuvat niin pahasti että ollaan pakotettuja tekemään rakennemuutos ja aletaan vanhempien hiillostamisen sijaan oikeasti tukemaan heitä
Itse kun olen seurannut sellaista perhettä, jota yritettiin tukea muutama vuosi turhaan, ennen kun lapsi otettiin huostaan, niin kyllä siinä oli vanhemmilla ihan liikaa oikeuksia. Saivat käydä viranomaisten kanssa harjoittelemassakin vanhemmuutta muutamaan otteeseen, kaikki meidän rahoilla ja turhaan. Lapsi on nyt yläkouluikäisenä niin ahdistunut että pissaa edelleen housuun. Vanhemmat ovat koko 10 vuotta haukkuneet sijaisvanhempia ja tehneet heistä turhia valituksia. Lasta ei kuitenkaan säännöllisesti tavata tai tulla tapaamisiin, mutta sehän oli vaan aina jonkun muun syy kun vahingossa nukuit pommiin krapulassa. Vanhemmat tuon lapsen pilasivat, huostaanotettuna hän saa ehkä edes jonkun mahdollisuuden normaaliin elämään. Viranomaiset eivät ole helpossa välissä, heitä on turha syyttää.
Itse kun olen aikoinaan ollut lastensuojelun asiakas ja nyt jo ihan aikuinen, luen mielenkiinnolla näitä keskusteluja.
Olen hurjan kateellinen niille, jotka on huostaanotettu ajoissa ja päässeet jopa sijasperheeseen tai johonkin laitokseen tarpeeksi ajoissa ennen vakavampia psyykkisiä ruhjeita. Meillä kävi lastensuojelu ihan siitä kuin olin 3-4 vuotias, mutta huostaanotto tapahtui vasta kun olin 14-vuotias. Ihan liian pitkä aika kärsiä ja saada pysyviä psyykkisiä vaurioita. Vanhempien oikeuksia ja verisiteitä kunnioitettiin jo silloin ihan liikaa, ei välitetty lapsen parhaasta.
Alkoholistiperheen lapsena ajattelen usein samoin ja itken verikyyneleitä kun mietin millaiseksi oma elämäni olisi muodostunut jos minut olisi otettu huostaan. Olisinko saanut paremmat vanhemmat, saanut paremman itseluottamuksen ? Vai olisiko mennyt ojasta allikkoon 70-luvulla, oliko silloin edes mitään kyseistä palvelua? Kukaan ei tiedä vastausta mutta kallistun silti ehkä enemmän sen kannalle että olisi voinut käydä paljon huonomminkin, ainakin tuolla vuosikymmenellä. Olen kuitenkin suhteellisen tervejärkisenä toimintakykyinen, traumoja on mutta niiden kanssa osaa jo elää tällä iällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti korona kaataa lastensuojelu bisneksen jossa vanhemmille aiheutetaan koko ajan turhaa stressiä vahti alla heitä turhista asioista ja kehottamalla kaikkia viljelemään laskuja. Toivottavasti huostaanotot ruuhkautuvat niin pahasti että ollaan pakotettuja tekemään rakennemuutos ja aletaan vanhempien hiillostamisen sijaan oikeasti tukemaan heitä
Itse kun olen seurannut sellaista perhettä, jota yritettiin tukea muutama vuosi turhaan, ennen kun lapsi otettiin huostaan, niin kyllä siinä oli vanhemmilla ihan liikaa oikeuksia. Saivat käydä viranomaisten kanssa harjoittelemassakin vanhemmuutta muutamaan otteeseen, kaikki meidän rahoilla ja turhaan. Lapsi on nyt yläkouluikäisenä niin ahdistunut että pissaa edelleen housuun. Vanhemmat ovat koko 10 vuotta haukkuneet sijaisvanhempia ja tehneet heistä turhia valituksia. Lasta ei kuitenkaan säännöllisesti tavata tai tulla tapaamisiin, mutta sehän oli vaan aina jonkun muun syy kun vahingossa nukuit pommiin krapulassa. Vanhemmat tuon lapsen pilasivat, huostaanotettuna hän saa ehkä edes jonkun mahdollisuuden normaaliin elämään. Viranomaiset eivät ole helpossa välissä, heitä on turha syyttää.
Systeemihän menee niin, että ensin lapselle luvataan, että tätä suojellaan ja tämä on turvassa kunhan vain kertoo asiat. Lapsi vastaa tähän, että hänet hakataan kotona, jos vanhemmat saavat tietää tämän puhuneen ulkopuolisille. Sossut lupaavat, että ihan turvassa ja voidaan sijoittaa muualle.
Sen jälkeen kun lapsi on kertonut asiat, tämä palautetaan kotiin ja samalla soitetaan vanhemmille puhelu, jossa kerrotaan kaikki lapsen kertomat asiat ja ilmoitetaan, että tehdään selvitys. Vanhemmat hakkaavat lapsen.
Sen jälkeen selvitellään kuukausi- ja vuosikaupalla, jokainen lapsen kertoma asia kerrotaan vanhemmille, jotka kostoksi hakkaavat lapsen aina uudestaan ja uudestaan. Mistään sijoituksesta tai suojasta ei ole puhettakaan, ainoastaan siitä huolehditaan että vanhempi käy juttelemassa ja saa terapiaa ja väittää yrittävänsä. Riittää, että yrittää olla lyömättä, lapsella taas ei ole mitään oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Kun tämä ketju on tullut vastaan, olen aina vilkaissut, onko sen ensimmäisellä sivulla ollut kommenttini vielä tallella. Ei ole enää. Yläpeukkuja oli viime näkemällä puolitoistatuhatta ja alapeukkuja noin sata. Kommenttini oli siis tämä:
Ei-suomenkielisten oppilaiden sijoittaminen samaan luokkaan suomenkielisten kanssa on haitaksi suomenkielisten oppilaiden edistymiselle.
Maikat voisivat avoimemmin puhua tämän kulttuurillisen rikastuttamisen tuomista lieveilmiöistä.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen lastenpsykiatriassa ja mielestäni adhd- , add- ja autisminkirjonhäiriön diagnooseja annetaan ihan liian kevein perustein. Olen jopa sitä mieltä, että niitä annetaan siksi, että koululaitossysteemimme ja muut rakenteet näitä vaativat. Olen sitä mieltä, että keskittymiskykyä ylläpitäviä lääkkeitä syötetään liikaa lapsille, jotta saadaan heillä pysymään peppu penkissä 5 h päivässä, mikä on mielestäni monille lapsille luonnotonta ja hyvin vaikea saavuttaa, ottaen huomioon geneettisesti ihmisen olevan yhä kuin kivikaudella, mistä näkökulmasta mielestäni tämän päivän elämäntyylin rakenteet tuottavat näitä ongelmia. En kehtaa kuitenkaan esittää näitä mielipiteitä ääneen vaan olen osa sitä koneistoa. Olen harkinnut työpaikan vaihtoa, koska en haluaisi olla osa tätä leimaavaa koneistoa.
Minunkin lapseni kuului viiden parhaan joukkoon, vaikka muuttikin Suomeen, kesken alakoulun ja opetteli uuden kielen. 11-vuotiaana hänet huostaanotettiin, koska uusi rehtori vihasi ma*uja. Lastenkodin psykiatri määräsi psyykenlääkkeitä, näkemättä lasta. Tämäkin lapsi rakasti esiintymistä ja muita ihmisiä. Ennen huostaanoton lopettamista, sai asperger-diagnoosin. Vertaistukiryhmässä hän ei tuntenut kuuluvansa joukkoon, koska muut olivat tosi ujoja ja hiljaisia. Nyt 18-vuotiaana hän on eläkkeellä. On ihanaa kuulla lastenpsykiatrista, joka ei saa lääkefirmoilta kick back:eja. Ei ole niin kuin Jari Sinkkonen, joka työskentelee lastenkodille, tekee huostaanottoa puoltavan lausunnon ja sitten diagnosoi vieraannutetulle lapselle vuorovaikusongelman. Näitä eettisesti ajattelevia psykiatreja tarvitaan.
Opettaja Uudeltamaalta kirjoitti:
*avioliitto on vain miehen ja naisen (siis yksi kumpaakin) liitto
*vanhemmat eivät hoida tehtäväänsä ja opeta lapsilleen käytöstapoja, eivätkä opeta ottamaan vastuuta koulunkäynnistä
*vihapuhe -nykyajan termi, jota kukaan ei ole pystynyt/halunnut määritellä. Vihapuheeksi voi nimetä ihan mitä tahansa mielipidettä, joka ei sovi omiin ajatuksiin
Onpas sulla vanhanaikainen käsitys avioliitosta. Toivottavasti se ei näy siinä, miten kohtelet sateenkaariperheitä. Odottaisin opettajalta parempaa.
Olen TV-ohjelmien kääntäjä. En voi tällä koulutuksella ja kokemuksella kääntää englanniksi jotain helvetin monimutkaista virkakielellä kirjoitettua todistusta. Kyllä sellaisiin pitää olla ihan erilliset ammattilaiset.
Sitten siunaillaan että voi harmi, se olisi tullut halvemmaksi jos sinä olisit kääntänyt. Tai jopa: etkö viitsi edes yrittää, ei ne sitä huomaa.
Ihmisillä on ihan kummallinen käsitys kääntäjien taidoista.
Meillä Euromasterilla huijataan asiakkaita minkä kerkee.
Vierailija kirjoitti:
Kuka on tärkein kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelle lapselle olis parempi olla kotona kuin päiväkodissa.
Vanhemmat eivät aina tiedä mikä on lapselleen on parasta.
Joskus voisi ajatella sitä lapsen oikeutta vanhempiin ja lomaan eikä aina vaan sitä oikeutta varhaiskasvatukseen.Kahden vanhemman taloudessa toinen voisi aloittaa lomansa vähän aikaisemmin kuin toinen ja toinen puolestaan pitäisi osan lomaansa myöhemminkin, jotta lapset saisivat olla kotona pitempään. Samoin eronneet vanhemmat voisivat suunnitella lomansa paremmin, jotta lapset saisivat olla heidän kanssaan mahdollisemman kauan. Ikävä kyllä usein kuulee lapsilta, miten äiti tai isä on lomalla uuden kaverinsa kanssa, muttei ottanut lastaan mukaan.
Päiväkodin näkökulmasta on varmaan noin. Todellisuus on kuitenkin se, että monissa eroperheissä ei asioita noin vain sovita. Vaikka ne molemmat vanhemmat päikkytädin mielestä vaikuttaisivat ihan asiallisilta, todella moni kuitenkin on sille ex-kumppanilleen täysi piru. Mitään asioita ei suostu sopimaan.
Olen sen sata kertaa kuullut moralisointia siitä, että en ole koskaan ottanut lastani mukaan minun ja uuden puolisoni reissuille, vaan matkustelemme vain kun lapsi on exällä. No en olekaan, kun exä ei anna ottaa, on niin mustasukkainen uudelle puolisolleni edelleen. Lapselle en tietenkään kerro, että et pääse mukaan koska isäsi ei anna sinun lähteä. Ulkomaille ei lasta voi lähteä viemään ilman toisen huoltajan suostumusta.
Se on kyllä monesti juuri näin. Exäni löysi nuoremman ja erottiin kun lapset olivat päiväkoti-ikäisiä. Koskaan hän ei ottanut lapsia kesälomilla (eikä myöskään kouluaikoina syys- tai talvilomalla) luokseen. Hänelle kelpasi ainoastaan joka toinen viikonloppu tapaamiset, eikä pitänyt niistäkään kiinni. Nyt ei ole nähnyt lapsiaan enää vuosiin (lapset jo aikuisia). En voi käsittää, miten joku voi hylätä noin vain oman jälkikasvunsa...
Vierailija kirjoitti:
Päihdeasiakkaille, lähinnä lastensuojelun vaatimana oleville, tekisi monesti mieli sanoa suorat sanat. Luulevat työntekijöiden olevan ihan tyhmiä. Kyllä me tiedetään miten huijaatte seuloissa ja jätätte tulematta ajoille, koska ootte vetäny jotain. Aina ette vaan valitettavasti jää kiinni. Ihan ajan hukkaa tulla jauhamaan paskaa päihdetyöntekijän käynnille, jos todellista motivaatiota ei oo. Vetäkää päänne täyteen, mutta antakaa lasten elää hyvää elämää ilman päihteitä.
Pääasiassa työ on onneksi mukavaa. Asiakkaita, jotka tulee omasta tahdosta on mukava auttaa ja silloin kokee työllä olevan merkitystä.
En voi sanoa mielipidettäni kunnan vuokratalojen asukkaista koska olen siellä töissä. Voin sanoa että minulla oli ennakkoluuloja aloittaessani ja ne kaikki ovat toteutuneet.
Vierailija kirjoitti:
Meillä Euromasterilla huijataan asiakkaita minkä kerkee.
Kerrotko miten ja mitä.
Teen raskasta fyysistä työtä mistä en saa muuta kun huonoa palkkaa, työllä ei ole merkitystä mutta johtoporras on niin olevinaan että muka tehdään tärkeää työtä, hyvä se on elää ihan irtautuneena duunarin maailmasta ja kuvitella että joku oikeasti rakastaa tylsää liukuhihnatyötä, voi miten yksinkertaisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli itsellesi myös? Ja siinähän sitten yrittäisit antaa kaikille potkut ja rekrytoida uudet tilalle... en usko, että onnistuisi kovin helposti.
Tarkoitan tällä että lopettaisin kokoonaan kyseisen toimen. Työ voitaisiin tehdä huomattavasti järkevämmälläkin tavalla. Samalla saisi lähteä konsultit ja muutama muu turha paperinpyörittäjä.
Pomo täysi kusipää joka syrjii osaa henkilökunnasta ja suosii perseennuolijoita.