Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raisu lapsi

Vierailija
09.03.2014 |

Auttaakaa?

Meil on todella aktiivinen lapsi, siis aina ollut, unetkin on hänellä vähäiset aina olleet. Minä olen keskimääräistä väsyneempi äiti ja lapseni on ehkä keskimääräistä energisempi lapsi. Hän jaksaa mennä aamuvarhaisesta myöhäisiltaan, väsymättömänä, ilman päiväunia 1,5 veestä asti. Hän on hyvä ja älykäs lapsi mutta aivan älytön sählääjä. Ja nopea, aktiivinen, omatoiminen. Olen yrittänyt pysyä perässä mutta phuuuh!! Olen usein öisin vain salaa itkenyt uupumustani.

Lapseni uhmaiät ovat olleet mielestäni raisuja. Olemme "ottaneet yhteen" paljon. Olen antanut paljon rakkautta. Olen pitänyt rajat ja rutiinit. Lapsi on taistellut, raapinut, lyönyt ja sylkenyt rajoja vastaan. Kerta toisen perään. 

Tällä hetkellä lapsi on 4 v. Nyt alan jo pelätä että saamme häädön, koska lapsi ulkoillessaan pihallamme ajaa takaa koiraa, rääkyy ja kirkuu ilosta. Olen sanonut hänelle että koiraa ei saa kiusata (muutoin on lähdetty sisään) /naapurit eivät pysty nukkumaan jos huutaa ulkona, siis leikkiä voisi kirkumattakin, muutoin mennään sisälle. Lapsi sanoo että anteeksi, en tee niin enää, ettei naapurit suutu, mutta lähtee mukaan intoonsa ja älyttömyyteensä taas lähes heti. Sisään sitten lähdetään kantamalla ja raivoamalla.

Olen tosi kypsä. Varmaan naapuritkin. Mitä voisin tehdä? Onko tää normaalia? Rauhoittuuko lapsi joskus? Kellään kokemusta tällaisesta?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla vilkas esikoinen. Duracell. Nyt jo 12-vuotias. Sanoisin että kannattaa miettiä tappelut eli ihan pienestä ei kannata alkaa kinata.

Tämä käy haastavaa kielikoulua, joka rasittaa pollaa ja panee ponnistelemaan. Saman ajaa jokin vaativa harrastus, johon voi kunnolla panna tarmonsa.

Paljon ulkoilua ja liikuntaa. Ei riehumista.

Ja käytöstä pitää ohjailla. Ei nelivuotiaat enää kilju koirien perään...

Vierailija
2/15 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans aika haastetta kun lapsella menossa neljä kieltä samaan aikaan :( Mut muutakaan ei tässä tilanteessa voi :(

Käytöstä kyl ohjaan. Koko ajan. Koska suojelen koiraa/naapureita/lasta. Rangaistus on sisäänlähtö eli lapselle pahinta. Mut aina sama toistuu...

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole ohjaamista. Se on just sitä turhaa tappelua eli turhan kova rangaistus. Varsinkin tuo pois kantaminen. Pyri pikemminkin tutustumaan koiraan, lue koirakirjoja, jututa yhdessä koiranomistajia jne. Eli älä tee valtataistelua siitä vaan ohjaa ja opasta. Jos on itse kamalan jyrkkä, saa aikaan just noita kärjistyneitä tilanteita.

Jos teillä on noin montakieltä, yksi syy käytökseen voi olla myös se, että lapsi kokee, ettei saa ilmaistua itseään kunnolla oikein millään kielellä. Ja se sählääminen on turhautumista! 

Ja sitten kiva neuvo: lapsi vaistoaa kun oot väsynyt ja tyytymätön ja käyttäytyy just silloin sitten vielä huonommin. Mitä rennompi, relampi, tyytyväisempi ja rauhallisempi itse olet, sinä rauhallisempi on se lapsi. Mitä enemmän itse hermostutu jne sitä hankalampi se lapsi on... Tiedän tän tod kokemuksesta.

Unta pitää saada tarpeeksi ja muutenkin suht tasainen rytmi auttaa. Ja se että jaksaa aina selostaa ennakkoon mitä on luvassa. Ei niin että vaan yks kaks pitäisi toimia. 

2

Vierailija
4/15 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jos koiraa kiusaa ja kiusaa vaikka sanoo että ei saa koiraa potkia niin silloin pitää puuttua ja vaikka roudata lapsi pois koiran kimpusta, sisään. Koirallakin! on jotain oikeuksia vaatia hyvää kohtelua, lapsella myös. Toisen lyöminen on toisen lyömistä. En hyväksy väkivaltaa meidän perheessä, en edes meidän koiraan kohdistuen! Meidän perheessä lapsi ei saa lyödä äitiä, lapsi ei saa lyödä koiraa eikä kukaan saa lyödä lasta. Piste. Onko nämä liian hirveät säännöt!

ap.

Vierailija
5/15 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietenkään ei saa potkia koiraa, mutta miksei se lapsi usko kieltämistä? Kuulostaa siltä että lapsi haistattelee täysin sinun puheillesi eli auktoriteettia ei uskota ja jotenkin nuo dramaattiset keinotkaan ei pure pätkääkään... 2

Vierailija
6/15 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi lapsi on niin villi. Tiedän, että lapsi myös luottaa minuun kuin kallioon, varsinkin jos on tosipaikka, mutta normaalipäivinä jaksaa riekkua ja rällästää.

Ehkä kysyn perheneuvolasta lisää keinoja, kellään sieltä jotain kokemuksia? Onko ok paikka?

ap.

Vierailija
7/15 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuulostaa niin tutulta! Meidän jahtaa valjaissa ulkoilevaa kissaa. Millä sen lapsen saa tottelemaan jos se ei yhtään halua totella? Tunnistan lapsessamme itseni, tykkään provosoida ja inttää, väittä vastaan. Aina lasken kuinka pitkälle voin mennä, millaiset seuraukset on, minkä kanssa pystyn elämään, että saan tahtoni tai pointtini. Toki 4v ei kovin paljon laske vaan on enemmän tunteen vietävissä. Olen tullut siihen tulokseen että pahan olon pois huutaminen on parempi kuin tavaroiden heittely, lyöminen. 

Vierailija
8/15 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, hyvä pointti. Toivon vaan että naapurit jaksaa kiljumista. Omaa lastaan kun jaksaa ihan eri tavalla kuin että lähes tuntemattomien kiljumista täytyis jaksaa :/ Tuntuu että tän meidän lapsen pitää jollain keinoa purkaa itseään aika railakkaasti. Mietin paljon että pitäisikö yrittää saada lainaa omakotitaloon. Vai rauhoittuuko tää joskus. Sitä perheneuvolaakin taidan yrittää.

ap.

Vierailija
9/15 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo käytös ei ole enää villiä tai raisua. Se on huonoa käytöstä ja lapsihan pyyhkii äidillä ihan lattiaa. Missä on auktoriteetti??

Vierailija
10/15 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo käytös ei ole enää villiä tai raisua. Se on huonoa käytöstä ja lapsihan pyyhkii äidillä ihan lattiaa. Missä on auktoriteetti??

Vierailija
11/15 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua tätä auktoriteetti juttua, en ole koskaan totellut auktoriteettia vaan sen takia et se on auktoriteetti. Meidän lapsi tietää että ilman ruokaa ei jätetä ja ulos ei yöksi jätetä ja muilla jutuilla ei sille ole niin väliä. Menköön telkkari, lelut kirjat, ei kiinnosta jos niikseen on. 

Vierailija
12/15 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vanhemmuutta... Se auktoriteetti. Ei pelkkää rakkautta vaan myös rajoja. Niillä kasvaa yhteiskuntakelpoinen ihminen joka ei häiritse naapureita ja potki kissoja.

Vierailija
13/15 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 12, ymmärrän mitä yritätä sanoa. Ja luulen että numero 13 ei ole ikinä ollut omaa tempperamenttista, itsepäistä ja haastavaa lasta. Superkasvattajat on aina ns. Kilttien lapsien vanhempia. Neuvoja kaivattaneen villien ja raisujen lasten superkasvattajilta.

Vierailija
14/15 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on, nykyään jo murkku.

13

Vierailija
15/15 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen se koira on, naapurinko? Ja miksi se on yksi pihalla juoksemassa? jos se onoma, sen voi laittaa hihnaan ja mennä ulkoiluttamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi