Miehen olemattomat tulot ja yhteenmuutto
Olen seurustellut kumppanini kanssa nyt noin vuoden ja olemme alkaneet harkita yhteenmuuttoa. Ongelma vain on se, että minulla on ihan kohtalaiset tulot (netto ~2100e/kk), mutta mies on koko seurustelumme ajan elänyt toimeentulotuella ja/tai työmarkkinatuella. Minä olen vakityössä, mies tekee keikkatöitä satunnaisesti joitakin tunteja viikossa. Miehellä edellisestä suhteesta yksi alakouluikäinen lapsi, jonka elatusmaksuja ei itse maksa. Ei tunnu kovin hyvältä idealta muuttaa nyt yhteen, kun mies ei tietenkään saisi sitten enää mitään tukia ja minä joutuisin maksunaiseksi. Hän myös on sitä mieltä, että menot, esim vuokra, pitää suhteuttaa tuloihin eli näin ollen parempituloinen maksaa paljon enemmän vuokraa kuin huonotuloinen. Ravintolat ja muut "turhat" huvit todennäköisesti jäisivät lähes kokonaan pois. Itsellänikin on siis vielä opintolainaa yms maksamatta, joten elintaso laskisi kuin lehmän häntä.
Sanokaa mulle nyt vielä, että olen hullu jos muutan yhteen tämän miehen kanssa! Tai että mitä itse tekisitte tilanteessa. Ja pitääkö teidän mielestä parempituloisen maksaa suurin osa menoista, vai jaetaanko menot suurinpiirtein tasan?
Kommentit (107)
Jos epäilyttää jo aluksi, johtaa yhteenmuutto katastrofiin. Eli älä muuta ja muutenkin miksi seurustelet hänen kanssaan? Vaikuttaa tosi saamattomalta tyypiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asukaa erillään. Pitäkää raha-asiat erossa suhteesta. Mikäli meinaat saada jossain vaiheessa lapsen, miettisin kertaalleen tuon miehen kanssa olemista. Lapsettomana vielä menee.
Ap sanoi olevansa jo 28-vuotias. Minä miettisin kolmeen kertaan, kannattaako tuon ikäisenä enää tuhlata aikaansa mieheen, jonka kanssa lasten hankkiminen on kuitenkin ihan mahdoton ajatus. Ennemmin alkaisi etsiä isäksi sopivaa miestä ja vähän kiireellä sittenkin.
No mun mielestä jos suhde on kunnossa ja mies ihana, niin miksi dumpata ja lähteä epätoivoisesti kiireellä etsimään ukkoa, joka haluaa pian lapsen?
Kyllä rahatilanne voi parantua ajan mittaan, mutta ihanan sopivan miehen löytäminen onkin sitten hankala homma.
Aloituksen perusteella miehen tuloihin ei ole tulossa muutosta. Eihän hän nytkään maksa lapsensa elatusmaksuja, jääkö lapsen elatus sitten naisen maksettaviksi? Aloittajan rahat eivät riitä, jos tuohon yhtälöön tulee vielä uusi lapsi tai kaksi.
"Ei tunnu kovin hyvältä idealta muuttaa nyt yhteen, kun mies ei tietenkään saisi sitten enää mitään tukia ja minä joutuisin maksunaiseksi."
Ööö ei. Kyllä hän yhä saisi työttömyystukea, mutta toki asumistuki ja toimeentulotuki jäisi pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asukaa erillään. Pitäkää raha-asiat erossa suhteesta. Mikäli meinaat saada jossain vaiheessa lapsen, miettisin kertaalleen tuon miehen kanssa olemista. Lapsettomana vielä menee.
Ap sanoi olevansa jo 28-vuotias. Minä miettisin kolmeen kertaan, kannattaako tuon ikäisenä enää tuhlata aikaansa mieheen, jonka kanssa lasten hankkiminen on kuitenkin ihan mahdoton ajatus. Ennemmin alkaisi etsiä isäksi sopivaa miestä ja vähän kiireellä sittenkin.
No mun mielestä jos suhde on kunnossa ja mies ihana, niin miksi dumpata ja lähteä epätoivoisesti kiireellä etsimään ukkoa, joka haluaa pian lapsen?
Kyllä rahatilanne voi parantua ajan mittaan, mutta ihanan sopivan miehen löytäminen onkin sitten hankala homma.
Aloituksen perusteella miehen tuloihin ei ole tulossa muutosta. Eihän hän nytkään maksa lapsensa elatusmaksuja, jääkö lapsen elatus sitten naisen maksettaviksi? Aloittajan rahat eivät riitä, jos tuohon yhtälöön tulee vielä uusi lapsi tai kaksi.
No luin juuri aloituksen uudestaa ja mielestäni siitä ei käy ilmi, että miehellä ei olisi mitään ambitiota löytää töitä tai vaikka opiskella ammatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No luin juuri aloituksen uudestaa ja mielestäni siitä ei käy ilmi, että miehellä ei olisi mitään ambitiota löytää töitä tai vaikka opiskella ammatti.
Miehellä on jo alakouluikäinen lapsi eli mies ei ole enää mikään parikymppinen. Jos hänellä menee muutama vuosi opiskeluun, perheeseen syntyy yksi tai kaksi lasta, niin aloittajan tuloilla ei yksinkertaisesti pysty perhe elämään. Miehellähän oli periaate, että isotuloisempi maksaa enemmän. Se toimisi, jos naisen tulot olisi isommat, nyt on turha uneksiakaan sellaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöhemmissä viesteissä tuli ilmi, että mies on elämäntapataiteilija, jolla ei ole koulutusta ja jota ei kiinnosta "tavallisen" työn tekeminen. Taiteilusta hänelle ei makseta, mutta se on miehen intohimo eikä hän halua muuta leipätyötä hankkia.
Eli se siitä. Mies on haihattelija ja lokki, ei vastuullinen mies, jonka kanssa voisi sitoutua perhe-elämään.