Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa mulle jotain hyviä puolia kerrostaloasumisesta :(

Aloittaja
13.11.2020 |

Olemme asuneet mieheni, pienen lapseni ja koirieni kanssa 3 vuotta ihanassa rivitalossa vuokralla. Tätä ennen asuin koirien ja lapseni kanssa kerrostalossa ja vihasin joka hetkeä.. Sitä kolinaa, koirien haukkumista ja ahtaanpaikan oloa.

Vuokranantajamme myi kuitenkin asunnon ja joudumme muuttamaan tässä kuussa lähi kerrostaloon, emme löytäneet koirien takia ketään joka olisi meille vuokrannut rivi tai omakotitalon.

Tänään kävimme katsomassa kerrostaloasuntoa jonka saimme, ainut joka kaupungilla vapaana ja aloin vain itkemään.. Kerrostalon oven edustalla satoja tupakantumppeja maassa, tosi epämääräistä porukkaa rapussa, asunnossa kauhea ahtaanpaikankammo iski, edes taloyhtiössä ei saunaa, ei omaa pihaa. Olo ihan lohduton ja kauhea syyllisyydentunto lapseni puolesta etten voinut tarjota parempaa :(

Mun ja lapsen lempiharrastus on ollut pihan laittaminen, kasvien istutus, porealtaassa oleilu, grillaus. Meillä myös ihana naapurusto ja kaikkia tulee ikävä.

Miehellä siis velkoja joten ei saa asuntolainaa tuskin ikinä, itsellä ei myöskään mahdollisuutta saada vielä pariin vuoteen lainaa että saisi ostettua oman torpan tai rivarin. Avasin juuri asp tilin johon siirsin kaikki säästöni mutta ei se tähän tilanteeseen auta.

Ihan lohduton olo :( Kertokaa mulle jotakin positiivista kerrostaloasumisessa? Olo on todella surkea, luulin että olisin voinut tarjota lapselleni ja koirilleni paremman elämän

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisen mukavuus riippuu kyllä kodista eikä kodin tyypistä.

Asumme ihanassa kerrostalossa, tilaa on riittävästi, kaikille kolmelle lapselle omat huoneet ja oma sauna. Iso parveke ja ihana taloyhtiön yhteinen sisäpiha. Parkkipaikka talon alla, josta pääsee suoraan hissillä oman asunnon eteen.

Naapureiden kanssa voi viettää aikaa, mutta käytävät tosi hiljaisia, että jos ei halua ketään tavata niin ei tarvitse eikä heistä mitään kuulu. Ulkoilemaan puistoon ja rantaan pääsee helposti, ja sen enempää luontoa en tarvikaan. Työn ja perhe-elämän lisäksi en kaipaa talon/pihan kunnostamista, parvekekukat ja sisustaminen riittävät.

Ap:n osa ongelmasta lienee ikävä kerrostalo eikä niinkään kerrostalo. Toki koirien kanssa ihan oma piha on varmasti helpompi.

Vierailija
62/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusissa kerrostaloissa on jostain kumman syystä laitettu yksiöitä perheasuntojen väliin, siis tyyliin kolmio-yksiö-kolmio. Kamala ratkaisu!! Sielläpä sitten koitat pitää vuorokausirytmistä kiinni, kun keskellä olevassa yksiössä biletetään jne. 

Säästetään rakennuskustannuksissa sillä että voidaan hyödyntää sama linjaveto kahteen talouteen.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu asuinpaikasta. Oma kerrostaloasuntoni sijaitsee rauhallisella sivukadulla. Julkiset kulkuyhteydet ovat hyvät, ratikalla keskustaan 15 minuuttia. Kaikki tärkeimmät palvelut kävelymatkan etäisyydellä, en tarvitse omaa autoa. Isoimmat ja painavimmat ostokset tilaan kotiin kuljetettuna.

Kerrostalossa on oma rauha, tunnen oloni turvallisemmaksi kuin aiemmin rivitalossa asuessani.

Eniten otti päähän rivarin talkkarivuorot - pihit osakkaat ei halunneet ottaa ulkopuolista huoltoyhtiötä.

Vierailija
64/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut kerrostalossa Helsingissä kymmeniä vuosia. Ihanan rauhallista. Ei mitään häiriöitä. Täällä osataan asua fiksusti. Ap:n kuvaus oli outo. Ei kerrostaloissa normaalisti oleskella rapussa. Onkohan turhia ennakkoluuloja.

Vierailija
65/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Kiitä kodista äläkä valita. Voisi olla huonomminkin.

Vierailija
66/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nykyinen asunto on yhtä "priima" kuin muutettaessa. Ei ole koirilla ollut tarve tuhota mitään. Ei kai se ole ihan normaalia että koirat saavat asunnon remonttiin, yleensä tämän aiheuttaa ihan asukas itse omilla toimillaan. Jos koirat saavat riittävästi liikuntaa, ei niiden kuulu kotona kuin nukkua. En kommentoi tätä enempää, sillä ei ole tämän aloituksen aiheeseen liittyvä asia.

Täällä on juuri niin että meidän naapuriasunnot on yksiöitä.. Tumpeista päätellen tuskin kovinkaan paljon lapsiperheitä asuu.

En ole muutenkaan kerjännyt sääliä, ehdotuksia miten olisin "kunnon" vuokralainen, tai käskyjä ostaa oma koti, vaan HYVIÄ puolia asua täällä loukossa.

Vierailija
67/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tämä ole kaupungissa keskellä palveluita vaan yhtä syrjässä kuin rivari oli..

Vierailija
68/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti se, ettei tarvitse huolehtia remonteista. Joku hoitaa ne puolestasi. Remonttitaidottomana ihmisenä ei tulisi mieleenkään muuttaa omakotitaloon. Ja nyt en puhu mistään tapettien laittamisesta, koska kyllä nyt tapetit tai maalit varmaan seinään saisin, vaan kunnon rakenteisiin kajoavista remonteista. Mutta toisaalta luulen kyllä, että vaikka minulla remonttitaitoa olisikin, niin en siltikään hakeutuisi omakotitaloon. Kerrostaloelämä sopii minulle loistavasti. Asun uudessa kerrostalossa kaupungin keskustassa, ei ole mitään parempaa.

Minä olen omistanut omakotitalon, enhän minä hyvänen aika itse remontteja tehnyt, minä olen lääkäri, en osaa remontoida, jälki olisi hirveää.

Kerrostalosta joku sanoikin hyvin, että siellä saa kuvan siitä miltä tuntuu olla vankilassa. Luonnotonta asumista. Ja nyt Koronan aikaan yleiset tilat, kaikki kulkee hissillä ja rapuissa.

Kyläänkään ei viitsi kerrostaloon mennä, kun niin inhottaa.

Vierailija
69/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lasten elämä on nyt pilalla ja heistä tulee kerrostalossa kasvaneita kakkosluokan kansalaisia, ellei kriminaaleja. Eivät löydä aikuisina töitä tai puolisoa.

Vierailija
70/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen omistanut omakotitalon, enhän minä hyvänen aika itse remontteja tehnyt, minä olen lääkäri, en osaa remontoida, jälki olisi hirveää.

Kerrostalosta joku sanoikin hyvin, että siellä saa kuvan siitä miltä tuntuu olla vankilassa. Luonnotonta asumista. Ja nyt Koronan aikaan yleiset tilat, kaikki kulkee hissillä ja rapuissa.

Kyläänkään ei viitsi kerrostaloon mennä, kun niin inhottaa.

Kuulostat vainoharhaiselta hysteerikolta

Vierailija
71/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas ehdottomasti haluan asua kerrostalossa. Helppoa ja huoletonta. Naapureiden kanssa ei tarvitse sen enempää kaveerata, normaali kohteliaisuus riittää. Missään kaupungin vuokralähiössä en tietenkään haluaisi asua. Alueella ja taloyhtiöllä on tietenkin merkitystä. Omakotitalossa on aivan liikaa työtä. Rivarissa taas kärsii yksityisyys, ja naapuri-riitoja syntyy helposti.

Vierailija
72/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkisin minäkin samassa tilanteessa. Jos menen katsomaan tulevaa kotia ja  pihalla on heti läjä tumppeja, asunto haisee ja tulee vastaan epämääräistä sakkia, niin kyllä siinä nauru on kaukana. Ollaan asuttu kaupungin isossa kerrostalossa ja myös kalliimmassa kerrostalossa saunoineen ja  lasitettuine parvekkeineen.  Kummassakin oli rauha kaukana ja poliisejakin sai soitella paikalle. Palolaitoksen palveluillekin oli käyttöä. On niitä toki rauhallisiakin kerrostaloja, mutta ei ole sattunut sellaista kohdalle. 

Onhan se hyvä, että on kuitenkin katto pään päällä ja asunnosta saa sisustamalla viihtyisän.  Eihän sinne loppuelämäksi tarvitse jäädä.  Etsi koko ajan uutta asuntoa kaikkia kanavia käyttäen (esim. lehti-ilmoitus, face, Tori, naapurit, sukulaiset, tuttavat jne).  Voithan kysyä teidän vuokranantajalta, että voisiko hän toimia suosittelijana vaikka muutattekin nyt pois. Hän voisi kertoa vuokranantajalle, joka harkitsee asuntonsa vuokraamista teille, että olette luotettavia vuokralaisia; maksatte vuokranne, ei ole varoituksia ja koirista ei ole naapurit valittaneet eikä asunnossa ollut koirien aiheuttamia vahinkoja.

Voihan se teidän uusi asunto olla rauhallinen ja ainakin osa talon asukkaista on todennäköisesti ihan mukavia. Jos taloyhtiössä pyörii asukastoimikunta, niin mene mukaan.  Siitä siivottomuudesta voit valittaa kiinteistöhuoltoon tai isännöitsijälle. Voi olla, että se ei auta mitään, mutta aina kannattaa yrittää.

Vierailija
73/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia ei ole. Haitat ohittavat näennäiset hyvät puolet. Kerrostalo asuminen on helvettiä suomessa. Tosimaailman helvettiä, selviytymistä päivästä toiseen. Hyvällä tuurilla saatat löytää hyvän asunnon mutta sekin on kuin lottovoiton saaminen. Eli hyvin epätodennäköistä. 

Vierailija
74/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo hyvältä alueelta, ei bilettäjiä ei roskaajia vaan lapsiperheitä tai rauhallista elämää viettäviä aikuisia / vanhempia ihmisiä.

-ei pihatöitä

-edullista asua

-riittävän kokoinen asunto, jaksaa siivota

-huoltoyhtiö hoitaa

-rauhaa mutta myös turvaa lähellä

Vierailija
75/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesutilat ja sauna kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi tehdä lumitöitä, ei tarvi tehdä pihatöitä jos ei halua, huoltoyhtiö hoitaa kaiken, vähemmän siivottavaa.

Hyvin varustetussa kerrostalossa on yleiset pesutilat, joissa voi pestä pyykit kunnon koneilla ja kuivata ne kuivausrummussa. Jos niihin tulee vikaa, niin ilmoittaa taloyhtiön huoltomiehelle eikä tarvitse itse maksaa korjaamisesta. Monissa taloyhtiöissä voi varata myös oman saunavuoron sen sijaan että kylpyhuoneen perällä olisi semmoinen pieni sauna viemässä kalliita neliöitä.

Yleinen sauna on 🤮, ei ole oikeita ihmisiä varten, kiireellä juostaan muitten paskoissa mukakylpemään. En myöskään halua pestä vaatteitani samassa koneessa ros ka sa kin kanssa. Olisi inhottava lähteä kotoa pyykin takia. Ostaa asunnon, jossa on tilaa, kuten esim. minulla rivitalossa 120 neliötä yksin. Kyllä tänne mahtuu.

Et taida olla kovin sivistynyt.

Vierailija
76/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää juttelemassa pankissa mitä vaatii.

Oletko aspi ikäinen ?

Pienellä määrällä voit aloittaa säästämisen.

Ota selvää ja lopeta haaveilu.

Voit ostaa asunnon yksin.

Vierailija
77/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä usea keskusta-asukas arvokkaissa, vanhoissa kerrostaloissa kehuu elämäänsä.

Tässä ei ole kyse mistään Etu-Töölöstä tai Eirasta, vaan kaupungin betonikolossista DDR-lähiössä jossain Keravalla, Kokkolassa tai Mikkelissä.

Viimeksi mainittu elämä ei ole ruusuista. Levotonta porukkaa, epäsiisteyttä, rumaa arkkitehtuuria, ahdistava elinympäristö, ns ylimääräisten mukavuuksien puutetta, tupakan hajua; musiikin, TV:n, huutojen ja naimisen ääniä paperinohuiden seinien läpi.

Vierailija
78/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jostain kumman syystä teidät nyt halutaan vuokranantajan toimesta ulos siitä "priimasta" :)

Aloittaja kirjoitti:

Meidän nykyinen asunto on yhtä "priima" kuin muutettaessa. Ei ole koirilla ollut tarve tuhota mitään. Ei kai se ole ihan normaalia että koirat saavat asunnon remonttiin, yleensä tämän aiheuttaa ihan asukas itse omilla toimillaan. Jos koirat saavat riittävästi liikuntaa, ei niiden kuulu kotona kuin nukkua. En kommentoi tätä enempää, sillä ei ole tämän aloituksen aiheeseen liittyvä asia.

Täällä on juuri niin että meidän naapuriasunnot on yksiöitä.. Tumpeista päätellen tuskin kovinkaan paljon lapsiperheitä asuu.

En ole muutenkaan kerjännyt sääliä, ehdotuksia miten olisin "kunnon" vuokralainen, tai käskyjä ostaa oma koti, vaan HYVIÄ puolia asua täällä loukossa.

Vierailija
79/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa täällä ikäviä ihmisiä taas kommentoimassa.

Minäkään en olisi tajunnut aloittajan tai muidenkaan kerrostaloelämää inhoavien valituksia, ennen kuin muutin nykyiseen asuntooni. Minulla oli lähinnä mukavia kokemuksia kerrostaloista eri kaupungeista Suomessa ja viime aikoina pk-seudulla.

Nyt kuitenkin ostimme oman asunnon asp-lainalla, ja jo parin päivän asumisen jälkeen selvisi, että meillä on naapureina useampia melua pitäviä bilettäjiä sekä niitä, jotka jättävät koirat päiviksi yksin kotiin räksyttämään (kun itse teen kotoa etätöitä ja joudun sitä kuuntelemaan, harmittaa kuitenkin enemmän koirien puolesta kuin itseni). Seinät ovat näköjään paperia ja tuuletuskanava kantaa ääntä jostain kaukaisemmistakin asunnoista niin, ettei asiasta oikein pysty edes huomauttamaan, kun ääni voi tulla käytännössä mistä tahansa. Isännöintikin hoitaa hommiaan täysin puolivaloilla. Yleisiä tiloja on ollut koko asumisaikamme siivoamatta.

Harmittaa todella paljon, koska asp-lainan ehtojen vuoksi tästä ei niin vain heti pois muutetakaan, ja koska kerrostaloissa olen yleensä viihtynyt. Olen kotoisin maalta omakotitalosta ja minulle on helpotus, kun on se oma rauha ja anonymiteetti, eikä tarvitse huolehtia esimerkiksi isosta pihasta tai edes juuri remontoida. Tunnen enemmän turvallisuutta kerrostalossa kuin maalla keskellä peltoa ja metsää. Mutta tämä nykytilanne on aivan ahterista.

Pikkuisen minua kuitenkin ovat auttaneet asunnon laittaminen mukavasti, tulevasta asunnosta haaveilu ja säästösuunnitelmien tekeminen sekä (hiukan surullista kyllä) hyvät vastamelukuulokkeet. Saunomisesta tai vaikka pihatöistäkin lienee mahdollista selvittää, että onko omalla alueella vaikka jotain vuokrasaunaa, jossa voisi silloin tällöinn käydä, tai kasvimaaplänttiä, jota viljellä?

Tsemppiä, kyllä se vielä siitä!

Vierailija
80/89 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Mulle koirat on perheenjäseniä, en niistä sentään luovu vaikka pääsisi helpommin asumaan rivariin.. Kilttejä ja siistejä hiljaisia, mutta näköjään on ennakkoluuloja paljon.

Kiitos kovasti viesteistänne! Ihan itku silmässä luen, tuli hieman parempi mieli. On parveke, mutta ei se omaa pihaa vastaa. Saunan puute harmittaa myös kovasti.. Kaupungilla ei ole tämän ihmeellisimpiä asuntoja tarjolla.

Ahdistaa myös naapurit joista näinkin jo usean, eivät ihan normaali kansalaisilta vaikuta. Ikävä jo nyt nykyisiä naapurustoystäviä. Oon sosiaalinen ja tykkään kuunnella naapurien kuulumisia. En pidä yhtään siitä että ilmeettömänä mennään vain ohi kuten kerrostalossa tapana.

Ei ne kaupungin rivarit paljon sen parempia ole kuin kerrostalot, ainakin se missä me hetken asuttiin oli aivan kaamea läävä. Kiva takapiha oli kyllä, mutta siinä sai katsella ja kuunnella juopponaapureiden riehumista eikä oman pihan laitto tuntunut oikein mielekkäälle, kun naapurien rikkaruohon peittämät pihat oli siinä vieressä ja rikat tunki sieltä meidänkin puolelle. Seinänaapurista tehtyjä valituksia ei huomioitu, kun se asui pääty kämpässä, eikä sen möykkä siis kuulunut muille kuin meille. Kerrostalossa olisi sentään useampi kuullut sen. Kämppä oli surkeassa kunnossa. Oltiin varmaan ainoa normaali perhe koko talossa, muutaman muun lapsiperheen pienet lapset juoksenteli kaiket päivät pitkin toisten pihoja ilman, että kukaan aikuinen vahti. Onneksi saatiin parissa vuodessa säästettyä riittävästi, että saatiin ostaa oma kiva rivari asunto ja päästiin sieltä pois!

Että tsemppiä vaan! Ymmärrän täysin, ettette luovu koirista, suorastaan törkeää edes ehdottaa semmoista. Ne on perheenjäseniä eikä niitä noin vaan heitetä pois kun tulee tilapäisesti hankalampaa. Koska tilapäistä tuo teille on, jatkatte etsintöjä ja samalla rahaa säästöön niin pääsette joskus muuttamaan omaan kotiin :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi